Viser søkeresultater 11 til 20 av 21
Tråd: Frisk, med høy anti-TPO
-
21-11-14, 07:43 #11
Sv: Frisk, med høy anti-TPO
Jeg vil tro, at du kan regne med, at angrebet i godt i gang. Dine antistoffer er målt til >1000, så det kan være 1009 eller 15.000. Jeg kan mærke antistofferne i kroppen, når de er høje. Jeg kan ikke mærke dem nu, hvor de er omkring 250 (i juli).
Jeg er så også en af dem, der tror på forbindelsen mellem proteinet i gluten og antistofferne mod skjoldbruskkirtlen. Så jeg har været glutenfri og på min version af paleo diæt i 16 mdr. nu.
For et par uger siden fik jeg scannet min skjoldbruskkirtel for første gang, og den er hullet som en si Dvs. pænt lysegrå baggrund med en hel det mørkere grå pletter af varierende størrelse. Lægen, der scannede mig, sagde, at sådan ser den ud, når man har Hashimotos.
Når nu du er i gang med at læse alt muligt, så kan du måske også få glæde af at dykke ned i betydningen af at være glutenfri. Min diæt er en tilpasning af paleo - stenalderkost/grain free men ikke low carb.
Tina
-
21-11-14, 08:25 #12
Det med anti-TPO forvanskes med at to analysemetoder brukes i Norge. Den ene, den GODE har referanseverdi < 30. Den andre har stort sett referansenivå <60-100 og fungerer mest som en "enten har du, eller så har du ikke"-test. Prøver som analyseres ved Aker Hormonlaboratorium blir analysert på den første måten. Problemet er at de to ulike analysene benytter ulike definisjoner om hva som er antistoffer.
Legen min, ved Heggeli Helhetsmedisin, bruker antistoffanalyse fra Aker som en pekepinn, men først og fremst klimiske symptomer (hælrefleks, blodtrykk, puls, tørr/ikke tørr hud, øyebrynsvekst, tannmerker langs tungekanten) og pasientsamtalen ("hvordan føler du deg" - søvn/stress/mage/tarm og generel "tilpasshet") for å gjøre seg opp en mening om hvor hissig angrepet er. Nå - etter et mislykket forsøk på å dra igang kjertelen igjen i fjor sommer har vel jeg innstilt meg på at medisinen vil følge meg resten av livet. Men antistoffene vil jeg fortsatt se på fordi de tross alt forteller noe om hvordan kroppen min har det. Nå er de godt på vei ned og jeg håper at de skal holde seg der. (Men nåde den som vil forsøke å ta Erfa'en min.... da blir jeg hissig og høylytt!)
Jodmangel i Norge... Vel - det er det man får høre, og derfor blir det ikke tatt prøver heller. Hvordan kan man da VITE at man ikke har jodmangel, lurer jeg på. I Norge er såvidt jeg vet fisk og melk de største jodkildene. Og i melka er det mindre jod enn før på grunn av kraftforet som nå brukes. Det inneholder raps og raps (og rapsolje) presser jod ut. Det gjelder også for mennesker. Så bremyk og rapsolje i større mengder kan bidra til jodmangel også i Norge. Nå brukes også soya og raps som laksefor.... Videre fortrenger brom, klor og fluor jod... Vi pusser tennene med fluor, gurgler og sitter i sofaer med bromholdig flammehemmer og svømmer i klorvann... Så det er rimelig klart at behovet for jod snarere er høyere nå enn før. Man skal også huske at et "normalområde" ikke sier noe om optimalområde.
Jaja. Det var dagens RANT. Ikke alt gjelder alle, men du har nok fått litt å spinne videre på? Igjen - Lykke til.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
21-11-14, 09:45 #13
Lærer noe nytt hele tiden! Så man kan altså teste for jodmangel? Kanskje Aker er et bra sted å få tatt prøver da. Jeg vet ikke hvor den første prøven ble analysert, men det kan jeg finne ut av.
PS. Se så, der fikk jeg også en avatar. Den ligner på katta mi når hun er på jakt - og det er hun hele tiden :-)For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
21-11-14, 09:55 #14
Jodprøve kan fastlegen din rekvirere. Det du trenger er å samle døgnurin. Etter å ha fått rekvisijonen så måtte jeg innom laboratoriet på det nærmeste sykehuset og få dunk og oppsamlings-how-to.
