Side 3 av 9 Først 123456789 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 82
    Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    42
    Meldinger
    76

Standard Sv: Binyretretthet og stoffskiftesymptomer

Har du prøvd å ringe Heggeli for å høre om noen har avbestilt timen sin? Det vil jeg tro det er flere som gjør, så kanskje du kan komme dit tidligere? Med mindre DS er på ferie da...

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    midt-norge
    Alder
    43
    Meldinger
    92

Standard Cortef og lakrisrot

Hei

Jeg lurer på ett par ting jeg håper det er noen her inne som kan hjelpe meg med. Jeg har nå endelig fått resept på cortef og skal ta 2,5 mg kl 10 og klokken 14. Ikke store dosen men jeg håper det vil hjelpe...I mellomtiden har jeg begynt på lakrisrot kapsler og tar to for dag, 400 mg pr stk. Synes de hjelper litt, på huden om ikke annet( plages med akne) Kan jeg kombinere cortef og lakrisrot ? Og kan man ta lakrisrot når man bruker p-piller? Vil den hemme effekten av p-pillene etc. Leser at det kan virke inn på østrogenverdiene men finner ikke ut mer. Håper det er noen som kan hjelpe meg litt her..Også en liten ting til...føler at jeg binder mer væske i kroppen av lakrisrot og at jeg ikke blir like svimmel når jeg reiser meg brått opp ( hadde Bt 98/50 før jeg begynte-ikke målt siden), også blodsukkeret er mer stabilt og dette er jo bra. Derfor vil jeg gjerne fortsette med lakrisrot kapslene. Vet at det finnes en annen variant. Dgl eller noe sånr men den har vel ikke samme gunstige effekt på binyrene?

Ser fortsatt frem til lege timene med A.K.L og D.S i slutten av august Men man vil jo gjerne ha det bedre mens man venter også.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    midt-norge
    Alder
    43
    Meldinger
    92

Standard Cortef og bivirkninger.

Hei

Jeg har nå begynt på Cortef. 5 mg morgen og midt på dagen. Det hjelper på huden og indre uro og jeg sover som en stein etter at jeg begynte på de, blodsukkeret er også mer stabilt. Problemet mitt er at jeg blir så utrolig tåkete i hodet av dem, klarer ikke tenke klart. Vil helst bare sove, og det går jo ikke. Er det flere som har opplevd dette? Tenkte å redusere dosen til2,5 mg x 2 og se om det bedres.

I dag var jeg hos lege på Balder klinikken og fikk også foreskrevet Erfa som jeg skal starte med etterhvert. 30 mg hver morgen. Er spent på hvordan dette virker. Legen mente at cortef kunne redusere T3 ytterligere og dette var nytt for meg, mulig forklaring på hvorfor jeg blir så trett og sløv av cortef? Er det noen bivirkninger av Erfa ? Mange her har vel brukt begge deler samtidig.
    Videre skal jeg bytte ut p piller med naturlig østrogen og progesteron tbl( svindyre...)

Legen mente det var for liten effekt av å smøre seg med progesteronkrem. Jeg ble veldig forvirret, har jo lest mye om hvor bra disse kremene er!? Er det slik at hormonbalansen vil rette seg når binyrer og stoffskifte faller på plass, slik at man kan kutte ut hormontilskudd( østrogen og progesteron)?

Legen mente videre at mine binyrer i følge kortisol i spytt ikke var så ille. Kan man da likevel ha slitne binyrer? Jeg opplever å så mange symptomer selv om målingene ikke er helt på bunn( lavt bt, svimmelhet, fatigue og hyppig vannlatning etc.) Blir så forvirret av det jeg leser og føler ennå ikke jeg har kommet til en lege som kan dette 100%..

Håper noen av dere med erfaring kan gi meg noen gode råd på veien mot å bli frisk.
    Sist endret av Admin; 18-08-11 kl 10:03 Begrunnelse: Innlegg delt inn i mindre segmenter

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Cortef og bivirkninger.

Jeg opplever å så mange symptomer selv om målingene ikke er helt på bunn( lavt bt, svimmelhet, fatigue og hyppig vannlatning etc.)
    Problemet er at mange av disse symptomene kan skyldes alt mulig. også bivirkninger på mange alminnelige medisiner. Hyppig vannlatning kan vel også skyldes lavt aldosteron? er det sjekket?

Noen reagerer på thyroid og opplever at det er for mye T3. Ellers er det overdosesymptomer, hjertebank etc, som du kan få på alle stoffskiftemedisiner om du tar for høy dose. Noen andre bivirkninger kjenner jeg ikke til.

