Viser søkeresultater 11 til 20 av 21
-
18-11-11, 10:13 #11
Sv: Gravid og legen vil redusere dosen min...
Tror nok ikke det er mye hun vil sette meg ned, muligens ned 25 microgram et par dager i uken, men jeg vet ikke.
Da jeg ble gravid økte jeg med 1/3 del. (75 microgram pr dag) Da trodde jeg det var TSH som styrte dosen, siden jeg hadde lest at den burde være mellom 0,5 og 1,5 dog helst ikke over 1.
Jeg hadde TSH på 1,75 (Fri t4 på 13, men den tok ingen hensyn til ) i juli og fikk kranglet med legen om å få øke dosen. Økte den til 100 microgram pr dag
Fri t4 steg til 17 i august for så å gå ned til 16 i september, 16 i oktober og nå 13 i november.
Jeg kan ikke ta igjen om hun sa redusere dosen, eller endre dosen. Kan det være hun vil jeg skal øke den enda mer?
Fri t4 steg jo sist jeg økte dosen (fra 75 til 100 microgram pr dag)
Det er fastlege min som får resultatene og de blir ikke sendt til gynekologen, så sier jeg ikke noe så vil hun heller ikke vite noe...
Så usikker på hva jeg skal gjøre, -ringe henne med resultatene, eller la være...
På prøvene mine står det at normalverdien for Fri T4 er 9-19.. og jeg er jo innenfor den..
Hvorfor vil gynekologen (som også er spesialist innen obstetrikk) at jeg ikke skal ligge under 15?
Fri T3 ble tatt i august med 4,9
-
18-11-11, 10:43 #12
Hej Rose Og Barn
Jeg kan altså ikke forstå, at du skal nøjes (krangle dig til) kun 100 mcg Levaxin midt i graviditeten??? 100 mcg er nogenlunde hvad en normalvægtig og ikke for høj kvinde bruger om dagen, uden at være gravid. Jeg er sikker på, at var din graviditetsdosering på f.eks. 150 - 175 mcg pr dag, ville du have det ganske anderledes bedre + du ville have det nødvendige margin til at opbygge dine ressourcer gennem resten af din graviditet, så du ville få flere kræfter og mere energi til at være mor for den lille ny - også efter fødslen. I stedet bliver du trukket i manegen af læger, der ikke kan finde ud af at vejlede dig ordentligt mens du er gravid?
At dømme efter dine beskrivelser af hvordan du har det - er du fortsat kraftigt underdoseret og selv om du er midt i anden trimester, er det ikke sådan at dit barns egen kirtel bare kan tænde på knappen og udløse hele masse af T-hormoner over natten. Og det er heller ikke sådan, at når moderen er veldoseret, vil det undertrykke barnets egen hormonproduktion og dit barn får heller ikke hypothyreose af at du får den rette medicindose. Tværtimod - en veldoseret mor støtter sit foster bedre end underdoseret. Dit faldende FT4 kunne tyde på, at dit og barnets behov er langt højere end de 100 mcg.
Jeg kan godt love for, at du er langt fra den eneste med for lav medicindose under graviditeten, og jeg ved også, at rigtig mange her har erkendt at før deres læger bestemmer sig for en doseøgning, vil deres graviditet være over og så er løbet kørt. Der er virkelig mange her der på egen hånd har øget deres Eltroxin/Levaxin med 50-75% og jeg kender også to, der har øget med hele 100% før de omsider begyndte at trives med deres graviditet.
For mig at se, lyder det mere som om du ville have det meget bedre af at bruge din egen sund fornuft, end at dine læger gør dig hele tiden usikker og utryg. Hvad med at begynde at lytte til din egen krop? Det kan være at den allerede slider forgæves med at fortælle dig, hvad den har brug for. Mere medicin.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
18-11-11, 10:47 #13
Jeg mener bestemt ikke, du skal ned i t4-niveau, og når det ikke er højere, end det er, vil jeg tro, en læge må være gal, hvis hun foreslår at sænke dosen.
Når man er gravid, bindes mere af hormonet og er ikke frit tilgængeligt. Derfor skal man ha mere, når man er gravid, har en overlæge lige fortalt mig. "Eltroxinsubstitutionen øges med ca. 25-50% i graviditeten..." skriver Frederiksberg Hospital, og det er ikke for sjov. Der er jo i øvrigt ikke tale om læger, der er spor 'alternative'; de har i almindelighed tsh som rettesnor (hos folk, der ikke er gravide) så du skal ikke være bange for at tage for meget, hvis du følger deres retningslinjer, i hvert fald
Redigert: Du kan jo kopiere siden fra hospitalet her ud og ta det med til lægen til at snakke ud fra?
-
18-11-11, 11:04 #14
Jeg tok veldig lite Levaxin før jeg ble gravid, så dosen har økt med mer enn 30 % som den norske legeforreningen sier.
Før graviditeten tok jeg 4 dager 50 microgram, og 2 dager 75 microgram, og hadde det helt fint.
Hjertebanken var borte, hud og hår ble normalt igjen, jeg sluttet å fryse unormalt mye, og vektøkningen stoppet opp.
Ble gravid i mai, og fikk ikke lov av fastlegen min å øke dosen ; det var ikke nødvendig.
Jeg mistet da i uke 5. Om det var medisinen skal jeg ikke begi meg ut på...
Kontakten gynekologen min da jeg ikke fikk lov å øke dosen av fastlegen, da jeg kom inn til henne hadde jeg allerede mistet.
Men fikk beskjed av henne at når jeg ble gravid igjen skulle jeg øke med 30 % -til 75 microgram pr dag, og komme tilbake til henne etter 8 uker.
Da blodprøvene i viste TSH 1,75 og Fri T4 13 kranglet jeg med fastlegen om å få øke litt mer, og da ble dosen økt til 100 microgram pr dag.
Jeg tror ikke jeg er undermedisinert, for da pleier jeg å få hjertebank med en gang.
Jeg har to svangerskap bak meg, med normalt stoffskifte, og jeg har vært like trett da. Så jeg vil ikke påstå at trøttheten kommer fra stoffskiftet.
Det er jo helt normalt å være trøtt i svangerskapet. Forskjellen med meg, er at jeg bare ikke vil la trøttheten stoppe meg.
Mens andre gravide sykemelder seg så snart de blir gravide, har jeg som mål å komme igjennom uten en dag sykemelding.. (ja, jeg er teit hehe)
-
18-11-11, 11:32 #15
Legen min vil at jeg skal ha høyere T4, hun mener det laveste er 15, men hun har snakket om å redusere dosen. Kan jo være hun mener øke da...
Da hadde legen min blitt sinna; fordi en må ikke tro alt en leser på internett...
Så er det ikke utgitt medisinsk så nytter det ikke...
-
18-11-11, 11:32 #16
Du er gravid nu og reaktionsmønsteret er derfor ikke det samme som da du ikke var gravid. Heller ikke to graviditeter er fuldstændig ens, så det ikke nytter 100% at sammenligne dem.
Desværre uenig. Det er IKKE normalt at være konstant træt i graviditeten. Selv ikke for folk med hypothyreose. Er man velbehandlet, er man ikke konstant træt under graviditeten. Jeg har været gravid og i job 10 timer pr dag, indtil 8 dage før fødslen. Jeg var frisk som en havørn 24/7. Det var 3 år før jeg fik hypothyreose.
Jamen, i så fald drives du frem af binyrebarken kompenserende med overflow af cortisol. Overflow af cortisol er kemisk stress der påvirker nyttiggørelsen af thyroxin og reducerer omdannelse af T4 til T3, foruden at påvirke fosteret, idet i modsætning til mange andre hormoner, der er adskilt mellem mor og barn - befinder den vordende mor og fosteret sig i et "steroid-fælleskab" og påvirkes gensidigt af de steroider, der dannes både hos mor og hos barnet. Det lyder som om du er mest optaget af at udfordre din træthed. Held og lykke.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
18-11-11, 11:45 #17
Mye mulig, men jeg har et veldig krevende liv pga en syk mann, og kan ikke gi meg i første motbakke...
I praksis så er jeg alenemor...
Jeg er nødt til å være sterk, for i det hele tatt ha et liv, for at ungene mine skal ha et liv, og iallefall en oppegående foreldre, og da kan jeg ikke la meg knekke av "litt tretthet"
Kan jo diskuteres hvor fornuftig det da er å få et barn til, men når ingenting i livet blir som en har planlagt, så var drømmen om 3 barn fremdeles mulig å gjennomføre.
-Dette skal jeg klare!
-Og jo, det ER normalt å være trett i svangerskapet.
Nesten alle jeg kjenner har vært trett i svangerskapet, og mange har sykemeldt seg av den grunn..
Nå har jeg ringt gynekologen, og venter på at hun skal ringe meg opp. Krysser fingrene for at jeg har misforstått henne og at hun vil øke dosen istedet for å redusere.
Vil hun at jeg skal redusere dosen, så bestiller jeg meg en time hos en privat endokrinolog for å høre hva han har å si.
Koster 2000 NOK, men det får bare være...
Tusen hjertelig takk alle sammen for god hjelp!
-
18-11-11, 12:00 #18
Hvis hun vil reducere, synes jeg at hun må meldes til rette myndighed, Rose80
Med hensyn til træthed, så tror jeg virkelig ikke, du skal måle dig på kvinder, der i udgangspunktet er raske /friske. Dine vilkår er nogle helt andre.
Jeg lå tilpas højt i stofskiftet, da jeg var gravid. Har siden læst, at jeg nok kan ha haft pænt med progesteron i blodet også, men i hvert fald havde jeg masser af energi, meget mere end jeg ellers har haft i mange år.
Der dig, der bestemmer dette, men så alligevel: Er du ligefrem alene om meget, fordi du har en syg mand, hvorfor vil du dog så presse dig selv så hårdt? Du risikerer at skulle betale en regning i form af diverse slid på kroppen. Det er der vel ingen, der har glæde af?
Når man på tsh-trofaste hospitaler i Danmark tør at øge med op til 50 procent mere, og det uden at ryste på hånden, så er det sikkert for alle. Jeg mener, så stor forskel er der da ikke på danskere og nordmænd
-
18-11-11, 12:17 #19
Fordi at jeg er redd at dersom jeg først gir etter så forfaller jeg. Jeg tror og håper at så lenge jeg presser meg til å holde meg oppe så, vil jeg alltid klare meg..
Nei en skulle ikke tro at det var forskjell på dansker og nordmenn, men jeg tror at norske leger ligger laaaaangt bak danske leger...
Fastlegen min ville jo ikke la meg øke noe i det hele tatt....
Godt jeg fikk kranglet meg inn til gynekologen iallefall...
Skal snakke med henne når hun ringer, og høre med henne om det er farlig for babyen å ligge for høyt.
Jeg håper hun sier nei, og da skal jeg spørre om å få lov til å øke med 50 microgram pr dag, for å se om det kan hjelpe på trøttheten.
Da har hun jo allerede sagt at det ikke er farlig
Det er også en fordel for meg å ligge høyt pga at jeg er litt overvektig, og har fått beskjed av jordmor å ikke gå mer opp i vekt enn max 8 kg.
Har gått opp 2,5 kg til nå, så ligger godt i rute
Innbiller meg at det er lettere å holde vekten når jeg ligger høyt.
Slipper iallefall å drikke cola på jobb for å klare å holde meg våken...
Tusen takk!
-
18-11-11, 12:26 #20
Enhver læge vil sige, det er farligt at ligge for højt og farligt for babyen i maven, hvis man ligger for højt.
Men det gør du jo heller ikke - det er jo det, der er pointen, kære Rose80.
Ser du på dit t4, har det endda været faldende.
Og så det der med at holde sig oppe, fordi så klarer man det ... Rose80, undskyld mig, men det kan meget vel blive ris til egen r.. i stedet.
Nielsigne
Lignende tråder
-
Hvordan øke FT4 uten å redusere TSH
Av Riconibo i forumet Lavt stoffskifteSvar: 31Siste melding: 14-07-10, 12:16 -
Prøver å bli gravid - gjør det noe å justere dosen nå?
Av Nelly i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 16Siste melding: 14-11-09, 00:20 -
Sint på legen min. Gravid og doseendring
Av Nelly i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 3Siste melding: 14-11-09, 00:20 -
Har kunnet redusere kortisontilskuddet jeg tar etter jeg begynte med hydroklorid
Av anitab i forumet HydrocortisonSvar: 0Siste melding: 06-10-08, 11:00 -
bør jeg senke dosen?
Av isa1 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 3Siste melding: 16-12-07, 13:24
Bokmerker