Sitat Opprinnelig skrevet av Sitron Vis post
Ser jeg skulle ha sjekket her før jeg dro til lege... Men det gikk litt raskt, igår kveld fannt jeg ut av at jeg skulle bestille hastetime til idag, og sendte melding til legekontoret. Etterpå var jeg kjempenervøs for at de skulle bli sure fordi jeg hadde bestillt hastetime og synes at jeg overdrev. Men det gikk faltiskt otroligt mye bedre enn jeg hadde trodd, svaret på spørsmål fra legen, lot henne kjenne på halsen (selv om det var otrolig ubehagelig) og så foreslog hun ultalyd av halsen, uten at jeg trengte å si at det var det jeg ville Tok en prøve for å sjekke at jeg ikke har halsinfektion, sånn "for ordens skyld".

Så fikk jeg se prøveresultatene fra forrige blodprøve på skjermen også, hadde ft4 på 15,3 men fikk ikke med mig referanseverdiene, konsentrerte meg på å memorere verdien... Men den var innenfor grensene i hvert fall. Ellers var resten egentlig bare allergitester (er glad jeg bare slog ut på burot, som ikke har pollensesong nå, så slipper jeg høre fra mer enn den ene personen jeg allerede har hørt det fra, at det nokk bare er pollenallergien) og den fsh på 4.21 (...-4.2)

Takk for svarene! Skall be om å ta de andre verdiene når jeg får legetime etter ultralyd! Kommer nokk etter hvert til å bli kvitt min sprøyteskrekk i alle fall

Det er fint å høre at jeg ikke er alene om legeskrekk Føler meg altid så dum når jeg sitter i venterommet og er kjempenervøs, mens alle andre rolig læser blader. Og så når jeg etterpå sitter å googler for å finne ut av ting jeg glemte å spørre... Når jeg fikk konstatert osteokondritt i foten for to-tre år siden satt jeg en hel kveld og googlet for å finne ut av hva det var det hette
Så bra at du føler at du blir bedre ivaretatt nå! Så vidt jeg vet så bør man ikke kunne tolke prøveresultater så lenge man ikke har referanseverdiene, fordi dette varierer fra sted til sted og på metoder. Du kan imidlertid bare ringe legekontoret og få det tilsendt i posten. Jeg får utskrift av alle mine blodprøver og har de samlet så jeg kan følge med på utviklingen av blodprøvesvar i forhold til hvordan formen er.
Og ja, sprøytene blir du nok vandt til etter hvert
Ellers tenkte jeg at jeg skulle tipse deg om å sette deg ned før legetimen og skrive ned det du skal huske å spørre om når du er hos legen og ta med den på legetimen. Det har hjulpet meg veldig, både i forhold til å få svar på alle spørsmålene mine og å få en klarere forståelse meg og legen mellom hvor landet ligger helsemessig, fordi jeg da faktisk får snakket rundt det jeg lurer på