Min erfaring var at det tok tid før hydrokortison hjalp skikkelig.

Ser ut til at de flestes erfaring, inklusive min egen, med dette med flere hormoner, spesielt hydrokortison, er at du må prøve og feiel litt. les om andres erfaringer, skriv ned dine egne. De kan være verdifulle for deg selv videre
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Nora2 Vis post
    I dag var jeg hos lege på Balder klinikken og fikk også foreskrevet Erfa som jeg skal starte med etterhvert. 30 mg hver morgen. Er spent på hvordan dette virker.
    Der er ingen grund til særlig spænding, Nora2 Jeg tør tage et væddemål på, at du ikke vil mærke stort mere, end du gør nu. 30 mg om morgenen, vil kun påvirke TSH og nicht wider. Når det er fra Balder, da kan jeg næsten regne ud, at du er også på Levaxin. Hvor meget er dosen pr dag?

Personligt mener jeg, at du kan fremme effekten ved at tage begge dele (Levaxin og Erfa) til sengetid. Det samme mener jeg om hydrocortison. Det er simpelt hen det bedste og giver en fin effekt, der er meget bedre end medicin-om-dagen, og så kunne det løse din evt. søvntrang (hvis den, vel at mærke stammer fra HC).

Legen mente at cortef kunne redusere T3 ytterligere og dette var nytt for meg, mulig forklaring på hvorfor jeg blir så trett og sløv av cortef?
    Cortef (cortisol) kan reducere omdannelsen fra T4 til T3 KUN og udelukkende, hvis man har alt for meget cortisol i systemet, som f.eks. ved Cushing's. Ved underskud - binyreinsufficiens - forholder det sig direkte modsat: tilskud af HC netop fremmer omdannelsen af T4 til T3.

Videre skal jeg bytte ut p piller med naturlig østrogen og progesteron tbl ( svindyre...) Legen mente det var for liten effekt av å smøre seg med progesteronkrem. Jeg ble veldig forvirret, har jo lest mye om hvor bra disse kremene er!?
    Hvilken slags progesteroncreme tænker lægen på? Har du brugt den allerede, eller skal du først til det? Der fandtes her brugere, der smørte sig med progesteron-creme fremstillet på Ullevål-sygehusapoteket (hvis jeg husker korrekt). Det var altså ikke den creme som hjælper. Ullevål-cremen er fyldt med "progestin", hvilket er syntetisk, ikke-bioidentisk afart af progesteron, og selv om det ikke er "ægte" progesteron, bliver det kaldt for "progesteron". Til gengæld har det "uægte" progestin en hel del bivirkninger, som den "ægte" overhovedet ikke har.

Den progesteroncreme du har læst pæne omtaler af, er f.eks. denne (den oprindelige klassiker fra Life Flo, eller denne (Now Foods) og mig bekendt, fås den ikke på vores apoteker, men skal skaffes fra udlandet.

Hvis du er interesseret i et bivirkningsfrit tilskud af "østrogen", kan Bi-Estro Care Body Cream with Estriol & Estradiol anbefales, tillige med den binyreunderstøttende Life Flo Pregnenolone Body Cream og Life Flo DHEA Plus Body Cream. Det kan godt være at det vil føles "for meget" med alle disse cremer, og at sluge et par tabletter føles nemmere, men det handler altså ikke om at det skal være nemt. Det handler om at få det bedre, og bedring er kun bedring, hvis behandlingen giver mindst muligt bivirkninger.

Legen mente videre at mine binyrer i følge kortisol i spytt ikke var så ille. Kan man da likevel ha slitne binyrer? Jeg opplever å så mange symptomer selv om målingene ikke er helt på bunn (lavt bt, svimmelhet, fatigue og hyppig vannlatning etc.)
    Det kommer an på, hvad lægen mener med "ikke så ille". Sædvanligvis skal ens binyrer ned under 10% af sin oprindelige "produktivitet" før lægerne anerkender tilstanden som værende sygelig. Kan du huske dine spytprøve-tal?

Min personlig, men ellers kildebegrundet teori er, at vores sunde binyrer producerer akkurat den mængde af cortisol (og andre binyrehormoner) den individuelle krop har brug for. Så når binyrene svækkes (uanset årsagen) vil selv et underskud på nogle få procent give symptomer.

Blir så forvirret av det jeg leser og føler ennå ikke jeg har kommet til en lege som kan dette 100%..
    ... men det får du ikke vores almindelige læger til at anerkende og iflg. min personlige overbevisning (baseret på indtryk efter at have læst og reflekteret over flere beretninger fra Balder-patienter) - er det ikke på Balder, at man finder innovative hormon-læger.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    midt-norge
    Alder
    43
    Meldinger
    92

Hei igjen og tusen takk for svar.

Jeg har desverre ikke prøvesvar fra kortisol i spytt og selv om jeg fikk de lest opp i går på Balder husker jeg de ikke.. Jeg har prøvesvar på blodprøve tatt kl 08 fastende og der var kortisol 219( referanse: 138-690) Men det var slik at prøven tatt kl 08 og 12 var i nedre referranse område, mens de kl 16 og 22 var bedre slik at total kortisolen ikke var så ille mente hun. Ikke vet jeg, jeg er iallefall helt tom første del av dagen og kommer liksom ikke skikkelig igang.

Jeg har jo byttet lege på Balder etter to år hos en med null progresjon. Hun jeg går til nå sier hun har studert hormoner i Belgia og jobber etter like prinsipper som D.S på Heggeli. For jeg nevnte at jeg hadde time hos D.S 29 august og hun mente det ikke var nødvendig. Hva skal man tro? Jeg kommer nok til å dra til Heggeli uansett, for her er det så mange lovord om denne legen og hans behandligsstrategi.

Når det gjelder stoffskiftet er prøvene også innenfor normalen. T4 på 16-17 og T3 nede i 4,2 ved siste måling, TSH 1,13 Derfor skulle jeg forsøke Erfa. Har ikke fått foreskrevet Tyroxin ennå.

Den første legen på Balder mente det var binyrer som var hovedproblem og den siste mente det var stoffskiftet. Etter det jeg har lest henger dette veldig nøye sammen og må behandles diagonalt. Er det ikke slik? Også eggstokker/testikler vil bli rammet dersom det er ubalanse/mangler i overnevnte? Jeg skulle bruke østrogen plaster 100 mcg fra 5-25 dag og progesteron tabletter fra 15-25 dag, ikke krem. Hvorfor vet jeg ikke...Jeg leverte alle resepter på apoteket i Oslo før jeg dro hjem så jeg vet ikke preparat navnene ennå. Får de nok sendt iløpet av denne uken...

Jeg skal også ta en avføringsprøve som de sender til et labratorium i danmark, samt en utrolig dyr døgnurin prøve for bla stoffskifte og kortisol. Dette har jeg ikke gjort før så det er mulig man får et klarere bilde da. Aldosteron er lavt , men ikke helt i bunn så legen mente det ikke var grunnen til at jeg måtte så ofte på do... Mitt testosteron er også lavt, 0,9 så det kan ikke være det som gir kviser og håravfall. Har lav C-peptid( 120 fatende), noe jeg tenker er med å gi lavt blodsukker.

Nei det er sannelig ikke lett å vite hva man skal gjøre når ting blir så komplisert og legene som virkelig kan dette er så få...

Men hvis du mener Anisa, at det er ok å ta hydrokortison før sengetid skal jeg jammen prøve dette. For jeg er veldig sikker på at det er HC som gjør meg så trett. Før jeg begynnte på det hadde jeg store søvn problemer og brukte lang tid på innsovning, samt våknet flere ganger om natta. Nå er det eneste jeg vil..sove. Helt sprøtt når andre beskriver HC som speed...

Lurer på en liten ting til. Har de siste dagene hatt skikkelig smerter over nyrerregionen, veldig ubehagelig. Kan dette ha noe med HC bruken og gjøre( 5 mg morgen og formiddag.)

Mvh.

Nora
    Sist endret av Admin; 18-08-11 kl 10:02 Begrunnelse: Innlegg delt inn i mindre segmenter

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Hej Nora

Jeg skulle bruke østrogen plaster 100 mcg fra 5-25 dag og progesteron tabletter fra 15-25 dag, ikke krem. Hvorfor vet jeg ikke...Jeg leverte alle resepter på apoteket i Oslo før jeg dro hjem så jeg vet ikke preparat navnene ennå. Får de nok sendt iløpet av denne uken...
    Du bør bare være opmærksom på, at disse cremer findes, hvis "progesteron" (progestin) tabletter giver dig bivirkninger. Men mellem os to sagt, tror jeg ikke på, at lægerne selv er klar over forskellen mellem det de kalder for progesteron-tabletter, og det ægte, bioidentiske progesteron.

Sagen er nemlig, at hormonet progesteron ikke kan indtages oralt, fordi den bliver fordøjet og derfor vil man ikke få nogen effekt. Progestron, som f.eks. væksthormonet skal indgives direkte som injektion, hvis det skal virke. Derfor har "man" rodet med progesteron-molekylet, så stoffet kunne bevare sin virkning indtaget oralt. Problemet er bare, at det så ikke længere er progesteron, og dækker derfor ikke hele det virkefelt, som progesteron normalt "betjener", og udbedrer ikke alle de problemer som progestmangel er årsag til.

Men hvis du mener Anisa, at det er ok å ta hydrokortison før sengetid skal jeg jammen prøve dette. For jeg er veldig sikker på at det er HC som gjør meg så trett. Før jeg begynnte på det hadde jeg store søvn problemer og brukte lang tid på innsovning, samt våknet flere ganger om natta. Nå er det eneste jeg vil..sove. Helt sprøtt når andre beskriver HC som speed...
    Det bliver spændende at se, om du får ro efter HC i nattetide. Det er sådan set ikke noget jeg selv mener... Der var nemlig forsket i effektiviteten af HC-behandling af Addison's patienter og til forskerne store forbløffelse viste det sig, at behandlingseffekten blev betydeligt forbedret af at patienterne skiftede fra morgen til nat med indtagelse af HC.

Faktisk findes altså en videnskabelig retning der hedder "kronobiologi" og "kronofarmakologi", som beskæftiger sig med menneskekroppens biologiske rytmer og deres indflydelse på både helbred og sygdom, samt tilpasning af tidspunkter for behandling, for at opnå det størst mulig effekt. Du kan læse om det i forummet Virker medisinen ikke?

Lurer på en liten ting til. Har de siste dagene hatt skikkelig smerter over nyrerregionen, veldig ubehagelig. Kan dette ha noe med HC bruken og gjøre( 5 mg morgen og formiddag.)
    Så ville det være første gang, at jeg hører om denne effekt af behandling med hydrocortison, endda i så mikroskopisk dosering som din. Du havde vist også skrevet noget om for hyppig vandladning (?). Måske værd at tjekke om nyrene trives. Det kunne være alt fra små nyresten til infektion, der kan give smerter og hyppig vandladning...
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    midt-norge
    Alder
    43
    Meldinger
    92

Hei igjen!

Da har jeg fått medisinene.

Utrogesan heter progesteron tbl. Skal ta 100 mg dag 15-25. Noen som har hørt om disse. Når jeg googler finner jeg bare ut at de brukes i fertilitetsbehandling og at det er mye bivirkninger med dem
    Estradot østrogen plaster 100 mikrogram dag 1-25.
    Har begynnt med plasteret nå. Har hatt blødninger hele den siste mnd og er spent på hvordan dette går. Kan man få mer blødninger av HC?
    Når det gjelder smerter i binyrene har jeg oppdaget et mønster, jeg tar jo nå 2,5 mg morgen og formiddag. Ca 4 timer etter siste dose får jeg veldig vondt i binyrer/nyre region. Kan det være at jeg tar for lite? Tar igjen 5 mg før kveldstid ca 23, så det blir ett langt mellomrom. Har også forsøgt med litt oraadren nå og det virker bedre nå som jeg tar HC i tillegg.
    Har ikke kommet igang med erfa enda, da jeg tenkte å få tatt urinprøven først. Legen sa ikke noe om jeg skulle vente med å begynne men det er vel en fordel siden de skal måle t3 og t4 i urin?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Kan man få mer blødninger av HC? Når det gjelder smerter i binyrene har jeg oppdaget et mønster, jeg tar jo nå 2,5 mg morgen og formiddag. Ca 4 timer etter siste dose får jeg veldig vondt i binyrer/nyre region. Kan det være at jeg tar for lite? Tar igjen 5 mg før kveldstid ca 23, så det blir ett langt mellomrom. Har også forsøgt med litt oraadren nå og det virker bedre nå som jeg tar HC i tillegg.
    4 timer efter sidste dose HC, er HC forlængst væk og HELT ud af kroppen. Ellers har jeg ikke mere at bidrage med, hvad jeg ikke allerede har skrevet til dig her i tråden. Ha'' en god bedring.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    midt-norge
    Alder
    43
    Meldinger
    92

Takk takk Kommer nok i mål tilslutt..

Side 3 av 9 Først 123456789 Siste

Lignende tråder

1. Hva er binyretretthet?
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 19-05-13, 16:27
  2. Binyretretthet???
    Av Aud. i forumet Dagboker
    Svar: 12
    Siste melding: 19-05-13, 16:27
  3. Frisk fra binyretretthet?
    Av BeritM i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 04-05-10, 14:27
  4. Har jeg binyretretthet?
    Av Gekko i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 25-03-10, 11:20
  5. Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
    Av Rufus i forumet Hydrocortison
    Svar: 14
    Siste melding: 29-09-09, 18:49

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg