Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 21
    Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    27

Standard Sv: Går en ned i vekt ved oppstart med Levaxin?

Heisan... Jeg gikk opp 3 kilo ved oppstart av Levaxin, men tok jo noen mnd og økning av dose før stoffskifteprøvene var bra... Så vil jo tro at det ikke er tablettene, men lavt stoffskifte som gjør dette..

Jeg har nå gått på Levaxin i ett år, først nå klarer jeg slanke meg.. Har prøvd det siste året men ikke hatt en sjans, uansett hva jeg prøvde...

Men nå har jeg rast ned 7 kilo på en mnd, uten store problemer... Skal også si at jeg nå er tilbake til mitt gamle jeg, føler meg frisk...

Så som legen min sa, vær tålmodig, det tar ca ett år før du føler deg frisk.

Lykke til, klem.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    58
    Meldinger
    3,369

Her føler jeg mig helt polemisk. Har en meget øm tå i forhold til den ny Eltroxin og mærker den bl.a. her. Jeg var nemlig det, man kalder velreguleret på både ny Eltroxin og på Euthyrox, og alligevel tog jeg på og kunne ikke komme af med det igen, mens jeg brugte nogen af de to. I foråret 2010 måtte jeg to gange ud og købe en stak nye bukser, for jeg havde ingen, jeg kunne skrue mig i. Mens jeg altså uden problemer tabte mig 20 kilo på gammel Eltroxin.

Derfor mener jeg, at forskellige typer medicin kan påvirke folk forskelligt. En væsentlig bivirkning ved medicin kan jo være, at den ikke virker godt nok til det, den er beregnet til. Hvilket fx også fremgår, hvis man læser lidt i fx N'Finns tråde om hans 16 lange år på Levaxin.

Det er så derfor, jeg mener, man selv må holde øje med ALT. Tidligere stolede jeg på lægen, men efter halvandet år på dårlige mediciner er det slut med det. Jeg vil ikke påstå, at man ikke kan have det godt på Levaxin men altså bare gøre opmærksom på, at det ikke går an at stole på det i for høj grad - det må komme an på en prøve. Både herinde og andre steder er alt for mange eksempler på folk, der får bivirkninger /ikke den ønskede virkning af deres medicin og som så får stemplet 'deprimerede', 'hypokondere' eller 'lade'. Det må være slut med det! Vi er de eneste mennesker, der får målt livskvaliteten ved en blodprøve, og det er ikke i orden!!

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    61
    Meldinger
    3,120

Jeg har ikke gått ned i vekt. Veide 54 før jeg startet, noe som er min trivselvekt, og veide det samme helt til høsten i fjor da jeg raste ned til 47 før det ble oppdaget at jeg hadde et skyhøyt blodsukker og hadde fått diabetes 1.
    Mine tre halvsøsken startet med mdisinering (tyroksin) som nyfødt, 3 år og fem år. Ingen av de har hatt forandring i vekt heller.
    Tror det er veldig individuelt om vekten blir påvirket.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    60
    Meldinger
    911

Jeg gikk først opp og så ned. Men jeg måtte endre litt på kostholdet mitt som ikke var helt bra og mosjonere litt. I tillegg tok det tid å nogenlunde stabilisere stoffskiftet. Hadde jeg vært oppmerksom og hatt kunnskap om sykdommen på et tidligere tidspunkt hadde jeg nok ikke gått opp i den grad jeg gjorde.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    60
    Meldinger
    88

Hei.
    For mitt vedkommende la jeg på meg ca 6 kg (10% av kroppsvekten) de siste fire månedene FØR jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte og begynte med Levaxin. Følte at vekten gikk opp hver uke selv om jeg spiste ganske sunt og trente regelmessig. Men vektøkningen stoppet faktisk allerede etter et par uker med Levaxin, så i mitt tilfelle var det jo selve sykdommen som ga vektøkningen og Levaxinen som stoppet den.

Jeg har i løpet av 1 år med Levaxin gått ned ca 1 kg totalt, selv om jeg trener regelmessig og følger med på hva jeg spiser uten å bevisst slanke meg eller være på diett.

Det viktigste for meg i tillegg til at de andre sykdomssymptomene ble redusert var at vektøkningen stoppet, og det gjorde den altså når jeg fikk Levaxin.

