Side 3 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 42
    Medlem siden
    Mar 2014
    Sted
    Hedmark
    Alder
    43
    Meldinger
    76

Standard Sv: Kan man bli utmattet av langvarig overdosering?

Takk for svar! Jeg tror selv at lave verdier kan være fordi jeg ammer. Det i tillegg til tilstanden "overdosert" i en lang periode har tært på kroppen. Verdiene var på dette nivået også da jeg var gravid. Jeg skal ta en tur til apoteket.

Medlem siden
    Mar 2014
    Sted
    Hedmark
    Alder
    43
    Meldinger
    76

Hei. Jeg prøver meg på å fortsette her i stedet for å lage et nytt innlegg. Som satt økte jeg levaxindosen for 5 uker siden. For to dager siden tok jeg ny prøve. Jeg tok medisinen kl 21 kvelden før og tok prøven 08.45.

Tsh 0,35
    FT4 19
    FT3 4

For tiden sliter jeg med tegn på overdosering igjen, jeg har gått ned 5 kg på 4 uker. Jeg har lagr om kostholdet og økt aktiviteten i denne perioden, men synes allikevel vekttapet er drastisk. Jeg sliter med ekstremt kort lunte, angst, problemer med å sovne, utmattelse, mye vondter i føtter og hender, masse hodepine. Er jeg overdosert? Fastlegen min har ferie og prøvesvarene ble sendt til en annen lege som mente de var helt fine!

I de siste ukene har jeg tatt b - vit, omega 3 med d-vit og litt jern for å få opp litt lave verdier.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Jeg vil si at når du tok hele dosen innen 12 timer før så er de prøvesvarene helt nydelige. Prøvene er altså fine isolert sett, men det er jo DU som er fasiten.

Ellers tenker jeg at vekttapet skal du ikke se så mye på (ennå). Det skjer ofte ved kostomlegging at man taper mye vannvekt i starten. Det er de neste ukene som vil fortelle om det "er drastisk" eller ikke.

De andre symptomene vet jeg sannelig ikke. Kort lunte, angst, søvnproblemer og utmattelse var alle "lave" symptomer hos meg. Og... med verdiene dine kan jeg ikke for mitt bare liv forstå at du er overdosert.

Det kan være at betennelsen svinger hos deg, eller at levaxin ikke virker så godt som den burde.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2014
    Sted
    Hedmark
    Alder
    43
    Meldinger
    76

Takk for svar!

Om så jeg har perfekte prøvesvar, kanskje symptomene ikke forsvinner med en gang? Og jeg har jo følt meg sliten i 10 måneder og fortsatt starter ungene klokken 5-6 HVER morgen Det er mulig jeg bare er en sliten småbarnsmor med søvnmangel?

Jeg mener å huske at jeg har lest TSH burde ligge over 0,5 når man blir behandlet med Levaxin. Men jeg har skjønt at mange her mener at TSH ikke er relevant uansett...?

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    62
    Meldinger
    621

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Jeg vil si at når du tok hele dosen innen 12 timer før så er de prøvesvarene helt nydelige. Prøvene er altså fine isolert sett, men det er jo DU som er fasiten.

Ellers tenker jeg at vekttapet skal du ikke se så mye på (ennå). Det skjer ofte ved kostomlegging at man taper mye vannvekt i starten. Det er de neste ukene som vil fortelle om det "er drastisk" eller ikke.

De andre symptomene vet jeg sannelig ikke. Kort lunte, angst, søvnproblemer og utmattelse var alle "lave" symptomer hos meg. Og... med verdiene dine kan jeg ikke for mitt bare liv forstå at du er overdosert.

Det kan være at betennelsen svinger hos deg, eller at levaxin ikke virker så godt som den burde.
    Jeg er enig med smgj - jeg tror heller ikke, du er overdoseret. Hvis du har Hashimotos, så har du ikke typiske symptomer på for lavt stofskifte. Samtidig med, at du ikke producerer nok stofskiftehormon, så sendes der ind imellem en større mængde hormon ud i kroppen, når kirtlen bliver nedbrudt. Det er ikke sjovt.

