Viser søkeresultater 11 til 20 av 25
-
23-11-10, 09:31 #11
Sv: Hashimoto- kirurgisk sykdom?
Jørn - bruker du selen? Og har du testet sinknivået ditt? Både sink og selen er nødvendige for omdanning og effektivitet av stoffskiftehormonet. Og selen har i flere større forsøk vist seg å dempe antistoffene hos en stor del av forsøkspersonene. (Let på forumet og du vil finne.. )
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
23-11-10, 14:23 #12
Ahh - må ha skrollet over den. Fant den nå Jørn.
Det var jo flere intressante der.
En må vel også tillate seg å lese mye av det man finner som en jobbsøknad ?
De er kanskje litt stygt å tenke slik, man må jo håpe at det er pasientens beste som alltid har et skarpeste focus.
Men er det så ?
Uten inovativitet kommer vi iallfall ingen vel.
Jeg har også sett flere steder at Selen demper antistoffer.
http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/87/4/1687
Aspirin er også nevnt, men ikke bekreftet.
Steroidebruk er på eksperimentstadiet :
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20737804• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-11-10, 15:06 #13
Tusen takk til alle som har svart. Mange gode tips og råd som eg skal prøve og sette meg inn i før eg bestemmer meg for en eventuell operasjon.
Fikk rekvisisjon til blodprøver i posten i dag og skal ta blodprøvene på det lokale legekontoret i morgen tidlig. Time på sykehuset neste uke.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
05-12-10, 20:36 #14
Oj, oj, oj, oj... det er lidt meget at risikere for et håb, Jørn. En ting er at ønske at slippe af med Hashimoto's. Noget andet er at forbinde det med ledegigt. Jeg tror ikke at det vil ske, men det er noget jeg tror så ta`det ikke for mere end det er. Beslutningen er din, men det ville ikke skade hvis baggrunden for den var noget mere omfattende, end en relativt begrænset undersøgelse i et relativt begrænset geografisk område.
Har du set en artikel fra 1981: Surgical intervention in chronic (Hashimoto's) thyroiditis af Colin G. Thomas og Robert G. Rutledge The University of North Carolina at Chapel Hill School of Medicine, The UNC Department of Surgery.
Denne paper opsummerer erfaringer fra en lidt længere periode, end i Telemark. 105 år, for at være helt nøjagtig: Experience with 260 thyroidectomies at the North Carolina Memorial Hospital performed between 1875 and 1980 for a dominant thyroid mass was reviewed to determine the reliability of criteria for diagnosis and the indications for surgical treatment.
Den ene af forfattere - Robert G. Rutledge kan fortsat kontaktes, selv om han nu arbejder i Canada.
Artiklen er tilgængelig i full tekst og vær obs på side 776 (Discussion), der ikke er opstillet sammen med de første sider 769-775.
Antistof-vinklen var nok ikke så eksponeret i 1981 som den er nu, men ellers kan man få en hel del andre informationer, uundværlige under alle omstændigheder, da du er jo i fuld gang med at hoppe fra asken til ilden.
Lykke til• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
22-08-12, 15:34 #15
Iflg. dette link er "Hashimoto-studie" startet i januar i år, og forventes afsluttet d. 1. januar 2016. Behandlingsstatus: Godkjent; Forskningsstatus: Pågående; Prosjektleder: ivar.guldvog@sthf.no
Det er snart to år siden at vi har hørt fra dig, Jørn. Blev det så "fra asken til ilden" eller blev det bedre?• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
01-02-13, 16:51 #16
Hei, kom tilfeldigvis inn på dette forumet, og vil gjerne dele mine erfaringer, jeg er nemlig en av dem som er med i Hashimoto-studien, og som fikk operasjon ved loddtrekning i mars 2012. Mine antistoffverdier lå på nesten 2500 en måned før operasjonen, noe som er ca 70 ganger høyere enn hos en frisk person.
