Vis meningsmålingsresultat: God eller dårlig hørsel?

Velgere
51. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 100% ok hørsel

11 21.57%
  • Noe nedsatt hørsel, plager meg ikke

18 35.29%
  • Nedsatt hørsel, har fått høreapparat

8 15.69%
  • Har kun Tinnitus/ øresus

12 23.53%
  • Døv

2 3.92%
Side 3 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 48
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    rogaland
    Meldinger
    25

Standard Sv: Flere med dårlig hørsel?

Jeg var syk lenge før jeg fikk diagnose lavt stoffskifte og fikk lov av legen å prøve medisiner. Jeg gikk opp mer og mer i vekt, tørr hud, dårlig søvn, alltid trett, ukonsentrert og dårlig hørsel og øresus. Det var helt forferdelig og kjenne så tydelig på kroppen at jeg var alvorlig syk. Jeg var sikker på at jeg hadde en dødelig sykdom som legene ikke fant ut av. Legen tok alle mulige prøver, deriblant hørselprøve og påsto at alt var ok. Da jeg endelig fikk medisiner ble en del bedre og noe forandret seg ikke. En ting som ble bra var hørselen og at øresusen forsvant umiddelbart.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    49
    Meldinger
    205

[QUOTE=nettisen;70308]Jeg har hatt store problemer med hørselen - klarer ikke tyde grove mannnstemmer - radionen ble bare grøt, veldig var for støy

Kan høres ut som du har det samme som meg? Otosclerose, som er en forkalkning i det indre øret. Sigbøylen vokser fast i det ovale vinduet i øret pga forkalkning og klarer derfor ikke å sende lyden videre til hørselsnerven. Stapediusrefleksen fungerer ikke som den skal. Be om benlednings test hos ØNH for å se om du kan ha otosclerose. Skal selv til vurdering for operasjon. Har visstnok otosclerose på begge ørene, men normal hørsel på det ene, 62 decibel hørselstap på det andre (70 db blir regnet som døvhet) Har surfet litt på nettet og funnet ut at operasjon av denne tilstanden er vellykket i de fleste tilfeller. Lykke til!!
    Bra å treffe andre med hypothyreose som vet hvordan jeg har det.
    Armour 3 grain/ dag fordelt på to doser siden 17/5- 14

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    rogaland
    Meldinger
    25

Hei og takk for svar. Skal notere meg dette. Merker at hørselen forandrer seg litt innimellom, men etter jeg begynte med t3 og prøvde amour en liten stund så er det mye bedre. Merkelig, før jeg fikk medisiner så trodde jeg at jeg var i ferd med å bli døv, avogtil hørte jeg nesten ikke en lyd og hadde ofte øresus.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    oslo
    Meldinger
    7

Unhappy Sv: Flere med dårlig hørsel?

jepp har dårlig hørsel, har fått et høreapperat på det høyre øret. Men kommer også fra en familie med døve og tunghørte. mao arvelig for min del
    Oy with the poodles already

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    58
    Meldinger
    3,369

Sitat Opprinnelig skrevet av kaja5 Vis post
    Jeg var syk lenge før jeg fikk diagnose lavt stoffskifte og fikk lov av legen å prøve medisiner. Jeg gikk opp mer og mer i vekt, tørr hud, dårlig søvn, alltid trett, ukonsentrert og dårlig hørsel og øresus. Det var helt forferdelig og kjenne så tydelig på kroppen at jeg var alvorlig syk. Jeg var sikker på at jeg hadde en dødelig sykdom som legene ikke fant ut av. Legen tok alle mulige prøver, deriblant hørselprøve og påsto at alt var ok. Da jeg endelig fikk medisiner ble en del bedre og noe forandret seg ikke. En ting som ble bra var hørselen og at øresusen forsvant umiddelbart.
    Dette genkender jeg en stor del af. Faktisk troede jeg, det var skibene på havnen, jeg kunne høre, da jeg var flyttet til en by med en meget stor havn ... Men det var ikke skibe, det var en eller anden afart af tinnitus. Så tågehorn hører jeg - næsten - ingen af, når jeg får medicin til stofskiftet.

Meget sær sygdom med mange besynderlige symptomer, denne her. Vel også derfor, det ofte lyder så mærkeligt for folk, når man forsøger at fortæller om den Der er jo egentlig ikke den del af kroppen, som ikke rammes i en eller anden grad. Og det er dét, der er det sværeste at få formidlet, så folk forstår det - nogen hjælp er lægerne ikke heller på dette punkt :evil:

Med hensyn til selve hørelsen, var og er det skelneevnen, jeg har problemer med. Dvs. det er ofte et problem at forstå hvad folk siger til sammenkomster, hvor flere stemmer blandes omkring mig.

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    47
    Meldinger
    498

Ser at det er mange som snakker om øresus. Hvordan kan man oppfatte det? Som en skarp sus, nesten som en elv som renner? Har ikke høyt blodtrykk. Eller? Har en slik sus i øret. Pluss at jeg ha begynt å slite med væske i høyre øret. Tok sånn lysbehandling, og da den var ferdig, var det samlet opp masse væske fra øret, i lyset. Lysbehandling er for de som ikke vet det, bivoks som er rullet sammen til et stearinlys, så stikker man den ene enden inn i øret, og tenner på i den andre enden. Alt rusk og rask, blir da trukket i fra øret, og inn i dette "lyset". Der av ordet lysbehandling. Men susingen ble ikke borte. Litt irriterende, særlig når det stilt og rolig. Dette med å høre dårlig, har blitt plagsomt. Jeg oppfatter ikke lengre lave samtaler, mange ganger må jeg bare nikke og si "ja", for å vise at jeg er med. Men det blir jo en dårlig samtale av det. Føler at dette blir en belastning for meg. Siden jeg ikke lengre oppfatter, gidder jeg ikke være sosial mer. Jeg sitter heller inne for meg selv.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    56
    Meldinger
    895

Sitat Opprinnelig skrevet av helgemann Vis post
    Ser at det er mange som snakker om øresus. Hvordan kan man oppfatte det? Som en skarp sus, nesten som en elv som renner? Har ikke høyt blodtrykk. Eller? Har en slik sus i øret.
    Jeg har også en susing i øret, i det venstre. Legen sier det kommer av at jeg har for høyt blodtrykk. Men susingen er der like forbaska selv om blodtrykket er normalt også, så jeg tviler på det. Vet ikke hva jeg skal sammenligne det med, men det er en piping der hele tiden. Ikke noen høy pipelyd, men den er der. Jeg har susing også i tillegg til piplyden. Ikke noe høyere i volum, susingen er omtrent som lyden fra en pc. Altså stille susing, men den ER der.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    58
    Meldinger
    3,369

Da jeg havde øresus og mente at høre skibe tude med tågehornene, havde jeg absolut ikke højt blodtryk - det lå stabilt på ca. 110/70.

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    47
    Meldinger
    498

Sitat Opprinnelig skrevet av sonja Vis post
    Jeg har også en susing i øret, i det venstre. Legen sier det kommer av at jeg har for høyt blodtrykk. Men susingen er der like forbaska selv om blodtrykket er normalt også, så jeg tviler på det. Vet ikke hva jeg skal sammenligne det med, men det er en piping der hele tiden. Ikke noen høy pipelyd, men den er der. Jeg har susing også i tillegg til piplyden. Ikke noe høyere i volum, susingen er omtrent som lyden fra en pc. Altså stille susing, men den ER der.
    Så hvis jeg har en slags metallisk elvelyd, så er det blodet i øregangen som lager det, eller? *hmm*

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    58
    Meldinger
    3,369

Jeg har godt hørt, det kan være blodtrykket, der laver øresusen. Men når det gælder folk med stofskifteproblemer, tror jeg, det er musklerne, der er på spil. Nerver kommer let i klemme og meget lettere, hvis ens muskler ikke fungerer ordentligt.

I hvert fald oplevede jeg for nogle år siden, at jeg fik mere og mere ondt i næsen, ganen og i kinderne, der hvor bihulerne sidder - jo, pointen kommer om lidt

Desuden havde jeg - og det kunne hverken min egen daværende læge eller speciallægen forklare - en stærkt øget lugtesans. Det var helt grotesk; jeg kunne lugte ALT, så at sige. Bare det at passere nogen på gaden var et stort problem, især, hvis de gik i modsat retning; så kunne jeg fx eksempel lugte, hvilken slags tyggegummi, de havde ... Og stanken af skyllemidler alle vegne ... Så hæsligt.

Alt i alt superbelastende periode. Det lyder jo som om, man ikke er rigtigt vel forvaret, ved jeg godt ... Efterhånden fik jeg også synsforstyrrelser.

Da jeg var meget utilfreds med min læge, skiftede jeg og kom til en gammel gut, som var min mands læge. Lidt skræmmende type, egentlig. Men da jeg fortalte ham om min skærpede lugtesans, sagde han bare, 'så har du vel fået en kranienerve i klemme'.

Javel. Jeg kom til en - dygtig - fysioterapeut. En af mine bekendte havde anbefalet hende, da han selv havde haft synsforstyrrelser.

Dette, uden tvivl hjulpet af, at jeg forinden var blevet sat op i medicin (nådig lægevikar) fik både smerter, overfølsomhed OG synsforstyrrelser til at forsvinde.

Det jeg lærte ved dette - udover det sædvanlige med, at tingene hænger sammen etc etc - var at der er en helt direkte forbindelse mellem nakken og næsen. De er hægtet sammen i kæberne. Og nakken hænger, som mange har erfaret, direkte sammen med skuldre og skulderproblemer. Nakken er desuden afhængig af at ha' et godt forhold til bækkenet, da der går lange muskelfibre fra nakken til korsbenet på bagsiden af bækkenet. Disse kan lave en del ballade helt oppe foroven, kan jeg kun sige!

Da mine smerter begyndte, var jeg superstresset og anspændt. Desuden havde jeg - og det er ikke mindst vigtigt! - en cykel, som var forkert i forhold til min krop (men det fandt jeg først ud af meget senere)

Siden har jeg fundet ud af, at man kan få ondt i et øre, hvis man har ligget forkert på en skulder. Dette har jeg fra min datter, der nogle gange er vågnet med høje skrig og været rød bag et øre. Smerten stammer fra et sted lige over /langs med skulderbladet.

Derfor tror jeg alt i alt, at man skal tænke sine sanser sammen med sine muskler og hvad man ellers har til at holde skroget sammen. Derfor er stofskiftet med her, ligesom d-vitaminer, binyrer og hele pakken ...

Det var bare det - undskyld den lange fremstilling.

Nielsigne

Side 3 av 5 Først 12345 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn