Viser søkeresultater 11 til 20 av 119
-
13-06-09, 15:05 #11
Sv: Hypothyreose type 2, skeptisk
Vedr. Reverse T3 (rt3) se denne tråd
Vedr. mulig årsag til hypothyreose, der ikke kan påvises ved blodprøver, se denne tråd. Den "anden" type" ("Subklinisk hypothyreose") er mest udbredt, tror jeg, og giver intet udslag i blodprøvene. Ved de andre typer af resistensen mod thyreoideahormonet er er blodprøvene, stort set, også misvisende.
Uanset hvor mange forklaringer man får - mojavi - kan man ikke derved få nogen foræringer. Man er nødt til selv at forstå det, før man kan komme videre i den retning rådene går.... Du er derfor nødt til at give dig selv lidt tid og granske nærmere de oplysninger du finder her. Du kan stille supplerende spørgsmål undervejs, men det er du selv, der skal forstå sammenhængen, før du kan komme videre i din egen vurdering. Sådan er det for alle her.
ut fra disse prøvene mener legen min at jeg skal ha tilskudd av b vitamin, kalsium og d3 og at jeg kan forsøke thyroxin mot symptomene jeg har, jeg har begynt å ta vitaminene, men er veldig skeptisk til om jeg skal våge å forsøke å ta thyroxin
Med hensyn til din fibromylgidiagnose vs. behandling med thyroxin - kan du måske få noget godt ud af at læse Karinas tråd Fibromyalgi = stofskiftesygdom! Eltroxin, Liothyronin og til sidst - Armour. Det sidste jeg hørte fra Karina var, at hendes brug af stofskiftemedicine til behandling af fibromyalgi (som en del læger mener ER en stofskiftesygdom) er gået meget fint og selv hendes egen læge var forbløffet.
God bedring mojavi• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
13-06-09, 17:38 #12
Sv: Hypothyreose type 2, skeptisk
Celleresistens (Hypotyreose Type 2) er umulig å finne ut av på annen måte enn symptom-diagnosering.
For å ta et godt eksempel med bilen du nevnte: Det hjelper lite å bytte bremseklosser, clutch osv. hvis det er FØREREN som grisekjører bilen til et vrak gang på gang på gang.
- På samme måte er cellene synderen her. Hvis cellene er ødelagte, og man HAR hypotyreose (Type 2), hjelper det fint lite å behandle deg for DEPRESJON, FIBROMYALGI, HØYT KOLESTEROL, HJERTESYKDOM m.m.
Behandler man med hormonerstatning (som feks. Armour) vil kroppens naturlige funksjoner gjennopptas, og man blir så frisk som man kan bli!
Nei. Det kan ikke være farlig å medisineres hvis du ikke har Hypotyreose Type 1. Jeg har jo Type 2 og jeg har fungert greit på medisin i en rekke år - Nå ble jeg gitt feil medisin da (syntetisk istedenfor naturlig) så vi kan takke den for at jeg ble verre etter 10 år.
Mange av de vise sier at fibromyalgi ER Hypotyreose (Type 2). Således Diabetes, Hjertesykdom (harde arterier) osv. - Alt kunne ha vært unngått hvis man hadde blitt tidlig nok symptom-diagnosert og behandlet med feks. Armour (naturlig stoffskiftehormon).
"Aldri stol på leger" - Gjør din egen vurdering og undersøkelse før noen som helst behandling starter. Joda, det er jo spennende dette med vitaminer. De er jo tross alt livsviktige for oss. Det KAN ha noe å si at man har for lite her og der. Men om du virkelig HAR Hypotyreose (Type 2) vil nok ikke vitaminer fjerne den sykdommen alene.
Gang på gang på gang ser vi at stoffskiftesyke, eller sånne som deg (som ikke har fått hypotyreose-diagnose fordi blodprøvene dine er "normale") kommer hit til forumet og sier at de sliter. Svaret er så enkelt så enkelt: De fleste av dere har nok Hypotyreose. I form av Type 2. Som de aller, aller fleste med Hypotyreose har. Problemet er bare at verden (pasienter, som leger og endokronologer) er så hjernevasket til å tro at man MÅ kunne bevise det i en blodprøve for at man skal ha sykdommen. I dette tilfellet har minoriteten rett, som minoriteten så ofte har: Hypotyreose Type 2 finnes. Og det finnes laaaaaangt flere som har den enn vi kan forestille oss!
MERK: Jeg leste ikke Anisas innlegg ovenfor før jeg skrev det med Fibromyalgi. Jeg har dratt en konklusjon personlig etter å ha lest bøker om Hypotyreose Type 2 og funnet ut at FIBROMYALGI = HYPOTYREOSE TYPE 2. Aaaaakkurat som mange andre sykdommer er. Vi kunne ha hatt en friskere veden med mange, mange mennesker på stoffskiftehormon-behandling.
-
29-06-09, 00:14 #13
mere skeptisisme
jeg har fått anbefalt å prøve kombinasjonsbehandling for lavt stoffskifte på grunnlag av symtomer jeg har. Alle stoffskifteprøver er innenfor normalverdier. TSH er ganske lavt.
Jeg lurer på hva konsekvensene av å begynne slik behandling er dersom jeg ikke har hypothyreose type 2.
Hvilke virkninger vil det ha på en frisk kropp?
Symptomene jeg har kan skyldes andre ting.
Jeg har en sleknting som får samme behandling, jeg har hele tiden lurt på om hun feilmedisineres, for hun føler seg ikke spesielt bedre, men har gått ned 30 kilo og fortsetter å gå ned selv om hun nå spiser mer enn hun gjorde før.
Er det slik at behandlingen vil gjøre at friske mennesker går ned i vekt til det punkt der de faktisk blir undervektige????
-
29-06-09, 01:15 #14
Sv: mere skeptisisme
Lav TSH med stoffskiftehormoner i normalområdet er jo gjerne tegn på sentrale problemer. TSH skal ikke være lav med T4/T3 i normalområdet.
Og da måler man gjerne også TRH for å se om den målingen kan bidra til forståelsen av situasjonen.
Du er inne på viktigheten av å få en korrekt diagnose - og følgelig også en korrekt behandling.
Og det er jo viktig.
Det finnes feks flere årsaker til at man kan måle lave verdier av stoffskiftehormonene i blodet.
Hovedårsaken er thyreoiditt.....
Det sier man jo, fordi man ikke regner med alle de årsakene man ikke kjenner - og ikke anerkjenner......
Hypothyreose 2 er såvidt jeg kan bedømme en rekke forskjellige tilstander som er teoretisk mulige. Alle (?) går på varianter av celleresistens.
Noen av de variantene man har litt kjennskap til er mulig å genteste for.
Celleblokkasjen fører til høye verdier av stoffskiftehormoner samtidig som TSH er relativ høy.
Denne typen begynner vel å anerkjennes etterhvert.
Verre med typer som på det mer teoretiske plan kan eksistere, men som man ikke kan teste for.
Man må jo ha det svart på hvitt ?
Man stoler jo ikke på hva pasienten sier - sådaså.
"Hvis du har symptomer på lavt stoffskifte, så har du det".
Jo, jeg er langt på vei enig i dette, men det er ikke alltid løsningen er tilskudd av stoffskiftehormoner.
Hvis kjertelen ikke er angrepet av antistoffer skal det jo være en mulighet for å finne årsaken til at stoffskiftet er lavt på annen måte enn å gi hormontilskudd.
Årsaken til symptomer på lavt stoffskifte trenger ikke nødvendigvis å kunne måles, så jeg mener man bør skrive opp symptomene og gå de etter for å være sikker på at disse er relatert til lavt stoffskifte.
Prøvebehandling med tilskudd av stoffskiftehormoner.
Man er forsiktig med dette fordi dette vil senke TSH og dermed frata kjertelen muligheten til å produsere noe.
Men i ditt tilfelle er jo TSH allerede lav sier du - så da faller jo det argumentet.
At man går ned i vekt tyder jo på at hormontilskuddet virker.
Der man ikke går ned, virker de ikke.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-06-09, 12:44 #15
Sv: Hypothyreose. Type 2? Skeptisk
Mojavi,
Da kan slektningen din ha binyre-trøbbel i tillegg. Dette må fikses opp i før man tar T3. Først når man har fikset binyre-problemene, vil stoffskiftehormonene slippe inn i cellene.
Har man nok symptomer på Hypotyreose, har man Hypotyreose, uansett variant.
-
29-06-09, 23:13 #16
"Lav TSH med stoffskiftehormoner i normalområdet er jo gjerne tegn på sentrale problemer. TSH skal ikke være lav med T4/T3 i normalområdet.
Og da måler man gjerne også TRH for å se om den målingen kan bidra til forståelsen av situasjonen. "
Min TSH var ved forrige måling 0,40 (0,20-4,0)
ved ny måling er TSH 0,88
T3 4,4 (2,3-5,7)
T4 14,6 ( 9,0-22)
TSH er jo ikke for lav i forhold til referanseverdiene, men kanskje noe lavere enn de andre to?
Hva er TRH???????
Jeg blir ikke klok på dette fremdeles...hvis jeg medisineres vil jo min TSH gå ytteligere ned, og dermed frata kjertelen muligheten til å produsere....??? Hvor lav TSH er det egentlig tilrådelig å ha da????
"At man går ned i vekt tyder jo på at hormontilskuddet virker.
Der man ikke går ned, virker de ikke. "
Betyr det derfor at jeg ikke vil gå ned i vekt dersom jeg ikke har hypothyreose 2?????? og at jeg har det dersom vekta går ned? eller kan det være at stoffskiftehormontilskuddet gjør at jeg går ned i vekt selv om jeg ikke har det?????
jeg er redd for å ødelegge kjertelen min......kan man det???
forvirringen er fremdeles nesten total her....
-
30-06-09, 01:02 #17
Ikke så lett dette.....
Hormonproduksjonen regulerer seg selv. Et system passer på at det skal produseres nok - men dette kan svikte, og kjertelen kan være iorden.
Hypotalamus er en sensor som føler mengden av en rekke hormoner, bla. fT3 og fT4. Når det er mye av disse, sender den ut lite TRH (lite fT4+fT3=mye TRH)
TRH er en hypofysestimulant - den stimulerer hypofysen til å produsere TSH i henhold til hvor mye TRH den mottar.
I ditt tilfelle er en av flere muligheter :
Hypofysen mottar nok TRH, men produserer ikke nok TSH, og demed blir ikke skopldkjertelen stimulert til å produsere nok stoffskiftehormoner.
Eller : Den mottar ikke nok TRH.
Altså feil i enten hypofyse elelr hypotalamus - såkalt sentral styringsfeil.
Meget sjelden - ofte oversett.......
Hvis man skal billedliggjøre litt :
Når TSH er på 1 er det omtrent så mye gass du må gi bilen når den kjører bortover en flat vei i fartsgrensen.
Hvis ikke du er istand til å trykke inn gasse så langt, vil bilen aldri oppnå fartsgrensen - altså, hvis kjertelen ikke mottar med enn TSH= 0,4, vil den aldri klare å levere normalverdinivåer av fT3/fT4.
Så hvorfor klarer du ikke kjøre fortere ?
Er det så at du ikke tør trøkke inn gassen mer, er det en sentral feil. (hjernen)
Er det så at du klemmer'n tell bånn uten at det går fort nok, er det en primær feil. Motoren (kjertelen) er deffff.
Sentralfeil :
Så hvordan skal du få bilen til å gå fortere når du ikke tør kjøre fortere ?
Du kan jo få noen til å taue den opp i 80 ?
Men hva gjør du med gassbeinet da ?
Jop, du fjerner det fra gassen - du stimulerer ikke motoren fordi du er redd, eller av andre årsaker.
Noen bilister blir slik at de kjører 65 - i førtien som i åttien. Slik blir man når man overlater til pillene å taue en. Man mister sin evne til å påvirke stoffskiftesystemet.
Og det skjer, hvis du tilfører systemet T4 - du tauer deg opp i fart, og den vesle stimuli som kjertelen fikk av TSH=0,4 blir null.
Det er en konskvens av den nødvendighet det er å ha et stoffskifte. Man velger heller det, en ikke i det heletatt....
Du pør :
"Betyr det derfor at jeg ikke vil gå ned i vekt dersom jeg ikke har hypothyreose 2??????"
Hvis man, på grunn av mangel på stoffskftehormoner, eller at man av andre grunner ikke har kunnet bruke de stoffskiftehormonene man har hatt - PLUTSELIG får nok av dem, eller får noen som virker - så vil man gå ned i vekt igjen.
Det er ikke så greitt å svare på det spørsmålet, det er derfor jeg mener at men må få prøve hva som virker best på en.
Hvis du ikke har antistoffer har jeg det inntrykk av hva jeg har lest, at det er vfanskelig å ødelegge kjertelen.
Den kan atrofiere under forsøksperioden, men vil ta seg opp igjen.
Er den derimot svak og utsatt for antistoffer bukker den fortere under enn den ellers ville gjort.
Så vil jeg bare si, at om du er vant til å ha en fT4=20, og nå har 15, så har du lavt stoffskifte. Uansett hva et statistisk gjennomsnitt for din region er - så klart.
"har du symptomene, så har du det".....• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
30-06-09, 11:00 #18
takk for en mer billedliggjøring av problematikken her n`Finn, mener du at min TSH kan tyde på at jeg har problemer med gassen?? hehe. Legen min ser ikke ut til å være interessert i om jeg lider av en sekundær hypothyreose så han har ikke sjekket TRH, men burde jeg kankskje få det sjekket da??? Jeg har sjekket alt mulig annet og hvis jeg hadde sentrale styringsproblemer ville det kanskje ha vist seg på noen andre prøver????
Det jeg vel ikke helt skjønner i din forklaring er det med TSHet, hvis jeg får behandling vil jo TSH synke ytterligere....dette virker ulogisk for meg, blir jeg friskere hvis TSH blir lavere da? Er det ikke et høyere TSH nivå jeg trenger. synes du forklarte at det lave tsh nivået peker på at jeg ikke har nok TRH, men hvis jeg tilfører hormoner vil jeg altså få nok TRH og lavere TSH? Behandlingen maskerer kanskje de reelle forhold da eller????
vil legge til at jeg også røyker, betyr det at mitt tsh nivå er kunstig høyt på grunn av røykingen? Da har jeg vel kanskje en normal TSH på nesten null i dag da hvis jeg slutter å røyke???
Sorry alt dette maset, men jeg MÅ få innsikt i dette......
-
30-06-09, 13:56 #19
Bare "mas" du, mojavi - må nok det for å fatte alt dette.
Og det er jo derfor forumet er opprettet.....
Hehe, ja - det jeg sier, er at det kan se ut som du kan ha problemer med gassen, og at du bør vurdere å undersøke om det er slik.
Celler som vil ha et hormon MÅ HA receptorer for dette.
Det er på denne måten hormonene kommer til rett sted.
Produksjonsstedet bare pøser det ut i blodet uten bestemte "adresser", og så dumper de ned der det finnes egnede "postkasser".
TSH er et styringshormon for kjertelen som produseres i hjernen, og det er kun skjoldkjertelen som har reseptorer for dette.
Eller viktigere : Det finnes IKKE reseptorer for TSH ellers i kroppen.
Dermed virker det kun på kjertelen - ikke andre steder.
Man kan derfor ikke føle eller kjenne noe til TSH.
Har man en kjertel som reagerer, vil mengden stoffskiftehormon etterhvert endres - og dette vil man jo merke.
(derfor mener jeg at fT3/fT4 er MYE bedre å regulere dosen sin etter - det er jo det kjertelen gjør......)
Har man ikke kjertel, eller en som ikke reagerer, vil man ikke merke noe til TSH i det heletatt.
Så har du jo forstått mye da.
Hvis du begynner å spise stoffskiftehormoner, så vil TSH synke ytterligere. Det er u-ungåelig, men du vil få høyere fT4 og etterhvert også fT3.
Og det er jo dette du trenger hvis du sliter med symptomer som skapes av lavt stoffskifte. Og hensikten med en slik prøveperiode er vel å få visshet i om du føler deg bedre med et høyere antall stoffskiftehormoner i blodet, enn du har nå.
En slik situasjon får kjertelen til å atrofiere - den blir mindre.
Jo lenger prøveperioden varer, jo mindre blir kjertelen.
Om kjertelen skal restituere seg når prøveperioden er over, er den helt avhengig av at TSH stiger til et nivå som vil stimulere den til å bygge seg opp igjen.
Og, man vet jo ikke sikkert om din TSH er istand til det - den er mistenkelig lav nå, og må mye høyere for å bygge kjertel, helst over 5.
Så er det vel slik at man kan være bedre tjent med å spise piller enn å hanhle med en for lav fT4. Og hva har man av hjelpemidler for sentrale problemer ?
Jeg har lest at nikotin i blodet fører til en forhøyet TSH, men noen ganger stemmer ikke teori og virkelighet for en.
Om dette var meg, så hadde jeg sluttet (iallfall en prøveperiode....)
Så hadde jeg forsikret meg om at jeg ikke hadde jod eller vitaminmangel
eller noe annet.
Så først hadde jeg gått med på en prøveperiode.
Og jeg ville forberedt meg på at prøveperioden kan bli varig......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
30-06-09, 23:22 #20
n`Finn, takk for enda mer utfyllende svar,
lurer på et par ting til her, du sier at min TSH er mistenkelig lav....den er i dag 0,88, kan ikke dette egentlig peke mot et høyt stoffskifte også??? bare for å gjøre forvirringen total....for det er vel slik at TSH blir lav ved høyt stoffskifte og veldig høy ved lavt?
Du sier også at jeg burde hatt en TSH på over fem for å bygge kjertel, men referanseverdiene jeg har fått fra Fyrst sier at jeg bør ligge mellom 0,20 og 4, da er jo egentlig 0,88 ganske normalt???????
Har det egentlig noen behandlingsmessig betydning hvorvidt min hypofyse mottar nok TRH, men ikke produserer nok TSH eller ikke mottar nok TRH?
Spiller vel kanskje ingen rolle hva årsaken er om behandlingen likevel er den samme????
Jeg søker på en måte en slags vitenskapelig forklaring på mine symptomer uten at jeg er sikker på at jeg kan få det.
Men når jeg har såpass lavt TSH nivå mener du altså at jeg ikke trenger å bekymre meg for at kjertelen skal ta skade fordi den allerede produserer for lite??????
Lignende tråder
-
Hypotyreose type 2
Av minnie i forumet Hypothyreose Type 2 ?Svar: 9Siste melding: 23-11-13, 12:14 -
Hypotyreose Type 2
Av Anisa i forumet Hypothyreose Type 2 ?Svar: 8Siste melding: 31-03-10, 14:06 -
Bilder: FØR og ETTER Levaxinbehandling (Hypotyreose Type 2)
Av Thomas W H i forumet Hypothyreose Type 2 ?Svar: 2Siste melding: 29-09-08, 14:44
Bokmerker