Side 2 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 49
    Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    49
    Meldinger
    135

Standard Sv: Ny på forumet, og har endelig fått konstatert lavt stoffskifte

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Hvis du tåler nøtter, er de supre ernæringsbomber når man lever lavkarbo.
    Favoritten her er paranøtter.
    Nøtter ja. Det er et supert tips. Har jo masse i kjøleskapet som jeg hadde glemt at jeg hadde
    Så nå er et par never med nøtter blitt spist

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    49
    Meldinger
    135

Standard Sint på legen i dag

Merker jeg ble sint på legen i dag.
    Var og tok prøver for ca 1 uke siden for å se om stoffskiftet hadde svart på behandlingen. Og det hadde den jo, og det forventet jeg, men jeg føler at det er mer å hente. Så gledet meg til å gå opp i dose fra 25 til 50. Og endelig kom tlf i fra legen. Og hun sa at stoffskiftet hadde respondert bra (det regnet jeg jo med siden jeg følte en bedring). Men hun ville ikke øke dosen pga at jeg hadde respondert så bra, og at jeg opprinlig ikke hadde bikket over TSH på 10. Hun fortalte at min TSH nå etter 6 uker var på 4,7, altså gått ned i fra 6,3 til 4,7 (ref 0,2-4,0). Nevnte da at når man hadde begynt på behandling så skulle man jo jobbe TSH ned til 0,2-1,5, mellom lj sier hun da at det ikke gjaldt for meg siden jeg ikke hadde bikket over TSH på 10. Men at jeg skal komme tilbake før jeg dro på ferie i august (2 mnd til) for å se om det ikke fortsatt går nedover og blir "bra", for TSH ble jo påvirket av årstidene også. Men hvis TSH'n ikke forandret seg noe spessielt så kunne vi øke dosen litt (dette var også en av respons pga at jeg sa at det står skrevet at når man blir behandlet så skal TSH ligge mellom 0,2-1,5). Hun spurte også om jeg merket noen forskjeller, og forteller at jeg ikke er så intens trøtt lengre, orker litt mer og at jeg har fått litt mer varme i kroppen, men jeg sier også at jeg føler det er mer å hente.

En annen kommentar var at jeg hadde en stoffskifte som var stabilt på alle andre parametre men at det kun var TSH'n som var litt for høy.

Jeg merker at jeg er så sint at tårene triller. Akkurat nå er jeg så utrolig glad for at jeg har bestilt time hos Arendal helsesenter. Da blir jeg i hvert fall behandlet av en som forstår utfordringene

Nå blir det slutt på snill pike syndromet mot leger!!!!!
    Etter å ha knekt sammen i dusjen av rein frustrasjon, har jeg bestemt meg for at jeg skal sende mail til legen. For er mye flinkere til å skrive enn å prate. I den mailen skal jeg linke til div forskjellige forsknings dokumenter som underskriver at jeg bør gå opp i dose. Hvis hu fortsatt nekter så kommer jeg til å skrive at om hun fortsatt mener at jeg ikke skal øke dose, kommer jeg selv til å øke den til 50 mg, og selv ta ansvaret og følge med på om jeg får symtomer på høyt stoffskifte, noe jeg ikke forventer siden jeg kun går på 25 m levaxine. Jeg aksepterer ikke at jeg må vente yttligere 2 mnd for at legen skal forstå at jeg må økes i dose. Det er noe som heter selv ansvar, og det tar jeg nå. For selv om legen er dyktig på andre ting, så har hu filla peiling på lavt stoffskifte. Og skulle hun fortsatt ikke akseptere det så får jeg kutte henne helt ut. For jeg er helt sikker på at jeg får støtte i fra Arendal helseklinikk.

Merker frustrasjonen gir seg litt mens jeg skriver dette. For nå er det slutt på snill pike syndromet! Lena er sint!!!!!

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    46
    Meldinger
    187

Standard Sv: Sint på legen i dag

Sitat Opprinnelig skrevet av Lenak Vis post
    Merker jeg ble sint på legen i dag.
    Var og tok prøver for ca 1 uke siden for å se om stoffskiftet hadde svart på behandlingen. Og det hadde den jo, og det forventet jeg, men jeg føler at det er mer å hente. Så gledet meg til å gå opp i dose fra 25 til 50. Og endelig kom tlf i fra legen. Og hun sa at stoffskiftet hadde respondert bra (det regnet jeg jo med siden jeg følte en bedring). Men hun ville ikke øke dosen pga at jeg hadde respondert så bra, og at jeg opprinlig ikke hadde bikket over TSH på 10. Hun fortalte at min TSH nå etter 6 uker var på 4,7, altså gått ned i fra 6,3 til 4,7 (ref 0,2-4,0). Nevnte da at når man hadde begynt på behandling så skulle man jo jobbe TSH ned til 0,2-1,5, mellom lj sier hun da at det ikke gjaldt for meg siden jeg ikke hadde bikket over TSH på 10. Men at jeg skal komme tilbake før jeg dro på ferie i august (2 mnd til) for å se om det ikke fortsatt går nedover og blir "bra", for TSH ble jo påvirket av årstidene også. Men hvis TSH'n ikke forandret seg noe spessielt så kunne vi øke dosen litt (dette var også en av respons pga at jeg sa at det står skrevet at når man blir behandlet så skal TSH ligge mellom 0,2-1,5). Hun spurte også om jeg merket noen forskjeller, og forteller at jeg ikke er så intens trøtt lengre, orker litt mer og at jeg har fått litt mer varme i kroppen, men jeg sier også at jeg føler det er mer å hente.

En annen kommentar var at jeg hadde en stoffskifte som var stabilt på alle andre parametre men at det kun var TSH'n som var litt for høy.

Jeg merker at jeg er så sint at tårene triller. Akkurat nå er jeg så utrolig glad for at jeg har bestilt time hos Arendal helsesenter. Da blir jeg i hvert fall behandlet av en som forstår utfordringene
    dette høres jo helt sprøtt ut tror nok du trenger å bli litt sint no ja for å få igjennom dine meninger...stå på krava!!!!!
    Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    49
    Meldinger
    135

Uten tiladelse i fra legen har jeg i dag startet på 50mg, men i dag skal jeg også begynne å skrive mailen til legen. Ser for meg at det fort kan ta et par dager for å finne de rette artiklene og slikt. Så hvis det er noen som har linker til artikler som du anbefaler så lim de inn

Da har jeg jobbet litt med å skrive til legen. Har ikke sendt den enda, trengs å jobbes litt mer med. Noen som har tips invendinger eller noe annet ?

Svar til legen

Hei

Jeg klarer ikke å slå meg til ro med at jeg ikke skal gå opp til 50 mg dose på Levaxine. Da du ringte prøvde jeg også å argumentre for det. Men dessverre har jeg snill pike syndrom.
    Jeg går til deg for jeg syns du er en dyktig lege, du er rask, konsis og direkte, noe jeg liker godt. Og som jeg har nevnt, hadde du ikke vært privat lege så hadde jeg satt deg som min fast lege. Jeg har også forståelse for at du har et stort fagfelt, kjenner til det med tanke på at jeg er utdannet geolog. Og man kan derfor ikke kunne alt om alt. Og jeg har flere ganger erfart at du har kommet med utalelser på lavt stoffskifte som tilsier at dette ikke er ditt sterkeste område, noe som er helt greit, og som har gjort at jeg har lest mye forskings matriale, bøker og annen informasjon om stoffskifte sykdom med hovedvekt på lavt stoffskifte så klart. For å bli ekspert på min egen sykdom.
    Normalt sett ville jeg ha byttet lege hvis jeg følte at jeg ikke bli hørt, sett eller behandlet slik jeg burde. Men denne gangen, siden jeg syns du er en dyktig lege, ønsker jeg at vi prøver å sammarbeide sammen og finne løsninger sammen.

Jeg tror ikke du har notert opp min familie historie, selv om jeg har nevnt den.
    Familie historie:
    Min far har lavt stoffskifte, også hans bror og hans søstre (mine tanter og onkler) har for lavt stoffskifte og blir behandlet for det. Utover dette så har alle kusinene mine på far side lavt stoffskifte. Med fetteren vet jeg ikke, og heller ikke min bror. Det vil si at det er 2 gutter som jeg ikke kjenner status på, men at det er 3 jenter som har problemer med lavt stoffskifte. Derfor vet jeg at mine verdier på stoffskifte ikke er en vinter/vår/sommer sykdom. Familie historien min til sier at det ikke er det. Utover dette ble jeg for første gang i en alder av 12, fortalt at jeg lå i grense området. Dessverre ble aldri de verdien notert ned, og den legen eksisterer ikke lengre. Men jeg har innhentet informasjon i fra der jeg kan. Og verdiene er innen for normalen, men bikker over på feil side. Hvis jeg hadde levd i Tyskland ville jeg i visse områder allerede ha blitt behandlet for lavt stoffskifte når jeg bikket 2,0-2,5.

Jeg nevnte i en time at jeg har ønske om å bli gravid, hvor det ble nevnt at jeg kanskje ikke burde begyne på behandlig for stoffskifte. Men ved forhøyt TSH er det både vanskelig (mange blir ufruktbare)og direkte farlig for fosteret å ha for lavt stoffskifte. Det er gjort forskning på dette (dessverre hadde jeg problemer med å finne de artiklene nå) som viser økning av hjerneskader ved ubehandlet forhøyet TSH. Så det er annerkjent at TSH bør i hvert fall ligge mellom 1-2, helst så nærme 1 som mulig. Når man blir gravid trenger også fosteret TSH, så den vordene mor må øke dosen for at begge skal få nok, mener at dosen skulle økes ca 1/3 av stabil dose før graviditet.

Når man har begynt behandling av stoffskifte, så skal TSH behandles ned til å ligge mellom 0,2-1,5. Og fremgangen for å komme ned ditt er jo selvfølgelig at man må øke medesin dosen til man kommer til rett nivå. Man tar da blodprøver hver 6 uke (hver 4 når man er gravid), for da har nivået stablisert seg i cellenivået, pga at kjertelen bruker tid på å stablisere seg etter at den er blitt medisinert. Hvis man da ikke har kommet til ønsket nivå etter 6 uker så øker man dosen og man kommer tilbake om 6 uker for å måle hvordan nivået er da.

En forsknings gruppe konkluderte med at passientene normalt ønsket å bruke 25 mg mer enn legene, for passientene følte seg bedre på høyre doser enn legene ønsket å gi. Yttligere sies det at den perfekte dosen er rett under for høyet stoffskifte, noe som vil si at man kanskje bør jobbe seg opp helt til man får symtomer på høytstoffskifte for så å gå ned et hakk. Klart det beste er at man kan også gå opp det nivået passienten stortrives. Stortrives pasienter er det det samme som riktig dose. Se gjerne ;: Narrow individual variations in serum T(4) and T(3) in normal subjects: a clue to the understanding of subclinical thyroid disease.”
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1...?dopt=Abstract

Informasjon som er hentet ut fra https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10370 ”National Academy for Clinical Biochemistry (USA) har i 2004 fastsat verdens referenceinterval for TSH til 0,4 mU/l - 2,5 mU/l. Men allerede i 2006 behagede det British Thyroid Association at hæve referenceintervallet for TSH helt op til 10 mU/l for både primær OG subklinisk hypothyreose, selv om disse nye guidelines ikke var blåstemplet af National Institute for Health and Clinical Excellence,”
    Dette er ikke ment som kritikk, men at vi begge kan lære sammen hvordan dette fungerer.
    Ut i fra alt jeg har lest, både av bøker og artikkler så bør jeg øke dosen min. Jeg ønsker nå å prøve 50mg. Støtter du meg i dette?

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    49
    Meldinger
    135

Her er alle prøve svarene jeg til nå har klart å hente inn. Bare synd at jeg ikke har klokkeslett på når prøvene er blitt tatt. Men jeg har normalt sett ikke vært der tidligst på morningen. for uten om de siste gangene. Den siste prøven har jeg ikke orket å ringe opp om enda, da jeg ble irritert på legen da jeg var der. Jeg har en glippe på 9 år der, mangler nemlig resultatene til en lege. Men skal få tak på de snart.

Stoffskifte

Dato Tid TSH (Ref.) FT4 (Ref.) FT3 (Ref.) anti-TPO (Ref.) Kommentar
    01/06/2012 08:15 4,7 (0,2-4) 0,25 Tyroksin 6 uker
    17/04/2012 08:15 6,3 (0,2-4) 15,3 (11-23) 5,2 (3,5-6,5) 45 (<100)
    17/01/2012 4,5 (0,2-4) 16,9 (11-23) 5,2 (3,5-6,5) 58 (<100)
    26/01/2011 2,4 (0,2-4) 14,9 (11-23) 4,5 (3,5-6,5)
    30/07/2010 1,9 (0,2-4) 13,8 (11-23) 29 (<100)
    02/02/2010 2,9 (0,2-4) 12,5 (11-23)
    23/07/2009 2,8 (0,2-4) 12,9 (9-22)
    17/08/2000 3,35 15,0
    01/12/1999 2,16 14,9 (<35)
    12/08/1998 1,88 14,2 (<1)

Hadde jeg levd i tyskland så hadde jeg vel vært behandlet for mange år siden..
    Sist endret av Admin; 12-06-12 kl 14:54 Begrunnelse: Tabellen tilføjet

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Da har jeg jobbet litt med å skrive til legen. Har ikke sendt den enda, trengs å jobbes litt mer med. Noen som har tips invendinger eller noe annet ?
    Her er en artikel, der forklarer hvorfor en start på en (for) lav dose ikke er optimal, og forklarer at efter 4-6 uger bør dosen ligge på mindst 1,6-1,7 mcg/kg kropsvægt om dagen. Det er en undersøgelse fra 2005, udført af læger i Holland.

The Starting Dose of Levothyroxine in Primary Hypothyroidism TreatmentA Prospective, Randomized, Double-blind Trial
    (Archives og Internal Medicine, August 2005, Vol 165, No. 15 Arch Intern Med. 2005;165(15):1714-1720. doi:10.1001/archinte.165.15.1714)
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    49
    Meldinger
    135

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Her er en artikel, der forklarer hvorfor en start på en (for) lav dose ikke er optimal, og forklarer at efter 4-6 uger bør dosen ligge på mindst 1,6-1,7 mcg/kg kropsvægt om dagen. Det er en undersøgelse fra 2005, udført af læger i Holland.

The Starting Dose of Levothyroxine in Primary Hypothyroidism TreatmentA Prospective, Randomized, Double-blind Trial
    (Archives og Internal Medicine, August 2005, Vol 165, No. 15 Arch Intern Med. 2005;165(15):1714-1720. doi:10.1001/archinte.165.15.1714)
    Tusen takk Anisa!!

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,364

Har lagt en kommentar i tråden Hjelp til formulering av brev til Legen
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    49
    Meldinger
    135

Sitat Opprinnelig skrevet av Admin Vis post
    Har lagt en kommentar i tråden Hjelp til formulering av brev til Legen
    Tusen takk!!

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    49
    Meldinger
    135

Fikk endelig ut fingeren til å ringe etter prøveresultatet mitt hos legen i dag. Da jeg pratet med legen sa hu at TH4 var jo innen for normalen, og den holdt seg stabil. Da jeg fikk prøveresultatene kunne jeg egentlig ikke tro mine ører, greit nok at Th4 ikke har økt drastisk, men jeg har jo heller aldri vært så høyt noen gang på prøver før. Merker at irritasjonen mot legen bare øker enda mer...
    Hva mener dere?

Stoffskifte

Dato 01/06/2012
    Tid 08:15
    TSH (Ref.) 4,7 (0,2-4)
    FT4 (Ref.) 17,9 (11,0-23,0)
    FT3 (Ref.) 4,8(3,5-6,5)
    anti-TPO (Ref.) 40 (<100)
    Tras 0,8 (<1)
    Kommentar 0,25 Tyroksin 6 uker

Dato 17/04/2012
    Tid 08:15
    TSH (Ref.) 6,3 (0,2-4)
    FT4 (Ref.) 15,3 (11-23)
    FT3 (Ref.) 5,2 (3,5-6,5)
    anti-TPO (Ref.) 45 (<100)

Dato 17/01/2012
    TSH (Ref.) 4,5 (0,2-4)
    FT4 (Ref.) 16,9 (11-23)
    FT3 (Ref.) 5,2 (3,5-6,5)
    anti-TPO (Ref.) 58 (<100)

Dato 26/01/2011
    TSH (Ref.) 2,4 (0,2-4)
    FT4 (Ref.) 14,9 (11-23)
    FT3 (Ref.) 4,5 (3,5-6,5)

Dato 30/07/2010
    TSH (Ref.) 1,9 (0,2-4)
    FT4 (Ref.) 13,8 (11-23)
    Anti-TPO 29 (<100)

Dato 02/02/2010
    TSH (Ref.) 2,9 (0,2-4)
    FT4 (Ref.) 12,5 (11-23)

Dato 23/07/2009
    TSH (Ref.) 2,8 (0,2-4)
    FT4 (Ref.) 12,9 (9-22)

Dato 21.04.2009
    TSH (Ref.) 2,8 (0,5-3,6)
    FT4 (Ref.) 16 (8,0-20)

Dato 17/08/2000
    TSH (Ref.) 3,35
    FT4 (Ref.) 15,0
    Her husker jeg at jeg ga opp litt, var jo bare hypokonder alikelvel. Som legen sa mellom lj

Dato 01/12/1999
    TSH (Ref.) 2,16
    FT4 (Ref.) 14,9
    Anti-TPO 35

Dato 12/08/1998
    TSH (Ref.) 1,88
    FT4 (Ref.) 14,2

Side 2 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005
    Av knokkel i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 72