Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 31
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    121

Standard Sv: Heisann ny her :) er jeg overdosert???

Hashimoto er navnet på den autoimmune infeksjonen som sørger for at skjoldkjertelen blir brutt ned og dermed gradvis slutter å produsere stoffskiftehormoner. (Oppkalt etter en japaner som fant ut av det.) Blodprøven som måler det heter Anti-tpo. Du får masse treff hvis du googler det, og det er sikkert forklart flerfoldige ganger her inne.
    Årsakene til at denne infeksjonen oppstår har forskerne til gode å finne ut noe sikkert svar på, men det finnes ulike teorier. En auto-immun infeksjon betyr at det er ditt eget immunforsvar som selv (auto) lager infeksjonen fordi den får det for seg at f.eks skjoldkjertelen (det finnes flere auto-immune sykdommer) er et fremmedlegeme i kroppen... Litt av et påfunn!
    Diagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Håper at det er ok at jeg prøver å svare på denne Hilma ?
    Hashimoto var den legen som først fant ut at det var noe som het thyreoiditt.
    Så noen bruker det ene - noen det andre navnet.

Thyreoiditt betyr betennelse i skoldkjertelen.
    Alt som slutter på -itt er betennelser.
    Betennelsen er ikke en almindelig type, den er autoimmun.
    Det vil si : Auto betyr "av seg selv" og betyr at det er en immunreaksjon som starter av seg selv.
    Mer skjerpet : "Uten at man vet hvorfor".

Og hvorfor får man hypothyreose = lavt stoffskifte når man har en Hashimotos ?
    Jo, kjertelen er kroppens fabrikk for stoffskftehormoner, og betennelsen ødelegger kjertelen. Dermed kan den ikke lage hormoner mer.
    Immunapparatets ødeleggende stoffer heter antistoffer. Blodprøver kan avsløre om man har slike stoffer med en anti-TPO analyse.
    Kroppen fjerner vanligvis alle rester etter kjertelen, men det kan ta mange år.

Pattedyr har samme stoffskiftehormoner, noe man oppdaget i 1860åra.
    Man spiste rett og slett kjertelbiter.
    1970 klarte man å lage ett av kjertelens hormoner kunstig.
    Og dette er den behandling man tilbys som erstattning for kjertelens manglende produksjonsevne.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Overdosert - definisjon ?
    Ord betyr ikke det samme i alle miløer.
    I behandlermiljøet har man sin definisjon, og den utgår fra den aktuellt gjeldende oppleste og vedtatte tolking, og har lite med den reelle virkelighet å gjøre.
    Den refererer til hva man gjennomsnittlig kan måle i blodet hos friske mennesker, og hvor mye over det man tror det er forsvarlig å ligge.
    Altså et faglig vurdert punkt.

Så hva er VÅR definisjon ?
    Overdosert er at dosen er for høy, og det kan den helst ha vært en god stund før vi merker det.
    Det skal mye til å bli overdosert av en enkeltdose. Jeg har ofte tatt en dobbeltdose hvis jeg merker at jeg er underdosert, og fortsatt på en høyere dose. Uten problemer.

Og hvordan merker vi at vi er overdosert ?
    Hvis vi ble overdosert med våre egne hormoner, slik hyperthyreote blir, ville vi jo blitt varme, rast ned i vekt og rastløse med fare for etterhvert å pådra oss osteoperose og diverse andre relaterte tilstander.

Det gjør vi jo ikke !
    Det eneste vi merker, er hjertebank.
    Jeg mener - ikke vi her iallfall. Og jeg mener i generelle vendinger. Noen merker nok litt mer, et personlig kjennetegn. Gjerne rastløshet ?
    Men hos noen er det bedre - noen går til og med ned i vekt når dosen er rett, eller i høyeste laget.
    Mange vil nok savne den virkningen ?

Så hvorfor er det slik at de som ikke får den virkningen av den vedtatt brukte preparat som stoffskiftehormonene skal ha, ikke får en utredning av hva problemet i deres tilfelle kan være ?
    I mitt tilfelle regulerte de dosen opp og ned - i 16år. Helt latterlig må vel det være ?
    Og satt og så på at det gikk til H....

Er man ikke faglig nok intressert i problemet ?
    Eller er fagligheten seg selv nok, og sier : Nå har du fått den pilla som alle andre får, så ikke klag !

Nå mener ikke jeg å skyte på Legene, mange er sterkt engasjert i jobben sin. Det må være reglene de følger som er feil.
    Og det må en edring til før vi kan få det bedre.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    121

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Håper at det er ok at jeg prøver å svare på denne Hilma ?
    Skulle bare mangle
    Diagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag

Medlem siden
    Feb 2009
    Alder
    46
    Meldinger
    21

tusen takk for svar dere er bare herlige
    Blir så oppgitt at man ikke kan høre på pasientene, det viktigste er vel at de har det bra??
    16 år stakkar deg du har virkelig blitt utsatt for lege rulletten som leker med helsa di off.....

Jeg lærer utrolig mye jeg nå om sykdommen min..
    Jeg blir bare enda mere overbevisst om at jeg skal følge mage følelsen min, den pleier alltid å stemme... sånn det er nå så har jeg det ikke bra, og hvor lenge skal man gå sånn... går opp i vekt bare jeg ser en sjokolade, så det resulterer i at jeg holder en streng linje for å ikke legge på meg... slitsomt det og...
    hadde jeg som Finn sier hatt høyt hadde jeg gått ned i vekt...
    men jeg har lagt om kostholdet helt og enda er det blod slit for å holde vekta nogen lunde stabil.
    hadde kolestrol på 3.6 da jeg målte sist så det var visst veldig bra...

Da jeg var stabil (i mine øyne, men ikke legens som bad meg justere dosen ned) var jeg gladere, hadde overskudd til mer enn bare å være mamma,men bake, gjøre husarbeid og enda litt igjen til gubben....
    nå må jeg velge hva jeg skal prioritere hver dag... sov bedre, nå sover jeg kjempe lett, ingen overskudd. trening ja det har jeg gitt opp.... blir utslitt etter 2 timer på shopping 1 gang i mnd... og jeg elsker shopping så nå har nettet blitt min butikk..... tragisk
    kroppen værker og jeg fryser.

Er det meningen at det skal være slik resten av livet
    Det må da finnes noen som virkelig vet hva de driver med å som kan hjelpe???

tusen takk for at dere svarer

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Først til Hilma, vi skreiv vel samtidig vel - sånn to sjeler i en tanke ?
    Du skal se vi enten er beskjelet eller beskjemmet
    Men fint at du tar det slik - mange herlige mennesker her, som du sier lillevenn1.
    Jeg tror det er nyttig å kommunisere her på forumet. Hadde ikke jeg funnet forløperen så vet jeg ikke hvordan det hadde gått. Da husker jeg Nora, Merete og SiriAnn som lærte meg en masse, og som inspirerte både til å lese mer om sykdom og å bytte til Armour, som jeg fikk gjort noen år senere (mai-04)

Det er utrulig viktig å prøve å "utdanne seg" i sin egen situasjon så godt det går.
    Så lykke til med det.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Hadde ikke jeg funnet forløperen så vet jeg ikke hvordan det hadde gått. Da husker jeg Nora, Merete og SiriAnn som lærte meg en masse, og som inspirerte både til å lese mer om sykdom og å bytte til Armour, som jeg fikk gjort noen år senere (mai-04)
    Det samme her. Havde det ikke været for Nora, n`Finn og Yvette - ved heller ikke jeg, hvordan jeg ville klare mig i dag. Tak, tak, tak
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    121

Sitat Opprinnelig skrevet av lillevenn1 Vis post
    t
    nå må jeg velge hva jeg skal prioritere hver dag... sov bedre, nå sover jeg kjempe lett, ingen overskudd. trening ja det har jeg gitt opp.... blir utslitt etter 2 timer på shopping 1 gang i mnd... og jeg elsker shopping så nå har nettet blitt min butikk..... tragisk
    kroppen værker og jeg fryser.
    Er det meningen at det skal være slik resten av livet
    Bare én ting før krampa tar meg, nå er det kvelden: Svar på spørsmålet ditt over her, lille venn:
    NEI, kjære deg, det er IKKE meningen! Stå på!

(Jammen synd at Siri Ann og Merete forsvant... Takk til de som ikke gir opp!)

God natt fra Hilma

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Ski
    Meldinger
    20

Standard Sv: NY her :)vil bli gravid, og lavt stoffskifte og nå forhøy dose

Hei!
    Jeg sitter og lurer på akkurat det samme Etter en missed abortion for en måned siden ser det nesten ut som jeg er overdosert også? Økte litt på dosen når jeg var gravid. Er veldig varm og har litt hjertebank. Har lurt en liten stund og fikk svar på prøver i dag.
    I mars: TSH 0.58 og T4 13 (om jeg ikke husker feil) Og nå i april er TSH 0.03 og T4 19.2. Vi har tenkt å prøve igjen - men ble litt usikker på de verdiene - om jeg burde nedjustere dosen først. Ikke fått snakket med legen enda, får gjøre det til uka... eller går det seg til mon tro? Er jo litt hoppsideisi av hormoner og litt av hvert som skal på plass igjen...

Sukk - lei av å lure og lure og lure....

Leste forresten i dag at når man har B12 mangel kan årsaken faktisk være lavt stoffskifte. Men årsaken har ingen brydd seg om... jeg har fått B12 sprøyter i stedet... jaja . en av mange brikker som har falt på plass etter at jeg fikk konstatert lavt stoffskifte...:idea::idea::idea:

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    60
    Meldinger
    911

Standard Sv: NY her :)vil bli gravid, og lavt stoffskifte og nå forhøy dose

Hei Nelly

Jeg har ingen kunnskap på dette med gravitet og hypo, men jeg er dessverre for jeg si "ekspert" på å dosere opp og ned på Lev etter symtomer. Hvis du gjorde doseringsendring for en mnd siden kan det være lurt og avvente litt til før du gjør en ny endring. Det er ikke uvanlig å føle seg litt småhyper etter en doseøkning og det kan flate ut i løpet av et par mnd.

Jeg ville tatt en ny blodprøve om 3-4 uker og sett hvor det hele ligger an da. Får du imidlertid økende plager som tyder på hyper er det nok riktig å legge seg et sted mellom tidligere dose og nåværende. Hvor stor endring gjorde du i dose?

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Prøver å bli gravid - gjør det noe å justere dosen nå?
    Av Nelly i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 16
    Siste melding: 14-11-09, 00:20
  2. Overdosert?
    Av Pusen i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 11-06-09, 22:32
  3. Overdosert?
    Av Toto i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 4
    Siste melding: 09-07-08, 12:29
  4. Prøver og bli gravid og lavt stoffskifte! OPPDATERT
    Av Destiny85 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 7
    Siste melding: 31-10-07, 20:08

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg