Viser søkeresultater 11 til 20 av 20
-
12-06-07, 22:26 #11
På den andre siden så forårsaker nettopp høyt PTH høyt blodtrykk. Og man kan godt ha høyt PTH av lavt vitamin D.
Spennede å se om PTH går ned av å stoppe vanndrivende.
Smerter i bein kommer også av høyt PTH. Du fikk ikke kaliumtabletter?
Jeg fikk (hadde lavt kalium)
-
12-06-07, 22:30 #12
Hei Nora,
Jeg har ikke tatt kalium tabletter noen gang... Kun levaxin og Normorix Mite for blodtrykk/vannet.
Jeg har også gått opp nesten 4 kg etter at jeg sluttet med de vanndrivende.
Enig vedr. prøvene. Er skikkelig spent på hva som kommer ut av det.Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
12-06-07, 23:02 #13
De gir ofte kalium sammen med vanndrivende.
Kaeorid er reseptfri såvidt jeg husker. Jeg tok en om dagen. Man kan bli skikkelig syk hvis man tar veldig mange, en dame ble skadet når hun tok 8 eller 12 over mange dager synes jeg å huske. Husker ikke helt hvor mange.
Friske trenger neppe kalium hvis de spiser grønnsakene sine.
-
13-06-07, 00:01 #14
Hei Nora,
Litt rart at du skulle nevne det. Jeg har prøvd å lese litt på akkurat det siden legen mente at tablettene kunne være årsaken til at jeg har lavt kalium. Har funnet ut at Normorix Mite gjør at du utskiller økt mengde salter - deriblant kalium. De har derfor tilsatt denne medisinen amilorid, som minsker utsondringen av kalium. Derfor behøver man ikke å ta kaliumtabletter samtidig.
Litt rart at jeg allikevel har lavt kalium...Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
13-06-07, 11:16 #15
Morbus Crohn og Ulcerøs colitt kan jo gi lavt kalium også.
Jeg tåler ikke gluten og fikk lavt kalium av det.
Jeg får ingen diagnose før jeg går tilbake på gluten i flere uker eller måneder for å ta ny biopsi. Vet ikke om jeg gidder det. Feil DQ-type har jeg også og biopsiene slår bare t hos DQ2 og DQ8 mens de med for eksempel DQ1 med undergrupper DQ5 og DQ6 tåler mindre gluten go får flere symptomer men de blir negative på biopsier. De får "gluten ataxia" og forandringer på hjernen istedenfor og nevrologiske symptomer. Dr. Hadjivassiliou har skrevet om gluten ataxia.
.......
-
13-06-07, 11:38 #16
Tilbake til hyperparathyreose:
http://www.endotext.org/parathyroid/par ... frame5.htm
og der står litt om kreatinin, at de måler kreatinin ved hyperparathyreose for å sjekke nyrene.
Jeg trodde de sjekket creatinin clearance for å sjekke hvor godt nyrene fungerte men de måler vel begge.
-
13-06-07, 13:52 #17
Shanita: Det blir spennende å høre hva resultatene av prøvene dine blir.
Selv har jeg lavt blodtrykk men ganske bra med vann i kroppen. Spesielt nå i varmen. Hater det, ikke så lekkert i sandaler med disse bena :(
Nora: Skal slite meg igjennom artiklene etterpå. Ikke så glad i engelsk, men har kommet over noe på tysk. Snakker og leser det ganske flytende. Nå må jeg bare bli frisk av forkjølelsen så jeg orker å konsentrere meg Tusen takk forresten!
-
13-06-07, 13:55 #18
Jeg begynte forresten på Armour i går, og er veldig spent på om dette vil hjelpe meg
-
15-06-07, 11:04 #19
Husk å lese artiklene om parathyreoidea i legetidsskriftet.
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=760867
Mulig at de som skrev dette er de beste ekspertene i Norge men jeg vet ikke.
-
21-06-07, 00:28 #20
UL av halsen
Du blir innkallet til Ul for å se om en eller flere av parathyreoidea kjertlene dine er forstørret. Dette kan gi forstyrrelser i calsium metabolismen i tillegg til menge plagsommer symptomer (beinsmerter, overvekt, psykiske problemer osv). Jeg har startet en link om dette tidligere, da jeg hadde forhøyet PTH på 9,0 i tillegg til mange symptomer. Hos meg ble prøvene fine etter omlegging av kost (lite d vit og calsium produkter), samt kosttilskudd etter håranalyse.
Les mer om hyperparathyreoidisme på WWW.ENDOCRINEWEB:COMBra å treffe andre med hypothyreose som vet hvordan jeg har det.
Armour 3 grain/ dag fordelt på to doser siden 17/5- 14
Bokmerker