Viser søkeresultater 1 til 10 av 119
-
13-06-09, 00:03 #1
Hypothyreose. Type 2? Skeptisk
Hei
Jeg har i mange år vært plaget med muskelsmerter, fastlegen har gitt meg diagnosen fibromyalgi som jeg overhode ikke har noen tillit til. Muskelsmertene har tiltatt det siste halve året.
Jeg fryser bestandig og kan gjerne gå i boblejakke når andre bruker t-skjorte, men har det siste halve året begynt å svette veldig om nettene i tillegg til at jeg har hetetokter om dagen som raskt forsvinner og gjør at jeg fryser enda mer.
Jeg har i samme tidsrom hatt forferdelig sterke menstruasjonsblødninger, uten at det feiler meg noe som kan forklare det, altså ingen gynekologiske påvisbare forandringer.
Det siste året har jeg gått opp i vekt, rundt 9 kilo og jeg føler meg konstant oppblåst og forstoppet men har ikke endret kosthold.
Jeg føler meg trøtt og uopplagt og har mange ganger i løpet av en måned kraftig hodepine og enkelte, kanskje opp i mot 5 ganger pr måned synsforstyrrelser uten hodepine, minner om migreneaura men ingen migrene etterpå.
Influensalignende smerter i kroppen stadig vekk.
Jeg har tatt prøver som viser
svar
vit B12: 246 ref 170-650
Homocystein :11,2 ref 5-15
kalsium: 2,16 ref 2,15-2,51
urinsyre: 188 ref 155-350
c-peptid 622 ref 370-1470
TSH: 0,88 ref 0,20-4,0
fritt T4 : 14,6 ref 9,0-22
fritt t3 : 4,4 ref 2,3-5,7
anti TPO under 35
D3 : 25 ref 50-150
trijodthyronin 2,2 ref 1,2-2,7
reverse t3 : 0,47 ref 0,14-0,54
ut fra disse prøvene mener legen min at jeg skal ha tilskudd av b vitamin, kalsium og d3 og at jeg kan forsøke thyroxin mot symptomene jeg har, jeg har begynt å ta vitaminene, men er veldig skeptisk til om jeg skal våge å forsøke å ta thyroxin, kan ikke noen av symptomene mine bedres når blodverdiene blir normale da?
hva tror dere?
-
13-06-09, 00:44 #2
Sv: Hypothyreose type 2, skeptisk
Det var vage fagelige antydninger ut fra så klare prøvesvar - syns jeg.
Du har jo manifest D3mangel. Legen bør snarest skrive ut resept for store doser D3. Initialdoser på over 1000µg bør vurderes, og du bør nok gå på D3 lenge med store doser (over 50µg/dag)
Dette vil rette kalsium-mangelen din, for kroppen tar ikke opp kalsium med så lave verdier D3.
Det vil senke det uheldig høye homosysteinet også, og det får fart på stoffskiftet og da vil urinsyra også bli lavere.
Så ser en at nesten all den fT3 du lager blir passivisert. (rev.T3 er jo høy)
Det kan ha flere årsaker, men jeg lurer på om ikke et forsvarlig D3 nivå er nødvendig for at enzymprosessen skal gå sin gang her også.
Du har rett og slett D-vitaminmangel du.
Dette er et oversett fenomen tross vår globale plassering.
Du kan også ta dette selv ved å kjøpe D3 på apotek eller på nett.
Prisen er 1/10 på nettet.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-06-09, 00:49 #3
Ja jeg skjønner at jeg har d3 mangel, men legen mener jeg skal behandles for lavt stoffskifte i tillegg, jeg har valgt å forsøke å få opp dvitaminet i første omgang for selv om jeg har symptomer på lavt stoffskifte er det vel ikke sikkert jeg har det? han mener at symptomene alene taler for seg og at prøvesvarene ikke betyr så mye.....
er livredd for å begynne med levaxin og måtte ta det resten av livet uten at jeg har hypothyreose....men har jeg hypothyreose bør jeg jo behandles for det også.....type 2 mener han
-
13-06-09, 02:51 #4
Hypotyreose (type 2) kan ikke påvises med blodprøver! Jeg har det. Det er svært reellt. Merket bedring med Levaxin. Problemet er at Levaxin gjorde meg syk etter mange år. Skal bytte til naturlig stoffskiftehormon snart.
Har du symptomene, har du symptomene. Og da har du også sykdommen. Det er bedritent at hele verden skal gå rundt og tro at man må ha gale verdier i blodet for at man skal ha sykdommen.
n'Finn: D-vitamin mangel oppstår når man har Hypotyreose også! Jeg er nesten helt sikker på at vedkommende har Hypotyreose. Og ja, type 2. SOM DE FLESTE MED HYPOTYREOSE HAR.
