Viser søkeresultater 11 til 18 av 18
-
07-05-13, 11:26 #11
Sv: Litt nødhjelp, takk?!
• Switching Between Hypothyroidism And Hyperthyroidism. How TSH Receptor Antibodies Determine Thyroid Status
• Thyrotropin-blocking autoantibodies and thyroid-stimulating autoantibodies: potential mechanisms involved in the pendulum swinging from hypothyroidism to hyperthyroidism or vice versa.
• The Link between Graves’ Disease and Hashimoto’s Thyroiditis: A Role for Regulatory T Cells
• Can You Be Both Hypothyroid and Hyperthyroid?Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
07-05-13, 21:18 #12
Sv: Hypo og hyper? Litt nødhjelp, takk?!
Hej gilth
Det er i morgen at du skal have lægetime, og på det foreliggende grundlag (som du selv har beskrevet det her) er din chance for at få lægen til at lytte til dine egne mistanker - forsvindende lille. Særlig hvis du fortæller lægen alt det du selv tror og alt det du har læst dig til. Det er sikkert som amen i kirken, at du bliver afvist.
Af din respons her i tråden at dømme, mener du måske at du ikke har fået nok med råd om det du har brug for at fremlægge for lægen i morgen. Men du har altså ikke nogen diagnose og nok heller ikke været i diagnose-processen ved denne læge før. Det gælder om at få lægen overtalt til at rekvirere de blodprøver som de andre har fortalt dig om, og faktisk er det det eneste som du burde koncentrere dig på dette punkt i forløbet.
Der er ingen grund til at køre det tunge skyts frem, før man ved om du har de autoimmune forudsætninger for, overhovedet at gå i gang med en udredning, så mit råd til dig er følgende: sørg for IKKE at overvælde lægen med et hav af dine formodninger og argumenterne herpå, som du efterhånden har samlet. I bedste fald opnår du ingenting med det, og i værste fald: kan lægen få den opfattelse at du er en "gør-det-selv-patient" som de fleste gennemsnitlige læger automatisk blokerer for.
Jeg vil råde dig til, ikke at slå for store cirkler op første gang, men nøjes med alene at opnå rekvisition af prøverne: TSH, FT3, FT4, anti-TPO, TRAS, Vitamin D, Ferritin, B12, CRP, kolesterol. Jeg kan ikke lige huske hvad folsyre/folat gør godt for i denne sammenhæng (smgj?)
Først når svarene på disse prøver foreligger (og er positive på et eller begge antistoffer), har du en reel chance for at komme videre mod en hypo/hyper-diagnose, så der er ingen grund til at gøre mere ved det i dag, andet end at forberede sig på lægetimen i morgen, så du kan overtale lægen til disse blodprøver.
Selv tror jeg, at der kan være noget om det DU mistænker, idet selv uden angivelse af "Ref.områder" ser FT4 på 12 alt for lavt ud i forhold til TSH på kun 0,56. Med TSH på 0,56 burde dit FT4 være langt højere som f.eks. 19-20. Så et eller andet forstyrrer TSH-signalet til lavere end det burde være, og dette "noget" kunne sagtens være TRAS-antistoffer. Det er netop det, som din lægetime i morgen bør først og fremmest bruges til: at overtale lægen til at rekvirere alle disse blodprøver, hvilket i sig selv kan blive en stor udfordring for din overtalelsesevne. Mit råd til dig er, foreløbigt at prioritere kun blodprøverne og glemme alt andet.
Håber du kan styre din impulsivitet i morgen. Lykke til.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
07-05-13, 21:58 #13
Re: Sv: Hypo og hyper? Litt nødhjelp, takk?!
Jeg tenkte mest for å hoppe over påfølgende blodprøve om kombinasjonen lav b12 og lav ferritin blir funnet.
http://www.labtestsonline.org.uk/und...n-b12/tab/test
Kombinasjonen lavb12 og lav ferritin/hemoglobin er som kjent "vanlig" hos oss - og da skal egentlig folat tas også for å avkrefte/bekrefte denne formen for anemi.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
08-05-13, 17:40 #14
Hei Anisa!
-Jeg tror du er inne på noe viktig. Jeg har nok visst om det problemet en stund, og derfor rakk jeg gjennomføre legetimen før jeg leste tråden din, og kan med glede melde om at jeg gjorde akkurat det; Jeg begrenset meg. Jeg fortalte at jeg i en del måneder har følt meg sliten (det har jeg forøvrig fortalt til denne legen før, men leger glemmer lett....) og at jeg har slitt med overfølsomhet i huden nederst på halsen/øverst på brystet, og en følelse av å være hoven i halsen under adamseplet. Så spurte jeg om hun ikke kunne ta en serie med blodprøver på stoffskiftet. Det gikk hun med på uten problem, og så vidt jeg kunne se på skjemaet krysset hun av for TSH, FT3, FT4, TRAS, TPO, B12. Er ikke sikker på om hun tok med Ferritin, CRP og Kolesterol, tror ikke det, men det er da en start synes jeg!
Hvilken rolle spiller TRAS i alt dette forresten?
-
08-05-13, 21:03 #15
Sv: Litt nødhjelp, takk?!
-
09-05-13, 15:08 #16
Uff, det er nesten fælt å si det, men jeg håper nesten at blodprøvene vil fortelle at jeg har et stoffskifteproblem. Jeg har gjennom årene mistenkt, eller trodd at det kunne være forskjellige årsaker, men før jeg snublet over stoffskifteproblematikk, har jeg aldri vært borti en eneste tilstand som kan forklare hvert eneste symptom jeg har slitt med.
Ang, Hyper og hypo; Om jeg skal tolke det sånn at jeg har opplevd begge, så føles det som om når jeg har vært hyper har det vært de beste periodene i livet mitt. Plenty med energi, i stand til å jobbe hardere enn noen andre jeg jobber med, høy svetteproduksjon (jeg liker å svette, ikke lukten altså, men følelsen av å få svettet) mindre søvnbehov, større overskudd etc. Høres det forenlig med hyper ut?
Men de siste årene har det bare vært nedoverbakke. Lenge siden jeg har hatt det sånn nå. Nå føles det ut som jeg har energiunderskudd hele tiden, alltid sliten og trøtt, enkelte ganger så sliten at det som å gå gjennom gjørme. I grunn kunne det ligne mye på depresjon, men jeg er ikke deprimert. Har egentlig ikke egenskapen at jeg kan få depresjoner, har alt for positivt syn på livet
-
13-05-13, 09:37 #17
Hei, jeg hadde forhøyet stoffskifte i fjor,nog jeg kjenner ikke igjen at dette er en av det beste periodene i mitt liv
Høy puls
Sterk hjertebank,
Veldig vanskelig å konsentrere meg og fokusere på mer enn en ting, f eks nærmest umulig å gå sammen med min lille datter i trafikken
Varm og svette
Urolig søvn
Sviktende hukommelse, husket ikke hva som sto på forrige side når jeg leste
Strek uro i kroppen, vanskelig å sitte i ro
+++
I tillegg til noe av det du beskriver. Sprekere enn jeg har ært på lenge, og på grunn av uroen i kroppen løp jeg rundt på fjelltur i flere timer hver dag.
Men absolutt ikke en tilstand jeg ønsker meg igjen. Sykemeldt 100%, usosial og knapt nok mor.
Jeg er bra igjen nå, og nå har jeg såvidt forhøyet stoffskifte.
Jeg håper du får svar på blodprøvene som kan gi deg noen svar, lykke til!Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
-
13-05-13, 11:07 #18
Re: Hypo og hyper? Litt nødhjelp, takk?!
Jeg tipper det er stor forskjell på normalt-høyt og altforhøyt-høyt.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
Lignende tråder
-
Fra hyper til hypo..
Av tollo i forumet Lavt stoffskifteSvar: 17Siste melding: 03-10-07, 08:08 -
Symptomer hyper/hypo
Av Dahlia i forumet Lavt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 16-08-07, 10:59 -
Fra hyper til hypo..
Av tollo i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 30-08-06, 23:12 -
Hyper eller Hypo??
Av rubimor i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 25-08-06, 13:26 -
Hyper eller Hypo??
Av rubimor i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 25-08-06, 13:26