Side 2 av 6 Først 123456 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 60
    Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    81

Standard Sv: Anti TPO

Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda Vis post
    Jolene....hei!

D3 får du kjøpt på apoteket i første omgang.
    Så "banner jeg litt i kirka":
    Endokrinologer hjelper oss skjelden....ikke mange her inne som har positive opplevelser derfra! De har ikke sin hovedinteresse i lavt stoffskifte, for å si det sånn!!
    Det beste du kan gjøre for deg selv er å lese deg opp!!
    Kanskje du kan komme like langt med fastlegen din?
    Du har antistoff,anti-TPO, som en vakker dag vil ødelegge kjertelen.
    Og hvis du klinisk har symptom på lavt stoffskifte nå, er det en stor fordel å starte behandling før kroppen(cellene) er blitt for ødelagt.
    Hvis du tror at "ulven ligger begravet" der, er det noen som settes på prøvebehandling med tyroksin, lav dose i et halvt år for å kjenne hva som skjer.
    En slik prøveperiode vil ikke skade kjertelen.
    Takk for svar Gunda. Jeg har resept på Calcium forte som er d3 så da bør jeg kanskje ta den i steden for d2. Evt. så kan jeg kutte ut litt siden nivået mitt er 130 som er bra.

Jeg vet at jeg må lese selv, men det er så mange diagnoser som har samme symptomer så det er vanskelig å vite hvor man skal lete. Det ser ut som om jeg er kommet litt på rett spor nå takket være hjelp herfra. I allefall et "spor" som må sjekkes videre.

Det jeg sliter litt med å forstå er at anti-tpo tyder på en ting og så sier pth og calcium noe annet...

Problemet mitt er at jeg ikke har lyst til å bytte fastlege siden hun har strukket seg langt for å hjelpe meg til nå, men jeg er litt usikker på om jeg klarer å få henne vekk fra at det er "psykisk".
    Anti TPO sier "Hashimoto's". Legene sier "ME".
    Det som er vanskelig med ME-diagnosen er at man ikke får noe hjelp
    .

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Blodprøver på vitamin D er OH-25 som er lagervaren, og OH-1,25 som er det aktive hormon (calsitriol)
    De har nesten samme referansegrenser, men det er viktig å holde disse fra hverandre. Det er den første som er viktig i mangelsammenheng, men det er viktig å se hvordan det aktive ser ut også.
    Sjekk ?

Calcium forte er sikkert ok hvis du har nok D3 på lager. Det finnes forskjellige varianter på markedet - noen inneholder bare 3µg calsiferol pr. gram calsium.
    Som jo er lite da.

Så skjønner jeg at det går å bli lettere forvirret......
    Og det er ikke alltid så lett å gi det rette svar, men.....
    Anti-TPO er en helsetest av tyreoideakjertlen som jo styrer bløtdels-stoffskiftet.
    Anti-TPO går ikke på andre celler enn de som finnes i tyreoidea.

Parathyreoidea er andre kjertler, normalt 4 stk mindre enn erter og de produserer PTH som styrer beinstoffskiftet.
    Det finnes antistoffer som kun går på disse, men altså ikke anti-TPO.
    Hos de som produserer for mye PTH tar man gjerne vekk en av dem. Fortrinnsvis den største.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    81

Sitat Opprinnelig skrevet av Hansen Vis post
    Blodprøver på vitamin D er OH-25 som er lagervaren, og OH-1,25 som er det aktive hormon (calsitriol)
    De har nesten samme referansegrenser, men det er viktig å holde disse fra hverandre. Det er den første som er viktig i mangelsammenheng, men det er viktig å se hvordan det aktive ser ut også.
    Sjekk ?

Calcium forte er sikkert ok hvis du har nok D3 på lager. Det finnes forskjellige varianter på markedet - noen inneholder bare 3µg calsiferol pr. gram calsium.
    Som jo er lite da.

Så skjønner jeg at det går å bli lettere forvirret......
    Og det er ikke alltid så lett å gi det rette svar, men.....
    Anti-TPO er en helsetest av tyreoideakjertlen som jo styrer bløtdels-stoffskiftet.
    Anti-TPO går ikke på andre celler enn de som finnes i tyreoidea.

Parathyreoidea er andre kjertler, normalt 4 stk mindre enn erter og de produserer PTH som styrer beinstoffskiftet.
    Det finnes antistoffer som kun går på disse, men altså ikke anti-TPO.
    Hos de som produserer for mye PTH tar man gjerne vekk en av dem. Fortrinnsvis den største.
    Det er OH25 som er på 130 og derfor er bra. OH 1,25 har ref. område på 42-169 og min ligger på 124 så jeg antar at dette også er bra.

Etter du skrev det om d2 så gikk jeg inn og leste om denne på felleskatalogen, og siden jeg har symptomer på forgiftning så velger jeg å kutte ut denne og håper jeg blir bedre av det. Det jeg stusset på var at det står at calcium og fosfat skal passes godt på når en pasient går på denne medisinen og begge disse ligger utenfor ref. område hos meg. Den ene siden mai... Jeg er på vei til å miste all tiltro til legestanden...

D3 som jeg tar som heter Calcigran Forte har 500 mg kalsium og 400 ie d3, jeg tar nå kun en av disse per dag siden jeg mistet matlysten og legen mente det var disse. D2 skal jeg egentlig ta i dag, men jeg står over det.

Går det an å ha både Parathyreoidea og lavt stoffskifte?
    .

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Jeg syns også at D-verdiene dine ser fine ut.
    Nå som solhjelpa snart forsvinner vil du antagelig måtte over på en vinter-dose. En vedlikeholsdose, ellers vil de verdiene tape seg.
    En undersøkelse som ble gjort på U-båtmannskap konkluderte med at de i gjennomsnitt måtte ha 175µgD3 for å opprettholde den D-vitaminstatus de hadde da de mønstret på.
    InternasjopnaleEnheter (eller Units) er 40 ganger mer enn µg, så du får jo 10µg i den CF-dosen og det er jo litt da.

"Går det an å ha både Parathyreoidea og lavt stoffskifte?"
    Hehe, jeg skjønner jo hva du mener, og det kan man. Dette er to helt adskilte systemer selv om de ligger nær hverandre.
    Man betegner gjerne over og under-funksjon med suffiksene hyper resp. hypo.

Biskjoldkjertlene er jo flere, og det er ofte bare en av de som plutselig begynner å produsere for mye - så fjerner men den og alt er iorden.
    Det finnes ingen medikamenter å ty til.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av jolene Vis post
    Jeg har også en del andre blodprøver som ligger utenfor, eller i grenseland, men har kun blitt behandlet for lav vitamin D noe som ga bedring(D-vitaminnivået er nå i øverste del av ref.område.) Ellers har jeg høy ionisert calsium, lav fosfat, lav ck og en PTH som har steget til toppen av ref.området igjen etter å ha vært bra i et par mnd.

Jeg tenker at siden ikke legen henger seg opp i det så er det kanskje ok? Jeg går forresten hos en indremedisiner.
    Så vet jeg ikke om du orker, men les om D-vitamin.
    De medisinene du fikk er etter siste forskning ikke bra å ha i seg.
    Man har etterhvert fått kunnskap om at det finnes 5 slags D-vitamin, og det er bare en av dem kroppen produserer selv, D3 som også kalle colecalsiferol.
    Sola danner dette i huden og lagrer det i fett.
    Så finnes det D2 (ergokalsiferol), mest i planteriket. Denne kan kroppen
    omdanne ca. 10% av til D3 - resten blir avfall, en metabolitt som over en viss konsentrasjon blir giftig. Man kjenner dette som såpesmak.......
    Løsningen er å spise tabletter med D3 - og seff sole sitt skakkjørte så mye som mulg
    Sitat Opprinnelig skrevet av jolene Vis post
    Hva gjør man da når de som skal være kyndige på sykdom ikke er det... Jeg er så lei av å måtte finne ut av alt selv. Jeg måtte selv kjempe for benmåling grunnet nivået på d-vitamin og pth - og den viste at jeg benstrukturen var under normalt, men jeg fikk beskjed om at det ville bli bra.
    Hei - og huff - her var det mye dårlig behandling fra legestanden. Ikke rart du ikke er bra.

Ser du allerede har fått mange gode svar og råd. Det er uansett noe som ikke er kommentert. Regner med at du er ganske ung siden du har måttet kjempe for en benmåling. Og under normalen bentetthet er ikke å spøke med. Det er mye på en gang som foregår i kroppen din. Antistoffangrep - som Finn sier er sier tallverdien ingenting om hvor syk man føler seg - det er ulikt fra person til person, opprinnelig lav eller nesten ikke -eksisterende D-vitamin, høy PTH og høy kalsium, under normalen bentetthet - og dette ser faktisk ut til å være på vei til å bli enda værre av behandlingen eller forsøk på sådan du har fått.

Hva er under normalen bentetthet? På linje med alle andre f.eks. blodprøver regnes normalen utifra andre som har tatt samme måling og i din aldersgruppe og justeres opp eller ned iht. hvor ille bentettheten er hos de andre "syke", og med de andre verdiene du har PTH, kalsium og D-vitamin er det ingenting dom tyder på at behandlingen du får vil hjelpe deg til å få god bentetthet.

Vi er forledet til å tro at kalsium mer eller mindre alene bygger bein. Dette er en hellig ku som er innprentet oss i årevis av meieriindustrien. Jo da det er kalsium i bein, men i tillegg består bein av minst 12 andre mineraler og vitaminer ( kalium, magnesium, mangan, silisium, jern, sink, selen, bor, fosfor, sulfat, krom)
    Og D-vitamin er viktig for prosessen i tillegg til en hel masse andre ting, K-vitamin m.m

Ved å spise Calsigran forte som også inneholder D3 har du riktignok fått opp D-vitaminnivåene dine - men du har også fått en hel masse overskytende kalsium i kroppen. Det er balansen av alle mineralene som er viktig! - for mye kalsium skaper nye og værre problemer!!

Som Hansen skriver er ikke medisinene du bruker bra etter ny forskning, og spesielt ikke når du i tillegg har en kjertelbetennelse gående (Anti-TPO)

Calsigran Forte inneholder Kalsiumkarbonat tilsv. kalsium 500 mg, resp. 1000 mg, kolekalsiferol (vitamin D3) 10 μg, tilsv. 400 IE, resp. 20 μg, tilsv. 800 IE, sorbitol 390 mg, resp. 780 mg, sakkarose 1,5 mg, resp. 3,3 mg, aspartam, isomalt, hydrogenert soyaolje, hjelpestoffer. Sukkerholdig. Sitronsmak.

Kalsiumkarbonat - gjør sement hard - og det samme med arteriene dine, D3-10Ug er alt for lite spesielt nå som vinteren står for døren og D fra sola er ikke-eksisterende for oss i nord, aspartam gjør iallefall ikke noe positivt for å redusere antistoffene dine - og det gjør heller ikke hydrogenert soyaolje.

En "koriositet" vedr. D-vitaminmålinger er at etter vintersesongen ligger øvre del av ref. hos de fleste lab. på rundt 130 - på høsten er denne på rundt 150. Sier mao. ingenting om hvilke ref. kroppen bør ha - kun at referansegruppen synker veldig om vinteren når den ikke får sol. Funksjonelle verdier er bedre å forholde seg til enn ref. fra lab. Du bør ha nok tilskudd (og ikke igjennom Calsigran Forte) til å beholde din rundt 130................

Støtter deg i å finne en ny lege - om du klarer å finne en som er interessert i balansering av mineralnivåene dine for å få deg i balanse både med tanke på bentetthet og stoffskifte igjen er vanskeligere.
    Pass deg iallefall for å få enda høyere kalsiumnivåer. De fleste av oss for å oss mer enn nok kalsium igjennom maten. Mye mat er også beriket med kalsium. Kalsium må bla.balanseres med magnesium som jeg ikke kan se du har lagt ut noen blodprøve på. Veldig mange har lave magnesiumnivåer.

Kan anbefale boken Calsium Lie av Robert Thompsom M.D som forklarer mye av biokjemien rundt dette uten å være tung å forstå og ga iallefall meg en aha-opplevelse.

H:-)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Nå får du jo mange gode innspill ser jeg, men vil bare prøve å si litt om hvordan benstoffskiftet bør fungere.
    De fleste endokrine kjertler styres jo av et kontrollsenter i hjernen (hypotalamus + hypofysen)
    Paratyreoidea gjør ikke det. Det er litt anderledes enn de vi er vant til.
    PTH er et peptidhormon som ikke binder seg til blodproteiner og har derfor ingen lagervare. All PTH er aktive.

Parathyreoideahormonet(PTH) regulerer konsentrasjonen av ionisert kalsium i blodet.
    Hvis det blir lite ionisert kalsium inne i selve paratyreoidea, vil dette være
    et signal om økt PTH produksjon. Hver av kjertlene har altså en innebygget produksjonskontroll.

PTH virker nedbrytende på benvev. Høy PTH vil altså hente calsium fra benvev og tilføre blodet mer ionisert kalsium. Dette gir osteoperose.
    PTH stimulerer nyrene til å danne calsitriol av D-vitaminlageret. Dermed øker tarmopptaket av kalsium.
    PTH stimulerer til opptak av kalsium utskilt via nyrene.
    PTH reduserer opptak av fosfationer utskillt via nyrene, noe som reduserer fosfat i blodet og dermed er med på å øke kalsiumtransporten fra benvev til blodet. Altså en forsterkning av eventuell osteoperose.

Så blandes systemene litt da....... (jeg mener skjoldkjertlens og bi-skjoldkjertlens virkeområder)
    Skjoldkjertlen deltar jo faktisk også i benstoffskiftet, ved at den også produserer Calsitonin - som er et hormon som hindrer kalsium i å gå fra benvev og til blod.

En kan se at blodkalsium reguleres meget kraftig ved at det er aktører som skal passe på at det er innenfor meget snevre grenser.
    Calsitonin eratattes jo ikke i dagens behandling når skjoldkjertlen slutter å fungere.
    Men de som bruker tyroide hormoner får denne.

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    81

Takk for svar rexxy69. Utrolig hvor kunnskapsrike dere alle er!

Jeg er i midten av 30-årene så du har rett i at jeg ikke er (såååå) gammel, og benmålingen var ikke så lav at det var fare for noe, men den lå som sagt noe under normalen. Det som er rart er at når jeg var i bedre form i sommer så var PTH lav, den var nede i 4, mens nå når formen min har "kræsjet" er den steget til toppen av ref. igjen. Ikke over som den var før - men dog steget.

Jeg har tatt 80(!)forskjellige blodprøver og det er derfor jeg tenkte at legen var int. nok i å se om det var noe galt, men jeg skal sjekke opp i morgen hvis han er tilstede.

Jeg vurderer også å finne en privatlege for å diskutere de blodprøvene jeg har for å se om det er noe der som kan forklare hvorfor jeg er så syk, men det er ikke lett å finne en lege uansett privat/offentlig som tar seg tid.

Tusen takk for svar!
    .

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    81

Nå får du jo mange gode innspill ser jeg, men vil bare prøve å si litt om hvordan benstoffskiftet bør fungere.
    De fleste endokrine kjertler styres jo av et kontrollsenter i hjernen (hypotalamus + hypofysen)
    Paratyreoidea gjør ikke det. Det er litt anderledes enn de vi er vant til.
    PTH er et peptidhormon som ikke binder seg til blodproteiner og har derfor ingen lagervare. All PTH er aktive.

Parathyreoideahormonet(PTH) regulerer konsentrasjonen av ionisert kalsium i blodet.
    Hvis det blir lite ionisert kalsium inne i selve paratyreoidea, vil dette være
    et signal om økt PTH produksjon. Hver av kjertlene har altså en innebygget produksjonskontroll.

PTH virker nedbrytende på benvev. Høy PTH vil altså hente calsium fra benvev og tilføre blodet mer ionisert kalsium. Dette gir osteoperose.
    PTH stimulerer nyrene til å danne calsitriol av D-vitaminlageret. Dermed øker tarmopptaket av kalsium.
    PTH stimulerer til opptak av kalsium utskilt via nyrene.
    PTH reduserer opptak av fosfationer utskillt via nyrene, noe som reduserer fosfat i blodet og dermed er med på å øke kalsiumtransporten fra benvev til blodet. Altså en forsterkning av eventuell osteoperose.

Så blandes systemene litt da....... (jeg mener skjoldkjertlens og bi-skjoldkjertlens virkeområder)
    Skjoldkjertlen deltar jo faktisk også i benstoffskiftet, ved at den også produserer Calsitonin - som er et hormon som hindrer kalsium i å gå fra benvev og til blod.

En kan se at blodkalsium reguleres meget kraftig ved at det er aktører som skal passe på at det er innenfor meget snevre grenser.
    Calsitonin eratattes jo ikke i dagens behandling når skjoldkjertlen slutter å fungere.
    Men de som bruker tyroide hormoner får denne.

Takk for enda mer utdypning.

Da må jo det at pth stiger igjen og at ionisert kalsium er over ref.verdi tyde på at benvevet mitt blir verre?!?

Det kan jo tyde på at det er i stoffskifte at problemene mine ligger da kanskje... Fastlegen min har gjentatte ganger testet TSH etter mistanke om stoffskifteproblemer, også denne gangen... Men TSH er jo normal...
    .

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Som du selv uttrykker det : det tyder på.......
    Utviklingen går svært sakte, men prøvene tyder jo på at det går i feil retning, og lav bentetthet er vanskelig å gjenopprette.

Man anbefaler mye bevegelse og mosjon, men jeg vet ikke om det kan hjelpe når PTH er høy.

Som jeg ser det, sliter du med to fenomener.
    Når det gjelder stoffskiftet, er det jo påvist kjertelbetennelse. Det er vanlig at man stoler på at TSH-systemet er iorden og venter med behandling til de synes at denne er høy nok.
    Det er dessverre ikke alle som har en TSH som er iorden og reagerer som det forventes. Noen har en TSH som bare stopper opp mitt i normalområdet, den kommer ikke høyere selv om lav fT4 skulle tilsi at den var mye høyere. Dessverre er det mange som da må vente helt til fT4 også er under alle refgrenser.
    Jeg ville gå for å drøfte en prøvebehandling med 25µg Levaxin med legen.

Mye av det jeg sier om dette, henger på at anti-TPO målingen virkelig viser at det pågår en kjertelbetennelse. Man kan verifisere resultatetmed en finnålsbiopsi. Det er en 100% sikker metode. Anti TPO kan ha falske utslag, men visstnok ikke når resultatet er over 100.

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    81

Noen forslag til en privatlege uten lang ventetid som kan være villig til å se gjennom alle blodprøvene jeg har tatt de siste månedene og har kjennskap til disse tilstandene?
    .

Side 2 av 6 Først 123456 Siste

Lignende tråder

1. Har nettopp fått diagnosen Lavt stoffskifte
    Av Atina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 29
    Siste melding: 04-08-10, 21:35
  2. Nettopp fått påvist lavt stoffskifte
    Av Fru Fortuna i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 25
    Siste melding: 11-06-10, 13:27