Viser søkeresultater 11 til 13 av 13
Tråd: Mariatistel - hvorfor?
-
02-08-12, 18:01 #11
Sv: Mariatistel - hvorfor?
Forstår jeg deg rett - at mye Mariatistel er skadelig..?
Har du noen referanser / link?
Silybum marianum
(Carduus marianus) står oppført med H på Urtelisten
(sorterer under Forskrift om legemiddelklassifisering (legemiddellisten, unntakslisten og urtelisten):
http://www.iherb.com/Now-Foods-Silym...-120-Vcaps/794
"§ 4. Urtelisten1
Urter er legemidler Dette gjelder likevel ikke urter som i det følgende er merket med H (handelsvare).
Urter som under er merket med L og LR er klassifisert som henholdsvis legemiddel og reseptpliktig legemiddel."
Jeg bestiller denne:
http://www.iherb.com/Now-Foods-Silym...-120-Vcaps/794Sist endret av Kevlin; 02-08-12 kl 19:00
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
02-08-12, 19:53 #12
Sv: Mariatistel - hvorfor?
Jeg har ikke referanser, skulle gjerne hatt det. Dette har jeg lært av en akupunktør. Man finner sikkert henvisninger til kilder om man søker etter underskuddslov eller KO-syklus, men vitenskapelig tror jeg ikke man klarer å hoste opp noe.
I følge underskuddsloven som man bruker i enkelte former for akupunktur eller denne form for urteterapi så vil det si at om man har en velfungerende Qi (energi) i en prosess (i dette tilfellet Lever) så vil en overstimulering føre til for mye energi.
Å bruke mariatistel ved formål som utrensing og støtte for leverorganet når man fra før av vet at leveren i utgangspunktet ikke fungerer så godt i kroppen ens, har jeg ikke noe problemer med. Kroppen har jo da sagt i fra om at noe ikke fungerer og den trenger hjelp til dette.
Som nevnt; problemene oppstår først når man overstimulerer en allerede sterk prosess. Har du sterk LV og stimulerer den ytterligere kan du gjøre vondt værre.
Man kan jo kalle det en slags erstatningsterapi hvor når man tilfører det som mangler så skades ingenting - man opprettholder funksjon.
Tilfører man hormoner der det ikke trengs blir det plutselig ikke helt greit lenger, hvis du følger sammenligningen min her.
(edit for å ta bort litt forvirrende bla bla)
-
02-08-12, 20:02 #13
Sv: Mariatistel
I Vigdis' link står bl.a:
"High liver enzyme levels in one person taking milk thistle returned to normal after the person stopped taking the herb.
In theory, milk thistle may lower blood sugar levels. Caution is advised in patients with diabetes or hypoglycemia,
and in those taking drugs, herbs, or supplements that affect blood sugars.
Serum glucose levels may need to be monitored by a healthcare provider, and medication adjustments may be necessary."
Google oversettelse:
"Høye leverenzymnivå hos en person som tar Mariatistel vil gå tilbake til normalt etter at personen slutter å bruke urten.
I teorien kan Mariatistel senke blodsukkernivået. Forsiktighet bør utvises hos pasienter med diabetes eller hypoglykemi,
og de som tar medisiner, urter, eller kosttilskudd som påvirker blodsukkeret.
Glukosenivået må overvåkes av helsepersonell, og medisinering justeringer kan være nødvendig."Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
Lignende tråder
-
Hvorfor i all verden er fT4 så høy?
Av serena i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 4Siste melding: 09-01-10, 17:43 -
Hvorfor
Av passat90 i forumet BlodprøverSvar: 6Siste melding: 25-03-08, 00:23 -
Hvorfor er fritt T4 høy?
Av Mari82 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 11-01-08, 14:34 -
Lav TSH, hvorfor det?
Av Snusmumrik i forumet TSHSvar: 7Siste melding: 17-11-07, 19:51 -
Hvorfor tar du Armour?
Av Unn i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 39Siste melding: 11-10-07, 20:23
Bokmerker