Side 8 av 20 Først 1234567891011121314151617181920 Siste
Viser søkeresultater 71 til 80 av 200
    Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    40
    Meldinger
    130

Standard Sv: Træthedssygdom efter whiplashskade – Luunas præsentation

Hej Luuna
    Sikke dog din t3 ser ud. Forståeligt du har det så elendigt.
    Godt du fik det tjekket! Nu kan du få rettet op på det.
    Desværre går det ikke så hurtigt som man ville ønske.
    Jeg har haft det ret elendigt de sidste 3 dage. Der er så meget jeg gerne vil skrive og kommentere, men det kommer når jeg er bedre.
    Gad vide hva mit t3 var før jeg startede på thyroid?

Fortsat go bedring

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    59
    Meldinger
    525

Jeg håber Majsen, at du først og fremmest vil tage dig godt af dig og lade være med at stresse over at ville skrive her.

Og ja, mit T3 er lavt, og selvom mit T4 er også ligger noget lavt, som Nielsigne påpeger, så synes jeg, det ser ud som, at i hvert fald et af mine problemer er konvertering til T3.
    Nu gælder det så om at finde ud af, hvad jeg kan gøre for at få min krop til at acceptere thyroid hormonerne. Et lidt andet problem end dit (men med nogenlunde samme slutresultat...), og derfor måske også et lidt andet tidsperspektiv, før den første virkning indtræder?
    Det er ikke til at vide, for medicinen kan vel også lægge en dæmper på min egenproduktion af hormoner...?

Jeg kan godt forstå, at du funderer over, hvordan dine tal ville have været uden medicinen. Det vigtigste er vel dog, at du nu ved, at du har brug for den?
    Jeg valgte jo at vente med at starte, til jeg havde fået taget blodprøverne. Det drejede sig kun om nogle få dage, og jeg tænkte, at tallene kunne være gode at have på længere sigt.

Håber, du snart kommer lige lidt til hægterne igen

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    59
    Meldinger
    525

Til opklaring/for overblikkets skyld her en opsummering fra en af Teitelbaums artikler vedr. almindelige problemer med thyroid-funktion i CFS/fibromyalgi:

What treatment will work best often depends on what is causing your thyroid levels to be inadequate. Common causes of under active thyroid hormone in CFS/fibromyalgia include:

1. Hypothalamic dysfunction. Your thyroid gland may be fine but it is not getting adequate stimulation from the hypothalamus and is basically "asleep." In this situation, simply taking a mix of T4 and T3 (see below) at the dose that feels best may be adequate. As the CFS resolves and hypothalamic function recovers, you may often be able to wean off the thyroid hormone.

2. Hashimoto's Thyroiditis. In this autoimmune process your body's immune system attacks and damages the thyroid. This can be diagnosed by a blood test called an "anti-TPO antibody." If the anti-TPO antibody is elevated, you likely have Hashimoto's Thyroiditis and may need to take thyroid supplementation for the rest of your life.

3. Inadequate conversion of the T4 thyroid hormone to active T3. In this situation, which is very common in fibromyalgia, patients often respond best to treatment with pure T3 hormone. Blood tests are normal despite needing 9-27 mcg a day of T3 thyroid hormone (present in 1-3 grains of Armour thyroid).

4. Receptor resistance. In this situation your body is making adequate amounts of thyroid hormone but the areas that they stimulate are very slow to recognize the thyroid hormones' presence. Because of this, it takes a very high level of pure T3 hormone to get a normal response. This problem often resolves over one to two years on the high dose T3 treatment as the body heals from fibromyalgia and/or chronic fatigue syndrome.

Given the multiple causes of thyroid insufficiency in CFS and fibromyalgia, let's discuss how to best treat these problems.
    Link til artiklen:
    http://www.endfatigue.com/health_art...eficiency.html

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    59
    Meldinger
    525

Pyha. Jeg synes godt nok, det er hårdt det her.

Nu hvor både mine symptomer og mine blodprøver så tydeligt viser, at jeg har så hårdt brug for thyroid-hormoner, nu hvor mine smerter og min udmattelse bliver dybere og værre i mørket og kulden og med viden om, at det har været sådan i årevis og bare er blevet værre år for år - så har jeg altså ikke tålmodighed til at nøjes med de "milde ekstrakter" og nogle få dråber homøopatisk mixtur, mens jeg spiser jern i lange baner og håber, at det hjælper i længden, samtidig med, at jeg skal forsøge at dosere homøopatien, så jeg heller ikke får hypersymptomer af den...

Hvem ved, hvornår jeg så overhovedet kan starte på medicinen, og om det overhovedet hjælper på min hyper-sensitivitet at få mit ferritin op?

Efter grundige hovedbrud besluttede jeg mig for igen at forsøge at starte nu, og det lykkedes mig at dele en 60 mg. Thyreoid fra Glostrup i 8 dele. Sådan en lillebitte stump er altså på ca. 7,5 mg = 1/4 grain.

Sådan en tog jeg så ca. kl. 12 med lidt mad samt:

• 1 stk. Sleep Tonight (sænkning af cortisol)
    • 2 stk. Revitalizing Sleep Formula (beroligelse af nervesystemet og sænkning af hjernebølgesvingninger)
    • 500 mg. B1 Vitamin (beroligelse af nervesystem)
    • 1 tsk. bioelektriske spormineraler (letoptagelig magnesium til beroligelse af nervesystem)

Desuden tager jeg det beroligende homøopatiske middel Neurexan fra Heel ca. hver halve time.

Min plan er at forsøge at gøre dette om morgenen/formiddagen hver anden dag i en periode. Det bliver meget svært at sove, hvis jeg gør det om aftenen, og jeg har mest brug for hormonerne om dagen.
    Jeg vil så tage jern hver anden dag om aftenen og på de dage, hvor jeg ikke tager medicinen både morgen og aften.

Nu sidder jeg så her midt i mit dilemma:
    Medicinen har igen på helt utrolig vis tilsyneladende taget en smule af toppen af mine smerter, men jeg har flimren for øjnene, hiver lidt efter vejret, har lidt høj puls, ryster lidt, er noget nervøs og noget grådlabil ("uforklarligt" ked af det).

Egentlig angst har jeg dog ikke, så mon ikke det går?
    Hvis jeg lykkes med det, vil jeg kunne fungere lidt hver anden dag... Men planen vil garanteret udvikle sig hen ad vejen, når virkeligheden melder sit indtog...

Jeg har ringet til Glostrup Apotek for at spørge, om de fremstiller Thyreoid som 30 mg., og det gør de desværre ikke.

Hvis ikke det går (det bliver også en stor udfordring at finde ud af, hvordan jeg øger), har jeg tænkt på at tale med min holistiske læge om, om han evt. kan ringe til dem og spørge, om de kan specialfremstille tabletter med delkærv a 4 mg. Så vil jeg kunne øge med 1 mg. ad gangen...

- lige hilsner og god dag til jer alle!

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    58
    Meldinger
    3,369

Sitat Opprinnelig skrevet av Luuna Vis post
    Jeg har ringet til Glostrup Apotek for at spørge, om de fremstiller Thyreoid som 30 mg., og det gør de desværre ikke.
    Men det gør Erfa. De laver thyroid i 30, 60 og 125 mg. Spørg et apotek, fx dette http://www.pharmacy-international.de/ , om de vil skaffe dig Erfa Thyroid i tabletter à 30 mg på den recept, du har. Jeg har recept til 125 mg-udgaven men har fået 2 X 60 mg-udgaven for at have det lidt lettere, når jeg sætter dosis op, så mon ikke, det går? Ellers kan lægen vel bare lave en recept, hvor der står Erfa i stedet for den fra Glostrup...?

---
    Jeg skal lige huske at spørge til det med b-vitaminet, B1, som du tilsyneladende tager uden at tage andre b-vitaminer: Hvorfor? Jeg spørger, fordi jeg altid har hørt/læst, at man skal have alle b-vitaminer for at tage ét, da man ellers risikerer at skaffe sig af med alt for meget af flere b-vitaminer, når kroppen udskiller det, der evt. bliver til rest af bare et enkelt b-vitamin.

Nielsigne

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    59
    Meldinger
    525

Tak for det Nielsigne
    Jeg har tænkt på det med Erfa, og min holistiske læge har også nævnt det.

Måske kan du hjælpe mig:
    Hvilken form og konsistens har pillen? Er den helt flad, blød og med delekærv?
    Jeg spørger, fordi dette er nødvendigt for, at jeg kan dele den i 8 og få dosis ned i 3,75 mg.

Mht. til B-vitamin så var dette blot en oversigt over "akutte muligheder" for at berolige nervesystemet ved nervøsitet og angstsreaktioner.
    Jeg tager en meget høj dosis multi-B 2 x dagen. De virker i synergi ja.

Som basis for forhåbentlig at kunne klare de her reaktioner, er jeg også begyndt at tage 2 x 200 mg. 5 htp, der hæver seretonin-niveauet, og progestron-cremen hæver jo GABA niveauet. Det samme gør L-theanin, der er indeholdt i Revitalizing Sleep Formula

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    58
    Meldinger
    3,369

Sitat Opprinnelig skrevet av Luuna Vis post
    Hvilken form og konsistens har pillen? Er den helt flad, blød og med delekærv?
    Jeg spørger, fordi dette er nødvendigt for, at jeg kan dele den i 8 og få dosis ned i 3,75 mg.
    Erfa er ikke nem at dele på den måde, som du beskriver. Til gengæld er den så blød, at den er let at lave krummer eller ligefrem pulver af ... og så kan du vel dele det på en eller anden måde.
    De små Erfa-tabletter er dog nemmere at dele end de store. Jeg har godt nok ikke prøvet dem på 30 mg.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    59
    Meldinger
    525

Hmmmm.... Tak Nielsigne
    Thyreoid kan også smuldres, og det har jeg også tænkt på. Jeg tænker videre og prøver mig frem...
    God dag til dig

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    40
    Meldinger
    130

Hej
    Vil blot hurtigt kommentere, at de ved Pharmacy-international.de Ikke sælger erfa på en recept der ikke står erfa thyroid på. Prøvede nemlig med min Armour recept og fik at vide, at jeg så lige skulle have min læge til at skrive en ny recept på Erfa.
    Udover det kan de VARMT anbefales

Majsen

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    59
    Meldinger
    525

Tak for det Majsen Godt at vide.