Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 16 av 16
    Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    62
    Meldinger
    621

Standard Sv: Hva spiser dere i stedet for brød

Jeg spiser en variant af stenalderkost, og det, synes jeg, er godt. Der er ingen gluten i min mad, og det kan min mave godt lide. Og mavefedtet reduceres.

Se evt. http://www.againstallgrain.com/ for lidt inspiration. Hun bager på mandel- og kokosmel, så hvis det tåles er der godt brød og crackers at finde der.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    49
    Meldinger
    418

Istedenfor brød, så spiser jeg musli. Til frokost eller når jeg er litt småsulten. Lager den omtrent sånn:

1 dl valnøtter
    1 dl hasselnøtter
    1 dl mandler
    1 dl gresskarkjerner
    1 dl solsikkekjerner
    1 dl sesamfrø
    1 dl linfrø (eller litt mindre, kommer an på hvordan fordøyelsen er)

Dette putter jeg i en kjøkkenmaskin og grovhakker.
    Smelter ca 3 ss cocosa, og ca 2 ss honning sammen i en kjele, tilsetter 1/2 - 1 ts kardemomme.
    Blander dette sammen med det tørre , (alt skal være dekket), og setter det i ovnen på 150 grader i 30 minutter.
    Når det har gått ca 15 min så rører jeg litt i blandingen.

Når blandingen er avkjølt, tilsetter jeg:

1 dl tørket blåbær
    1 dl tørket tranebær
    1 dl hampfrø

Jeg synes dette blir veldig godt, og spiser det med yoghurt naturell eller kefir. Kanskje ikke lavkarbo, men det holder meg behagelig mett veldig lenge.
    Grunnen til at alt er 1 dl er at hypohjernen min synes at det er greiest slik

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    53
    Meldinger
    2,404

Her snakkes det om lavkarbo og glutenfritt i en og samme setning som det referereres til oppskriftet med kli. Selv spiser jeg glutenfri lavkarbo. Dvs at jeg spiser kornfritt. Kli inneholder både gluten og fyteinsyre som begge deler er like farlig i forhold til å trigge inflamasjonsreaksjoner. Dette er viktig for mange av oss som allerede har masse inflamasjon i kroppen. Vi trenger ikke brøderstatninger. Frokosten min består vanligvis av bullet kaffe (2kopper kaffe 30g smør og 15 ml MCT olje som kjøres sammen med stavmikser). Lunch er middagsrester, ellers funker det fint med omelett eller smoothies. Middag består av ulike typer kjøtt eller fisk og masse grønnsaker i ulike varianter, gjerne med fløte eller rømme baserte sauser. Kvelds kan være egg eller kjøttpålegg, ost og igjen grønnsaker, hvis jeg er sulten. Tips til tomatsuppe:
    2dl ekte kyllingkraft
    10-12 tomater (helst ikke hermetikk)
    1 løk
    4 fedd hvitløk
    En liten bit chilli
    Kokes mør og kjøres med stavmikser. Hell i 1-2 dl fløte. Tilsett salt og pepper etter smak. Server med hardkokte egg og revet ost. Dette er en stor middag.

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    62
    Meldinger
    621

Jeg spiser også kornfrit.

Min oplevelse er, at det er nemmere ikke at skulle finde erstatninger for brød og korn, men simpelthen lægge kostholdet fuldstændig om og finde på noget nyt. Det er meget arbejde i starten, fordi jeg før i tiden jo har gjort det samme i mange mange år.

I går var jeg til fødselsdag, og forretten var små hapsere, der alle var på brød og så nogle gulerødder med dip. Jeg startede fint med at spise gulerødderne, og herefter gik jeg over til at spise laksen, mv. og smed brødet ud (så diskret som muligt, men det var fedt ikke at gøre, hvad andre synes er ret og gøre, hvad der er godt for min krop )

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    61
    Meldinger
    3,120

Jeg er veldig glad i lapper eller vafler.
    Lappene steker jeg på takk, og oppskrifta mi gir ca 100 lapper
    Vaflene blir ca 30 plater

Vafler
    12 egg
    400 gram philadelphiaost
    1 beger rømme
    4 ss sukrin
    4 ts bakepulver
    8 ts fiberhusk
    8 ts JBKM
    1 strøken ss kardemomme
    75 gram smeltet smør

La røren hvile 15 minutter før du steker. Mitt jern trenger ikke og smøres med denne røren

Lapper
    12 egg
    1 liten kartong fløte
    1 beger rømme
    400 gram philadelphiaost
    2 dl kokosmel
    1/2 dl Husk

Røren bør hvile/svelle ca 15-30 minutter før steking på takke og min takke trenger ikke smøres.

Lappene er faktisk best kalde (jeg oppbevarer dem i kjøleskap) og når de er kalde smaker de forbløffende likt pannekaker. Jeg småspiser på slike lapper når jeg trenger litt mat underveis, har dem ofte med når jeg er ute og reiser eller jeg spiser dem med rørte bær som et lite måltid eller med pisket krem, bær og revet sjokolade bygd opp som et lite tårn som dessert.

Vaflene er best nystekte (slik alle vafler er) men jeg spiser dem helt greitt både en og to dager etter steking. Vaflene liker jeg og ha smør på og f.eks ost eller pålegg eller ruller dem sammen med laks og eggerøre inni.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    61
    Meldinger
    421

Standard Sv: RAPSolie er goitrogen = ødelægger stofskifte

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Sikke lækre opskrifter!! Men Vigdis, please... Ikke med RAPSolie.

Når jeg bliver spurgt om opskrifter, laver jeg dem altid om så RAPSolien bliver erstattet med enten mild olivenolie, eller solsikkeolie (begge "fattige" på Omgea-6 som vi får alt for meget af i forvejen), eller kokosolie, eller MCT-olie. RAPSolie er kraftigt goitrogen ("goitrogener" er naturligt forekommende stoffer , der blokerer for kroppens evne til at udnytte skjoldbruskkirtelhormoner), skaber jodmangel og forværrer lavt stofskifte, eller slet og ret - giver folk lavt stofskifte.

Please, folk. Spis ikke RAPSolie og giv den heller ikke til børnene.

Derudover, hvis der indgår mælkeprodukter i opskrifterne, forsøg at finde dem som IKKE er HOMOGENISEREDE. Os med lavt stofskifte, ikke mindst de "autoimmune" kan få fordøjelsen yderligere "besværet" af homogeniserede mælkeprodukter, fordi de unaturligt små, findelte mælkeproteiner og mælkefedt trænger ufordøjede gennem tarmvægge, direkte i blodstrømmen, og enten skaber eller forværrer kroppens autoimmune reaktion, som er forsvar mod ufordøjede mad-molekyler i blodbanen.
    Detter er en gammel tråd, men jeg drister meg til å spørre likevel ;-)

Når rapsolje blir varmet opp, forvinner ikke da de skadelige(goitrogener) stoffene?

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Brød uten gjær. Mye proteiner, fiber og sunt fett!
    Av Vigdis i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 3
    Siste melding: 01-09-09, 20:21
  2. snegler som spiser kattemat
    Av cathrin i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 5
    Siste melding: 14-12-06, 22:12
  3. Hvor mye aktivitet har dere i hverdagen, prøver dere å få trent?
    Av madonna i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 6
    Siste melding: 01-08-06, 23:13

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn