Viser søkeresultater 11 til 11 av 11
-
20-04-13, 17:28 #11
Sv: Japansk studie af jod i kosten
Sorry for at have overset dit spørgsmål, Vigdis. Håber du har fundet ud af det i mellemtiden.
Ellers har jeg læst et forholdsvis nyt jod-studie (2010), der bekræfter det studie, på hvis foranledning jeg har postet denne tråd.
Selv om studiet Iodine, Iodine metabolism and Iodine deficiency disorders revisited hovedsageligt beskæftiger sig med thyreoideahormon-funktioner i forhold til jodmangel og jodindtag - rummer det dog også en beskrivelse af helbredsproblemer i områder med lavt jodindtag, i kontrast til en kort evaluering af og konklusion gældende effekten af jod-status i den japanske befolkning.
Struma forekomsten stiger med alderen og når sin maksimale frekvens i ungdomsårene hos piger/kvinder i langt højere grad end hod drenge/mænd. Den voksne befolkning der lever i områder hvor jodmangel er almindelig, er præget af en høj grad af apati, nedsat mental funktion, mangel på fysisk energi og nedsat arbejdsevne/produktivitet, hvilket alle bidrager til dårlig livskvalitet. Jodmangel som et socio-medicinsk problem medfører enorme konsekvenser som følge af fysisk og mental retardering, neurologiske lidelser, forringet evne til selvransagelse, selviagttagelse, introspektion og personlig indsigt (se: psychological mindedness), forringet læring/uddannelse, adfærdsproblemer, sociale handicaps, afhængighed af andre, samt forandringer af udseendet (se: disfigurement).
... og så de japanske aspekter af jodindtag i forhold til helbred og sygdom...
Traditionel japansk kost indeholder betydelige mængder af jod med en sandsynlig indtag på 7000 mcg jod dagligt, alene fra kombu-tang. Det er blevet anslået, at det japanske forbrug af jod i kosten overskrider den daglige dose jod på maksimalt 1 mg = 1000 mcg , med 5-14 gange i forhold til anbefalinger gældende i den øvrige verden, hvor så højt indtag af jod ellers hævdes at have en undertrykkende virkning på skjoldbruskkirtlens funktion i normale individer, mens indtagelse af højdose jod, herunder jodrig kost, hævdes at medføre problemer som struma/knuder i skjoldbruskkirtlen, hyperthyreose og autoimmune thyreoideasygdomme. Alligevel påviser resultater af dette og flere andre studier, det modsatte: japanske kvinder der lever af kost med højt indhold af jod, kan fremvise en lav forekomst af både godartede og maligne former for brystkræft, mens denne beskyttende fordel af jod forsvinder når japanerne emigrerer til andre lande (hvor indtag af jod er lavere/red.). Japan har også en lav forekomst af autoimmun thyroiditis. Stadel har postuleret, at i betragtning af den geografiske fordeling af jodmangel, er også forekomsten af kræft i prostata, livmoder og i æggestokke - lav i populationer der lever af kost med højt indhold af jod
Kilde: Iodine, Iodine metabolism and Iodine deficiency disorders revisited Indian J Endocrinol Metab. 2010 Jan-Mar; 14(1): 13–17.
Alt i alt, et udmærket jod-study, der med undtagelse af den japanske vinkel, ellers er hovedsageligt fokuseret på jod i forhold til skjoldbruskkirtlen og metabolismen af thyreoideahormoner. Det er en svaghed, synes jeg. Ikke mindst fordi ved ikke at fokusere noget mere på de japanske jod-erfaringer - overser forskerne koblingen mellem jodmangel og selenmangel, hvor det ser ud til, at netop kombinationen af jodmangel OG selenmangel skaber grobund for udviklingen af alle de tilstande/sygdomme, som vi i Vesten forbinder med den opfattelse, at højt indtag af jod er medvirkende til at udløse struma/knuder i skjoldbruskkirtlen, hyperthyreose og autoimmune thyreoideasygdomme. I virkeligheden ser det dog ud til, at det forholder sig ganske modsat.
Den japanske undergrund er fattig på fluor og rig på selen, hvorfor også japanske afgrøder indeholder minimalt med fluor og masser af selen. Japanerne spiser masser grøntsager. Dette kombineret med den jodrige kost giver det bedste i verden helbred og den længste i verden levetid. Ved at overfokusere på thyreoideafunktionen og thyreoideahormoner i forhold til jod, overser disse forskere alle andre aspekter af betydningen af jod i forhold til helbred generelt, og alt det andet (betydningen af ringe fluor og masser af selen) som også bør være til stede for at opnå en maksimal fordel af et jodrigt kosthold. Det kunne også vi drage fordel af at vide, hvis forskerne ikke så dem så blinde på thyreoideafunktionen og thyreoideahormoner. Dette er en svaghed ved dette studie, og ved andre, synes jeg.
Personligt speeder jeg nu op og øger mit eget tilskud af jod. Min mor døde af kræft i æggestokke. Æggestokkekræft konstateres som regel for sent, og det er ikke en smuk død, kan jeg hilse og sige... så nu vil jeg tage chancen med de japanske erfaringer.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Japansk studie af jod i kosten
Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og jodSvar: 10Siste melding: 20-04-13, 17:28 -
Studie til høsten...
Av Huldrena i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifteSvar: 0Siste melding: 04-02-12, 01:09 -
Lidt hjælp til lavcarbo-kosten
Av Cirkeline i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 18Siste melding: 01-11-10, 16:29 -
Ikke noe å legge om kosten sa legen
Av Ingvild i forumet Helbred og kostholdSvar: 11Siste melding: 26-01-10, 22:51 -
Er vell for opphengt i kosten. Må kansje slappe av men er bare sånn uff :,(
Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 17Siste melding: 20-04-06, 22:37
Bokmerker