Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
Tråd: Kampen for troverdighet
-
04-09-10, 16:57 #1
Kampen for troverdighet
En spennende avhandling Kampen for (tro)verdighet : Kvinner med ‘ubestemte’ helseplager i møtet med legen og dagliglivet om kvinners usynlighet og møte med leger ved kronisk og usynlig sykdom.
"Materialet består av kvalitative intervjuer med 10 kvinner med kroniske muskelsmerter som er forskjellige i alder, bakgrunn og sykdomserfaringer. Analysene viser at for kvinner med kroniske muskelsmerter kan kampen for å fremstå som en (tro)verdig pasient gå på bekostning av arbeidet for å forsone seg med et liv med kroniske helseplager.
Negative reaksjoner fra legen og folk i dagliglivet kan bidra til at kvinnene overser eller avviser egne smerter og behov. Funnene illustrerer også hvordan legen kan hjelpe kvinner med ‘ubestemte’ helseplager. Når legen anerkjenner pasientens smerter og styrke og derved bidrar til å redusere opplevelser av avmakt, kan kvinner med kroniske muskelsmerter få rom til å konsentrere seg om å tilpasse seg helseplagene fremfor å kjempe for egen (tro)verdighet."
Noen sitater:
"Kvinners plager blir oftere enn menns plager klassifisert som ‘ubestemte’"
"I en annen undersøkelse ble primærleger bedt om å foreslå utredningsopplegg for pasienter med symptomer som ryggsmerter, hodepine, svimmelhet, brystsmerter og slapphet. Man fant her at de mannlige pasientene ble grundigere utredet enn de kvinnelige pasientene med samme symptomer."
"Det at kvinner oftere får symptomdiagnoser og at kvinners helseplager oftere klassifiseres som ubestemte enn hva tilfellet er for menns helseplager, er ikke nødvendigvis et uttrykk for faktisk sykelighet (Malterud, 1993b): Det kan også være et uttrykk for at det ikke bare er mennesker som har to kjønn, men at selve diagnosesystemene også er kjønnet ved at legen lettere ser og fortolker kvinners plager som psykosomatiske og menns plager som somatiske (Christensen, 1996; Dæhli, 1993b; Malterud,1999; Werner, 2001)"
"Mye tyder på at legen synes det er vanskelig å håndtere pasienter med langvarige og ‘ubestemte’ smertetilstander."
"Brå død, rask bedring og sykdommer som innebærer bruk av høyteknologisk medisinsk utstyr har høyere prestisje enn kroniske sykdommer som ikke lar seg kurere og sykdommer som gir langsom lidelse og forfall, viser en undersøkelse av Album (1991a)."
"Mens de mannlige pasientene ble beskrevet som “kjekke og greie”, ble de kvinnelige pasientene betraktet som “sytete og klagete”."• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
04-09-10, 17:07 #2
Sv: Kampen for troverdighet
Ja, Vigdis , vi er the nigger of the world... Læs supplerende i tråden Kvinner går oftere til lege indlæg nr. 4
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
04-09-10, 19:21 #3
Jepp - sånn er det !
Og det henger vel i gjen fra den tia da leger var menn og kvinner var "sytete pasienter" - forsto ikke legene hva kvinnene sa ? (les sier?)
Og alle de kvinnelige legene som er tilkommet gjør sitt beste for å oppføre seg som "gode leger" (les : syns det samme som sine mannlige kolleger)
Det er mulig jeg legger hodet på blokken, men sånn oppfatter jeg dem.
Kjære kvinnelige leger, vær for all del kvinner !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
04-09-10, 19:28 #4
"Brå død, rask bedring og sykdommer som innebærer bruk av høyteknologisk medisinsk utstyr har høyere prestisje enn kroniske sykdommer som ikke lar seg kurere og sykdommer som gir langsom lidelse og forfall, viser en undersøkelse av Album"
Denne er jo også kostelig! Hjerte og kar er høyt på rangstigen. Spennende, spennende for de dyktige legene.
Kronikere, huff, nå igjen
Men: Legeforeningen er litt i flyt: de har startet blogg ("Syk og dermed en kvise på samfunnets rompe?" eller på dansk "Syg og dermed en byld på samfundets røv?"), der kan vi faktisk skrive hva vi mener etter innleggene som skrives av faste skribenter• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Bokmerker