I minst 10 år slet jeg med ekstrem energiløshet, hukommelses- og konsentrasjonsproblemer og en kropp som var konstant stresset, dvs. i alarmberedskap dag og natt. Jeg var aldri uthvilt, og for ett år siden var kroppen fullstendig nedkjørt.
I november, ni måneder etter inklusjon i studien, og åtte måneder etter operasjonen, var antistoffverdien redusert med nesten 90 %, og jeg har fått et nytt liv! Allerede første natten etter operasjonen, selv med drensslanger ut av kroppen og et operasjonssår som verket, sov jeg bedre enn på mange år! Jeg merket umiddelbart at noe hadde skjedd i kroppen, og derfra har det bare gått en vei; oppover!
Energien er tilbake, jeg ser lyst på livet, og har hatt min beste vinter på mange, mange år! Det vil fortsatt ta tid med konsentrasjonen og hukommelsen, men jeg vet at jeg er på rett vei, og det føles fantastisk!!! Skal ta ny blodprøve om en uke, og er helt sikker på at jeg har enda mer nedgang i antistoffene.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
01-02-13, 23:27 #17
Flott at du deler dine erfaringer med operasjon, og at det har gitt gode resultater for deg!
Skulle vært interessant om noen ville forske på om det er mulig å få ned antistoffene med glutenfritt kosthold, også! Jeg prøver å kutte gluten i kosten mest mulig, men har ikke holdt på lenge nok til å se noe resultat av det ennå. Men det er tydelig at det er en sammenheng mellom autoimmun aktivitet i kjertelen og dårlig form - når jeg merker at noe skjer i kjertelen, er det som regel i sammenheng med tap av energi og overskudd.
-
13-03-13, 07:48 #18
Operasjon mot antistoffer?
Prosjektbeskrivelse:
Hashimotos sykdom regnes som en autoimmun sykdom som karakteriseres ved en betennelsesaktig reaksjon i thyreoidea med ledsagende hypothyreose. En del av plagene kan lindres ved thyroxintilskudd, men plager som kan ha sammenheng med antistoffproduksjon mot kjertelvev forsvinner ikke av denne behandlingen, men kan reduseres ved operasjon der alt thyreoideavev fjernes. Det er denne hypotesen som skal testes i studien som er inndelt i fire delstudier. I hovedstudien tar en sikte på å gjennomføre en prospektiv randomisert studie for å sammenligne effekten på antistoffproduksjon og symptomer i en gruppe som får operasjon og en gruppe som får vanlig medisinsk behandling, som er standard. Bare pasienter med høye antistofftitrer og som trenger substitusjonsbehandling vil bli inkludert, og disse skal følges i 18 måneder. Delstudie 2 vil undersøke pasienter med moderat sykdomsgrad og typiske symptomer over tid for å beskrive det typiske forløpet av sykdommen. Noen av disse pasientene vil formodentlig utvikle forverring som gjør at de kan inkluderes i hovedstudien. Delstudie 3 vil benytte det vevsmaterialet som fjernes ved operasjon til å undersøke korrelasjonen mellom behovet for thyroxinbehandling og patologiske forandringer i vevet. Her vil man også studere i hvilken grad spesifikke lymfocytter spiller en rolle ved utviklingen av malignitet. Delstudie 4 vil undersøke eventuelle genomiske forandringer hos subgrupper av sykdommen. Her vil blodprøver og vev som fjernes ved operasjon være utgangspunktet.
Jeg trodde at tiden med å fjerne organer i håp om å få bukt med sykdommer lå bak oss. Det ser ikke slik ut.
Antistoffene dannes mot enzymet Thyroid peroxidase, TPO. Kan man fjerne en kjertel for å få bukt med dette?
Prosjektstart dato: 02.01.2012 Prosjektslutt dato: 01.01.2016• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
11-06-13, 13:38 #19
Kan jeg insistere på å bli operert?
Hei Stoffskifteforum!
Jeg er 72 år og har vært plaget av alle symptomene på lavt stoffskifte i 2-3 år. Uttmatter og deprimert og legger meg i 6-7-tiden - da duger jeg ikke lenger.
Har 3 knuter på skjoldbruskkjertelen og en fylding venstre binyre. Kjertelen har jeg fått god oppfølging med biopsi, og det er ikke kreft.
Pr. idag har jeg følgende::
Anti TPO: 422
TSH 1,2
T4 12,8
T3 4,7
Har vært hos flere leger de siste årene og får høre at prøvene er fine og at jeg ikke har lavt stoffskifte.
Den 6. mai dro jeg fra Sandvika til Dr. Øverbye i Arendal. Han så på mine siste blodprøver og omtalen av skjoldbruskkjertelen, og han sa umiddelbart at jeg har Hashimoto autoimmune thyroidbetennelse. Samme dag - 6. mai - begynte jeg med 15 mg Armour. Jeg forhøyet dosen ca. hver 5. dag, så den 30.5. tok jeg 135 mg Armour.(Jeg er 168 høy og veier 72 kg.) Da følgte jeg meg kvalm og orket ikke spise, og det prikket i hendene. Jeg ringte ned til kontoret i Arendal og fikk beskjed om at jeg ikke tålte Armour og at jeg skulle slutte. Kan jeg ha gått for fort frem? eller er det virkelig mulig at jeg ikke tåler Armour. Hvor vanlig er det at folk ikke tåler Armour?
Går for tiden på et kurs som heter Læring og Mestring av Lavt stoffskifte. Der fortalte en ung dame at han hadde operert bort skjoldbruskkjertelen og gikk naturligvis på Levaxin og at hun følte seg veldig bra. Jeg tenkte umiddelbart at det vil jeg også gjøre, bli kvitt faenskapen!! Kan jeg insistere på å bli operert? Og vil livet bli letter å leve etterpå???
Håper at noen har noe kloke råd til meg - vet egentlig hverken ut eller inn.
Hilsen
Perlemor
-
11-06-13, 13:59 #20
Sv: Kan jeg insistere på å bli operert?
Hej Perlemor
Man opererer vel kun/bare skjoldbruskkirtlen væk, hvis den er hyperaktiv? Jeg tror ikke, man gør det bare på grund af Hashimoto, har aldrig hørt om det, i hvert fald. Jeg tror heller ikke, du kan blive fri for antistofferne, lige meget hvor meget, du skærer væk
Men man kan bruge godt med stofskiftemedicin (hvorfor ikke Armour skulle være ok ved jeg ikke - jeg tror, de siger sådan til dig, fordi de er bange for, du har fået for meget; der er meget angst for thyroid rundt omkring. Ikke lytte for meget til den, vil jeg sige ... Hvis du ikke har fået medicin tidligere (?) skyldes din reaktion måske bare, at dit t3 er steget meget i forhold til, hvad du har været vant til. Det vil jeg da tro. Måske skal du bare gå langsommere frem?)
Man bruge selen mod antistofferne, især i den form, som hedder l-selenmethionin (man kan bl.a. købe den her http://www.naturoghelse.dk/shop/bio-...-90-4476p.html )
Jeg har skrevet noget om det her Prøv også at læse om antistoffer andre steder på forummet.
Nielsigne
Lignende tråder
-
hashimoto encehalopati
Av lehman i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 28Siste melding: 07-05-13, 11:50 -
Hashimoto og selen
Av paxx i forumet SelenSvar: 0Siste melding: 11-10-10, 17:34 -
Hashimoto`s metafor (billede)
Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!Svar: 0Siste melding: 02-02-10, 13:44 -
Sykdom forandrer på alt..
Av Thomas W H i forumet DagbokerSvar: 24Siste melding: 16-01-09, 01:18
Bokmerker