Det leveres etter endt samling og analyseres.
Blodprøver analysert hos aker man man ønske seg, ja. Vet ikke om det gjelder "uansett lege", men på Heggeli skriver de ut rekvisisjon til ønsket lab. Jeg får noe analysert hos Fürst/SiØ og stoffskifteprøvene hos Aker. (Sykehuset i Østfold har den elendige analysemaskinen....)Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
21-11-14, 10:13 #15
Okay: da har jeg en liten "shoppingliste" av ting jeg ønsker sjekket ut:
anti-TPO (hos Aker)
TSH - forrige verdi ble målt på kvelden, etter et par glass vin, for ordens skyld - jeg bør visst få den målt om morgenen?
fritt T4
fritt T3
TRAS
TgAb (?) denne veit jeg ikke så mye om
jod
selen
vit D
B12
ferritin
østrogen - denne må sikkert tas til riktig tid av syklusen?
progesteron
ev intoleranser mot gluten, melk el.l
Er jeg på rett spor? Noe annet jeg burde få sjekket?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
21-11-14, 10:26 #16
Ja, du er på rett spor. Det du bør være klar over er at intoleranser kan være vanskelige å måle.
Jeg har f.eks ikke slått ut på noe på allergi ... på igG(?)testen slo jeg ut på "alt". Dette er den omstridte intoleransetesten. Den er ikke særlig pålitelig iom at dersom man har en dårlig tarmslimhinne (som jeg hadde da) så vil den gjøre som den gjorde på meg. Og dersom man spiser noe man tåler dårlig jevnlig så har man sannsynligvis det.
http://www.sciencebasedmedicine.org/...e-science-say/
Legen min brukte det mest som en indikator på at jeg fikk i meg noe som kroppen min ikke likte og så mest på hva jeg ikke hadde antistoffer mot og begynte med at "det kan du spise"... så gikk jeg gjennom en utelatelses-/provokasjonstest. Og det ... selv om det var et vanskelig halvår i matveien (uten egg/melk/sukker/mel og en godt del andre matvarer) så lærte jeg at jeg ikke tåler melk særlig bra (laktosefri ser ut til å gå greit, sammen med smør og ost)... og at glutenholdig mel har gitt meg bihulebetennelsene jeg har slitt med i 20 år...
Kroppene våre er mer intrikate enn det vi klarer å teste.
Jeg har jo gjort mye "samtidig" så for meg er det vanskelig å vite hva som var tungen på vektskåla ifht anti-TPO, men min er iallfall på vei ned etter de grepene (og medisinering) som ble gjort.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
21-11-14, 14:15 #17
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
21-11-14, 14:32 #18
Jeg hadde vedvarende diare/ustabil mage. Hadde aldri "reaksjoner" i tradisjonell forstand - bare kronisk ustabil mage, med/uten luft.
Ja, det var tungvindt - men SÅ verdt det. Og man blir mye mer kreativ i matveien. Jeg hadde gjort det om igjen uten å blunke. Det var SÅ verdt å bli kvitt den bihulegreia. Halvhodepine& bihuletrøbbel til og fra i årevis er ikke noe særlig. Som en bonus ble huden mye bedre (da melka forsvant ut av kostholdet - bruker nå mye mindre, og mest som ost/smør eller laktosefri produkter) og jeg har nesten aldri noen form for luft i magen lenger.
Jeg hadde aldri oppdaget den sammenhengen hadde det ikke vært for den dietten. Jeg la faktisk ikke merke til at plagene forsvant før jeg skulle teste melvarer med gjeninnføring. DA kom disse tingene tilbake og jeg la merke til at de hadde vært borte mens jeg var melfri. Siden har de kun kommet tilbake ved uheldig matforurensing.
(Hos meg fører også mel til at jeg samler vann i underhuden -> medførte at en nerve i albuen kom i klem og ga meg dovne hender, og at bihulene ble trange. Merker at hud og kropp er "fastere"/strammere på mat uten mel.)Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
08-12-14, 22:34 #19
Liten oppdatering her, siden jeg nå har vært tilbake til min vanlige fastlege. Hun er ung og hyggelig, neppe noen ekspert på stoffskifte, men virker heller ikke veldig fastlåst i sine meninger. Hun nevnte muligheten for å ta en prøvedose med Levaksin i en periode, selv om TSH ser normal ut. Siden jeg per nå egentlig ikke har noen symptomer ble vi enige om å vente og se an, men ta kontakt med en gang jeg merker tegn til noe.
Så var det blodprøver, og her stusset jeg. TSH og fritt T4 er omtrent som sist, for to måneder siden, hun sjekket også T3 og det så greit ut, i likhet med de andre prøvene. (Kunne hatt noe mer B12, da.) Men anti-TPO, som var >1000 for to måneder siden (ref. <35) var nå 45! (ref. <100). Og TRAS var gått fra <0,9 (neg) til 1,6 (grensepositiv).
Heldigvis hadde jeg lest både her og på sidene til Furst at det er ulike målemetoder med ulik sensitivitet. Men uansett - å gå fra "sterk positiv" til "normal" på to måneder uten behandling er litt for godt til å være helt sant. Så idag har jeg plaget både Aker og Furst, som analyserte de to prøvene, for å få vite litt mer. De ville helst ha meg til å snakke med fastlegen. Har prøvd, hun ringer meg tilbake seinere, i likhet med gynoen som tok den første prøven.
Jeg vil uansett insistere på å få tatt en prøve til, for å luke ut en konkret feil eller forbytting. Men jeg lurer også på andre ting, og tror egentlig det er lab'en som burde kunne svare på det. F.eks. betyr det egentlig noe for sykdommens utvikling om man har høyt eller lavt tall? Hvis ikke, hvorfor gjøres det da studier som tar sikte på å senke antistoffene? Avhenger det av målemetode? Er det ikke slik at høyt tall gir høyere risiko for å utvikle sykdom? Kan Hashis i en tidlig fase svinge mellom angrep og ikke-angrep? Når det er mulig å få så store avvik på to prøver håper jeg ikke man setter igang medisinsk behandling basert på bare en prøve.
En ting er jeg blitt glad for siden jeg fikk påvist dette her, og det er at jeg flink til å skumlese mye informasjon raskt... *puh* Det er søren meg en stor jobb å sette seg inn i dette her, og ikke minst sile ut den mindre seriøse informasjonen som finnes der ute.
Og så har jeg selvfølgelig blitt en sånn "når alt du har er en hammer ser alt ut som en spiker". Jeg "ser" stoffskifteforstyrrelser overalt i folk rundt meg. Jaja.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
08-12-14, 23:00 #20
Det er ikke alt for godt, at din TRAS "bevæger" sig. Det gør at man ikke kan stole på TSH-analyser. Det er også vigtigt når TRAS viser sig at være i bevægelse, at holde nøje øje med FT4's og FT3's ændringer i placeringen indenfor ref.området - falder de eller stiger? Referenceområdet er så stort at også ændringerne indenfor dette område kan antyde hvad TRAS "foretager" sig, og om TRAS er "stimulerende" eller "blokerende". Det kan meget vel blive den vigtigste analyse af alle - TRAS - i en situation hvor den overhovedet forekommer, og grunden til at TRAS er så vigtigt er at (gentager mig selv her) den forfalsker resultater af TSH-analyser, der jo ellers bliver anvendt til både at diagnosticere en mulig sygdom, og senere - til at justere behandlingen. TRAS kan forfalske både diagnose, stofskiftets status og ødelægge behandlingen. Mange læger enten ikke kender ret meget til disse TRAS-egenskaber, eller misforstår dem (forveksler "blokerende" med "stimulerende", og omvendt).
Hvis du ønsker en overordnet forklaring på TRAS's forskelligheder og deres betydning, kan du læse hvad jeg skrev til en anden person her, for tre år siden: https://www.stofskifteforum.dk/showt...762#post120762 - og så kan du "forske" videre i det, når/hvis senere.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Kan man bli frisk av høy anti-TPO?
Av [Marita] i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 6Siste melding: 04-09-10, 09:01 -
Frisk fra binyretretthet?
Av BeritM i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 04-05-10, 14:27 -
Usikker på om jeg er frisk..
Av Tornerose i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 6Siste melding: 26-03-10, 10:14 -
Når mat gjør deg frisk…
Av Anisa i forumet Helbred og kostholdSvar: 0Siste melding: 22-03-09, 15:27 -
Siste måling viste anti-TPO 2550, og anti-Tg 10650
Av fredlund i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 0Siste melding: 15-06-05, 18:44
Bokmerker