Side 8 av 11 Først 1234567891011 Siste
Viser søkeresultater 71 til 80 av 110
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    372

Standard Sv: Så fik mor Erfa'en

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Kanskje hun kan være en av dem som Anisa skriver om - som har nytte av å ta thyroid ved sengetid?

Jeg tenker på at opptaket kanskje er bedre da... siden tabletten kanskje får være lenger i mage/tarm enn om den tas på morgenen.
    Ja, det er sikkert lurt å prøve.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Så fik mor Erfa'en

Sitat Opprinnelig skrevet av Jerene Vis post
    Det må være opptaket, jeg kan ikke forstå annet, spesielt når hun har store plager fra magen. Om hun har mye diare er det trolig at medisinen passerer for fort gjennom til å bli absorbert skikkelig.
    Jerene har en pointe!

Nielsigne? Gider du bede din mor om at koge to mellemstore rødbeder med skræl. Når de er kogte og afkølede, skal de skrælles spises uden salt eller andet smagsgivende. Så skal din mor holde øje med wc-kummen og se om urinen bliver rød, og senere om afføring bliver brun/rød eller næsten sort. Det er ikke en joke.

Hvis urinen bliver rød, da er det en kendsgerning at din mor ikke længere danner mavesyre nok, og uden mavesyre rigtig dårlig optag af både medicinen og næring. Er der derimod mavesyre nok - vil urinen blive som den plejer (ikke rød eller lyserød).

Jeg tror nu nok, at din mor mangler mavesyre og samme med andre forhold i fordøjelsessystemet, de fleste (alle?) ældre mennesker udvikler med alderen - ville jeg indføre følgende i den daglige "fordøjelses-livsførelse":

1. Betaine HCL - mavesyrekomponent, 1 kapsel før hvert måltid (man får ikke "for meget" mavesyre ud af det). "Tyndtarms-suppen" bliver ikke go´nok til optagelse uden tilstrækkeligt med mavesyre. Lav mavesyre fremmer candida og andre toxin-producerende mikroorganismer. Derudover er Betaine HCL en effektiv aflastning af binyrer (kan huske budskabet, men ikke begrundelsen, det kommer nok)
      ---
    2. Fordøjelsesenzymer - medvirker til rette sammensætning af "næringssuppen" i tyndtarmen, uden enzymer eller med for få - dårlig optag af både lægemidler og næring. Til måltider med bønner og kål bruges denne.
      ---
    3. MSM - regenererer tarmenes slimhinder og "tætner" tarmen ved "Leaky Gut Syndrome". Så u-belastende, end selv ½ kg på en gang, giver ikke problemer.

Jeg tror, at de alle (eller lignende) kan købes i EU, på Vitaviva.com eller andre EU-netsteder. Man kan også købe fordøjelsesenzymer på danske apoteker, men de er frygtelig dyre og ikke så alsidigt sammensatte. Det ved jeg, fordi den sidste jeg kender der fik livet tilbage via denne "coctail" er en mand, der efter 11 tarmoperationer (Crohn) var ved at dø af underernæring, fordi han kunne ikke længere optage næring fra maden og apotekets dyre enzymer hjalp ikke stort. Hos alle ældre mennesker falder tarmens tæthed pga. aldersbetinget henfald af tarmslimhinder. Hos alle ældre mennesker falder udsondringen af fordøjelsesenzymer og hos alle ældre mennesker falder produktion af mavesyre. Det sidste hjulpet godt på vej af, at alle danske ældre får kontant besked på at leve saltfattigt. For lidt salt i kosten = for lidt mavesyre = "ulykkelige" binyrer.

Håber du vil seriøst overveje. Effekten af denne "tarm-support-coctail" er forbløffende. Desuden rapporterer en del folk på nettet, at deres mavesyreproduktion er blevet normaliseret efter et rum tid med tilskud af Betaine HCL og det er altid godt, når kroppen selv genoptager sine funktioner.
    Sist endret av Admin; 11-11-18 kl 16:17 Begrunnelse: Links
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    372

Pussig, jeg har faktisk to rødbeter i kjøleskapet. De blir visst ikke til suppe likevel ...

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    372

Dette var skikkelig interessant, må jeg si.

Jeg fulgte ikke oppskriften helt, for jeg skrellet rødbetene og delte dem i terninger før jeg kokte dem i mikroen med ørlite vann i bunnen.

Jeg vet ikke helt hvor stor en middelstor rødbet er, den største kunne kanskje passert som en liten kålrot, så da gjorde det sikkert ikke noe at jeg mumset litt på dem med en gang. Det var mer enn nok igjen til testen NB altså at de skulle være kalde.

Nielsigne, det kan by på problemer om din mor ikke er veldig sulten og veldig motivert. Eller kanskje det var veldig store rødbeter, jeg vet egentlig ikke.

Men i hvertfall, de kjølnet omsider, og da var jeg også blitt passe sulten. Rødbetterningene smakte definitvt bedre i varm tilstand. Etter omtrent en halv rødbet fastslo jeg en distinkt aroma av jord. Brun muldjord, fuktig, i regnet. Etter en hel rødbet fantaserte jeg om at jeg tygget på en mumie, men det var en merkelig saftig en. Formelig sprutet rød saft. Etter en og en halv rødbet bestemte jeg meg for at disse rødbetene var alt for store, og dessuten begynte jeg å bli veldig mett, og kvalm, og hadde en generelt ekkel følelse. Så resten gikk til spille. Tror ikke jeg har lyst å spise rødbeter på en stund.

På tide å forske i den store hvite telefonen. Kanskje ikke med en gang, da. Nå vet dere jo at jeg har hypotyreose, så jeg har hukommelse som en gullfisk, og dermed spylte jeg så snart jeg hadde reist meg opp fra setet.

Vel, nå har jeg klart å klemme ut noe mer, og det er ganske interessant. Kunne nesten ha lyst ta bilde og sende inn til forumet, jeg har så uansett ikke ork til å gjøre noe fornuftig. Blodappelsinsaft. I grunnen en pen farge. Det var i grunnen det jeg visste, men, he he he - det får da tiden til å gå-

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    58
    Meldinger
    3,369

Kære alle

Tusind tak for jeres svar

Jeg er sikker på, I har ret i, at der er noget helt galt med optaget i den der mave ...
    Af både medicin og mad.

Jeg er især glad for rådet vedr. mavesyre og enzymer. Det er noget, jeg har spekuleret over i lang tid, og for et stykke tid siden købte - og prøvede - jeg et produkt fra Solaray http://www.naturoghelse.dk/shop/mave-i-form-487p.html Det er enzymer i planteform ... men det virker nok ikke helt godt, hvis der ikke er syre nok. Jeg er i hvert fald ikke helt tilfreds med det.

Rådet om rødbeder og de andre ting, Anisa nævner, må jo prøves af ... selvom jeg ikke er meget for det. Er helt vildt nervøs ved tanken om at spise kapsler med syre i men at have for lidt syre er jo også helt galt.

Og ja, jeg skriver om mig selv i denne tråd i dag, for det er nemlig sådan, at min mor nu har fået lungebetændelse Det er jo klart, der sker sådan noget, når man har dårlig mave og får for lidt både af næring og medicin til stofskiftet.

Men når hun om et par uger er nogenlunde færdig med lungebetændelsen, må vi se på det med mavesyren etc. Jeg kan så i mellemtiden forsøge mig som prøvekanin

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Huff... får hun antibiotika må dere bruke probiotica etterpå iallfall. Det hadde vært så godt om dere kunne finne en helhetsdoktor som brød seg om mennesket og ikke bare kasuset... *oppgitt*
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    58
    Meldinger
    3,369

Ja, det er vældig meget modgang på en gang og så antibiotika oveni. Hun klarer sig imidlertid så dårligt oppe imod diverse bakterier, at der ikke er nogen anden vej. Men ja, probiotika må der til - og hvor havde det været godt, hvis en eller anden læge - som minimum - havde hjulpet hende frem til den konklusion for mange år siden. Jeg vil nu ikke sige, hun har haft en dårlig læge. Tværtimod en meget grundig og særdeles samvittighedsfuld en af slagsen. Men også disse kikker i tabellerne over normalområder, og så er der jo altså nogle stykker, der går med uforklarede lidelser i mange mange år. Jeg er sikker på, min mor har levet med en subklinisk hypothyreose fra hun var 40 år. Det var da seks år siden, hun havde født min lillesøster, og det var da hendes talrige lungebetændelser, nældefeber og andre gebrækkeligheder dukkede op i stride strømme. Fx tre lungebetændelser i løbet af én vinter, uden at nogen tænker på andet en antibiotika Sådan en krop når jo ikke at rejse sig. Hver gang, den er på vej op, får den et slag.

Det underlige er, at mens min mor tog Euthyrox, som hun ikke kan tåle og får alle mulige symptomer af, da havde hun ingen lungebetændelse eller andre sygdomme af den skuffe. Måske var det godt for hende, at Euthyrox blev længe i blodet. Men det kan jo ikke hjælpe, når det smadrer maven

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

mm... min mor døde for over 10 år siden. Hun fødte meg da hun var 42... Først nå har jeg skjønt at hun også led under et underbehandlet lavt stoffskifte med mange følgeproblemer derav... (kolesterol, vektøkning, dårlig form, trøtthet, frossenhet... og til dels også depresjon og konstante søvnproblemer). Men vi visste ikke bedre - vi visste at hun hadde lavt stoffskifte, men ingenting om hva det innebar. :(

Tross alt har din mor deg. Og jeg er riktig glad for det.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jan 2011
    Meldinger
    128

Apropos opptak - jeg lar mine smelte i munnen, og det ser ut til å fungere veldig bra. Da tar man i det minste magen ut av ligningen...

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    372

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Rådet om rødbeder og de andre ting, Anisa nævner, må jo prøves af ... selvom jeg ikke er meget for det. Er helt vildt nervøs ved tanken om at spise kapsler med syre i men at have for lidt syre er jo også helt galt.

Og ja, jeg skriver om mig selv i denne tråd i dag, for det er nemlig sådan, at min mor nu har fået lungebetændelse Det er jo klart, der sker sådan noget, når man har dårlig mave og får for lidt både af næring og medicin til stofskiftet.

Men når hun om et par uger er nogenlunde færdig med lungebetændelsen, må vi se på det med mavesyren etc. Jeg kan så i mellemtiden forsøge mig som prøvekanin
    Det med magesyren henger sammen med atrofisk gastritt, og det er noe som er vanlig ved lavt stoffskifte, dessverre. Det fører til lavt opptak av B12 og jern. For meg var det ikke verdens største overraskelse at forsøket med rødbeter førte til rødfarge her og der, det ble litt mer i den morsomme avdelingen.

Jeg krysser fingrene for at din mor blir kvitt lungebetennelsen fort og greit! - Og for at dine rødbeter er litt mer delikate i kald tilstand,

Side 8 av 11 Først 1234567891011 Siste

Lignende tråder

1. Så fik jeg Erfa'en
    Av Nielsigne i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 77
    Siste melding: 19-10-13, 02:52
  2. Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
    Av Siven i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 16
    Siste melding: 04-06-13, 19:11
  3. Bytte 125 mg ERFA med 60 mg?
    Av Vilje i forumet Naturlig Thyroid medisiner