Sitat Opprinnelig skrevet av chr83 Vis post
Liten oppdatering....

Som jeg nevnte sist økte jeg levaxindosen ennå litt mer og håpet at det skulle hjelpe.....joda, gikk ikke så bra det nei! Nye blodprøver etter ca 5,5 uke etter økningen viste dårligere resultater! TSH på hele 2,78!!! og Ft4 på 17. Hvordan i all verden skal man klare å holde motet oppe i alt det her når man øker dosering og prøvene blir dårligere. Jeg blir helt utslitt.

Legen ringte dagen etter blodprøvene var tatt og sa rett ut at han ikke skjønte noe som helst av hva som skjedde med prøvene mine nå og at han ville ringe endokrinologene på sykehuset og ta en prat med det. Svaret han fikk var at de ville jeg skulle prøve ut liothyronin (riktig skrevet??) og legen sa at dersom jeg ikke merket noe som helst bedring innen 2-3 uker ville han henvise meg videre til endo så jeg kunne følges opp der. Tar 10 mg hver morgen med levaxin. Har ikke nedjustert levaxindosen.
Hej chr83

Jeg vil foreslå at du bruger en lille uge eller to på at "eksperimentere" med den medicinkombination du behandles med nu.

Test 1. Prøv at tage hele dosen Levaxin til natten, og del Liothyronin i 2 halve - en om morgenen og den anden om eftermiddagen. Oprethold denne fordeling i 1-1½ uge og se om det hjælper. Hvis det ikke hjælper godt nok prøv den næste fordeling.

Test 2. Hele Levaxindose + ½ dose Liothyronin til natten, og den anden halve Liothyronin kl. 9-10 om formiddagen. Fortsæt 1-1½ uge og se hvad der sker. Giv ikke op selv om det evt. i første omgang føles som om det påvirker søvnen. Der er meget at vinde hvis det lykkes.

Når det er sagt, mener jeg at 10 mcg Liothyronin i døgnet er ret lavt. 20-30 mcg Liothyronin i døgnet ville klart egne sig bedre til at teste effekten af kombinationsbehandlingen. Mist ikke modet og tal med din læge om at øge Liothyronin hvis den hidtidige dosering har for svag effekt.

Hvis ingenting hjælper eller hjælper for lidt efter 2-3 måneder med kombinationsbehandlingen, burde det næste trin være naturlig thyroid, men det er ikke et forslag du kan forvente stillet på lægernes initiativ. Det må du selv forberede dig til at forlange. Mit råd til dig er - at du prøver at finde kræfter til at læse dig op i naturlig thyroid og møder velforberedt hos din læge eller hos endokrinologen, når den tid kommer.

Det kan godt være at de stiller sig tvivlende, eller endda er direkte imod, men i så fald bør du direkte spørge om de har et bedre forslag? Afvisningerne og afslag sidder vældig løst på lægerne når naturlig thyroid kommer på tale, så det eneste rigtige må være at spille bolden over på deres banehalvdel.

Jeg vil dog advare dig mod at acceptere gentagende over længere tid justeringer af medicindoser. Stabiliseres effekten ikke positivt i løbet af de første 3-4 måneder - da er behandlingen bevisligt ikke den rette. Krydser fingre for dig.

EDIT: Når jeg siger at du bør "læse dig op i naturlig thyroid og møder velforberedt hos din læge eller hos endokrinologen" - er det ikke for at opfordre dig til en konflikt eller diskussion med lægen. Vær velforberedt for selv at kunne vurdere evt. modargumenter, fordi ørerne kan sagtens falde af når man f.eks. hører hvad danske læger kan finde på at sige til patienterne, for at skræmme dem fra ønsket om behandling med naturlig thyroid. Bare se på tråden Myter om "naturlig thyroid".