Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 22
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Levaxin og angst

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Det, der vel er det rigtigt svære lige nu, det er vel, at din dosis er så lille, at den kun lige præcis kan sænke din egenproduktion af stofskiftehormon men på den anden side ikke gøre dig nogen gavn. Derfor må der virkelig sættes ind i forhold til at "få dig i gear" til at klare en større dose end 25 µ
    REDIGERT: Det var så her, jeg ville sætte et link ind, hvor Anisa skriver om dette fænomen med at sænke sin egenproduktion pga. en for lille dosis - men jeg kan ikke finde det! Kan en anden hjælpe her?
    Det var anitab, der har skrevet det for første gang på forummet, tilbage i 2008. Jeg har bare oversat fra anitab's link:

"Der er to potentielle årsager til, at folk føler sig forfærdeligt, når de er i behandling med T4. En af årsagerne er den ekstremt lave dosis, læger typisk ordinerer i dag. En lav dosis af T4 vil effektivt reducere TSH-sekretion. Det lavere TSH vil igen sænke skjoldbruskkirtlens restproduktion af skjoldbruskkirtelhormon. Samtidigt kan denne lavdosis af T4 ikke kompensere for at det lave TSH yderligere har undertrykt skjoldbruskkirtlens restproduktion af hormoner. Patienten har derefter for lidt skjoldbruskhormonet til korrekt at regulere stofskiftet i det meste af kroppens væv. Patienten ender med unormalt lavt stofskifte og med fortsatte eller tiltagende hypothyreose symptomer."
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Oslo
    Alder
    49
    Meldinger
    42

Jeg får lov å styre med trilafon tabl mine litt som jeg vil.. altså øke litt på dem pga angsten min..

Nå har jeg gått noen uker på levaxin og merker en kolosal bedring..

Orket ikke stå fem min på beina før jul før jeg måtte legge meg ned å hvile..

Nå har jeg vasket huset to ganger på litt over en uke

OG hatt venninnekveld i helga hvor jeg lagde hjemmelaget pizza og serverte..

Men det er vel all innbildning når legen min ikke tror det har noe med stoffskifte å gjøre?

Idag øker jeg til 50mg

Imorg skal jeg på spesialistsenteret.. og da skal jeg høre hva han sier der..

6 år har jeg gått sånn, sagt opp jobben min, gitt opp kariæren min for hva da? for at det kanskje er stoffskifte som har klussa det til alle disse årene.. er det mulig!

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Oslo
    Alder
    49
    Meldinger
    42

Idag har jeg vært hos Spesialistsenteret.. jeg sa jeg hadde begynt forsiktig pga at jeg fikk bivirkninger som angst, hjertebank og diare i begynnelsen.. nå har jeg økt til 50 mg... men jeg sa jeg var tiiiiiiiiiiiiiiiii gaaaaaaaaaanger beeeeeeeeeeedre enn sist jeg var hos han altså etter jeg har begynt på Levaxin.. han ble hoppende glad!

Han sa at man må se ann personen, tilfellene og vurdere og gi medisin selvom de i praksis ikke gjør noe før TSH over 10

Han sa også at jeg måtte øke dosen for å få ennå mer effekt.. så da ser det også ut til at den prøvebehandlingen på 3 mnd kan forlenges...

Angsten sa han var ikke så rart.. han forklarte meg noe om hva som skjer i kroppen osv, men det skjønte jeg ikke så mye av..

Han skal følge meg opp

6 år er gått og først nå får jeg hjelp! Sukk

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    58
    Meldinger
    3,369

Sitat Opprinnelig skrevet av Bjørnemor Vis post
    Han sa at man må se ann personen, tilfellene og vurdere og gi medisin selvom de i praksis ikke gjør noe før TSH over 10
    Dette forstår jeg vist ikke helt; mener han, at man på Spesialistsenteret normalt ikke behandler folk, før tsh er over 10?!

Det lyder helt galt.

Nielsigne

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Oslo
    Alder
    49
    Meldinger
    42

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Dette forstår jeg vist ikke helt; mener han, at man på Spesialistsenteret normalt ikke behandler folk, før tsh er over 10?!

Det lyder helt galt.

Nielsigne
    Ja, det stemmer! Hvis legene rundt omkring har denne praksisen, så er det kanskje ikke så rart at jeg har gått i 6 år og vært dårlig uten å få behandling!

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Oslo
    Alder
    49
    Meldinger
    42

Da har jeg gått en stund på 50mg levaxin..
    Formen er 10 ganger bedre enn i januar da jeg ikke gikk på dem.

Jeg skulle nok ha øket dosen for lenge siden.. men det ble noe rot med blodprøvene mine, så nå har jeg endelig fått tatt nye blodprøver. Problemet mitt nå er at Levaxinen min ikke virker like godt lengre.. dvs at jeg burde nok opp i dose så dårlig som jeg er.. (orker ikke gå fem til butikken)..
    MEN.. jeg er redd for at når han legen ser på blodprøvesvarene mine.. så sier han kanskje at det er i normalområdet og da skal jeg ikke øke tabl. For legene tar jo ikke hensyn til virken form jeg er i og symptomene.. men kun de tallene fra blodprøvesvarene..

Skal ringe Spesialistsenteret på onsdag..

Hvis jeg glemmer å ta tabl en dag, så detter jeg fullstendig sammen dagen etter!

Tenk at de trodde jeg hadde ME og har gått i seks år uten å få behandling!

og jeg har fått diagnosene fibromyalgi, angst og depresjon..
    for disse tar jeg trilafon og zoloft hver dag. Remeron for å få sove.
    Men tenk om disse diagnosene er endel av sykdomsbildet mitt.. altså sympt på lavt stoffskifte.. og jeg har gått i seks år på alle disse pillene unødvendig..
    Men selvom jeg ble bedre fysisk så er angsten min ti ganger værre med levaxin!!

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Oslo
    Alder
    49
    Meldinger
    42

Det er godt man har snakketøyet i orden!

Argumenterte for å øke dosen min på tross av at TSH og de andre prøvene var normale..
    Så nå skal jeg begynne på 75 mg levaxin..

Men jeg lurer på hvordan man kan få ekte hormoner istedet? hvordan går man frem da?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Forsøk å skrive ut endel av det som står om Erfa på forsiden (følg linkene).

Så villle jeg forsøkt å fått T3, Liothyronin. Det kan være lettere å få. Og for noen kan det være like bra. Vi er alle forskjellige

Husk om du får LIothyronin: start veldig forsiktig (ikke gjør som jeg gjorde!) med 2.5 mcg x 4 daglig. Øk så sakte, hver 4-11 dag med 2.5 mcg x 2 hver gang. T3 har kort levetid, så det er forskjellig hvor mange doser vi klarer oss på.

Angst kan komme av at du ikke får nok T3
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Sitat Opprinnelig skrevet av Bjørnemor Vis post
    Idag har jeg vært hos Spesialistsenteret.. jeg sa jeg hadde begynt forsiktig pga at jeg fikk bivirkninger som angst, hjertebank og diare i begynnelsen.. nå har jeg økt til 50 mg... men jeg sa jeg var tiiiiiiiiiiiiiiiii gaaaaaaaaaanger beeeeeeeeeeedre enn sist jeg var hos han altså etter jeg har begynt på Levaxin.. han ble hoppende glad!

Han sa også at jeg måtte øke dosen for å få ennå mer effekt.. så da ser det også ut til at den prøvebehandlingen på 3 mnd kan forlenges...

Angsten sa han var ikke så rart.. han forklarte meg noe om hva som skjer i kroppen osv, men det skjønte jeg ikke så mye av..

Han skal følge meg opp

6 år er gått og først nå får jeg hjelp! Sukk
    Hei Bjørnemor
    Hvordan går det med deg nå? Har du hatt noen framgang gjennom sommeren?

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Oslo
    Alder
    49
    Meldinger
    42

Hei, takk for det

Jeg har det bra, men tørr ikke gå opp til 75mg levaxin pga den økte angsten min. Er redd jeg skal bli værre selvom legen min sier det ikke har noe med stoffskifte å gjøre..

Går nå på 8 mg trilafon. Før gikk jeg på 2.5 mg.. så noe er skjedd.. jeg kan gå en uke med diare uten at det gjør noe, men orker ikke en time med den fæle indre uroen som jeg kan ha til tider. Fikk meg et støkk i sommer og ble værre. Nå skal vi finne en psykolog, men det viser seg å være alt annet enn lett..

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Angst/stress. Får nå og da hjertebank.
    Av Bille i forumet Angst
    Svar: 13
    Siste melding: 11-12-11, 22:06
  2. Angst, uro?
    Av Ingvild i forumet Angst
    Svar: 5
    Siste melding: 31-05-10, 23:26
  3. vanvittig angst...
    Av mammantileir i forumet Angst
    Svar: 4
    Siste melding: 06-09-08, 19:40
  4. Angst og lavt stoffskifte