Men jeg tror ikke man bør ha så veldig store forhåpninger om at man "blir som før" og får høy forbrenning med en gang - tror det kan ta lang tid.... Dessuten er det jo som flere skriver her inne veldig individuelt - noe opplever vektøkning og andre det motsatte.

Lykke til!

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    52
    Meldinger
    10

Standard Blodprøvesvar og dosering av Levaxin

Blodprøvesvar i mai 2012 :
    TSH 10,39
    Fritt T4: 12
    Hadde da dose med 75 mikrogram med Levaxin.

Fikk beskjed om å øke til 100 microgram x 1 , 7 dager pr uke.

Skal til lege idag for å få vite svar på blodprøver og videre dosering. Føler meg ikke i form selv om jeg har brukt 100 microgram pr dag. Har problemer med muskelverk og fordøyelsen. Er Levaxin det "riktige" for meg eller er det annen stoffskifte medisin som fungerer bedre?

Sunshine

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    52
    Meldinger
    10

Unhappy Sv: Blodprøvesvar og dosering av Levaxin

Sitat Opprinnelig skrevet av Sunshine Vis post
    Blodprøvesvar i mai 2012 :
    TSH 10,39
    Fritt T4: 12
    Hadde da dose med 75 mikrogram med Levaxin.

Fikk beskjed om å øke til 100 microgram x 1 , 7 dager pr uke.

Skal til lege idag for å få vite svar på blodprøver og videre dosering. Føler meg ikke i form selv om jeg har brukt 100 microgram pr dag. Har problemer med muskelverk og fordøyelsen. Er Levaxin det "riktige" for meg eller er det annen stoffskifte medisin som fungerer bedre?

Sunshine
    Har vært hos legen nå og TSH var gått opp til 12!! Hva skjer? Fritt T4 var 11..skal øke til 125 microgram x 1, 7 dager i uken. Hvordan går det an at TSH øker??

sunshine

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    53
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Blodprøvesvar og dosering av Levaxin

TSH'en din øker av den enkle grunn at stoffskiftemedisindosen din er for liten. Når stoffskiftemedisindosen din er på riktig nivå vil TSH stabilisere seg og slutte å stige.

Ja, det finnes alternativer til levaxin. Kombinasjon med levaxin og liothyronin (T4 og T3) er det vanligste alternativet. Tabletter fremstilt av stoffskiftehormoner fra skjoldbruskkjertelen til gris er et annet alternativ, dersom legen din vil la deg prøve det. Dette medikamentet, kommer med produktnavn som Erfa eller Armour, står på negativlisten til legemiddelverket og av den grunn vil du høyst sannsynlig få problemer med å få legen din til å skrive det ut til deg.

Selv har jeg etter over 20 år med stoffskifte sykdom prøvd alle disse tre alternativene, og er ikke et øyeblikk i tvil om at jeg mener sistnevnte fungerer best. Du har egentlig enda ikke gitt levaxin en sjanse siden du ikke er medisinert i en korrekt dose. Ingen medisin vil fungere optimalt så lenge den gies i for lave doser. Likevel vil jeg anbefale deg å prøve å diskutere Erfa eller Armour med legen din, ganske enkelt fordi det er det medikamentet jeg har best erfaring med. Skulle du være så heldig at han er villig til å skrive ut resept på det, så er jo det flott

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    52
    Meldinger
    10

Standard Dosering Levaxin

Hei,har hatt lavt stoffskifte i ca 5 år nå. Har problemer med å finne rett dosering med levaxin.Tidligere brukte jeg 150 mikrogram hver dag,ble da for lav med TSH under 1 og T4 rundt 20 tallet.Reduserte da til 125 mikrogram daglig, har nå TSH 11 og T4 11, har nå økt opp igjen til 150 mikrogram. Det som var litt ubehaglig sist jeg brukte 150 mikrogram var at jeg fikk kraftig hjertebank😳 Har også forhøyet kolestrol på 6,7 selv om jeg har gjort endringer i kosten.Mener og ha lest at lavt stoffskifte og forhøyet kolestrol henger sammen? Synes at jeg ikke har fått det så veldig mye bedre på Levaxin,fryser lett,har mye muskel og leddverk,blir av og til HELT utslått etter at jeg har trent, irritabel mage,lett for å legge på meg m.m Har litt lyst og prøve Armour, noen med erfaring?💕

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Standard Sv: Dosering Levaxin

Sitat Opprinnelig skrevet av Sunshine Vis post
    Hei,har hatt lavt stoffskifte i ca 5 år nå. Har problemer med å finne rett dosering med levaxin.Tidligere brukte jeg 150 mikrogram hver dag,ble da for lav med TSH under 1 og T4 rundt 20 tallet.Reduserte da til 125 mikrogram daglig, har nå TSH 11 og T4 11, har nå økt opp igjen til 150 mikrogram. Det som var litt ubehaglig sist jeg brukte 150 mikrogram var at jeg fikk kraftig hjertebank😳 Har også forhøyet kolestrol på 6,7 selv om jeg har gjort endringer i kosten.Mener og ha lest at lavt stoffskifte og forhøyet kolestrol henger sammen? Synes at jeg ikke har fått det så veldig mye bedre på Levaxin,fryser lett,har mye muskel og leddverk,blir av og til HELT utslått etter at jeg har trent, irritabel mage,lett for å legge på meg m.m Har litt lyst og prøve Armour, noen med erfaring?💕
    Hei! Jeg er ikke så aktiv her på sidene lenger, men kikker innom og leser av og til. Men dette tenkte jeg at jeg kunne svare på .
    Jeg bor også i M&R, og vet etter mange års sykdom at det ikke er så enkelt å treffe på leger som kan hjelpe stoffskiftesyke.

Erfaring? Jo da - jeg har erfart litt forskjellig de siste 10-15 år. Først vil jeg si at da du hadde en TSH under 1 og FT4 på ca. 20, så var du ganske nær det som vel regnes som passe dosering. Var det legen som mente at du var overdosert? Pga. lav TSH? Det er i såfall typisk. Sjøl hadde jeg TSH på "0,ett eller annet" da jeg gikk på Levaxin, men klarte ikke å få T4 og T3 opp på et akseptabelt nivå. Og formen var deretter. Så da jeg i min fortvilelse tok med gubben som bisitter hos legen, og gråt mine modige tårer, så fikk jeg tilbud om å prøve tyroid - legen hadde nemlig noen få andre pasienter som brukte det.

Det ble fort en forskjell til det bedre - det første som skjedde var at magen ble bortimot normal etter noen få dager. Hjertebanken (som jeg var meget plaget av) avtok gradvis, og i løpet av ca. 4,5 år har nesten 10 kg forsvunnet sakte men sikkert, uten at jeg har slanket meg i det hele tatt. 3 kg forsvant omtrent umiddelbart etter oppstart, så det regner jeg med rett og slett var vann! Man blir jo gjerne noe pløsete når man går på Levaxin. Så skifte til tyroid anbefales absolutt, når du har gått så lenge på en medisin som har så dårlig virkning.
    Jeg hadde også kolesterolnivå omtrent på nivå med deg, da jeg brukte Levaxin (+ Liotyronin), men det har også sakte men sikkert gått ned til normalt nivå. Du har helt rett i at kolesterolnivået har noe med stoffskiftesykdom å gjøre. Det står masse om det her på forumet (bare søk). Det samme med blodtrykk. Der har jeg også hatt en veldig stor forbedring, og kuttet medisin ned til 1/3.

Det jeg IKKE har hatt særlig bedring på er muskelsmerter, så langt. Men noen påstår jo at de fortsatt merker bedringer etter 6-7 år, så da er det vel håp enda .
    Ønsker deg lykke til med å få resept på tyroid. Vær oppmerksom på store prisforskjeller! Hold deg LANGT unna Vitus apotekene. Boots er de absolutt billigste. Og bokser med 500 stk Erfa 60 mg er vel det billigste. Trenger man doser som ikke "går opp" med hele tabletter, så er de lette å dele. Tvi - tvi!!

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 2
    Siste melding: 03-11-08, 19:14
  2. nyoppdaget kreft
    Av tulla i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 16
    Siste melding: 16-10-08, 21:49
  3. Nyoppdaget Graves
    Av jola i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 8
    Siste melding: 10-04-08, 21:31