Viser søkeresultater 11 til 13 av 13
-
26-07-10, 10:23 #11
Sv: Vitamin D kan forandre livet ditt!
Skjønner at noe av det jeg skrev innledende kan være litt forvirrende – spesielt dette:
Testing: Det ville være bra å bli testet hvert år eller så, men pass på å ta den rette testen. Den riktige testen er 25 (OH) D3, og nivåene bør være rundt 100 året rundt. Ikke godta forslag fra legen om at 80 er god nok. Bedre enn 50, men bør opp mot 100.
Noen leger bestiller 1,25-dihydroxy-vitamin D2 test, som måler feil ting, calcitrol, ikke cholecalciferol - hvilket er det som teller. Dette kan høres ut som gresk, men bare se testresultatene for å se om det målt calcitrol eller cholecalciferol (beholde denne siden for hånden Siden disse ordene ikke glir lett av tungen). Cholecalciferol på iallefall 80 +
Diagnose av vitamin-D mangel stilles ved å måle seruminnholdet av 25-OH-Vit.D3
Rekvirering av 1,25-(OH)2-Vit.D har ingen plass i diagnose av vitamin-D mangel og er kun aktuelt ved alvorlig nyresvikt.
Dette fordi 1,25-(OH)2-Vit. D ikke har noe med vitamin D2 å gjøre.
Kroppens vitamin D3 er enten dannet i huden fra kolesterol under påvikning av ultrafiolette stråler i sollyset eller via kosten. Vitamin D3 transporteres til leveren der det omdannes til calsidiol eller kjemisk (25-OH vitamin D3), som så føres videre til nyrene hvor det omdannes til calcitriol eller kjemisk (1,25-(OH)2-vitamin.
Calsitrol (1,25-(Oh)2-vit. er den biologisk aktive formen for vitamin D3. Det er denne som formidler alle de biologiske virkningene. Selv om calsitrol fremdeles betegnes som et vitamin er calsitriol (ferdigproduktet) et hormon. Det er calsitrol som er viktig for normal beindannelse i kalsiumstoffskiftet.
Cholecalciferol (25-OH vitamin D3) er prohormon eller lagerhormon for D3 og det er det vi i denne sammenhangen ønsker å måle ikke om kroppen kan konvertere det. (Men det gjør jo ikke noe å få det med, men bare T3 ville jo helle ikke gi interessante opplysninger om stoffskiftet!) Ved mangel på vitamin D3 kan kroppen ikke produsere nok calsitrol som fører til redusert absorbsjon av (litt forenklet) kalsium i tarmen og lav konsentrasjon av kalsium i blodet. Ved osteomalaci – D3 mangel hos voksne er behandlingen vitamin D3. Ved osteomalaci på grunn av nyresvikt er behandlingen calcitriol. Det hjelper lite å gi D3 som kroppen ikke kan omdanne til den aktive formen pga. nyresvikten.
Og det ser jo absulutt ikke ut som du har noen problemer med konverteringen.
D3 på 117 er jo bra - (for koriositetens skyld er ref.verdiene for D3 eller 25-OH vitamin D3 mye lavere etter vintersesongen (37-131) mot (51-ca. 150 om jeg ikke husker feil) etter sommersesongen)
Det har altså ingenting med inntak av D2 i mat å gjøre.
H:-)
-
15-07-12, 19:59 #12
Med eller uten sol - denne tråden anbefales igjen:
Når jeg leser igjennom tråden (for denne gang/nok en gang) så kan jeg ikke finne at vitamin K2 er nevnt;
for selv om det er nevnt flere ganger i andre tråder - så er det viktig å få det med her også - ta K2-tilskudd når du tar D3Sist endret av Kevlin; 15-07-12 kl 20:32
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
16-07-12, 10:03 #13
Siden vi først prater om d vitaminens fortreffelighet vil jeg gjerne beskrive min erfaring fra årets flotte ferie i Florida.
Selvsagt bør det ikke komme som noen bombe at solen i vårt feriestrøk var adskillig mer enn huden til en nordnorsk blondine takler Naturlig nok takker jeg ikke nei til solkrem med høy faktor...man skal jo overleve ferien og samtidig kunne nyte den med å blandt annet tilbringe timer i sol og basseng. Så d vitamin tillskudd taes som normalt tiltross for solfyllt ferie.
Mine vakre barn er av blandet rase og dermed litt heldigere stilt med mørkere hud enn sin blonde mor. Den yngste har likevel litt lysere hud enn den eldste (det kan være aldersrelatert...tiden vil vise) Hun ble derfor ganske rød i ansikt og på skuldre, en dag vi hadde tilbragt mye tid i solen. Etter timene i solen smørte vi oss med fuktighetskrem. I ansiktet smurte jeg henne med denne kremen og på skuldrene med apotekets aderma krem (som er dyr...ligger på rundt 200kr for en 200ml tube).
Neste morgen var ansiktet helt fint, skuldrene var forsatt røde. Når jeg selv etterhvert fikk problemer med rødhet og soleksem eksprimenterte jeg en god del. Alt soleksem/rødhet forsvant hvis jeg brukte D vitamin kremen, men ikke ved bruk av andre kremer. Jeg snakker ikke om å være ordentlig solbrent, men rød og varm. Skjønt jeg er ganske sikker på at den vil lindre ved ordentlig solbrenthet også. Kremen inneholder i tillegg til D3, vitamin A og E og lukter nydelig av sitrus. Vil førøvrig nevne at på slutten av ferien kunne jeg tilbringe 20 minutter i solen på hver side uten å bli brent...årets store d vitamin bombe Så denne kremen anbefaler jeg til alle som har sart hud og likevel har lyst til å tilbringe noen timer i solen.
Lignende tråder
-
10.000 IU D3-vitamin, betændelse i tandroden, cortisol, thyroid og C-vitamin
Av Anisa i forumet D-vitaminSvar: 4Siste melding: 21-05-10, 19:35 -
Bedre ditt immunforsvar
Av Moxa i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 7Siste melding: 15-12-09, 02:28 -
Hypotyreose tar livet av meg
Av lolipop2000 i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 47Siste melding: 17-03-09, 22:34 -
Kan Tsh forandre seg ved annen sykdom?
Av komlå i forumet TSHSvar: 4Siste melding: 27-01-08, 16:45
Bokmerker