Side 5 av 5 Først 12345
Viser søkeresultater 41 til 44 av 44
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    53
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Reverse Triiodothyronine (rT3)

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Til å begynne med var det (vel?)bare Aker som utførte testen - nå er det kanskje flere ?
    Intressant om du kan poste dine Blondie.
    Disse er analysert på Aker ja:
    Juni 2010
    S FT3: 5,8 (3,6-8,3)
    S FT4: 13,6 (8-20)
    S RT3: 0,43 (0,14-0,54)
    S TBG: 18 (12-28)
    S trijodtyronin: 2,1 (1,2-2,7)
    (på dette tidspunkt brukte jeg 100mcg levaxin og 20mcg liothyronin)

August 2010
    S FT3 5,1
    S FT4 13,1
    S Trijodtyronin 1,6
    (her hadde jeg brukt Erfa 135mg i 6 uker)
    og her mangler jeg resultatet av RT3, prøven er tatt via Balder, så jeg skal prøve meg via mine kontakter og få resultatet.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Intressant å se hvordan rT3 er på siste prøve.
    Ellers ville jeg forøvrig vurdert dette som enten for lav dose eller at det er en ny dose som enda ikke har oppnådd fullt potensiale, selv om jeg ser den er 6uker.
    Ett mener jeg er verd å merke seg TT3 er jo ikke bltt høyere da du gikk over til ERFA, noe jeg vil tolke som at nå brukes det. Altså at nå hoper det seg ikke opp.
    Hvis du har det helt topp ville jeg beholdt dosen.
    Hvis du syns du enda mangler litt, ville jeg nok siktet mot en liten økning.
    Liekvel, hos meg har ERFA en tendens til å komme sent og sterkt - som vel betyr at dosen kan vise seg å være mer potent enn hittil. Hos meg kom det en reaksjon etter 12uker. Jeg måtte da halvere min 250dose noen uker.
    Nå er jeg på 125+17,5mg (2,5G) som driver skikkelig bra.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Standard Reverse Triiodothyronine (rT3)

Sitat Opprinnelig skrevet av Thierry Vis post
    Hvis FT3 er 5.7 og rT3 er 0.55, hvordan regner man ut ratioen mellom disse da? Selve rT3-verdien alene er verdiløs med mindre man finner ut hva ratioen mellom disse to er! Man skulle flytte noen desimaler, og... Ja!
    Skal vi se... 5.7 delt på 5.5 = 1.06 (basert på mine stoffskifteverdier fra Mars i år)
    Dette tallet, en ratio på 1.06, sier meg ingenting. Noen som vet hvor man finner ut hvordan ratioen skal være?
    Sitat Opprinnelig skrevet av Finn Vis post
    Det er jo ikke samme målstokk.
    For å sammeligne må du gjøre om alle størrelser til samme målestokk -
    noen i mm, noen i cm og noen i meter, kan feks alle omgjøres til cm.
    Og dette kan gjøres fordi man her snakker om faste størrelser.
    Det er rigtigt. Man kan udregne en korrekt T3/rT3 kun ved at anvende en total måling af T3, fordi rT3 måles kun "totalt". Skriver mere om det længere ned.

I "STTM" står det om å regne ut ratioen, men jeg klarer ikke å regne ut ratioen! Noen som kan regne den ut for meg?
    Jeg vil gerne regne ratioen ud for dig, hvis du giver mig tallet for dit Total T3 (TT3).

Hvorfor er forholdet mellem Reverse T3 / Total T3 vigtig?

Selv mennesker uden sygdom i skjoldsbruskkirtlen kan udvikle hypothyreose-symptomer når forholdet mellem deres normalt T3 og Reverse T3 forskydes til fordel for Reverse T3, af en eller anden grund. I deres tilfælde hedder tilstanden NTI (Nonthyroidal Illness) eller Euthyroid Sick Syndrome. De behandles og kommer sig midlertidig behandlet med... Liothyronin (T3).

Det som vi altid hører er, at der er ikke brug for at måle T3 til brug for diagnose eller tilpasning af behandlingen ved hypothyreose.

rT3 vil vores læger kun måle ved mistanke om spiseforstyrrelse eller en voldsom sygdom.

tT3/rT3 ratio interesserer dem slet ikke, på trods af at det er denne ratio der i virkeligheden afgør om behandlingen bliver vellykket, uanset værdier for T3 og T4 hver for sig, selv når de ligger i den øvre del af "normalområderne".

Er tT3/rT3 ratioen for lav - fejler behandlingen og trivslen bliver væk.

Stopthethyroidmadness.com beskæftiger sig også med betydningen af T3/rT3 ratio for os med hypothyreose, men de begår en fejl når de beskriver udregningen af ratioen ved at dividere Frit T3 med Reverse T3. Hvis ratioen skal være korrekt beregnet, bør man anvende Total T3 idet Reverse T3 kan kun måles som total vædri. Der findes ikke noget der hedder Frit Reverse T3.

Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post
    Optimizing Thyroid Function - A Look at Reverse T3 -- The "Brake Pedal" of Our Metabolism

Conference: A4M Washington DC 2008
    Date/Time: July 17, 2008 10:40am - 11:20am
    Length: 57m 15s - 111 Slides
    Speaker: Riffat H. Qadir, MD
    Format: Audio / Slides
    Jeg har købt foredraget og må blankt indrømme, at de 20 dollars det kostede, er godt givet ud. Citeret fra foredraget:

Diagnose: Laboratorieprøver.

Test fem hormoner:

- TSH
    - frit T4 (fT4)
    - frit T3 (fT3)
    - rT3 and total T3 (tT3)

Frit T3 er den mest nøjagtige måling af T3, men rT3 er kun tilgængelig som total, så vi har brug total T3 til sammenligning.

Så hvad er "normal" RT3 ", og hvordan finder vi det?

Skjoldbruskkirtlens produktion af RT3:

Skjoldbruskkirtlen udsondrer ca. 90% T4, 10% T3 og ~1% RT3

Som udgangspunkt udgør en normal T3/RT3 ratio = 10

TT3: referenceområde = 85 til 205 ng / dL
    RT3: referenceområde = 90 til 350 pg / mL

Korrigeret for enheder, RT3 er 9 til 35 ng / dl

Normalområde for TT3 til RT3 bliver:

Lavest: TT3/RT3 = 85ng/dL / 9ng/dL = 9,4
    Øverst: TT3/RT3 = 205ng/dL / 35ng/dL = 5,9
    Oprundet til nærmeste hele tal, bliver normalområde for TT3/RT3 ratio på 6 -10

Vi har samlet data til udregning af disse tal over flere år, både før og efter behandling.

Vi har konstateret, at patienter, der reagerer godt på behandling - men især dem, der har brug for supplerende T3 - har det bedst når deres TT3/RT3 ratio = 12 +/- 2

Forbehold: Ekstrem alder skal betragtes individuelt. Men ellers fra teenageårene og til sidst i 70-erne ser det ud til, at patienternes trivsel er betinget af, at værdien af deres TT3/RT3 ligger på 12 +/- 2

Det var så måleenheder, der gælder i USA: ng/dL og pg/mL.

Hos os måles tT3 og rT3 også i forskellige måleenheder, med en undtagelse (så vidt jeg ved). Jeg har anvendt referenceområder for tT3 og rT3 fra Unilabs fordi Unilabs opererer med samme måleenheder for begge analyser - nmol/L, hvilket gør det nemmere at udregne ratio end hvis værdierne var angivet i forskellige måleenheder.

Total T3 (1,2 - 2,7 nmol/L)
    Reverse T3 (0,23 - 0,54 nmol/L)

Dette giver: en normal tT3/rT3 ratio på 5 - 5,21. Denne ratio gælder for raske. For syge bør ratioen ligge lidt højere, hvis behandlingen skal kunne anses for korrekt.

Hvis man følger foredragets konklusion om, hvilken ratio patienterne (= syge mennesker) trives bedst med - er den være ca. 20% højere end normal ratio. 20% af 5,21 er 1,04 og det betyder, at tT3/rT3 ratio hos velbehandlede patienter dvs. patienter der gerne skulle være symptomfrie og i trivsel - bør ligge på ca. 6,25 +/- 1

tT3/rT3 ratio der er lavere end 6,25, eller endnu "værre" - lavere end "normal ratio" på 5,21 - medfører symptomer på hypothyreose, og mistrivsel.

Det var så regnestykker udregnet med udgangspunkt i tal fra Unilabs. Andre laboratorier opererer med andre værdier og regnestykker bør derfor gentages med disse tal, for at give et korrekt resultat, relevant for den person, der gerne vil kende sin tT3/rT3 ratio.

Metoden er den samme:

Først udregn laboratoriets "normalområde" for tT3/rT3 ratio (følg tidligere eksempel med Unilabs-tal).

Tillæg 20% til laboratoriets "normalområde" for tT3/rT3 ratio for at fastslå en tT3/rT3 ratio der er optimal for syge mennesker.

Divider dit eget tT3 med rT3 og resultat bliver den personlige tT3/rT3 ratio.

Ligger den omkring den tidligere udregnet "normalområde" + 20% - burde man trives fint.

Jo længere under summen af "normalområdet" + 20% ligger ratioen tT3/rT3 - jo dårligere har man det, og burde derfor behandles med tillæg af Liothyronin, især hvis en langvarig behandling med Levaxin har ikke haft en effekt på hypothyreose-symptomer.

Hvis Liothyronin ikke synes at fungere tilstrækkeligt eller giver bivirkninger - kan man altid kontakte Kragerø Tablettproduksjon AS for at høre om de vil fremstille Slow Release Triiodothyronine (T3).

Mange apoteker rundt om i verden fremstiller Slow Release Triiodothyronine på recept. Hvorfor skulle Kragerø Tablettproduksjon ikke kunne gøre det samme? Slow Release Triiodothyronine apotekfremstilles til dem der ikke tåler "for meget" T3 på en gang, eller dem der udskiller medicinen alt for hurtigt. En tablet bruges hver 12. time and that's it. Indvendinger er også set i forbindelse med SRT, men i og med den optimale "løsning" er en sund skjoldbruskkirtel, de fleste af os ikke har - er SRT den næstbedste mulighed, mener jeg.

Hovedtræk i den rolle Reverse T3 spiller i kroppens funktioner har jeg forsøgt beskrive i tråden om overvægt og lavkarbo her.

Personlig kommentar: Det er ikke min stærkeste side, at sysle med tal og kugleramme (billedligt talt ), men jeg har postet denne tråd fordi jeg tror at jeg har forstået budskabet og metoden (iflg. foredraget). Please, sig til, hvis nogen mener at noget bør korrigeres.

Jeg har startet en ny tråd Hvorfor er forholdet mellem Reverse T3 / Total T3 vigtig? her.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

En fin artikkel på STTM om rT3 som er enkel og lettfattelig http://www.stopthethyroidmadness.com/reverse-t3/

Husk at det er normalt å ha rT3! Vi kan ikke unngå det. Men det er mengden som teller.

Can I as a thyroid patient make too much RT3? Definitely yes. RT3 is increased in order to decrease cellular reception of T3. And the lower your T3, the worse you feel, including a lowered body temperature, fatigue, anxiety, weight gain, hair loss, a diagnosis of fibromyalgia and more….all reported by patients and confirmed when they discovered they had an RT3 problem..
    What specifically are the reasons I, as a thyroid patient, make too much RT3? On top of the chronic stresses of your life, there are three common physiological reasons patients have noted, with the first two related to your adrenals (low cortisol, high cortisol), and the third related to your storage iron and serum saturation levels. Even low B12 and other chronic inflammation and other health issues can cause it.
    One place patients gained good information about all the above was from Dr. Kent Holtorf, here. If you scroll down on the former page, you’ll also see mention of a study done with elderly men and RT3. Additionally, in the study article titled “Reverse T3 is the best measurement of thyroid tissue levels” found in the 2005, volume 90 issue of The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, it states that “the T3/rT3 ratio is the most useful marker for tissue hypothyroidism and as a marker of diminished cel*lular functioning.”
    What do I do about excess RT3? Patients have had success with three strategies:

Identifying the causes and treating them: Since we know what has been causing our excess RT3, one obvious strategy is to treat what’s causing it. Since it can take time to raise low iron or B12, or improve low cortisol, or lower high RT3, one strategy for some has been to lower the desiccated thyroid, which lowers the T4…and all the while treating the causes. Changing your lifestyle can be key, as well, such as greatly improving your food choices, facing an alcohol addiction, stop smoking, and avoiding high stress.

Using a good liver cleanse/support product, plus Selenium: Since the bulk of RT3 is made in the liver, some have lowered their high RT3 by using a good liver cleanse, especially those with Milk Thistle. You may have to DOUBLE the recommended amount to get the lowered RT3. Milk Thistle can supposedly lower ferritin, so patients are adding iron to their supplementation, or raising what they are already on. Also make sure your Milk Thistle comes from the seeds. Milk Thistle not from the seeds can have an estrogenic effect. Also, there is a lot of research which proves that low selenium can increase RT3. So patients supplement with Selenium to stop that fact.

Going on T3-only: T3-only dosing can have its challenges since you have NO storage T4 to do the job of providing T3 for you. But it can work, and is especially important if you haven’t succeeded it lowering your chronic RT3 in any other way. Cytomel is a very popular brand of T3, as is Mexican Cynomel, for patients.
    Altså, øk det som ligger lavt for å hindre for høy rT3, slike som lavt jern, lav B12, forbedre lavt kortisol. Noen velger å bruke kun ren T3 for en periode, for å hjelpe til me då få bedre rT3 nivåer.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 5 av 5 Først 12345

Lignende tråder

1. Overvægt og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ?
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 8
    Siste melding: 21-04-10, 22:04
  2. Binyrer og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3)
    Av Bittebitt i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 18-04-09, 17:51

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn