Viser søkeresultater 11 til 20 av 27
-
11-05-09, 23:48 #11
Sv: Overdosert - Hva gjør jeg?
Gruppen lavt stoffskifte er mye større enn gruppen høyt stoffskifte.
Dermed er det jo størrs sjanse for å få lavt stoffskifte.
Gruppen autoimmune sykdommer er stor, og man kan ofte få flere når man har en av dem.
Arveligheten gjelder muligens hele gruppen av autoimmune sykdommer.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
12-05-09, 11:46 #12
Jeg har set mange netsteder for højt stofskifte, der var ikke særlig aktive, eller hurtigt "døde ud". Har snakket om det med andre og vi har alle iagttaget samme omstændigheder, hvor lavt stofskifte opstår enten primært eller - som følge af behandling for højt stofskifte. Når patienterne med højt stofskifte bliver hypothyreote - ja, så flytter de selvfølgelig over til hypothyreose-fælleskaber og dermed bliver hypothyreose meget mere synlig end hyperthyreose.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
12-05-09, 14:21 #13
Det du sier er vel at en grunn kan være at høyt stoffskifte i mange tilfeller ender opp i permanent lavt stoffskifte, og sånn er det jo.
Høyt stoffskifte er også i mange tilfeller en kurabel sykdom, så når man er blitt frisk så forlater man forumet - iallfall helt til neste gang, for man kan få tilbakefall av sykdommen.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-05-09, 12:21 #14
Så det hjelper ikke meg med å finne ut hvorfor jeg har lavt stoffskifte hvis jeg finner ut hvorfor mormoren min har det altså.
Nå har forresten "overdoseringen" gått over til å bli underdosering, og jeg føler meg helt elendig. Skal heldigvis trappe opp til 75 mikrogram på tirsdag, forhåpentligvis. Gleder meg. Frustrerende med eksamen mitt oppi dette, men.
-
22-05-09, 13:18 #15
Høres ikke godt ut Nora H.
Arveligheten (hereditet) er ikke absolutt. Og om man har arvet genet er det ikke sikkert det slår seg på. Jeg har lest et sted at sjansen er omtrent 20%. Hvordan de kommer fram til % der, og hvordan den skal anvendes er et mysterium for meg.
Noen mener også at det muligheten for autoimmunitet som arves - og thyreoiditt er jo en av de autoimmune sykdommene.
I familien min er det mange som har hypothyreose, men ingen har andre autoimmune sykdommer.
Og det er ikke alltid at hypothyreose oppstår autoimmunt.
Det er ikke slik hos meg (har aldri påvist antistoffer)
Noen ganger flyr det bare opp og ned - iallfall føles det slik.
Og akkurat det at det føles, ser ut til er helt glemt og iallfall undervurdert.
Og det er uforstålig - det er jo den verden vi lever i og den som påvirker oss.
Men det kan rette seg om man finner ut av systemet og får den rette dosen av et thyroxin som virker godt for en.
Hva kan du gjøre ?
Ikke godt å si Nora H.
Du mangler den erfaringen med dette som kan gi deg den selvtilliten du trenger til å håndtere problemet.
Den kommer etterhvert, men tar jo nesten en evighet. Alt tar så lang tid med dette.
Men - du er iferd med å få den erfaringen nå......
Erfaringer er selvopplevde hendelser.
Derfor kan ingen andre overføre sine erfaringer til deg.
Men jeg kan fortelle om mine - og det er jo fint med forumet her.
Du må bare ta det sånn at jeg ikke prøver å påvirke deg.
Man kommer jo inn i dette fordi kjertelen svikter og stoffskiftet blir lavt.
Dette merkes på den måten at en rekke av kroppens mange funksjoner blir påvirket - og det er disse vi får symptomene fra.
Selve stoffskiftet er bare en "grå eminense" som vi ikke merker noe til, men som må være der for at alt det andre skal funke.
Det nærmeste vi kan komme selve stoffskiftet er ikke blodprøver.
Det behandlermiljøet kaller stoffskfteprøver, er bare mengdeprøver - de sier intet om stoffskiftet.
Det er omtrent som å kikke på bensinmåleren for å vuredere hastigheten.
Man vet ikke om bilen går engang.
Og sånn er det med stoffskifteprøvene også - man er nødt til å forutsette at en masse tilknyttede funksjoner også fungerer.
Og det gjør man -----
Men, vi er jo syke da og jeg mener men ikke kan overføre verdier fra friske til syke.
Det som er viktig for oss, er at det grunnleggende (basale) stoffskiftet fungerer. Det som er der hele tiden - og det er kun dette som er igang når vi sover. Da er det kun aktiviteten fra dette som fyrer oss.
Så morgentemp er en god indikator på om stoffskiftet er høyt eller lavt.
Det er viktig at man tar den med en gang, før man står opp av senga.
Og man regner en ukes tid, da kan man få et gjennomsnittlig intrykk.
Så kan man si at hvis du ikke har hjertebank og høy puls, så er ikke stoffskiftet for høyt. Iallfall ikke alt for høyt.
Jeg syns alle bør vite hvor stor dose man må ta før dette oppstår.
Da er man en erfaring rikere - men vet sin øvre grense.
Så vet man også, at oppunder denne grensen finnes idealdosen.
Et sted......
Og så må man ikke bare øke mot denne grensa i vilden sky.
Da får man ikke et riktig svar. Tendenser til hjertebank er det mange som får bare de øker dosen litt, men det går over etter få dager.
Om det ikke går over, så har man funnet sin maximale dose.
Forsøk en grei dose noe under denne.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-05-09, 13:41 #16
Akkurat nå føles det som om jeg er langt unna den optimale dose. Etter at jeg økte til 50 mikrogram, gikk det veldig opp, for så å "falle ned i dalen igjen". Føler meg nesten sykere nå enn før jeg startet på medisin, men jeg kanskje bare merker sykdommen bedre når jeg har vært frisk et par uker. Jeg regner med at det er vanlig å ha det slik når man trapper opp? Selv om det nå føles ut som ikke medisinen har noen virkning lenger.
-
23-05-09, 22:44 #17
Nå begynner jeg å bli litt frustrert her. Jeg skal til legen på tirsdag og med 99 % sannsynlighet øke dosen til 75 mikrogram. Føler meg helt elendig nå, orker ingenting og er helt utenfor. Føles ut som om stoffskiftet aldri har vært så lavt før. Kan jeg øke dosen fra og med i morgen uten at det gjør noe, eller gjør jeg meg selv en bjørnetjeneste? Det er jo bare tre dager for tidlig.. Har eksamen på tirsdag og uken etter, og er ganske desperat.
-
23-05-09, 23:42 #18
Vel, jeg er jo helt for at man skal lære å dosere seg selv etter symptomer.
Jeg syns man går glipp av viktig erfaring med både sykdommen og hvordan doseringen innvirker på en.
Så er jo dette veldig forskjellig hva den enkelte mener er best.
Kan ikke si annet enn at jeg kan jo ikke råde deg til noe - jeg tror ikke det egentlig er lov heller......
Og - i din situasjon.
Hvis du øker nå, så tar du blodprøve om tre dager, og resultatet er bedre enn det ville blitt uten en økning.
Og det er ikke så lurt for deg .......
Men som sagt før, generelt syns jeg.....• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-05-09, 00:15 #19
Jeg tok blodprøver denne uken, så det er gjort alt. Skal bare til legen på tirsdag og få vite svaret på blodprøvene og sannsynligvis at jeg må øke dosen og få resept. Neste runde med blodprøver skal jeg vel ikke ta før om ca 5 uker.
Jeg skjønner det er "skummelt" å svare på, men spørsmålet mitt er om det kommer til å gi noen konsekvenser om jeg starter opp tre dager før legen sannsynligvis kommer til å si jeg må øke?
-
24-05-09, 14:09 #20
Når du kommer til legen, ser dere sikkert på blodprøvene først. Legen vil mest sannsynlig kun øke dosen hvis blodprøvene tilsier det.
Så vi får håpe for din del at verdiene tilsier at du kan øke.
Du må si du har lyst til å øke dosen uansett, fordi du føler du kunne hatt utbytte av en litt høyere dose.
Jeg har gjort som du tenkte. Økte selv når det ikke kunne "spores" på blodprøvene fordi de allerede var tatt.
Men jeg begynte ikke med dette før jeg hadde lest mye om dette, og begynte å kjenne kroppen min med lavt stoffskifte godt. Nå bestemmer jeg stort sett dosen min selv, for jeg har måttet prøve hva som funker best på meg, og har ikke alltid tålmodighet til å vente på legen. Jeg har informert legen om når jeg har økt, og begrunnet hvorfor jeg har gjort det.
Jeg skulle i hvert fall ønske jeg hadde økt oftere og tidligere enn det jeg har gjort på dette året jeg har holdt på med dette her.
Men på en annen side har det vært greit å prøve det meste for å se hva som funker og hva som ikke funker. (Har prøvd Liothyronon i tillegg f.eks.)
Som jeg skrev før har vi det litt likt. Klikk på navnet mitt og les gamle tråder jeg har skrevet, så kanskje du får svar på noe mer du lurer på der. Og om du finner noe du blir klokere av, så skriv gjerne det i tråden her. Skriv i hvert fall hva som skjedde hos legen du skal til om noen dager!
Lignende tråder
-
Er jeg overdosert? Jeg prøver å bli gravid.
Av lillevenn1 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 30Siste melding: 04-05-09, 08:53 -
er jeg overdosert???
Av lillevenn1 i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 03-03-09, 04:53 -
Overdosert?
Av Toto i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 4Siste melding: 09-07-08, 12:29
Bokmerker