De nævnte symptomer har jeg også, når jeg er ikke får medicin nok.

Når jeg skal have taget blodprøver, så gør jeg det altid fastende, dvs. ingen medicin/kaffe/mad før prøven er taget. Jeg skipper også medicin aftenen før.

T3 på 4 er nok ikke så højt - hvordan ligger referencerne?

Tina

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av baresola Vis post
    Takk for svar!

Om så jeg har perfekte prøvesvar, kanskje symptomene ikke forsvinner med en gang? Og jeg har jo følt meg sliten i 10 måneder og fortsatt starter ungene klokken 5-6 HVER morgen Det er mulig jeg bare er en sliten småbarnsmor med søvnmangel?

Jeg mener å huske at jeg har lest TSH burde ligge over 0,5 når man blir behandlet med Levaxin. Men jeg har skjønt at mange her mener at TSH ikke er relevant uansett...?
    Levaxin er en seintvirkende medisin, når den virker. Man kan derfor ikke evaluere virkningen særlig godt uten minst 14 dager mellom ending og prøver, helst mer. 5 uker er fint sånn for mindre justeringer.

TSH er et signalstoff, ikke et hormon. TSH gjør altså ingenting annet enn å rope til en kjertel som ikke er i stand til å svare. Derfor anser vi TSH-verdien en mye mindre verdifull prøve enn de prøvene som faktisk måler selve hormonverdiene i blodet.

Det er riktig at man sier at behandlingsmål er "TSH mellom 0.5 og 1,5 mIE/l." Men også "Ved utilfredstillende effekt og fravær av annen sykdom, kan tyroksindosen økes til TSH-nivået ligger på 0,2-1,0 mIE."

... spørsmålet er jo om man vil styre etter målingen av et signalstoff eller om man ønsker å styre etter hormonnivå i blodet, eller om man ønsker å styre hovedsakelig etter symptomer og sekundært etter blodverdier.

Man kan også lese de svenske behandlingsmålene:
    •Behandlingsmål för TSH: 0.4 – 2.0 mU/L (metodberoende, gäller metod med referensintervall på ca 0.4 – 4.0 mU/L).
    http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=702

(Og jeg blir ganske så sjokkert over hvordan man mistror sine pasienter!!!!

Svårtolkade labvärden hos tyroxinbehandlad patient

•Högt TSH med normalt fritt T4:
    Sannolikt dålig compliance. TSH reagerar mer långsamt, på 1-2 månader, till skillnad från fritt T4 som ställer in sig på några dagar. En patient som slarvat med medicineringen men börjat ta medicinen regelbundet igen inför läkarbesöket får således en sådan här bild.

•Pressat TSH med normalt fritt T4:
    Lätt översubstitution. Kan också vara patient som övermedicinerar emellanåt men följt ordinationerna inför läkarbesöket.
    ... og at behandling ikke skal innledes før TSH > 10)

Nåvel. De fleste som går på levaxin opplever iallfall at fT4 må høyt før virkningen er tilfredsstillende. Les gjerne
    https://www.stofskifteforum.dk/showt...3929#post73929

Medlem siden
    Mar 2014
    Sted
    Hedmark
    Alder
    43
    Meldinger
    76

Jeg blir bare mer forvirret av svarene deres Men takk for at dere svarer ☺

Jeg har ingen referanser for FT3 siden det ikke har blitt målt tidligere. Det blir uansett en liten endring i Levaxin(700mcg til 650mcg) i uken) og nye prøver om 6 uker. Snakket med spesialisten jeg var hos sist som mente det gjensto å finne den perfekte dosen. Hvis vi ikke klarte det på et år skulle prøve en kombinasjonsbehandling.

Men jeg forstår ikke dette med anti-TPO og Hashimoto. Er dette en betennelse som til slutt gir en ikke - fungerende kjertel eller fungerer den allerede ikke, eller er det en kronisk betennelsestilstand? Jeg prøver å lese gjennom innlegg her, men det er mye og avansert lesestoff...

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av baresola Vis post
    Men jeg forstår ikke dette med anti-TPO og Hashimoto. Er dette en betennelse som til slutt gir en ikke - fungerende kjertel eller fungerer den allerede ikke, eller er det en kronisk betennelsestilstand? Jeg prøver å lese gjennom innlegg her, men det er mye og avansert lesestoff...
    Så flott at du har en lyttende lege.

Hashimoto er altså en betennelse av kjertelen. Det måles gjennom at man har positiv anti-TPO-prøve.

Vanligvis skiller man mellom ulike stadier/varianter.
    Man kan ha positive antistoffer (en nedbryting har startet), men med tilstrekkelig funksjonalitet til at man er symptomfri.
    Enkelte heldige sjeler opplever at antistoffene forsvinner og at man holder seg frisk.
    Man kan komme til et stadium hvor man har antistoffer og og kjertelnedbrytingen fører til nedsatt funksjonalitet - og man må få medisin. For de fleste har man da havnet i en enveiskjøring til livslang medisinering.
    Man kan også oppleve at antistoffene forsvinner, men at kjertelen har blitt så ødelagt at man må være på medisin. Da "har" man vel ikke Hashimoto's lenger, men man har fremdeles en ødelagt kjertel og må ha stoffskiftemedisin.

Vet ikke helt om jeg klarte å svare på hva du spurte om? Og ... ingen skjønner alt ved første gangs lesing. Man må begynne med det man forstår, og så bygge videre oppå det.

Referanser er ikke bare hva du har fått målt tidligere, men områder som oppgis av laboratoriet for å vise hva de anser som "innafor" og "utafor" på prøver målt med deres instrumenter. Disse er gjerne litt forskjellige fra ett laboratorium til et annet.

Medlem siden
    Mar 2014
    Sted
    Hedmark
    Alder
    43
    Meldinger
    76

Takk for svar! Det hjalp litt på forståelsen ☺

Jeg forstår ikke hvorfor helt om anti-TPO verdien har noe å si for hvordan jeg føler meg eller om det er de andre verdiene, eller om anti-TPO blir påvirket av Levaxin. Jeg har jo en hypotyreose som jeg trodde var medikamentutløst, men legen mente at Lithium ikke gav Hashimoto. Så da har det evt blitt en betennelse i ettertid. Det mest frustrerende, både for meg og legen, er manglende prøvetaking i fortiden. Anti-TPO har aldri vært målt før for 6 uker siden, ft3 ikke før for 2 dager siden.

Når det gjelder ft3 kan jeg få sjekket referansene. Prøvene er analysert på Hamar, i tilfelle noen vet...

Medlem siden
    Mar 2014
    Sted
    Hedmark
    Alder
    43
    Meldinger
    76

Jeg leste linken din @smgj. Betyr det at jeg skulle økt mer i stedet for å redusere?

Min erfaring fra de siste månedene, etter å ha vært høyt og lavt er at når jeg har lavt stoffskifte blir jeg trist, labil, legger på meg rundt magen, får tørr hud og sprø negler, hovne fingre blant annet. Når det har blitt for mye levaxin har jeg fått hjertebank, angst, svetter lett, blir irritabel og skvetten. Nå heller jeg mot de sistnevnte symptomene og slik oppfatter jeg selv at det er for mye Levaxin i kroppen. Jeg ønsker ikke annet enn å få litt fred! Jeg er så sliten nå av å være enten høyt eller lavt

Side 3 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. Utmattet
    Av Bille i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 9
    Siste melding: 19-08-12, 20:57
  2. Utmattet..hva nå?
    Av Whattodo i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 03-11-11, 10:41
  3. Jeg er utmattet til de grader. Kan dette komme av det lave stoffskiftet?
    Av Vilde i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 111
    Siste melding: 12-05-10, 14:08
  4. Når dere er slitne eller utmattet...pga stoffskiftet
    Av Marina73 i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 4
    Siste melding: 26-04-08, 22:40
  5. overdosering
    Av gitteh i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 4
    Siste melding: 28-06-07, 22:31

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn