Viser søkeresultater 11 til 13 av 13
-
06-03-11, 20:41 #11
Sv: Stofskiftehormonet TSH. (Jeg er en smule chokeret!)
Advarsel: Ironi forekommer i dette innlegget
Ja, dette er mye interessant informasjon. Og mange interessante misoppfatninger av betydningen av TSH.
Min personlige oppfatning er at vi som er stoffskifte syk (selvsagt med individuelle forskjeller) har ikke bruk for TSH. TSH til en død eller fjernet kjertel er som å fôre høy til en død hest. Det tar jo selvsagt litt tid før hesten (kjertelen) dør og så lenge vi har endel TSH i blodbanen sparkes det stadig liv i den døde hesten. Denne seigpiningen kan dra ut i langdrag (mange år).
Og selvsagt vil legene gjerne holde liv i den døende kjertelen, fordi medisinene (levothyroxin) som skal redde pasienten er jo ikke gode nok til å gi et adekvat stoffskifte. Mao er det viktig å gi den døende hesten et spark av og til... At dette tilsammen ikke er godt nok for å tilfredsstille kroppens stoffskiftebehov totalt sett, er ikke så viktig. Symptomer på lavt stoffskifte er jo bagatellmessige og ubetydelige og dessuten er det jo bare kvinner som pådrar seg slike "lidelser". Selvsagt er legestanden videre så vant til å skjære alle under en kam, at alle som har lavt stoffskifte behandles likt. Vi må jo ikke gjøre dette for komplisert. Om pasienten har hatt kreft eller fjernet kjertelen av andre årsaker så er det likevel viktig med TSH...det tar seg jo så dårlig ut med alle disse * på laboratoriearket.
-
06-03-11, 21:11 #12
-
06-03-11, 22:53 #13
Bokmerker