Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 28 av 28
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Å få svar på blodprøvene

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Jeg er rimelig frustrert over enda en gang å bli nektet svar på mine prøver.
    Legesekretæren nekter meg svarene på blodprøvene jeg tok 17.3.11, og påstår jeg må prate direkte med legen for å få vite hva blodprøvene sier.
    Kære BenteR Hvor længe har du været patient på denne lægeklinik? Var det også på denne klinik, at din diabetes blev opdaget?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    61
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Hypothyreose, diabetes type 1

Dette er det kommunale legekontoret som jeg har vært pasient hos siden jeg flyttet hit for drøyt 10 år siden. Det er 3 mil fra meg. Skal jeg til en by må jeg reise ca 20 mil.
    Det er samme legekontor som oppdaget diabetesen min ETTER at jeg hadde fått låne en blodsukkermåler av ei veninne og kunne vise til målinger mellom 18,6 og "over 33,3" .
    Vurderer kraftig å be om å få tatt blodprøvene når jeg er på kontroll på sykehuset for diabetesen min.
    Men i dag ringte iallefall legen med blodprøvesvarene. Hjalp nok litt at jeg ble -for å si det mildt- irritert over å bli nekta å få vite hva blodprøvene mine viser..

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    61
    Meldinger
    3,120

Jeg ser av andre tråder her inne at når man tar 100 mg daglig så bør man ikke øke med mer enn 12,5 pr. dag. Vil det si at jeg bør ta 1 100mg og 1/4 50mg daglig istedet for slik legen foreslo; fem dager med 100 og to med 150?

Første gang jeg har fått målt FT3; dere som kan dette; hvordan er det i forhold til de andre tallene mine? Legen mener det er helt fint og at FT4 er fint. Det er visst bare TSH som er feil.....

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    61
    Meldinger
    3,120

Jeg fikk prøvesvarene i posten i dag, og der er det satt stjerne på SFOLC: 26,7 (7,7-25), langtidsblodsukker 6,2 (visste det enda ikke var kommet helt ned) og TSH: 5,6 (0,3-4,2)

SFOLC er vel vitamin B9, men hvirdan hører det hjemme i forhold til stoffskiftet?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    53
    Meldinger
    2,404

Hei Bente
    Lurt å legge ut referanseområder på blodprøver når du legger dem ut. Disse varierer fra lab til lab og er ganske vanskelig å huske i hodet.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    61
    Meldinger
    3,120

Referanseverdiene står i parantes. På prøver der jeg ikke er utenfor referanseområdet får jeg ikke opplyst referanseområde. Litt dumt siden jeg for eksempel vet at på SFT4C skla være under 22, der blir det bereknet som normalt når jeg ligger på 21,9, altså veldig tett inntil normalverdi.

Alle svarene mine er slik:
    BHB: 13,6
    BMCH: 32
    SFERRIC: 19
    SB12C: 431
    SFOLC: 26,7* H(7,7-25,0)
    SGLF: 6,0
    BHBA1:6,2* H(4,0-6,0)
    SKOL: 6,1
    SHDL: 1,3
    STG: 0,93
    SLDL: 4,0
    SKR: 70
    SGFR: større enn 60
    SALAT: 19
    STSHC: 5,6* H(0,30-4,2)
    SFT4C: 21,9
    SFT3C: 4,2

Jeg er usikker på om det er Aker eller Arendal som har behandlet dette. De sender vanligvis til Aker, men av og til sender de til Arendal.
    På prøvearket står det bare "Lab SR: 10

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    53
    Meldinger
    2,404

Det jeg er helt sikker på er at med såpass høy TSH så må du øke dosen din med stoffskiftemedisin.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    72
    Meldinger
    1,111

Standard Sv: Hei alle sammen

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    På papirene mine står det hypothyrose myksødem. Vet ikke helt om det er en egen diagnose, eller to navn på samme sak?
    Hei BenteR

På Wikipedia står det følgende om Myxødem:

myxødem er også brukt for å beskrive det kliniske syndrom sekundært til hypotyreose.
    Symptomene kan omfatte depresjon, mental treghet, svakhet, bradykardi (lav hjertefrekvens - færre enn seksti slag per minutt), utmattelse, hypotermi (temperatur lavere enn 35 oC), alopeci (håravfall) m. m. Se symptomer på alvorlig hypotyreose http://no.wikipedia.org/wiki/Hypotyreose ).

Ellers har jeg hatt stort utbytte av å lese "Hypothyroidism Type 2: The Epidemic" av dr. Mark Starr, som selv har sykdommen (kr 112,- på www.capris.no).
    Boka har flere illustrasjoner også på myxødem. Leger før i tiden kunne stille diagnosen hypotyreose ved å se på pasienten og lytte til pasientens historie.
    Her på Sonjas stoffskifteforum kan du se bilder av folk med myxødem: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9300

Dr. Mark Starr sverger til dissekert tyroxin som f.eks Thyroid fra Erfa (Canada) eller andre. Jeg har gått på Levaxin i seks år - de siste to år kombinert med Liotyronin, men har likevel pådratt meg flere andre symptom på hypotyreose eller underbehandlet hypotyreose.
    Nå har jeg fått resept på Thyroid Erfa, og venter på at den kommer. (resept levert med søknad om registreringsfritak for ca 2 uker siden).

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Uventet effekt af Liothyronin på type 2 diabetes
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og diabetes
    Svar: 1
    Siste melding: 21-03-11, 14:40
  2. Diabetes type 1 og lavkarbo, ressurser? (Ikke stoffskifte)
    Av Rosin i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 2
    Siste melding: 22-02-11, 00:01
  3. LADA. Latent Autoimmune Diabetes of Adulthood: Diabetes Type 1½
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og diabetes
    Svar: 0
    Siste melding: 06-07-10, 12:58
  4. Hypothyreose. Type 2? Skeptisk
    Av mojavi i forumet Hypothyreose Type 2 ?
    Svar: 118
    Siste melding: 29-11-09, 12:54

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn