Viser søkeresultater 11 til 14 av 14
-
14-06-07, 19:36 #11
Prolaktin
Du bør helt bestemt få målt prolaktinet igen...
Jeg har gået i behandling for forhøjet prolaktin igennem flere år og hvis jeg ikke tager medicinen stiger prolaktinindholdet.
Så vidt jeg har kunnet læse mig til er det ikke godt at gå med et permanent forhøjet prolaktinindhold - det er vist noget med en øget risiko for brystkræft over tid. Ikke for at gøre dig bange!
Min læge er f.eks. gået med til at jeg holder pause i 6 måneder for at se hvordan tallet udvikler sig, og det ville han jo ikke gøre hvis det var kritisk.
Menstruationerne ophører jo også når prolaktinet kommer over et vist niveau, og det er jo heller ikke godt for kroppen, da det over tid vil kunne føre til risiko for knogleskørhed.
Ja jeg kender også rigtigt godt til tunge/knudrede bryster! og så snart man kommer i behandling så vil det aftage.
Jeg er spændt på at høre om I også plages af andre symptomer? Jeg selv plages af en slem kvalme, især om morgenen/formiddagen (ligesom graviditetskvalme = prolaktinindholdet stiger jo når man er gravid), og så en slem træthed (som jo også kan skyldes stofskiftet).
Prolaktinet frigives under søvnen (derfor skal det også måles min. 2 timer efter opvågning), og jeg har faktisk bemærket at jo mere jeg sover jo værre får jeg det! Hvis jeg sover tungt og længe har jeg det markant dårligere, end hvis jeg f.eks. har været til fest og sovet lidt. Ja det lyder jo mærkeligt, men sådan er det. Har I det mon også på samme måde?
Mit seneste prolaktin tal var 110 (ref. værdi i (DK 0.04-0,58), såvidt jeg har kunnet læse mig til skal det helst ligge omkring 25.
Hyperprolaktinæmi som det også hedder er vist en temmelig udbredt lidelse, og ofte finder man først årsagen når kvinder ikke kan få børn.
Jeg synes du skal få tallet målt igen og så skulle du vel også i behandling, jeg hjælper meget gerne hvis I har flere spørgsmål..
Mange hilsner
fra Gitte i DK
-
14-06-07, 20:14 #12
Hei Gitte,
Jeg tror de opererer med andre referanser i Danmark, for jeg fant følgende på nettet: Norske referanser:Referanseintervaller
K <= 50 år < 600 mIE/L
K > 50 år < 450 "
M < 300 "
Og min var på 198. Så jeg tolker den som om den ikke her for høy. Men jeg har akkurat samme symptoner som du beskriver, og mine bryster har vokst fra B-Cup til D-Cup, ikke det at jeg klager ha-ha, men det skal jo ikke være sånn daJeg har nettopp fått diagnosen lavt stoffskifte... Av og på på levaxin
-
14-06-07, 21:14 #13
Jeg mener å husek at selve hypothyreosen forårsaker noe økt prolaktin ved at hormonene som skal stimulere hypofysen til å lage TSH, også delvis virker på prolaktin. Når så TSH blir lav, skal prolaktin da teoretisk ikke være høyt.
Men den andnre årsaken til høyt prolaktin er et mikroadenom i hypofysen. Men adenomer i hypofysen har mange av oss uten at det gjør noe.
(men åssen kan de da si at TSH er så ufeilbarlig når 25% av oss har adenomer i hypofysen, og 30% har antistoffer mot hypofysen......)
-
15-06-07, 13:22 #14
Ja, her står det at prolaktin må hemmes av dopamin og hvis hypofysestilken er komrimert, blir ikke prolaktin hemmet nok og den blir noe forhøyet:
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=864210
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=495764
Lignende tråder
-
Forhøjet kalcium
Av gitteh i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)Svar: 12Siste melding: 23-11-07, 21:17 -
Medicin med modermælken?
Av Anisa i forumet Høyt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 27-03-07, 08:48 -
Stofskiftemedicin og antidepressivt medicin?
Av gitteh i forumet DepresjonSvar: 4Siste melding: 09-03-07, 14:40 -
Mer prolaktin, og andre prøvesvar!
Av Maia i forumet ProlaktinSvar: 3Siste melding: 05-02-07, 19:00 -
Prolaktin...
Av Maia i forumet ProlaktinSvar: 23Siste melding: 04-02-07, 14:49
Bokmerker