-
13-06-09, 09:58 #5
Jeg er fullstendig forvirret, for jeg har jo skjønt at hypothyreose 2 ikke vises på blodprøver, men når jeg har d-vitamninmangel kan vel også noen symptomer tilskrives den? Mange jeg kjenner, nesten alle har jo noen av symptomene jeg også har og jeg er altså redd for at jeg bare tåler en del symptomer mindre enn andre og derfor kanskje risikerer å få behandling for hypothyreose uten at det egentlig er det jeg har. Det er jo helt håpløst å bli behandlet for dette uten at jeg har det og da utsetter jeg meg jo selv for å få andre sympromer av behandlingen som kan gjøre meg enda sykere.
har ikke alle mennesker symptomer som kan minne om mine i mer eller mindre grad da? Jeg føler at jeg ikke er syk nok om noen kan forstå det, selv om jeg har disse plagene jeg har hatt i mange år føles det uvirkelig ut at det er hypothyreose type 2.
jeg har fem bekjente som også har fått samme type behandling, men de mener ikke at de har fått et så voldsomt mye bedre liv etterpå, er det da egentlig nødvendig å ta imot behandling for det?
og hva betyr det egnentlig at reverse t3 er høy?
hvis jeg får behandling for type 2 og har en så lav tsh som jeg har nå, vil ikke tsh i kroppen nesten bli borte da? er det gunstig da????
-
13-06-09, 12:03 #6
Veldig mye henger på D3 mangelen.
Min vurdering ar at dette bør på plass først - før man kan vurdere stoffskiftetilstanden.
Minn din behandler på at du ikke har antistoffer mot skjoldkjertelen.
Disse er tilstede hos over 90% av de som har hypothyreose.
Man vet generelt sett ikke så mye om hva lav D3 fører til.
Da hadde man vært med aktpågiven.
T3 er kroppens stoffskiftehormon. Dette skaffer kroppen seg fra to kilder : 20% fra kjertelen og 80% fra en enzymprosess om kalles de-jodinasen.
Disse prosesser leverer litt for mye T3 - slik at det skal være nok.
Rev.T3 er en deaktivering av de som er for mange.
At denne er høy kan det ikke ses isolert på, man må se i den store sammenhengen.
Hypothyreose 2 er en tilstand der T3 ikke kommer inn i cellene. Det kan komme av at cellereseptorene er defekte eller har en avvikende form.
Det som skjer da er at når stoffskiftehormonene ikke kommer inn i cellene forblir de i blodet. Kjertelen fortsetter å produsere og man får høye verdiser av alle stoffskifteparameterene.
Man har ikke antistoffer, TSH er høy og fT4 er høy - og det som er viktig : pasienten har de typiske symptomer på lavt stoffskfte.
Nå finnes det flere former som kan avvike noe fra dette, men jeg kan ikke se at du skulle ha en typisk hypothyreose 2 ut fra det foreliggende.
Så er det stor forskjell på de som behandles med stoffskiftehormoner - og de som ikke behandles.
Som Thomas, tror også jeg at den enkelte pasient kan ha en delvis celleresistens, eller en motstand - et vanskelig forhold rundt celle-entringen.
Jeg antar at det kan være en av årsakene til at sykdommen virker så forskjellig på oss.
En slik motstand kan ha med kurerbare forhold i kroppen å gjøre. (feks lav D3)
Det kan ha med å gjøre at Levaxin ikke entrer, men feks Armour gjør det.
Og behandling for celleresistens er stoffskiftehormoner. Ofte i så store doser at TSH er null og man må ty til betablokkere for hjertet.
Bedre etter behandling ?
Jo, er man skikkelig ille før behandling så blir men vel det - en stund. Så føler men seg noe bedre, men aldri bra nok. Det mangler noe !
Og det er reguleringsmekanismen. Den er jo borte for alltid og kan jo ikke erstattes.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-06-09, 13:08 #7
Jeg ble behandlet for Hypotyreose (Type 2) i 10 år, og følte meg helt grei i disse årene. MYE BEDRE enn slik jeg følte meg FØR behandlingen startet. Da var jeg bare smell-feit, super-treg i kropp og til sinns, og var iskald selv på de varmeste sommerdagene.
Det er feil at 90% av alle med Hypotyreose har antistoffer. Kun 1% av alle med hypotyreose har den formen som bevises ved hjelp av blodprøve; Den hypotyreosen hvor tyroidea-kjertelen blir svakere/ødelagt av forskjellige årsaker. Dette er den formen for hypotyreose som det SIES er den eneste. Men dette er en stor, stor og grov feil. De fleste som lider av hypotyreose lider av den variaten man ikke kan se på blodprøvene. Det viktigste er symptomene. Har man symptomene, har man sykdommen. Og da blir man bedre av medisinering. Hvis man blir dårligere av medisineringen etter noen år, er det fordi man tar feil medisin: Levaxin er den dårligste av medisinene som finnes der ute. Den har jeg tatt i 12 år, og tar den fortsatt, men skal bytte til Armour mot høsten.
"ALLE" vi her på den Nordlige delen av kloden har jo lavere/lav D3-status. Men vi har alikevel ikke ALLE hypotyreose. Så jeg tror ikke lav D-vitamin kan gi hypotyreose. HAR MAN hypotyreose får man dog lav D3-status.
Og en ting er sikkert: Vi blir alle dyttet mot hypotyreose hver eneste dag. Vi drikker springvann med klor/fluor, vi har amalgamfyllinger (iallefall vi som er over 25-30 år gamle), vi bruker tannpasta helt ukritiske til fluoren (gift for kroppen) i denne, vi dytter i oss mat med diverse gifter i, og vi lever rett og slett sammen med milgjøgifter hele tiden. Alt dette gir oss hypotyreose. En teori er jo at vi all (nesten alle i hele verden) drikker vann fra springen der vi bor: La oss være ærlige - det blir ikke renere og renere vann for hvert år heller, så man tilsetter mer klor, osv. - Disse giftene finnes i så og si alles drikkevann. Se for dere at hele verden står ovenfor en epidemi pga. drikkevannet vårt. Jepp. Dette kan være en faktor som virkelig bidrar til hypotyreose. Sammen med amalgamfyllinger, tannpasta, osv. har man en oppskrift på katastrofe.
Jeg er et levende eksempel på dette. Jeg var den første i Norgeshistorien som ble behandlet med stoffskiftehormon selv om blodprøvene viste at tyroidea-kjertelen min fungerte "normalt". Nå kan jo "normalen" være forskjellig fra person til person, så man vet aldri. Men men. Jeg ble iallefall bedre av behandling!
At det kan være et vev av årsaken til at sykdommen virker så forskjellig på oss er ganske så sikkert.
Høy RT3 kan bety at du har en T3-reseptor resistens. Hypotyreose Type 2. Jeg mener at man ikke burde kalle den Type 2, bare Hypotyreose. Og hvis man spør om diagnoseringen, kan man at at man har celleresistens. Faktisk er Hypotyreose "Type 2" mer enn Type 1, da de fleste nettopp har denne varianten.
Det er her problemet ligger.. Hjernevaskingen fra gamle, gretne gubbeleger har gjort at "alle" bare tror det finnes Type 1.
n'Finn, du har vel ikke lest boken "Stop The Thyroid Madness" vel? Gjør det, og bli klokere.
I denne boken, som er den beste boken på markedet for PASIENTER, både ang. de forskjellige variantene av Hypotyreose, og ikke minst, og kanskje aller viktigst, tar boken for seg forskjellen på Levaxin og Armour. PASIENTENE er de man skal høre på under behandling. Ikke legene. Legene føler ikke hva som skjer med kroppen når den er udiagnosert, feildiagnosert og som i de fleste tilfeller: Feilmedisinert! Det er virkelig, virkelig en GURU-bok dette her.
- Virker ingen medisinering, er det som oftest BINNYRE-TRØTTHET som gjør at medisinen ikke kommer inn i cellene. Jeg er på sjette dagen nå med binyre-behandling og føler allerde forskjell fra før jeg begynte på den. Det som skjer med meg nå er at stoffskiftehormonet jeg tar slipper mer og mer inn i cellene mine fordi binyrene mine får hvilt mer og mer ut pga. kortisonen jeg tar.
Jeg råder ALLE her inne til å starte med å lese: "STOP THE THYROID MADNESS". Jeg kan ikke få sagt det nok ganger! Skrevet av pasienter for pasienter. Den har "alle" svarene vi leter etter!
-
13-06-09, 13:33 #8
Vel, vi er vel inne på det semantiske her Thomas ?
90% av de som har en hypothyreosediagnose har antistoffer. Det kan man lese i statistikken.
Så forstår jeg deg slik at du mener dette bare er 1% av alle som har hypothyreose ?
Det er vel noe i overkant ?
Det er så vidt jeg vet nesten 100.000 registrerte i Norge. Så mange flere enn like mange til som er udiagnostiserte, er det vel ikke ?
Men er ellers enig i at har du symptomene så har du hypothyreose i en eller annen form eller tilstand. Noen av disse er kurerbare, andre ikke.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-06-09, 14:11 #9
90% av de som har Hypotyreose påviselig i blodet ja, hvor kjertelen er inne i bildet. Dessverre tilhører disse en svært liten andel, sammenlignet med det reelle verdensproblemet vi står ovenfor. Jeg har tatt mitt valg, jeg står på den andre siden. Jeg vet at ikke så veldig mange står på min side, men det bryr jeg meg lite om. Jeg vet at jeg har rett. Tiden vil vise hva som er sannheten... Bare synd at tiden allerde HAR vist hva sannheten er! 1800-tallet og tidlig 1900-tall ga bedre hypotyreose-diagnosering og behandling enn den vi får nå.
Hvis det er 100.000 diagnoserte hypotyreosepasienter i Norge er det meget lett langt mer enn 100.000 til som har hypotyreose. Man kan nesten slenge på en null til der. Om ikke øke tallet enda høyere. Hypotyreose kan påvirke oss alle til en viss grad. Noen har små plager, andre har større.
Det er nok ikke semantikk nei. Og det er ikke bare jeg som sier dette.
Før man diskuterer dette videre anbefaler jeg deg/dere alle å lese tre bøker:
"Hyopthyroidism Type 2: The Epidemic"
"Stop The Thyroid Madness"
"Adrenal Fatigue: The 21st Century Stress Syndrome"
Så vet man "alt" om stoffskiftesykdom med dens bivirkninger, hvordan den diagnoseres, oppstår, i alle sine varianter, m.m.
Du begynner å se annerledes på folk på gatene etter å ha lest disse bøkene. Folk du kjenner. Og kanskje kan du hjelpe dine familiemedlemer, venner og bekjente enda bedre etter at disse bøkene er inntatt.
Symptomene er nok mer eller mindre totalt kurerbare hvis man diagnoseres OG medisineres TIDLIG NOK. Når sykdommen inntreffer, mao. Det kan skje når som helst i et menneskeliv. Man kan være født med det, man kan få det i puberteten (slik jeg gjorde), osv.
Overflaten er det skrapet i for lenge siden. Synd at så få velger å ignorere kjernen av problemet, som allerde har vist seg.
-
13-06-09, 14:29 #10
vel, kan ikke si at JEG blir mye klokere.
Hvis jeg IKKE har hypothyreose som ikke har sin opprinnelse i at min thyroidea ikke fungerer som den skal, den dere kaller eller ikke kaller type 2, vil jeg altså ikke ha noen nytte av medisiner som levaxin....?
Dersom mine symptomer skyldes noe annet, feks at jeg har fibromyalgi, noe fysioterapeuten min mener er tull selv om fastlegen har stillt diagnosen, vil jeg altså ikke merke noen form for bedring av medisiner?
Symptomene har jeg jo i mer eller mindre grad, men fibromyalgi kan jo også gi liknende symptomer.
Kan det være direkte farlig å la seg medisinere dersom man ikke har hypothyreose som ikke vises på blodprøver? Hva kan jeg forvente å oppleve dersom jeg faktisk ikke har denne formen for hypothyreose selv om jeg har mange symptomer som KAN minne om de man har ved hypothyreose?
Jeg er redd legen min bare er ute etter penger jeg, han tjener jo godt på at jeg føler meg syk og må komme til kontroller hyppig ved medisinering.
jeg reagerte på at legen ville starte behandling før han vet om det å tilføre vitaminene jeg mangler vi gi meg noen bedring.
for min del virker det som om når man setter inn bilen på verksted fordi den fusker. Verkstedet sier at de må bytte clutch, drivaksel, bremser, motor, ratt og panser for da vil ikke bilen fuske lenger, selv om det kanskje kan hende bilen slutter å fuske om de bare bytter clutchen. Fordi jeg ikke er bilkyndig kan de overbevise meg om at alle de tingene virker inn på hverandre og er nødvendige og bytte for at de skal tjene penger på min uvitenhet.
Jeg er veldig skeptisk ettersom jeg 1. ikke har noe greie på det dere snakker om i forhold til at det ikke synes på noen prøver og 2. fordi jeg er redd jeg skal bli sykere enn jeg er ved å ta imot behandling .
kan legge til at jeg har gått opp og ned i vekt som en jojo de siste 20 årene uten at jeg har hatt noen endringer i kosthold, tidligere var det slik at de som kjenner meg godt mente at jeg måtte ha hyperthyreose fordi jeg kunne spise som en tømmerhogger uten å legge på meg, nå spiser jeg jo kanskje mindre enn det og likevel går vekta opp, skjønner ingenting jeg.
Lignende tråder
-
Hypotyreose type 2
Av minnie i forumet Hypothyreose Type 2 ?Svar: 9Siste melding: 23-11-13, 12:14 -
Hypotyreose Type 2
Av Anisa i forumet Hypothyreose Type 2 ?Svar: 8Siste melding: 31-03-10, 14:06 -
Bilder: FØR og ETTER Levaxinbehandling (Hypotyreose Type 2)
Av Thomas W H i forumet Hypothyreose Type 2 ?Svar: 2Siste melding: 29-09-08, 14:44
Bokmerker