Side 2 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 42
    Medlem siden
    Feb 2010
    Meldinger
    36

Standard Sv: Første møte med nav - trenger hjelp!

Husk ikke alle har hatt dårlig erfaring med NAV, men jeg skjønner at dette er noe du ikke gleder deg til.
    Det du kan gjøre er å ringe NAV for å avtale et møte. Skriv kort ned hva du ønsker med dette møtet og litt info om deg selv som du kan sende til saksbehandler før møtet. Slik kan saksbehandler forberede seg litt før du dukker opp..
    Rett før selve møtet så noter ned stikkord du kan bruke og som vil hjelpe deg i samtalen. Kanskje mere info om deg selv samt ønsker og forslag for fremtiden.
    Masse lykke til.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    33
    Meldinger
    30

Takk for svar!
    Jo, jeg har allerede ringt NAV for å be om et møte, men på det NAV kontoret jeg tilhører så har de ikke et slik system. Det er det kun oppmøte og kø-lapp som gjelder.
    Tenkte å kanskje ha med meg mor? Hehe. Føler jeg ikke kan bli overtrakket på samme måte da. Men på en annen måte kan vel det også være en negativ ting?
    Jeg skal skrive ned noen notater før møtet - det har du helt rett i.
    Jeanett Elisabeth. Har jeg lavt stoffskifte?

Medlem siden
    Feb 2010
    Meldinger
    36

Sitat Opprinnelig skrevet av jeanettelisa Vis post
    Takk for svar!
    Jo, jeg har allerede ringt NAV for å be om et møte, men på det NAV kontoret jeg tilhører så har de ikke et slik system. Det er det kun oppmøte og kø-lapp som gjelder.
    Tenkte å kanskje ha med meg mor? Hehe. Føler jeg ikke kan bli overtrakket på samme måte da. Men på en annen måte kan vel det også være en negativ ting?
    Jeg skal skrive ned noen notater før møtet - det har du helt rett i.
    Det å ha med seg noen er ikke dumt om du føler deg tryggere da. Od du blir ikke sett ned på. Du er ikke alene om å ha med seg noen.
    Ta med deg din mor du. Du er kun 19 år og det er leit at du skal være i en slik situasjon.
    Håper du fort blir bedre og kan komme i gang med et nytt liv

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    53
    Meldinger
    1,051

Hei

Ja, ta med mora di, jeg tror det er positivt. Særlig det å ha med en litt "voksen" person. Og om du er veldig dårlig eller ikke orker å styre med nav, skriv en fullmakt til mora di eller andre å ta med slik at de evt kan representere deg i framtida.

Det at det bare er kø-lapp som gjelder høres rart ut, men det kan sikkert stemme. Nav-kontorene har ulik struktur og arbeidsorganisering. Den verste er den såkalte generalistmodellen som går ut på at alle veilederne skal kunne litt om alt. Dette er selvsagt en håpløs modell, da man aldri kan gi fullgod veiledning til brukere med bare halvveis kompetanse. Det kan kanskje høres ut som om ditt kontor kjører etter en slik modell når en ikke kan bestille time etter fagfelt?

Nav-kontorene skal også gi veiledning pr telefon, du behøver ikke bestille time. Jeg er selv i etaten, ikke på et lokalkontor, men i en av spesialenhetene i nivået over. I noen fylker er det slik at dersom Nav-kontoret ikke klarer å besvare spørsmålene fra brukere på telefon, settes brukere over til en såkalt komptansetelefon. Telefonen besvares da av saksbehandlere i spesialenhetene (dette er en "midlertidig" ordning til kompetansen er bygget opp). Dette er folk som er spesialister innen sitt felt og som ofte kan gi bedre og mer konkret veiledning. Du kan da eventuelt forsøke dette? Altså å be om å bli satt over til en forvaltningsenhet eller spesialenhet for enkelte fagområder? Ett av problemene med nav-reformen var at komptansen forsvant fra lokalkontorene over til spesialenhetene. tilbake sitter forvirrede saksbehandlere som ikke vet opp ned på fagsystemene eller som ikke klarer å skille de ulike ytelsene fra hverandre. Tro meg, vi drar oss daglig i håret over manglende kompetanse fra lokalkontorene som vanskliggjør jobben vår, og ikke minst vanskelliggjør sakene til brukerne.

Min nav-sak har vært en h e l v e t e, det hjelper ikke å kjenne systemet og ha tilgang til direktenumre og diverse...

Men det kan godt tenkes at du får god hjelp også, ting går jo sakte, men sikkert riktig vei. En del kontorer begynner å få sving på sakene. Men du gjør rett i å være forberedt på vanskeligheter.

Kan dessverre ikke hjelpe deg med faglige råd da mitt fagfelt ligger utenfor det vi på Sonjas er opptatt av

Lykke til

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    33
    Meldinger
    30

Fru Fortuna: Høres bra ut Takk for det. Gleder meg masse til å kunne komme meg i arbeid ;)

Rufus: Jeg har vurdert å ringe inn, men regner med det er litt bedre å snakke med de i person i første omgang. Om det skal vise seg å være helt håpløst så prøver jeg å ringe senere. Er dersverre redd for å ha hørt masse negativt om nav fra venner og familie - på samme måte som du forklarer. Det er så synd at det skal være på denne måten!

Jeg lurer på om hva jeg skal fortelle dem? Skal jeg bable ut om alle mine vanskeligheter og om hvordan helsevesenet har sviktet meg før - om hvordan jeg vil i arbeid og om tapt skolegang osv.. jeg vet ikke. Er svimmel fra topp til tå i dag! Haha.. Brainfog som det synger etter! Er vanskelig dette.. Jeg vil bare ikke gjøre noen tabber som gjør at NAV blåser meg tvert av!!

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    53
    Meldinger
    1,051

Som det er nevnt tidligere er det smart å forberede seg.

Det å fokusere på at du vil i jobb, vil automatisk bli et tema, tenker jeg, da hele velferdssystemet mer og mer er basert på den såkalte arbeidslinja. Nav vil ha folk i arbeid slik at de kan forsørge seg selv, det er målet.

Ville kanskje ha fokusert på mulighetene for støtte til tilpasset utdanning/skolegang, tror jeg. Grunnen til at du ikke har fått tatt utdanning/jobbet er jo åpenbar (du har fått diagnose), så tror ikke det skal være behov for intens rettferdiggjøring hvorfor du skal få hjelp til å komme videre. Best å være oppriktig og saklig. Selv om det alltid er et visst skjønn inne i bildet, er det i utgangspunkt en objektiv vilkårsvurdering som ligger i bunn.

Men som nevnt, dette er ikke mitt felt, så det er farlig å være skråsikker og gi bestemte råd.

Men nå tror jeg kanskje at du gruer deg unødig. Det vil nok gå fint, særlig om du har med deg noen som kan hjelpe deg å huske alle spørsmål. Og du kan jo ha flere timeavtaler om den første ikke fører fram.

Men det er jo ille at folk gruer seg til å gå til Nav, det er der en skal få hjelp til å komme seg videre.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Ja, ta med moren din, det er lurt, hun kan være en støttespiller. Lag deg en lapp med punkter hvor du skriver ned ting, om du sliter med brainfog kan den hjelpe deg gjennom samtalen.

Min umiddelbare tanke er at du bør ha legen med på laget. Kanskje han kan skrive noe? Dessuten har du rett til å ha med legen din på møter med NAV også. Jeg gjetter, men vet ikke, at NAV kanskje vil ha deg til en spesialist.

Lykke til, det er nok ikke så godt å være nitten år og i din situasjon
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    60
    Meldinger
    409

Hei på deg,
    Du har all grunn til å være skeptisk til nav,
    de fleste leger skjuler vår sykdom under andre kategorier som de stakkars enkle nav ansatte har hørt om før,
    Har du fått tildelt en saksbehandler har du rett til å få et avtalt møte og ikke sitte i kø i noe som på nav kan ta evigheter.
    Er du sykmeldt? Hvis ikke eller hvis må du sjekke hvilke diagnose din lege har skrevet på sykmeldingen eller sørge for å få en,
    du kan ikke begynne å jobbe før du er så noenlunde i form og kommet deg litt så prøvene dine ser bedre ut dessverre,
    bare tull,
    du kan ikke starte en ny jobb bakpå, da er du ferdig i løpet av null komma svisj og dårligere enn noen gang,
    hadde litt dårlig tid når jeg skrev dette var bare noen som sendte meg en link til din melding om at du trengte tips,
    hvor langt har du kommet ifht legen din?
    Kan du fortelle litt nærmere hvor du er kommet så skal jeg se på dette igjen i kveld?
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    60
    Meldinger
    409

Nå har jeg fått tatt meg litt bedre tid til å lese,
    For det første fikk jeg ikke inntrykk av at du var sykemeldt,
    sørg for det,
    har du fått en diagnose av legen din ganske kjapt så virker det som han er såpass oppegående at han skjønner at du ikke er noe arbeidsjern med det første, sørg for at han da også skriver en utfyllende ærklæring om sykdom og tilstand samt fremtidige behandlingsutsikter.
    da vil du automatisk etter en stund få tilbud om diverse arbeidstrening eller andre ting som de vil du skal ha for å komme i jobb,
    ufulstendig skolegang pga sykdom vil da kvalifisere til at du kan ta opp igjen fag du trenger,
    resten av det jeg skrev i forrige innlegg mener jeg,
    sørg for å bli stabil og mye friskere før du har som mål å komme i jobb,
    nederlag gjør veien mye tyngre å gå.
    Søk på nettet og finn masse info om din diagnose, skriv det ut og ta det med til nav,
    de har som regel veldig liten kompetanse på ting man ikke hører om hver dag og all info gjør at en evt. saksbehandler får et bedre innblikk i din situasjon,
    nevn også gjerne at dette forumet finnes og er den saksbehandleren blant de gode søker den info.
    Ille å si det men ikke vær opptatt av å se velstelt og frisk ut,
    kutt ut sminke osv.
    sørg for å få alt skriftelig og ta selvsagt med deg noen hvis du har mulighet,
    begrunn dette med brainfog og hukommelses svikt,
    du kan ikke si ofte nok på et slikt møte;kan du skrive det ned for meg, kan jeg få referat av det, kan du skrive det ut for meg osv, når jeg har gått herfra er det glemt, jeg har vanskelig for å forstå osv,
    dette er viktig både for din del og for at saksbehandler forhåpentligvis kan forstå hvor dårlig du er.
    Du nevnte moren din,
    håper hun har litt bein i nesa, det trenger man i kontakt med nav,
    Det står ikke noe om hvilket område i norge du bor i men noenganger kan et lokalt kontor være bedre enn et stort,
    Lykke til,
    er det noe du lurer på en annen gang er det bare å spørre!

Du nevner også at du er på opptrapping av Levaxin,
    får håpe den hjelper deg ellers er det mange her som ikke har god virkning av den men har byttet til erfa med litt tillegg av levaxin,
    du får prøve og kjenne etter, men ikke gå for lenge før du kjenner etter,
    du bør ihvertfall ettersom du har vært syk så lenge begynne å tilføre godt med vit/min samt gå inn på iherb.com og få tak i pregnenolone feks og få få litt ekstra hjelp av det,
    få også legen din til å sjekke så mange vit og min som mulig spesielt b12,
    den er også sikkert lav og veldig viktig for at du skal fungere og orke å våkne,
    sørg i såfall for å få den i injeksjoner, sett den selv i hoft/rumpe skonka.
    referanse områder er ikke noe du skal bli frelst av, de passer som regel ikke for oss, vi må ligge over. 25mg er ingenting og du kan øke etter en uke til femti.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    33
    Meldinger
    30

Herregud, jeg har jo helt glemt å svare dere her inne! Tusen takk for mange gode tips!
    Jeg har vært og snakket med NAV, og de var veldig imøtekommende og greie! Fikk beskjed om å søke om arbeidsavklaringspenger, så nå i dag har jeg sendt inn søknad etter å ha fått en attest fra fastlegen min. Han er virkelig verdens beste lege! Om noen der ute fra bergens-området leter etter en ny så kan jeg gi dere et tips ;)
    Jeg hadde ikke moren min med inn, og det var like greit. Hun jeg snakket med var veldig snill. Men just for the record så har muttern bein i nesen som bare det! Hehe!
    Nav nevnte forresten at siden jeg var under 20 år så skulle jeg kunne få et tilbud av de uansett. Så det høres bra ut vel?

Ellers har jeg etter sist gått opp til 50mg. Føler meg mye bedre i humør nå. Gikk rundt i byen etter å ha vært hos legen og bare smilte. Bare fordi jeg er så glad, og det er deilig å føle seg sånn! Ellers er jeg fortsatt trøtt og sliten, men kjenner at formen stiger. Gleder meg masse til å kunne få meg en jobb og en hverdag. Morsomt at du skriver at jeg skal gå inn på iherbs.com, for jeg kjøpte rikelig med D-vitaminer og Acai-bær-kapsler derfra for to uker siden. Kan være derfor jeg er så glad? Også har jeg gått på B-vitaminer for mangel på B12 siden juni. Men hva er dette pregnenolone du nevner?

Ellers vil NAV sende meg til spessialist, men fastlegen ser ikke noen grunn for dette siden vi vet at det er hypotyreose som følge av thyroditt, og vi har startet behandling for dette. Men han sier at om det er noe jeg ønsker, så skal han selvfølgelig henvise meg. Jeg aner ikke. Hva sier dere?
    Jeg driver også og vurderer dette med Norsk Pasientskadeerstatning. Men hvor langt kommer man med noe sånn?

Jeg er forresten ikke sykemeldt, Pebles. Jeg er arbeidsledig :-) Må bare nevne at jeg er glad for at et slikt forum eksisterer! Hva skulle man gjort uten?!

Side 2 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 14:09
  2. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 21:53
  3. svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
    Av isa1 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 11-06-09, 20:54
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 21:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 23:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn