Side 1 av 4 1234 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 32
    Medlem siden
    Jun 2009
    Meldinger
    10

Standard Hvor raskt skal man øke dosen ved førstegangs bruk

Heisan,
    Er nylig diagnosiert med lavt stoffskifte og har begynt med Levaxin 75mgr. Har fått beskjed fra legen om at jeg skal øke med 25mgr til 100mgr, hvis ikke jeg har merkbar forbedring etter 2-3 uker. Det er nå gått 2 uker med medisinering, og jeg føler ikke noe spesiell forbedring, men er veldig i tvil om jeg skal øke allerede etter så kort tid. Bør ikke kroppen ha lenger tid på å venne seg til medisinen før man øker dosen, for å redusere en risiko for "falsk" overdosering hvis man øker så raskt, eller er min skepsis ubegrunnet?
    Hadde flg. verdier: TSH 48,69, FT4 7,2, Anti TPO >1300.
    Takker for svar fra noen av proffene der ute på nettet
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    72
    Meldinger
    1,063

Standard Sv: Hvor raskt skal man øke dosen ved førstegangs bruk

Proff er jeg veldig langt fra å være, men kan svare ut fra det lille jeg vet.
    Levaxin har 4 jodatomer, derfor T4... For at denne medisinen skal virke, må den miste et jodatom,slik at det AKTIVE hormonet T3 dannes. Dette tar ca.3 uker. Så at du skulle merke noe etter 2 uker er kjemisk "umulig".Det anbefales iallfall 6 uker før du øker, og jeg personlig ville ventet, særlig fordi du har en forholdsvis stor startdose. Andre kan mene noe annet, men min erfaring er at det lønner seg å bruke tid her!! Lykke til, og framfor alt velkommen hit!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Riconibos tall er jo svært lave, noe som jo bekrefter det vi her på forumet har skrevet mye om - at stoffskiftesykdom er oversett og uderdiagnostisert.

Det er ganske mye som skjer i kroppen når den plutselig begynner å få stoffskiftehormoner igjen, og det oppleves forskjellig
    Jeg er heller ikke proff, men har selv fått inntrykk av at ikke alle våre symptomer og plager skriver seg direkte fra stoffskifte aktiviteten.
    Det har også kommet fram at noen celler (bla.leverceller) kan bruke T4.
    T4 trenger gjennom celleveggen og blir omdannet til T3 inne i cellen.
    Leveren kan da hurtig produsere produkter vi savner og at dette kan være en forklaring på at noen merker endringer i dosen tidlig.

I en oppstartingsfase (som kan vare leeeenge) vil det nok være ganske individuellt når ting faller på plass. Hos noen faller ikke alt på plass heller.
    Flere stoffskiftesyke jeg kjenner avfinner seg med denne situasjonen, for de er gått lei av å klage på behandlingen.
    Det er forståelig, men jeg oppfordrer alle til å melde fra om slikt.

Oppstartsfasen er jo en fase - du kommer gjennom den.
    Hvordan den best kan håndteres er individuellt og vanskelig å finne ut.
    Noen trives nok best slik som du har fått forelagt deg.
    Noen må gå enda forsiktigere igang, og noen kan starte opp med en full dose fra dag en uten problemer.

Det er en langvarig greie å komme helt i mål fordi kroppen skal jo også igang. Det er ikke nok at blodet er fullt av stoffskiftehormoner. Disse skal ut i cellene og begynne å jobbe, og dosen vil trenge justering etterhvert som dette skjer.

Så tolmodighet er nødvendig.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2009
    Meldinger
    10

Takk for tilbakeldinger, og jeg må nok da jobbe litt med å være tålmodig skjønner jeg. Det er jo gjerne slik at når man endelig får et svar på symptomer man har gått med over lang, lang tid og som bare har blitt værre, så forventer man at alt skal bli bra med en eneste gang.
    Jeg følger derfor rådet deres om tålmodighet og min egen magefølelse, og avventer med å øke noe dose til jeg har fått målt nye verdier etter 6-7 uker med de 75mikrogrammene jeg tar nå.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    52
    Meldinger
    848

Noen ganger kan det ta 1 helt år før kroppen blir 100% vant til en dosering!

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Det stemmer nok ikke at det må ta minst tre uker før man merker forbedring. Det er, som Finn sier, individuelt, og selv fikk jeg overdosesymptomer allerede 7-10 dager etter jeg økte dosen. Man merker også økningen av FT4, og ikke bare det mest aktive FT3, det er sikkert derfor (korriger meg hvis jeg sier noe feil her).

Du har lave verdier, og kommer nok til å måtte øke dosen ganske mye etterhvert, men i første omgang ville jeg nok ventet litt med å øke. I hvert fall til det har gått 4 uker. Vanligvis øker man iløpet av 6-8 uker. Og da øker man gjerne bare med 25 mikrogram. Å gå rett fra 25 til 100 er ganske mye, og ved en slik doseendring kan man få plager, som bl.a. overdoseringssymptomer (selv om kroppen egentlig trenger enda mer levaxin på lang sikt). Hvis du skal trappe opp, bør du gjøre dette med 25 mikrogram om gangen, og maks 50. Jeg skjønner godt at du er utålmodig. Selv økte jeg dosen på egenhånd fra 25 til 50 mikrogram da jeg ikke orket å vente lenger etter fem uker, og det gikk helt fint. Som sagt er det individuelt, men jeg tror 2 uker kan være litt i det korteste laget. På den andre siden er det mange som starter rett på 50 mikrogram fra begynnelsen av, så om du øker til 50 nå, har det nok ikke så stor betydning. Husk bare å passe på at du ikke øker før du har tatt nye blodprøver, ellers vil alt gå i ball (men det gjelder kanskje mest på slutten, når du begynner å nærme deg riktig dose)!

Medlem siden
    Jun 2009
    Meldinger
    10

Standard Kortisol og DHEA verdier

Heisan,
    Har idag fått svar på spyttprøve på kveldstid (kl 22) for kortisol som viste < (mindre enn)0,6 og som min lege ikke visste hvordan han skulle tolke da det ikke var noen kommentarer fra laboratoriet og verdien var så lav.
    DHEA: 9,4
    Noen som har noen erfaring med kortisol og DHEA verdier?

Nye stoffverdier etter Levaxin behandling siden 4. juni:
    TSH 0,89 (fra 49 på det høyeste)
    FT4: 16 (fra 5 på det høyeste)

Har fremdeles lavt energinivå, hjertebank/indre skjelving, svettetokter + div andre symtom.

Legen mente at stoffverdiene nå klinisk var der de skulle være, og mente at høyere FT4 bare ville medføre for lav TSH (og ikke akkurat det beste ift hjertebank problemene mine).

PS: Legen min sender meg nå videre til endokrinolog ift kortisolnivået og videre utredning/tester. Så det er bra .

Medlem siden
    Jun 2009
    Meldinger
    10

Standard Hvor raskt skal man øke dosen ved førstegangs bruk

Heisan,
    Har idag fått svar på spyttprøve på kveldstid (kl 22) for kortisol som viste < (mindre enn)0,6 og som min lege ikke visste hvordan han skulle tolke da det ikke var noen kommentarer fra laboratoriet og verdien var så lav.
    DHEA: 9,4
    Noen som har noen erfaring med kortisol og DHEA verdier?

Nye stoffverdier etter Levaxin behandling siden 4. juni:
    TSH 0,89 (fra 49 på det høyeste)
    FT4: 16 (fra 5 på det høyeste)

Har fremdeles lavt energinivå, hjertebank/indre skjelving, svettetokter + div andre symtom.

Legen mente at stoffverdiene nå klinisk var der de skulle være, og mente at høyere FT4 bare ville medføre for lav TSH (og ikke akkurat det beste ift hjertebank problemene mine).

PS: Legen min sender meg nå videre til endokrinolog ift kortisolnivået og videre utredning/tester. Så det er bra .

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    72
    Meldinger
    1,063

Har du vurdert å ta spyttprøver via privatlab.?
    Da får du 4 prøver gjennom hele dagen, pluss DHEA og en god forklaring på kjøpet. En endo. tror jeg kanskje vil ta S-kortisol om morgenen og muligens en spyttprøve om kvelden.
    Det er svært skjeldent å lese om dem som har fått full kortisolutredning hos
    endoer.....nettopp fordi vi blir regna for "friske" der, for det er en skjelden diagnose å ende opp med en reell Addison eller det motsatte.
    Men vi med adrenal fatigue har maaange av de samme symptomene, og kan bli skikkelig syke av den grunn. Så mistenker du noe med kortisolet ditt, så få undersøkt det skikkelig slik at du føler deg trygg mht det!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 4 1234 Siste

Lignende tråder

1. 6 uker uten levaxin
    Av mohaienne i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 8
    Siste melding: 03-06-08, 16:12
  2. Levaxin uten Laktose
    Av Hsn i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 1
    Siste melding: 06-08-07, 17:09
  3. UTEN DUSJ
    Av cathrin i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 0
    Siste melding: 23-03-07, 23:37
  4. Speltbrød uten gjær
    Av Hilma i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 0
    Siste melding: 19-03-07, 21:54
  5. brun uten sol
    Av Feiga i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 27-05-05, 20:01

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn