Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 12 av 12
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    55
    Meldinger
    3,083

Post Sv: 7 problemer din lege sannsynligvis overser

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    Problemer med testing
    Det er i hovedsak tre store problemer med laboratorietesting.
    • For store referanse områder – Referanseområdene lages av overskuddsblod på laboratoriene fra folk som går til legen av en eller annen årsak, ikke friske personer. . Derfor er referansene altfor store til å fange opp mindre svingninger i skjoldkjertelfysiologi.

• Ikke-standardisert referanse rekkevidde - Ikke bare er referanseutvalget for bredt, men det varierer fra laboratorium til laboratorium, mellom land og landsdeler. Derfor kan du ha en skjoldkjertelproblem i én landsdel, men ikke en annen.

• Legenes innflytelse - Legene kjører bare de mest basic blodprøver og knapt nok det som vurderes som "medisinsk nødvendig" og velger å behandle etter blodprøvesvar og ikke symptomer

..

Hypothalamus i hjernen styrer frigivelsen av thyrotropin releasing hormon (TRH). Det forteller hypofysen at det skal produsere skjoldkjertelstimulerende hormon (TSH), som deretter forteller skjoldkjertel hvor mye hormon den skal produsere.
    Også er det et poeng at TSH er høyere om morgenen enn senere på dagen.
    Tillegg: Dessuten visste legen at jeg røyka; noe som er med på å senke TSH.
    Før var jeg som regel hos legen et stykke utpå dagen - og i tillegg så ble blodprøver ikke tatt fastende.
    Min TSH ble ikke målt før i 2000 - da lå den på 3,5; det var stjerne ved denne verdien.
    Allikevel ble ikke TSH, fT4 og fT3 målt ved de neste blodprøver, neste gang de ble målt var i 2003.

Det var først i 2008 at jeg selv tok initiativ ift lavt stoffskifte
    - og da var jeg blitt så skeptisk til fastlegen jeg hadde, at jeg krevde å komme til spesialist.
    Det var endel viderverdigheter med dette og jeg ble bare enda mer ****ed-off og mistroisk.
    For meg var veien til thyroid medisin via tre fastlegebytter + en indremedisiner
    + en Aker-endokrinolog (les: Møkkadame!!) og så litt hos Oftebro (kun syntetisk der også!!).
    Til slutt kom jeg til en fastlegevikar som lot seg overtale til å skrive ut resept og registreringsfritak - HURRA!!!

Lekse lært: Dessverre er det ikke bare fastlegene som "overser" problemer:
    endokrinologer og indremedisiniere gjør også rare ting.

Redigert inn:
    Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
    Det var mye på facebook om dette nå her om dagen.
    http://www.facebook.com/pages/Save-N...0434089?ref=nf

Det som er speseilt nå, er at de faktisk tillot Holtorf på tv, mot før, hvor bare singer fikk lov å snakke. (om TSH og at behandlingen var enkel og diagnosen var enkel)

Det var mange kommentarer på facebook om hvor upålitelig TSH her.
    Her er en:
    "I recently found an article in the journal of endocrinology that found smoking lowers TSH. The recommendation is that if you smoke you should cease smoking for 24 to 48 hours prior to a TSH test. No matter what med ( armour, T4, T3 ) I took I never improved. After reading the article I guit smoking 2 days prior to my next TSH test. My TSH ... Vis mercame back at 10.75. Prior to this all my other tests came back within normal ranges and my dosage never changed based on false TSH readings. The doctor increased my meds. I wonder if any doctors actually read any of the new ( albeit limited ) research out there on Thyroid problems. "

"Dr. Peter Singer's comments are not silly, they are condescending, selfish and dangerous. I am disgusted by the number of endocrinologists who dismiss those of us with
    debilitating symptoms! These drs are lazy, uneducated and elitist. I am looking for a great internist who can walk, talk, test and say something besides Synthroid!"

Mary skrev en artikkel om showet her:
    http://thyroid.about.com/b/2010/01/2...-awareness.htm
    "NBC's Today Show Tackles Thyroid Awareness and Controversies Over TSH Testing: Kent Holtorf, MD Comments
    NBC's Today Show had an interesting segment this morning focusing on thyroid awareness. (You can view the segment online now.) The segment aired on Thursday Jan. 28, 2010, around 9:20 a.m. EST. The story featured California nurse practitioner (NP) Eola Force, who while caring for her own patients, was herself struggling with depression, fatigue, brain fog, and weight gain -- at one point she reached 400 pounds according to the story. Eola said that as a health practitioner, she recognized what were the classic symptoms of an underactive thyroid -- hypothyroidism.

Eola had what the NBC reporter called "the most common blood test to detect thyroid disease, called a TSH," and her TSH apparently came back as normal. Eola said that doctors told her: "It's just because you're fat. You're fat, you're fat, you're fat and you're menopausal, and you're female...and you're fat!"

California thyroid expert Dr. Kent Holtorf -- who we've interviewed here at the About.com Thyroid site a number of times -- was interviewed for the story, and said that the problem is that the TSH test "only catches about 20% of thyroid disorders." Dr. Holtorf said that he worries that "doctors aren't spending the time to do other tests that could catch what the TSH misses."
    Sist endret av Kevlin; 13-09-10 kl 18:52
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    59
    Meldinger
    525

Standard Sv: 7 problemer din lege sannsynligvis overser

Tak for info her! Det er af stor betydning for mig
    Jeg har skrevet lidt mere i en anden tråd:
    https://www.stofskifteforum.dk/showt...764#post120764

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Problemer med finmotorikk?
    Av Qa i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 18-05-10, 08:13
  2. OPP i vekt - problemer?
    Av MizzyCat i forumet Meningsmålinger
    Svar: 4
    Siste melding: 16-01-08, 14:24
  3. Problemer med øynene
    Av Yvette i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 37
    Siste melding: 29-05-07, 17:14
  4. Problemer etter at jeg begynte på levaxin
    Av britt i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 11
    Siste melding: 18-04-05, 22:09

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn