Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 19 av 19
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Liten rettelse: Jeg har ikke ALLE symptomene jeg nevnte over. Jeg hadde alle + flere før jeg begynte med alternativ behandling. Noe har bedret seg i det siste. Så kanskje burde jeg slutte å tenke på testresultata. Ble bare litt bekymret da jeg leste at det bare er medisiner som hjelper, og at kroppen blir bare mer og mer nedbrutt hvis man ikke blir riktig medisinert.

Hm...jeg er vel bare litt forvirret for tiden, og stresseet for hvordan det går med ny jobb til høsten. Men bekymring har vel ikke hjelpt noen...så kanskje jeg bare bør slutte å tenke for mye på dette så lenge legen sier jeg er frisk...

baremei Gjest

Standard

Blodprøvene du trenger for å kunne si noe mer er:

TSH
    FT3
    FT4
    Anti-tpo
    TRAS

B12
    jern/ferritin

Det er forskjell på FT4 / T4 og FT3 / T3. Det er de med F på du bør få tatt.

Jeg synes din FT4 på 13 er lav, selv om den er innenfor normalen. TSH er flott, men da burde kanskje FT4 vært noe høyere, innenfor øvre tredel av normalen.

Det _kan_ være at du er følsom for endringer i nivåene, og mange (de fleste?) føler seg dårlige lenge før blodprøvene går utenfor normalen.

Jern- eller B12-mangel gir mange av de samme symptomene som lavt stoffskifte, derfor bør de også sjekkes. I tillegg er det mange med lavt stoffskifte som får mangel av den ene eller begge.

Har man lavt stoffskifte har også blodtrykket og kolesterolen en tendens til å stige, og leveren kan påvirkes. Derfor bør også det sjekkes.

De skal også sjekke kjertelen din med ultralyd. Be om en henvisning til endokrinolog, du, du kan ikke annet enn få nei. I så fall bør du vurdere å bytte lege.

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av pling
    Men er det ingen andre som har opplevd at prøvene er helt fine også er man likevel syk? Referanseverdiene er jo ikke annet enn hva gjennomsnittet av den friske befolkningen har. Det er vel ikke alltid slik at gjennomsnittet stemmer på alle? Eller tar jeg heilt feil?
    Joda, flere her har opplevd det. Bl.a. jeg. Det tok meg 10 år å få en diagnose, og innen da hadde jeg utviklet struma stort som et egg.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Heia pling

Jeg har hatt veldig høy anti-TPO i mange år uten å få behandling. Nå står min sønn for tur. Så vidt jeg husker hadde han den ene gangen en anti-TPO på 440. Så noen av oss har faktisk hatt utslag på prøvene uten å få behandling for det. Sånn er tilstanden i Norges land ;)

Jeg har hørt/lest at B12-mangel kan være årsak til fibromyalgi, lavt stoffskifte, ME... Husker ikke hvor, men jeg bet meg merke i det fordi jeg har lavt stoffskifte og fibromyalgi og jeg mistenker sterkt ME.

Ã…ja, også binyrebarktrøtthet mistenker jeg nå - etter å ha vært på dette forumet pluss et til. Men dette kan da tydelig ha sammenheng med lavt stoffskifte, evt ME.

Så vidt jeg husker så kan smerter ved binyrene være et tegn på dette. Og det nevnte du jo. Hvordan i all verden har du så god kroppsforståelse at du kan skjelne ut binyrene??? Det må jeg ta hatten av for ;)

Her kan du lese litt om binyrebark: http://www.stoffskifte.info/binyrebark.html
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Hei Stina og baremei,

Tusen, tusen takk for nyttige og gode svar!
    Huff...Jeg føler meg litt selvopptatt for tida og ekstremt opptatt av problemene mine, men det er så bra å kunne lære litt av noen som har mer erfaring og kunnskap. Og det har jo dere!

Jeg skal forsøke å få tatt de prøvene dere nevner. Håper at den nye fastlegen min er villig til å gå med på det...

Takk for interessant link, Stina. Nei, jeg har ikke klart å skjelne ut binyrene på egen hånd. Det er refleksologen min som mener at jeg kan ha et problem med binyrene. Hun ser det utifra hvor jeg har vondt, og hvilke punkt på kroppen som er såre når hun trykker på dem. Det samme gjelder forresten bukspytt kjertelen.

Håper dere har en fin sommerdag!

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Et tips til deg Pling når det gjelder endokrinolog. Det er fritt sykehusvalg her i landet og dersom du risikerer å vente veldig lenge ved sykehuset du tilhører så går det an å dra til et annet sykehus. Dersom du ikke er veldig syk så tror jeg de færreste av oss blir får oppfølgning av endokrinolog mer en enn gang dessverre.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Kjære pling - bare hyggelig ;)

Jeg har ikke så veldig lang erfaring med å selv skulle undersøke mht mine sykdommer. Var dum nok til å overlate det til legene jeg

Jeg er ofte veldig surrete, så jeg ber deg ha meg tilgitt.... Men det er ikke slik at du nettopp har vært gjennom en fødsel? Noen kan ha forbigående stoffskifteproblemer etter en fødsel, og noen av disse fortsetter med å ha dette. (Søren, så en bra side om det igår, men jeg husker det ikke nå.)

Men har du noen andre i nær familie som har lavt stoffskifte?

Ã…ja, når det gjelder å være selvopptatt. Uffamæ - for noe forferdelighet. Men hvordan i all verden kan man unngå det når smerter, trøtthet, depresjon eller annet suger til seg hele oppmerksomheten? Ikke lett det nei. Så jeg har erfart at alle som er veldig syke stort sett blir selvopptatte - men - det betyr ikke at de ikke har empati for andre for det! Kanskje man til og med utvikler større forståelse for andre pga dette.

Jeg tror det er helt individuelt fra person til person, men jeg tror også at vi kan påvirke dette noe selv. ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    16

Standard

Hei!
    Første gang jeg skulle sjekke stoffskifte fikk jeg til svar at verdiene mine lå i nedre normalområdet. Legen min ville derfor ikke gi meg medisin. Måtte krangle meg til det. Heldigvis gav jeg ikke opp. jeg fikk et nytt liv med tabeletter. Nå går det faktisk an å bo i samme hus som meg ;o)
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Tusen takk, catrine. Jeg skal huske på det med endokrinolog og fritt sykehusvalg. Jeg er ikke veldig syk. Ikke nå lenger ihvertfall, så da holder det sikkert med en time uansett...

Tusen takk til deg Stine.
    Det er jo ikke noe rart i å overlate sykdom og slikt til leger. Det er jo det de er der for. Men jeg føler at jeg har fått god hjelp av andre også. Så nå er jeg litt Ole Brumm og sier:"Ja, takk. Begge deler."

Surrete er vi nok flere som er her. Jeg er ihvertfall en av dem. Nei, jeg har ikke vært gravid. Jeg har ikke noen i nærmeste familie som har lavtstoffskifte, men har noen tanter og søskenbarn som har det.

Jo, det er vel ikke så unormalt å bli selvopptatt når man er syk. Og det fins jo ulike måter å være selvopptatt på. Noen som overhodet ikke er sunne. Akkurat nå tenkte jeg kanskje mest på at jeg får så utrolig god hjelp her på forumet, men vet ikke noe om medisinering og slikt så jeg kan ikke bidra så mye selv. Men kanskje etterhvert....

Tusen takk for ditt svar mina. Det er bra å høre at det er flere i samme situasjon. Jeg var ganske urimelig og slitsom å bo sammen med ei stund jeg også. Går bedre nå. Og nå er jeg klar for evt. å krangle litt med legen min jeg også.

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Noen som har "nye" referanseverdier fra Aker?
    Av tussi i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 01-12-06, 20:16
  2. Referanseverdier - normalområder
    Av Stina i forumet Normalverdiene?
    Svar: 11
    Siste melding: 18-08-06, 19:10
  3. Hvor finne referanseverdier?
    Av Vilde i forumet Blodprøver
    Svar: 7
    Siste melding: 05-05-06, 19:00
  4. Forskjell på referanseverdier