Side 2 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 37
    Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Osloregionen
    Alder
    59
    Meldinger
    70

Standard Sv: Sentral Hypotyreose

Takker enda en gang svar Anisa.
    Du svarer så veldig utfyllende og bra!!

Det samme gælder forskellen mellem øjenbryn, hvor hos de "primære", med tiden udtyndes tydeligt den nedadgående del af øjenbryn, hvor de "sekundære" beholder deres øjenbryn næsten intakte.
    Kona har jo nesten ingenting igjen av øyenbryna på siden - sånn som mannen på bildet.....??? Kan man gå fra primær til sekundær?? Finnes det noe "mekanikk" på det??

Du misforstår meg når det gjelder Arendal Helsesenter. Jeg tror ikke de lyver!! Men de forteller nok helst bare solskinnhistoriene. Og så har man litt varierende erfaringer med forskjellige aktører i alternativ medisin. Så jeg velger å være litt skeptisk og vil gjerne høre hva andre har av erfaringer.
    Jeg snakket med ei dame når jeg bestillte timen og hun var veldig hyggelig og imøtekommende og virket litt oppegående på stoffskifte problematikken selv. Han hadde heller ikke blitt anbefalt her på forumet hadde han ikke vært seriøs.
    Men jeg skal ta det på subforumet - var ikke kar over at de hadde eget.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Sture Vis post
    Kona har jo nesten ingenting igjen av øyenbryna på siden - sånn som mannen på bildet.....??? Kan man gå fra primær til sekundær?? Finnes det noe "mekanikk" på det??
    Ikke nødvendigvis. Man kan også miste siderne af øjenbryn, hvis man længe har haft problemer med binyrer. Binyreproblemet udvikles sekundært til hypothyreose, uanset hypothyreosens oprindelse. Det handler om den tiltagende effekt af ubehandlet eller ikke behandlet hypothyreose, på kroppens væv og funktioner, herunder "rovdriften" på binyre-kirtler, der kompenserer for det vedværende underskud af thyreoideahormoner, indtil de (binyrerne) har taget skade og er blevet underfungerende selv. Da mister man kropsbehåring helt eller delvis, herunder dele af øjenbryn.

...når det gjelder Arendal Helsesenter. Jeg tror ikke de lyver!! Men de forteller nok helst bare solskinnhistoriene. Og så har man litt varierende erfaringer med forskjellige aktører i alternativ medisin. Så jeg velger å være litt skeptisk og vil gjerne høre hva andre har av erfaringer.
    Lægen på Arendal er ikke så "alternativ" igen. Han har selv hypothyreose og er ellers en ganske (u)almindelig, universitetsuddannet læge, der tænker udenfor boksen og har udviklet et medicinsk helhedssyn på både patienterne og sygdomme. I modsætning til de fleste af hans lægekolleger indenfor lægestanden. Personligt mener jeg, at når man på forhånd er skeptisk, er det måske ikke det bedste udgangspunkt til at opsøge denne type klinik, i det hele taget. Problemet er bare det, at det ikke er du som er syg, men din kone... Det hende der skal leve med, enten at tabe eller vinde, afhængig af hvem I opsøger for at få lægehjælp.

God bedring til hende.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Osloregionen
    Alder
    59
    Meldinger
    70

Standard protein s og c mangler

Tenkte jeg skulle spørre dere med kunnskap før man møter fastlegens flakkende blikk.
    Vi har fått vite at når man har protein s og c mangler så kan man ikke bruke hormonbehandlinger. Dette har vært nevnt spesielt vedr prevensjon. Men er dette en absolutt regel? Hva med thyroide behandling?

Noen som vet noe om dette, evt er i samme situasjon?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: protein s og c mangler

Mangel på antikoagulante faktorer (antithrombin, protein C og/eller protein S) kan medføre spontan blodpropdannelse i blodårerne (trombofili).

Hvis protein-s + -c mangel skyldes en midlertidig tilstand (f.eks. graviditet eller en forbigående infektion), plejer protein-s + -c vende tilbage til normale niveauer af sig selv. Hvis mangelen skyldes en underliggende leversygdom eller vitamin K-mangel, skal disse det behandles før protein-s + -c opreguleres ganske af sig selv. Hvis patienten har arvet genet for protein C eller protein S mangler eller dysfunktion, vil man blive rådet til at koncentrere sig om at sænke andre koagulationsfaktorer risikofaktorer, såsom at sænke forhøjet homocystein, ikke ryge og undgå oral prævention. I særlig kraftige manifestationer af protein-s + -c mangler kan ordineres behandling med frisk frosset plasma, som indeholder protein C og protein S, som en akut forebyggende foranstaltning (for eksempel før et kirurgisk indgreb), men det er ikke en behandling, der kan anvendes på en daglig basis.

Der er ingen oplysninger om, at levothyroxin, eller enhver anden form af thyroxin skulle kunne medvirke til øget tendens til dannelse af blodpropper. Tværtimod - både hyperthyreose og hypothyreose ændrer den koagulations-fibrinolytiske balance, hvilket indikerer, at både overskud og underskud af thyreoideahormon, er sandsynligt den vigtigste forstyrrende faktor i opretholdelsen af den korrekte koagulations-fibrinolytiske balance. Patienter med hyPOthyreose og hyPERthyreose synes at have en øget risiko for blødninger (også blåmærker m.v.), tromboser osv. Man kan læse videre om disse forhold i Thyroid Dysfunction and Effects on Coagulation and Fibrinolysis: A Systematic Review (JCEM The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism).

Ikke at behandle din kones hypothyreose, ikke nøje (dvs. med mere end en simpel blodprøve) at undersøge hende for leversygdom (særlig kvinder med hypothyreose er hyppigt udsat for), ikke at udrede hende for infektions-tilstande i kroppen som kan sænke protein-s + -c, ikke at måle hendes niveau af K-vitamin (mange med hypothyreose "naturligt" mangler K-vitamin og uden K-vitamin "virker" D-vitamin ringe), og ikke at gennemføre en gentest for at fastslå om hendes protein-s + -c mangel er/ikke er genetisk betinget - alle disse "nej'er" tyder klart og tydeligt på, at hun får ikke den rette lægehjælp, sandsynligvis fordi kompetenceniveauet hos de læger hun konsulterer - er alt for ringe.

Vi har fått vite at når man har protein s og c mangler så kan man ikke bruke hormonbehandlinger. Dette har vært nevnt spesielt vedr prevensjon. Men er dette en absolutt regel? Hva med thyroide behandling?
    At sætte lighedstegnet mellem præventionsmidler og thyreoidea-behandling er en utilgivelig fejl.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Osloregionen
    Alder
    59
    Meldinger
    70

Standard Sv: protein s og c mangler

Takk Anisa!
    Kompetanse nivået på legene har vært (tilsynelatende) høyt, men det har antakelig vært spesialister på andre fagområder enn på stoffskiftet, det var aldri et tema før struma'n ble påvist her i vår.
    Så kan man selvsagt diskutere hvorvidt det finnes spesialister på stoffskifte innen helsevesenet i det hele tatt.

Jeg vil ikke legge ut om alle plagene og hva min bedre halvdel har vært igjennom, men vi har i tillegg til sykehus lokalt vært frem og tilbake på Riskhospitalet og på Haukeland en periode for 7-8 år siden, og det har vært forskjellige leger inne i bilde og dette med protein C og S ble nevnt mens de lette etter noe annet. Jeg kan ikke påstå at de ikke har sjekket alt du nevner, men det skal jeg sjekke om det er gjort. Svigermor har det samme, men så er det dette med infeksjon og graviditet. Det kan faktisk ha spilt en rolle. Svigermor har mye forskjellige plager som jeg mistenker kan ha gitt "feil" resulat der. For konas del kan det ha vært graviditet og/eller infeksjon.
    Men det er jo en besnærende tanke at mennesker med hypotyreose har lavt K-vitamin - som gir lave protein S og C verdier og at dèt er grunnen til det også.

Fastlegen har nå fått svar på nye blodprøver som ble sendt til Riksen.
    TSH: 1,6
    FT4: 10,6 (8-20)
    Anti-APO: 10

Og da mente han at det ikke var snakk om hypotereose i det hele tatt. Jeg mener jo at det fortsatt er det, for TSH burde vært høyere med så lav FT4 (Eller?) Dessuten er det alle symptomene ellers!
    Jeg prøvde å argumenter for at FT4 var lavt og at det gikk an å prøve Levaksin for å se hvordan det påvirket symptomene - da sa han at han trodde han kunne mer om dette enn meg. Gjett hva jeg holdt på å si??

Jo mer jeg leser og lærer så skjønner jeg at det er nok ikke bare å "skuffe innpå" med Levaksin eller Armour og hva det nå heter. Man må nok ta et bredere syn på dette og sjekke vitaminer og mineraler som trengs og kanskje andre ting. Glad vi har time på Arendal Helsesenter snart - Er ganske sikker på at det vil lønne seg i lengden enn å kaste bort penger på fastleger som tro Gud er deres høyre hånd.

Takk igjen Anisa for et opplysende og fyldig svar.

Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Osloregionen
    Alder
    59
    Meldinger
    70

Du har helt rett - det er større grunn til å være skeptisk til fastlegen!!
    Og Øverby har vel bare gode skussmål her på forumet. Men om man ikke kan tillate seg å være skeptisk (leter egentlig etter et bedre ord da skeptisk smaker for mye negativt. Det er klart at hadde jeg vært skeptisk så hadde jeg vel aldri bestillt time) så kan jo kanskje placebo-effekten lure deg. Men på den annen side så er det kanskje uinteressant for den som lider om det er "medisin" eller placebo så lenge man blir bedre??
    Kona har jo også vært innom så mange leger opp igjennom som skal "fikse" henne, uten å klare det selvsagt, at hun har mistet troen på det meste. Og da kommer skepsisen krypende også.

Binyrerene..hmmm. Er det kreatinin som kan si noe om disse?
    Jeg har fått tak i noen resulater fra det lokale sykehuset som stammer fra 2007
    TSH: 1,8
    FT4: 11,8 (11-22)
    Kreatinin: 44 (45-90) Er dette bra eller dårlig???

I år har det visst også blitt testet B12: 292 (150-700) den er vel ikke så dårlig - eller? Må kanskje sees i sammenheng med noen andre vitaminer??

En liten oppsummering:

Årstall 2007 2012 uke 22 2012 uke 24
    TSH 1,8 1,2 1,6
    FT4 11,8 (11-22) 10,7 (11-22) 10,6 (8-20)
    Kreatinin 44 (45-90)
    B-12 292 (150-700)

Så slik jeg ser det har kona hatt lavt stoffskifte (sentral/overordnet/sekundær/tertiær hypotyreose) hvertfall siden 2007?
    Noen som har noen synspunkter??

Skal bli godt å komme til en doktor som vet hva dette går ut på. OK det er kanskje dyrt pr. time, men så slipper man å gå gang på gang til en selvopphøyd bedreviter.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    55
    Meldinger
    3,083

Hvis det er Placebo; så varer det bare i noen uker (3-4 uker hvis jeg ikke husker feil).
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

I år har det visst også blitt testet B12: 292 (150-700) den er vel ikke så dårlig - eller? Må kanskje sees i sammenheng med noen andre vitaminer??
    Dette er veldig lavt, særlig når du tar i betraktning at din kone høyst sannsynlig har lavt stoffskifte. Mange med hypotyreose opplever at de får det bedre med en høy B12, i toppen av referanseområdet. Hadde kona di bodd i USA eller Japan ville hun sannsynlig fått B12 sprøyter. Anbefaler å handle B12 som dråper eller sugetablett (sublingual) på nettbutikk. Jeg bruker Solgar 1000 mcg B12 som er sublingual. Pluss en god miks av B-vitaminer.

Les hva Paul Robinson anbefaler av kosttilskudd for oss som er hypo https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=14439

Hvordan ligger hun på jern? Det kan være lurt å ta jern hver dag om det ligger lavt, men det må sjekkes før det spises jern, noen har for høyt jern. Hun sliter sikkert med binyrene, ubehandlet som hun er. C-vitaminer hjelper binyrene, se Paul Rs artikkel
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Osloregionen
    Alder
    59
    Meldinger
    70

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Hvis det er Placebo; så varer det bare i noen uker (3-4 uker hvis jeg ikke husker feil).
    Kan godt hende, det er vel grenser for hvor lenge man kan lure seg selv? Egentlig litt leit.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Kan godt hende, det er vel grenser for hvor lenge man kan lure seg selv? Egentlig litt leit.
    "Lægen Abram Hoffer, der har medvirket ved mange placebokontrollerede forsøg, finder at placeboeffekten tillægges en overdreven betydning og er ikke tilstrækkelig pålidelig til at placeboforsøg kan (kontrol)reproduceres med identiske resultater. Han noterer sig bl.a. at placeboeffekten er mest virksom kort tid efter forsøgets start. Han husker ingen tilfælde, hvor placeboeffekten holdt i en måned."

Oversat efter Kilde: Kienle G S & Kienle H: The Powerful Placebo Effect - Fact or Fiction?, J.Clin.Epidemiol.,Vol. 50, pp1311-18, 1997

Side 2 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. B-12 og hypotyreose?
    Av Vigdis i forumet B-vitaminer
    Svar: 31
    Siste melding: 31-01-13, 11:37
  2. Artikkel i jcem om behandling av sentral hypo men interessan
    Av nora i forumet Emner startet av Nora
    Svar: 1
    Siste melding: 29-06-12, 09:28
  3. Hypotyreose og trening
    Av Thomas W H i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening