Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
-
22-01-07, 02:36 #1
Anne Ma - Ny tyreoidea utredning
Hei alle sammen
Tenkte jeg burde legge inn disse svarene og stille noen spørsmål i samme slengen.
TSH(0,40 - 4,0):___________________2,17
FT4 (10,3 - 24,5):__________________19,6
T4 (58 - 161):_____________________127
T3 (1,3 - 2,6):_____________________1,6
TBG(13 - 39):_____________________24
Thyroglobulin (<100):_______________1,6
Thyroglob. Antistoff - anti-TG (<50):__1368
Anti TPO (<50):___________________<10
TRAS (<1,5):______________________1,3
Det som overrasket meg mest med denne utredningen er at TRAS'en min er borte. Ikke at det er negativt. PÃ… INGEN MÃ…TE Anti-TG målingene mine har også minsket med over 50%. Sist jeg målte var den 2843. Har noen av dere hørt om lignende? Og hva betyr dette i praksis? Noen som vet?
Litt overrasket var jeg også over at T3 var så lavt siden jeg nettopp hadde brukt Liothyronin. Har desverre ikke fått tatt målinger denne måneden, men håper tingene har kommet seg høyere opp enn disse målingene.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
22-01-07, 03:25 #2
Kan dessverre ikke hjelpe deg, Anna Ma...
Men du har tidligere sagt at jeg burde få tatt Anti-TG og TRAS. Fikk tatt dem 09.11.06, men de kunne ikke klare å finne ut av referanserområdene, så jeg har ikke orket å snakke om det her på forumet. Men nå får du dem likevel, for hvis ref. er noenlunde samme på min lab som din, ja så er jeg vel utenfor på en av dem:
Anti-TG: >20
TRAS: 2,2
Det blir vel TRAS'en jeg er over med da?
Ka du trur?
(Eller så misforstår jeg, eller bruker vi >-tegnene forskjellig? Du skriver at ref på TRAS er over 1,5? Er det ikke et antistoff, skal det ikke være mindre enn 1,5? Eller er det jeg som har kortsluttet og bruker tegnet feil?) Klokka er snart halv fire - må legga meg no, ja"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
22-01-07, 12:16 #3
Hei Anne Ma
Hva mener du med har nettopp brukt liothyronin? Tatt for noen timer siden eller....?
Sussi
-
24-01-07, 11:26 #4
Re: Anne Ma - Ny tyreoidea utredning
Opprinnelig skrevet av Anne Ma
Min lege tester ikke Anti-TPO og Anti-TG lenger. Dette er fordi han har allerede hatt bevis nok til at jeg har antistoffer og Hasimotos.
Antistoffer kommer og går når man har Hashimotos. Noen ganger er betennelsen der, andre ganger ikke. Noen ganger blir det bedre, andre ganger verre.
En ting er sikkert, veldig få blir helbredet for Hashimotos (om noen i det hele tatt).
Så om ditt Anti-TG og Anti-TPO har gått ned så er det normalt, neste gang kan det ha gått opp igjen.
-
24-01-07, 20:01 #5
Stina: TRAS'en din er for høy i forhold til min lab. Mens anti-TG er bra.
Sussi: Når jeg sa nettopp tatt Liothyronin så mente jeg kur som jeg tok et par - tre uker før dette. Dermed tenkte jeg at de verdiene ville vært normale i hverfall ;)
Du har nok rett i det SivcathHilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
24-01-07, 22:38 #6
Anne Ma
Hva var TRAS for noe nå igjen?
Har du tatt noe som kan senke antistoffene dine? F.eks. blir det påstått at Sun-Chorella kan få ned Anti-TPO (har selv gått på de i tre måneder nå, og Anti-TPO har gått ned fra 905 til 789, men jeg vet ikke om det er pga dette).
Tror at nora har vært inne på at gluten f.eks., kan trigge antistoffene. Har du spiste mindre gluten eller hatt andre endringer i kosten?
Ang T3 (er det nora som har vært inne på det også?) - så har jeg lest at kroppen omdanner så mye som mulig av thyroxinet til FT3, da det er det aktive hormonet (eller noe slikt). Og at kroppen klarer dette ei stund. Men når kjertelen blir mer sliten, klarer den ikke det lenger og sykdommen blir da mer tydelig fordi da synker også FT3 - ca noe sånt."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
24-01-07, 22:50 #7
Apropos gluten:
Hos disponerte (dem med HLA DQ2 eller DQ8 samt noe mer som de forsker på) kan gluten øke et stoff som heter zonulin mer enn hos ikke disponerte. Gluten(gliadin i gluten) øker zonulin hos alle, men mer langvarig eller permanent hos disponerte. Zonulin åpner blod-hjerne-barrieren og mage-tarm-barrieren og det slipper inn ting som ikke skal, slik som gliadin, og det trigger autoimmunitet og forårsaker revmatisme, cøliaki, stoffskiftesykdom, diabetes 1, MS, og mer. Les mer om virkemåten på www.albatherapeutics.com .
Om TRAS:
det er ikke normalt å ha noe TRAS, i motsetning til anti-TPO som mange har uten at det betyr stort.
TRAS stimulerer skjoldkjertelen til å lage mer thyreoideahormon (antistoff som binder seg til TSH-reseptoren slik at kjertelen tror det er TSH)
Det fins forresten også blokkerende TRAS, som gjør at hypofysen tror at det er nok TSH i omløp. Den senker TSH enda ft4 og ft3 er lavere enn ønskelig.
-
24-01-07, 23:09 #8
TRAS er visst nok ikke uvanlig hos dem som har Hashimotos. TRAS er TSH- receptor antistoff, og du har garantert blokkerenede TRAS. Siden du har vært lav i så mange år
Jeg har ikke byttet kosthold og spiser masse gluten. Er et utpreget brød menneske. Jeg har heller ikke spist kosttilskudd før disse prøvene. Det er noe jeg har begynt med etter disse målingene.
Det med at antistoffene kan minske når kjertelen dør ut er vel logisk nok. Og det stemmer jo med sivcath sin forklaring også at betennelsen har høyder og daler mens prosessen å drepe kjertelen er i gang. Nå skal det sies at jeg ikke har Hashimotos som diagnose. Jeg har kun lavt stoffskifteHilsen Anne Ma
-
24-01-07, 23:58 #9
Jeg tror ikke hashimotos fins som offisiell diagnose, legene må skrive en diagnose og da heter det vel lavt stoffskifte? Noen som vet mer om dette?
De som har lavt stoffskifte etter radiojod vil ha tilføyd etter det lave stoffskiftet at de har fått radioaktivt jod eller noe sånt, fordi deres situasjon ikke er den samme som våres.
Hva står det hos dere?
-
25-01-07, 00:31 #10
Hei Nora
Er ikke Hashimotos en diagnose man faktisk får om man kommer til endokrinolog på utredning? Det er jo den autoimmune varianten av lavt stoffskifte. Det er de som er lave, men som ikke har en autoimmun versjon. Men ellers er det vel Hypotyreose som er den mest brukte trodde jeg.Hilsen Anne Ma
Lignende tråder
-
Ny utredning
Av Tynn Tråd i forumet Hos legenSvar: 2Siste melding: 10-05-07, 20:39 -
Anne Ma
Av Anne Ma i forumet PresentasjonerSvar: 22Siste melding: 10-11-06, 19:58
Bokmerker