Side 2 av 12 Først 123456789101112 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 112
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Prøven ska tas om morgenen.
    Men legen tenkte vel at hvis prøven kl 12 ikke er lav, er den neppe lav om morgenen.
    Jeg har selv en lav prøve fra en morgen, men da satt jeg og ventet i 45 minutter først.
    Alle de andre gangene var den midtpå, men da hadde jeg like før kommet til labben eller bare ventet et kvarter.
    Blodprøven måler totalt cortisol,, det er bare det frie som teller. Det kan man bare måle riktig med spyttprøven.
    ACTH er ansvarlig for at du blir brun så fort fordi det også går på melatonin. Den prøven bør de løpe til labben med fordi den er bare bra i en halv time. Den blir lav hvis de tapper den på glass-glass, skal over i plastglass og fryses hvis den skal transporteres. Her på legekontoret bare sender de alt 1x om dagern fra kjøleskap uten å gjøre noe mer.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sortland
    Meldinger
    46

Standard

Min datter har nettopp tatt kortisolprøve. Vi måtte på sykehuset kl 8.00 om morgenen og kl 20.00 på kvelden for å ta blodprøve. I tillegg måtte vi ta døgnurinprøve av henne. Vi måtte samle urinen hennes i et helt døgn tre døgn på rad, dette skal leveres sykehuset som tar ut prøver av urinen for å sende videre til laboratoriet.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    69

Standard Kortisol svar

Hei.

Jeg har nå omsider fått kortisolprøvesvarene etter nesten 3 uker!

Den ble tatt klokken 14.00 og var på 441.
    Noen som kjenner til om dette er normalt eller ikke?
    Den er analysert på Haukeland

I tillegg fikk jeg svar på aldesteron ( skrives det slik ) og den var på 271.

Damen i tlf sa at de var fine.

Vilde

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard

Kortisolprøver er så mangt.
    Det kan måles i blod, spytt og urin og det måles totalverdier og frie verdier.
    En viktig del av undersøkelsen er også å se om kortisolmengden har den nødvendige døgnvariasjonen. Da må det måles flere ganger gjennom dagen.
    Hvis den prøven din er en blodprøve tatt klokka 14 så sier det at klokka 14 var det en ok mengde.
    Dette sier ikke hvordan det er ellers i døgnet. Feks skal det være høyt om morgenen slik at du får evnen til å komme igang og lavt om kvelden slik at du får roa deg nok til å sovne.

I dag finnes det flere labber som måler i spytt-tamponger som leveres i et kit for flere målinger. Da måles frie verdier og dette regnes som best, og du kan ta dette hjemme i vante omgivelser.

Aldosteron er et binyrebarkhormon som regulerer mineralstoffskiftet.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Renin og aldosteron måles fordi i begynnelsen av en binyrebarksvikt vil aldoseteron synke først.

Angående klokkeslett etc:
    Prøvene er egentlig beregnet for pasienter som ligger i ro, for eksempel på sykehus.
    Når vis pider, stiger cortisol og prøven er ubrukelig for å påvise lavt cortisol.
    Når vi stresser eller bare reiser til labben, blir cortisol høyt...
    Det er ikke så lett altså. I tillegg måles bare bundet cortisol, og det er veldig unøyaktig, spesielt for kvinner.
    Spyttprøven måler fritt cortisol.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    69

Standard For høy dose?

Hei.

Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte etter en betennelse i skjoldbrukskjertelen for ca 2 år siden.
    Har siden den gang tatt levaxin.

Det har fungert sånn passe.
    Akkurat nå føler jeg meg bra med tanke på hvor mye jeg orker.
    Kreftene er bedre.

Men har i vel en måned gått mye på do. Med en gang jeg spiser noe renner det ut av meg igjen. ( Unnskyld detaljene ).
    Kan nevne at jeg før, med riktig dose, har hatt problemer med avføringen.
    Men nå er det gått over styr og stein.

Jeg veide 71 kilo når det ble oppdaget.
    Vekten i dag viste 50.0
    Har tidligere hatt anoreksi og merker at tankene om å gå ned i vekt kommer snikende. Tenker " bare under 50 så blir alt bra".
    Vil ikke ha de tankene der.

Men samtidig har jeg ingen andre symptomer som hjertebank og urolighet.

Tok nye stoffskifteprøver idag.

Jeg har ingen spesiell matlyst og må gå gjennom alle skap for å se om det er noe jeg har lyst på. Ingenting frister.

Noen ideer?

Vildemor

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

Det som blir interessant nå er å få blodprøveresultatene dine. Post dem her.

Diare og vekttap kan jo være tegn på hyper. For deg vil jo det bety for høy dosering. Dette er bare gjetting fra min side. Hvor mye medisin tar du nå og hvor lenge har du tatt samme dose?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    52
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Vilde

Har du blitt undersøkt for Cøliaki?? Problemer med mage/avføring kan ha så mange årsaker. Det samme med vekttap.

Det er bra at du har tatt nye stoffskifte prøver, for de vil klart vise om du ligger for høyt. Og hvis de er fine bør du se på matintoleranse osv.. Mitt tips ihverfall ;)
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    69

Standard

Hei igjen og tusen takk for svar.

Skal poste svarene med en gang jeg får de.

Jeg tar 75 mikrogram 5 dager i uken.
    Og 100 mikrogram 2 dager i uken.

Har tatt samme dose i ca 4 måneder.
    Da var TSH på 0.9.
    Husker ikke de andre.
    Jeg har erfaringer med at TSH ikke bør ligge på så mye over 1.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hei Vilde

Her kan du få en indikasjon på hvor mye Levaxin du "bør" ta:
    Dagsdosen tilsvarer 1,60 - 1,70 µ g L-tyroksin/kg kroppsvekt.
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952
    Men der vil finnes individuelle forskjeller.

Hvis du veier 50 kg burde du da ta 80 - 85 µg om dagen - noe du vel ca gjør. Din TSH er vel forholdsvis grei. Kanskje det hadde vært gunstig å forsøke f.eks. 75 µg alle 7 dagene i uken, men det er bare noe jeg sitter å gjetter på. Du må høre med legen din om det hadde vært en mulighet.

Det er jo litt skummelt når vekta raser slik, spesielt med tanke på anoreksia da ;) Forstår godt det med matlyst, tror også det er et symptom på lavt stoffskifte. Kan du finne noe som er lett å få i seg, f.eks. smoothies? I disse kan du evt også blande proteinpulver.

Kan du ha magekatarr? Blør du i avføringen? Uansett må du nok drøfte disse tingene med legen.

Og forresten kan du sikkert være hyper selv om du ikke har flere symptomer. Det er nok sjeldent at man har alle symptomer. Andre symptomer kan jo dukke opp etter hvert som tilstanden vedvarer.

Lykke til ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Side 2 av 12 Først 123456789101112 Siste

Lignende tråder

1. Dårlig holdning av det lave stoffskiftet?
    Av Vår i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 14
    Siste melding: 27-03-10, 08:44
  2. Det lave stoffskiftet ikke har slått ut enda?
    Av Marielle i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 09-03-10, 11:08
  3. Når dere er slitne eller utmattet...pga stoffskiftet
    Av Marina73 i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 4
    Siste melding: 26-04-08, 22:40
  4. Når får man komme til endolkrinolog?
    Av Hsn i forumet Hos legen
    Svar: 8
    Siste melding: 19-02-07, 15:12
  5. Kan laft stoffskifte komme og gå?
    Av dolla i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 10-01-07, 23:09

Bokmerker

Regler for innlegg