Viser søkeresultater 11 til 17 av 17
-
25-06-09, 18:05 #11
Sv: Dr. Imre Hercz. Er han flink?
Ja, hvis det nyttede i det mindste. Men det gør det ikke. Det har vist sig, at statinerne ganske vist sænker kolesterolet, men påvirker slet ikke den egentlige årsag til blodpropdannelse og åreforkalkning - lipoprotein a (Lp a). Lipoprotein a (Lp a) kan man ikke spise sig til eller på anden måde selv være "skyld" i. Indholdet af Lp a i blodet er altid arveligt betinget.
Det er derfor, at på trods af, at hundrede tusinder mennesker i Danmark (og hundreder af millioner i resten af verden) trofast indtager de lægeordinerede statiner - får 3,5 ud af 4 statinbrugere alligevel "deres" blodpropper! Statinerne er nemlig rettet mod kolesterol, mens det er lipoprotein a (Lp a), der er hovedårsagen til, at blodpropper overhovedet dannes. Ikke kolesterol, der kun er usundt så længe det får lov til at harske i kroppen, hvis ens krop ikke danner nok af antioxidanter og ens kost ikke indeholder antioxidanter nok.
For at holde sit Lp a i skak behøver man ingen statiner. Der skal såmænd ikke andet til, end ganske almindeligt B3-vitamin (Niacin) i form af nikotinsyre. Nikotinsyre skal det være, da man også kan få B3-vitaminet i form af aminosyren nikotinamid. Selv om den sidste også er supernyttig - til formålet, der hedder "uskadeliggørelse af lipoproteiner i blodet" - skal B3-vitaminet være i form af nikotinsyre!
At nikotinsyre har en positiv virkning på blodets lipider har været kendt længe. Men om netop de undersøgelser, der har (endnu en gang) bekræftet det, har jeg læst i JAMA for 2-3 uger siden. Vender tilbage med linket til undersøgelsen, når jeg har (gen)fundet den i tidsskriftet.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
25-06-09, 18:34 #12
Undersøgelsens titel er: Genetically Elevated Lipoprotein(a) and Increased Risk of Myocardial Infarction publiceret af Kamstrup et al. Pia R. Kamstrup; Anne Tybjærg-Hansen; Rolf Steffensen; Børge G. Nordestgaard i JAMA, June 10, 2009; 301: 2331 - 2339. Desværre bag login.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
25-06-09, 18:46 #13
Jeg kan ikke uttale meg om nytteverdi i dette tilfellet Anisa, jeg har ikke kunnskaper nok til det Så får heller de kunnskapsrike trå til Jeg anbefaler ikke bruk av statiner, men sier på generelt grunnlag at noen ganger kan medisiner (selv om jeg er skeptiker) være et nødvendig "onde".
Jeg la derfor ved en link hvor Lulu selv kan lese litt mer om hun ønsker det. Der er en liste med "legemidler" som brukes til behandling samt forebyggende råd. På listen står også Nicotinsyre som du nevner.
Hva hun bør gjøre fremover i forhold til dette er ikke noe jeg våger å begi meg inn på med mitt relativt lave kunnskapsnivå rundt dette. Derfor hverken råder eller fraråder jeg her. Men jeg synes vel at verdiene som nevnes gir grunnlag for en nærmere utredning med tanke på hva som bør gjøres/ikke gjøres/kan gjøres.
Så det jeg gjør er rett og slett og lufte mine tanker rundt dette
-
25-06-09, 19:24 #14
Herlig lesing! Tusen takk Anisa! Etter at jeg har lest det så er jeg ikke så redd lenger for det "livsfarlige" kolesterolet.
Tror dessverre at du har rett i at ingen kommer til å bruke resurser på å forske på hvorfor kolesterol er bra når legemiddel industrien tjener så rått på statins.
Denne dieten vi går på heter gaps: http://www.gaps.me/ og der er det anbefalt å pøse på med hjemmelaget kraft som inneholder masse fett. Fett er anbefalt i mengder, kokos olje, osv. Hun som har laget dieten sier at det er fettet som skal gjør man frisk i tillegg til mengder av probiotika. Så vi spiser nok helt sikkert ikke som vanlig leger ville anbefalt. Men jeg føler meg mye bedre når jeg ikke spiser sukker/korn/karbo/frukt. Jeg tror faktisk at jeg var mye mer hypo før jeg begynt på diet. Da frøys jeg bestandig. Men dieten hjelper meg bare så langt... fortsatt føler at jeg har halvparten av energien jeg burde/ville egentlig ha. Det innebærer at jeg får til det viktigste men har ikke noe særlig igjen til å ha det moro, osv.
Takk igjen til dere for så mye støtte og forståelse!
Klem fra Lulu
-
26-06-09, 01:04 #15
Ved du hvad jeres "tal" var, før I begyndte på Gaps?
Der er en stor forskel mellem at være opmærksom og at være bange.
Mens det første fører til flere observationer og læren om ens tilstand eller problem, fører det andet direkte til stress. Står det på længe nok (hvordan undgå angsten, når man kærer sig om sine børn?) - udvikles en kronisk stress-tilstand man vænner sig til, til den bliver ubevidst og ikke længere akut plagsom. Alligevel ulmer det under overfladen stimulerende kroppens parathed til at "imødekomme faren når som helst" og.... dette netop presser leveren til at danne endnu mere kolesterol end før man er blevet bange.... Dette er kroppens normale reaktion på frygt og utryghed - mere kolesterol = mere "råstof" på lager, til omdannelse til flere enzymer og hormoner, når kroppen forventer behovet for selvforsvar. Angst er altid skidt for kolesteroltallet - både den åbenlyse og den skjulte angst.
Det er min påstand, at alle disse skrækscenarioer, der tegnes hos læger, i medierne og hvor som helst ellers - har fået adskillige millioner menneskers kolesteroltallet til at stige, bare på denne konto! Derfor er jeg glad for at du ikke længere er bange. Angst og frygt er altid dårlige "rådgivere", når man leder efter løsning på problemet - helserelateret eller andet.
Når man lytter og læser om det, skulle man tro, at før statinernes indtog i medicinen døde alle af forhøjet kolesterol. Så udbasuneret bliver disse "sandheder" alle vegne.
Alligevel er det nu at flere dør af hjerte- og kredsløbssygdomme. Mens før, før statinerne og fedtfattig-hysteriet, døde langt færre med samme diagnoser. Mystisk..... eller er det?• Tak for at du læste mit indlæg.
-
28-09-10, 08:13 #16
Hei alle sammen. Jeg vil bare si til alle som lurer på om dr.Herch er flink: han hørte på meg når ingen andre ville og han satte igang med behandling mot lavt stoffskifte, takk og pris for det! Jeg har fått ett "nytt" liv, ihvertfall ett liv det går an å leve med. Så,- tusen takk til dr.Imre Herch
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
28-09-10, 12:37 #17
Lignende tråder
-
Fastlege i Stavanger som er flink på lavt stoffskifte?
Av pippi i forumet Hos legenSvar: 2Siste melding: 28-07-08, 14:06
Bokmerker