Viser søkeresultater 41 til 50 av 56
-
23-01-13, 16:30 #41
Sv: Disponert for stoffskifte problemer i følge legen...
Jeg fikk gradvis økt dosen til 90mg (60 om morgenen og 30 en time før middag) rett over nyttår, og følte jeg kunne økt videre etter en liten uke, men endokrinologen ba meg om å ikke øke forbi 90mg, så lot være. Har forøvrig merket en veldig klar framgang på det mentale, men har litt igjen før jeg er i mål.
Jeg så et tydelig mønster i opptrappingen (15mg økning om gangen) hvor jeg hadde anspenthet og kortpust i noen dager, sammen med en bedring på det mentale, også tåket det litt til igjen noen dager etter ubehaget ga seg, hvorpå jeg økte og det samme om igjen.
Var tilbake hos endokrinologen på fredag forrige uke, og h*n virket nesten overrasket at jeg var på 90mg og ikke hadde noen hypersymptomer. H*n var fortsatt ikke helt overbevist at det er stoffskifte som er problemet mitt, men det nærmer seg. Jeg har fått ny time om 3 måneder, og hvis jeg fortsatt følte meg bedre så var h*n overbevist, og da skulle jeg få diagnosen hypothyreose og blå-resept på erfa.
Jeg spurte om jeg kunne øke dosen videre, og iom jeg følte meg fin så kunne jeg godt gjøre det, men h*n ville ha blodprøve selvsagt. Jeg hadde tatt 60mg armour om morgenen (underkant av 2 timer før), og h*n ville gjerne ha prøver med og uten, så jeg var på Haukeland mandag morgen og tok blodprøve da også. Og denne gangen ble det tatt av både total T3 og fritt T3 i tillegg til TSH og FT4.
Jeg fikk brev fra legen i dag med prøveresultater, og det innleder med "Ser ikke så verst ut" til tross for litt høye verdier den 18.1.13
Dato TSH (0,40-4,50) FT4 (9,5-22,0) FT3 (2,8-6,5) Total T3 (1,3-2,6) 27.09.12 (13:50) 3,74 14,9 Ikke tatt Ikke tatt 30.10.12 (08:15) 4,09 15,2 Ikke tatt 1,5 09.11.12 (08:00) 2,2 13,7 Ikke tatt Ikke tatt 07.12.12 (10:45) 2,52 17,3 Ikke tatt Ikke tatt 18.01.13 (09:45)
Tatt medisin0,19 17,0 10.0 2,9 21.01.13 (08:40)
Med.fastende0,16 15,2 6,0 1,6
Vurderingen for 18.1.13 var at noe høye nivåer av total og fritt T3 var forenlig med en viss overdosering, men relativt moderat siden TSH er målbar, og siden prøven ikke er tatt medikamentfastende, så foreligger det neppe noen overdosering av betydning, og en beskjeden doseøkning skulle kunne forsvares.
Vurderingen for 21.1.13 var at T3-nivåer er innenfor referanseområdet, så ingen overdosering av betydning, og en beskjeden doseøkning kan ev. gjennomføres.
Jeg har tatt 105mg om dagen siden jeg var hos legen, og ikke kjent noe til ubehaget jeg hadde tidligere, så den ekstra uken på 90mg var kanskje ikke så dum
Mener å ha lest noen steder at når en kommer til 120mg bør en gå på det i ca 6 uker, også ta blodprøve før en evt doserer videre opp, så planen er å stoppe på 120 og avvente hvordan det går og få tatt ny blodprøve da.
Jeg ba forøvrig om ny prøve av D3-vitamin iom jeg har tatt 5000 IU pr dag i et par måneder, og resultatet der var 175 (ref 50-113 og dette ble ikke kommentert i brevet) så den kan jeg ta det litt roligere med framover...
-
26-06-13, 21:28 #42
Bytte fra erfa til levaxin og liothyronin...
Jeg har brukt armour og erfa i drøyt et halvt år nå, og brukte 125mg erfra siste par månedene som jeg tar om kvelden når jeg legger meg, og det fungerer noenlunde greit (bedre om kvelden enn om morgenen), men er nok på en bittelitt for liten dose og 150mg armour var for høyt.
Endokrinologen søkte om blåresept på erfa, men den avslo Helfo pga jeg ikke har forsøkt kombinasjonen av levaxin og liothyronin, så da skal jeg prøve det i en periode nå.
Endokrinologen mente at jeg skal ta 75mcg levaxin (som jeg godt kan ta når jeg legger meg) og 20mcg liothyronin fordelt på 10+5+5mcg om morgen og 2 ganger til med siste dose i 15-16 tiden. Dette er omtrent samme innhold av T4 og T3 som i 125mg erfa, så forhåpentligvis går det bra...
Er det bare å bytte om fra ene dagen til neste? Noen som har erfaring med dette?
-
26-06-13, 21:32 #43
Re: Bytte fra erfa til levaxin og liothyronin...
Ikke erfaring - men har hørt folk si at lio har en mye "skarpere" virkning (les: gass som en sportsbil) enn erfa. Derav pulsdoseringen. Du skal i teorien kunne gå rett over siden dette (igjen i teorien) skal være samme mengde hormon og samme hormonfordeling.... 125mg erfa er 73µg t4 + 16,5µg t3 så du får faktisk en liten doseøkning av legens forslag.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
26-06-13, 21:34 #44
Sv: Bytte fra erfa til levaxin og liothyronin...
Liothyronin virker mye krassere enn thyroid. Jeg ville startet forsiktig med 2.5 mcg i hver dose og deretter økt rolig opp. Kjedelig at du må gjøre det på denne måten.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
26-06-13, 21:57 #45
Jeg ville slet ikke have startet...
Selv med Thyroid er det en lang vej mod kroppens regeneration og nu er du parat at afbryde denne recovery? Er det pga. prisforskellen på Erfa? Det kan blive en meget højere pris at betale, hvis (når) din krop tager skade af at skulle nøjes med "pang-hormonet" (store udsving i virkningen mellem doserne og hurtig halveringstid dvs. ud af kroppen = store "hormonhuller" imellem). Behøver du gøre det, Mann71?
Det er ikke det samme. Der findes ingen frie hormoner i Thyroid, kun proteinbundne, og de kan derfor (in action) slet ikke sammenlignes med de syntetiske.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
26-06-13, 22:00 #46
Jeg lurte også på det samme som deg Anisa. Prisen kan bli høy i helse
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
26-06-13, 23:33 #47
Tusen takk for svar!
Jeg har ikke mye lyst til å prøve nei, men økonomien er heller dårlig, så en blåresept hadde virkelig vært fint...
Avtalen med endokrinologen er å prøve 3-4 uker, og hvis jeg blir dårligere så går jeg tilbake til erfa, og endokrinologen kan søke på nytt om blå-resept med begrunnelse at levaxin+liothyronin ikke virker...
-
27-06-13, 00:34 #48
Jeg har prøvd levaksin og Lio.
Funket absolutt ikke for meg. Selv 2,5 mcg Lio gav meg kjempetrøbbel.
Jeg får nå Armour på hvit resept (legen har enda ikke søkt om blå resept) og betaler 280 kroner for 100 tabletter à 1 grain. Siden jeg bruker 2 og 1/2 grain pr dag, holder en krukke i 40 dager, altså 7 kroner dagen.
Selv om jeg ikke får dem på blå resept, vil jeg ikke tilbake til Levaksin nå som jeg endelig har fått smaken på hvordan det er og leve med en hjerne som funker igjen.
7 kroner dagen er det absolutt verdt.
Om du skal prøve kombinasjonsbehandling, så anbefaler også jeg og starte veeeldig forsiktig med Lio.
-
17-07-13, 21:37 #49
I kveld er det 3 uker siden jeg begynte på 75mcg levaxin og jeg startet på en kvart 20mcg liothyronin neste morgen og tok en kvart til både lunsj og middag og kjente igrunnen ikke noe som helst til de. De neste dagene tok jeg en halv også en kvart både lunsj og middag og kjente ikke noe som helst da heller før etter 3-4 dager da jeg merket en pulsøkning og en slags stramhet inne i brystet litt etter den halve tabletten om morgenen og våknet forsåvidt skikkelig.
Men sov dårligere og dårligere og jobbmessig gikk det dårligere og dårligere og etter en drøy uke hadde jeg lyst til å avbryte for da var jeg skikkelig "urolig" i kroppen og hodet, og jeg kjente meg i grunnen litt som da jeg var på 150mg armour og var overdosert. Trappet ned liothyronin til en halv om morgenen og en kvart ca kl 14 og det har forsåvidt gått bedre. Jeg har forsøkt noen dager å ta en kvart både lunsj og middag (tatt som vanlig en halv om morgenen) eller en halv ca kl 14, men blir "urolig" i kropp og hode så virker ikke som jeg tåler 20mcg pr dag. Jeg har også forsøkt å øke Levaxin til 100mcg noen dager, men det går i grunnen like dårlig.
Jeg fungerer igrunnen veldig dårlig nå, og har fått tilbake mange av symptomene jeg hadde før jeg begynte på armour/erfa, bl.a. veldig glemsk og manglende konsentrasjon og takler ikke stress overhodet igjen (sikkert pga de økte søvnproblemene), frossen, fått tilbake økt slimproduksjon i halsen etter mat så blir mye kremting en liten stund (dette forsvant helt da jeg begynte på armour etter å hatt det de siste årene), vondt i ledd og sikkert noe mer jeg ikke husker i farten, og de siste tingene virker litt rart iom jeg ikke tåler høyere dose?
Avtalen med endokrinologen var å prøve i 3-4 uker og jeg er særdeles klar for å avbryte og gå tilbake til erfa, men er samtidig litt redd for at jeg ikke prøver det lenge nok til at Helfo godtar forsøket. Men jeg orker ikke ha det slik, og endokrinologen er på ferie så kan ikke spørre om råd der, og fastlegen er også på ferie (og ville ikke hatt noen råd å gi anyway kan jeg tenke meg), men har fått time hos en annen lege ved samme senteret på fredag, så tenkte å ta en blodprøve (selv om det kanskje er litt for kort tid siden jeg begynte på denne dritten), og forhåpentligvis kan resultatet fra den brukes i forhold til Helfo?
Også er planen å begynne på ERFA igjen så fort som mulig etter det, og jeg lurer på hvor fort bør/kan jeg skifte over? Ta Levaxin som vanlig på torsdag kveld, også ikke ta Liothyronin på fredag (og håpe dagen ikke blir så veldig mye værre jobbmessig enn det har vært siste 3 ukene), også ta 125mg erfa når jeg legger meg fredag? Begynne på igjen på litt mindre dose kanskje? Evt en halv erfa etter jeg har vært hos legen også en halv til når jeg legger meg?
Det ble langt dette, men jeg håper noen orker å lese det og kan gi meg noen råd...
-
17-07-13, 23:01 #50
Legen din skal ha en vikarlege... greit nok at vedkommende neppe kan si noe om lio-prøven din, men du kan ringe og klage over hvor fælt du har fått det og på den måten få det journalført og kanskje også få tatt en prøve før du går tilbake til det som fungerte best?
Når det gjelder bytte så synes jeg begge variantene høres ut som noe som kan fungere. Gjør det som du har mest tro på - jeg holder en knapp på den todelte dosen. Litt "turbulens" må du nesten regne med i overgangen uansett, desverre. Men det går over.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
Lignende tråder
-
Lavt stoffskifte og problemer med lav magesyre
Av anitab i forumet Enzymer og magesyreSvar: 5Siste melding: 30-03-12, 23:13 -
Hva sier regjeringen om stoffskifte problemer?
Av Stina i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 9Siste melding: 20-12-11, 15:48 -
Lavt stoffskifte og problemer med lav magesyre
Av anitab i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifteSvar: 0Siste melding: 02-10-08, 14:10 -
Høyt stoffskifte. Jeg føler at jeg må følge nøye med på ting og tang selv
Av sandra i forumet Graves sykdomSvar: 61Siste melding: 10-04-07, 20:24
Bokmerker