Viser søkeresultater 11 til 20 av 23
Tråd: PMS og lavt stoffskifte
-
12-05-10, 13:41 #11
Sv: PMS og lavt stoffskifte
Ved du hvad, rexxy69? DET du skriver her, er den sødeste musik i mine ører. Det burde vi alle mene og gøre. Det er den eneste vej frem, når man først har famlet længe i blinde efter (selv)hjælp, hvor alt andet har svigtet. Godt tænkt og godt gået, rexxy69! Du er bare go`! Det er SÅ godt for alle her, at du gider dele af dit (sikkert sparsomme) overskud. Tak skal du have!
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
12-05-10, 17:17 #12
Takk for det Anisa.
Er inne i en god periode med bra overskudd til det som er viktig for meg .Jeg har fått flere ting på plass etter å ha lest meg til, satt opp en plan over hva jeg skal spise både av mat og tilskudd, trening og hvilke kamper jeg bruker energi på både privat og på jobb i tillegg til optimal dosering av stoffskiftemedisin i grove trekk. Når jeg skal ta hvilke blodprøver/andre prøver osv. som jeg sirlig fører resultatene i diverse skjema for å ha full kontroll selv. Om ting ikke stemmer kan jeg noen ganger lese ut av "statistikkene" mine hvorfor jeg nå har det skitt og da blir det ikke så uoverkommelig. Legene imponeres også til en viss grad av alle skjemaene mine så jeg har ingen problemer med å få sjekket det jeg føler jeg har behov for til enhver tid.
Nå har jeg lest så mye i så mange år og har såpass med energi at jeg vil bruke all kunnskapen til noe. Holder på med en grad i ernæringsfysiologi (i tillegg til jobb) som jeg nok vil bruke litt tid på selv om det går ganske greit. Har jo langt mere info innabords enn hva pensum krever. Mye lettere å ta inn og lære også når det er interessant. Og det er det - det er jo det som har gjort at jeg har fått ett liv igjen
Har et lite dikt jeg tar frem på de tunge dagene (ja for de er der fremdeles - er langt fra 100%) - Det er originalt spansk av Antonio Machado men oversatt går det slik:
Vandrer, dine fotspor er veien
intet mer
Vandrer, det finnes ingen vei
veien blir til mens du går
Mens du går bli veien til
og ser du deg tilbake
ser du stien du aldri mer skal følge
Vandrer det finnes ingen vei
bare fotsport i havet....
Det er vel stort sett det jeg lever etter - ser meg ikke tilbake til hvor dårlig jeg har vært.
Er ikke bitter for at ingen har hjulpet meg tidligere, det skaper kun negativ energi.
Føler veien jeg har valgt til noe overbeviser meg om at jeg bør ta inn på en annen vei
..........men det har tatt meg noen år å komme hit
H
-
26-07-10, 16:18 #13
Tenkte jeg bare skulle følge opp min egen tråd her. PMS er fortsatt et problem men jeg har blitt merkbart bedre siden oppstart på Erfa og ikke minst akupunktur. (Muligens har det også hjulpet noe med alle tilskuddene jeg tar, bl.a. magnesium, calsium, progesteronkrem og nattlysolje).
Nå har jeg imidlertid vært uten akupunktur i fire uker og det merkes virkelig. Kroppen tappes for energi og hypo symptomer kommer, arghhh. Det KAN jo i høyeste grad tenkes at formen er på vei ned generelt sett, men jeg tror og håper formen vil bedre seg når akupunktøren er tilbake fra ferie.... Merket god effekt umiddelbart etter behandling, og kan derfor anbefale dette til andre som sliter med pms. For å være på den helt sikre siden, dvs før jeg virkelig anbefaler dette 100 %, skal jeg gi tilbakemelding på om formen stiger når jeg begynner med akupunktur igjen i august. Det skal virkelig bli spennende å se. Jeg har hittil fått behandling for pms og binyrer samtidig. Har langt i fra blitt kvitt symptomene 100 % med akupunktur, men bare symptomlindring i seg selv gjør stor forskjell i min hverdag.
-
10-08-10, 11:16 #14
Hej Berit1974
Hvordan går det med PMs og "helvete" for tiden?
Iflg. min egen erfaring påvirker hverken Thyroid, magnesium, calcium eller endda natlysolien PMS nævneværdigt. Derimod progesteroncremen er ofte en god hjælp, selv om den bygges (irriterende) langsomt op og kan ikke trylle PMS væk over kort tid.... Jeg kommer tilbage til denne tråd du har oprettet i maj (?), fordi i en anden tråd skriver du i dag, at du ikke kan mærke virkningen af progesteroncreme. Jeg kan love for at den virker, men det gør den i forhold til hvor progesteronets "virkefelt" findes og der hvor det foregår er udenfor vores bevidste opfattelse/sanserne.... Ligesom de fleste ikke kan mærke at mavesyren dannes i mavesækken og kun når den mangler, mærker vi effekten af det.
Derudover betyder tilførsel af progesteron(cremen) en hel del for binyrerne idet de plejer "stjæle" progesteron til cortisol-omdannelse, hvis "råstoffet" (pregnenolone) mangler, mens der er brug for cortisol. Mange oplever udvikling af PMS, hvor progesteron er blevet "stjålet" til andre formål og underskud af det har fremprovokeret PMS. Sådan er det så meget med de hormoner, som de arbejder på kryds og tværs af hinanden, hvoraf det meste kan vi slet ikke opfatte med vores sanser, undtagen indirekte via symptomerne.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
11-08-10, 00:33 #15
Så ikke denne med en gang Berit men pregnenolone som det var snakk om i annen tråd fungerer bra,
jeg har kuttet dim-plus som erstattet progesteron cremen jeg brukte før det,
gode virkninger på begge disse også men nå tar jeg kun pregnenolone og har ikke fått tilbake noen symptomer, enkelte perioder svinger det jo litt og da har jeg creme i skapet med progesteron som man kan fylle på med litt i enkelte perioder,
tror du kunne hatt like godt av pregnenolone som meg, fungerer helt fint samt at creme kan fylle på litt når man trenger litt ekstra,
så for oss som er litt voksne damer kan det være greit å ha en progesteron og en pregnenolone creme i skapet,
hoved dosen tar jeg i tablett form.
har ikke hetetokter og fyller på litt hvis humøret svinger, hodepinen har også vært borte siste uken igjen, det var den sist også som jeg brukte pregnenolone, bare det er vært å bruke det for.Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
11-08-10, 09:37 #16
Hei Ansia og Pebles
Det skal bli spennende å se om det vil hjelpe med tilførsel av pregnelonone på pms'en. Tar foreløpig 10 mg (begynte for to dager siden). Er det ikke slik at kvinner som ikke har kommet i overgangsalderen ikke tåler så høye doser? Mener å ha lest det et sted.
Hadde også min første akupunktør time i går etter sommeren, så det er også med på å dra lasset, forhåpentligvis.
Jeg skal fortsette å smøre meg med progesteron krem fra dag 12. Merker ikke effekt men om det kan virke det på lang sikt, er det verdt det....
Enig med Anisa at det nok først og fremst er hormoner som er avgjørende for å stabilisere pms, og ikke kosttilskudd. Wilson skriver imidlertid i sin bok at magnesium mangel og/eller progesteron mangel er en av de største årsakene til pms. Så jeg dytter i meg magnesium også:-)
-
12-08-10, 01:56 #17
Pregnenolone er mat for å lage de hormonene du trenger,
trenger binyrene får de og trenger du andre ting får du det, det står anbefalt dagsdose 50mg men at enkelte kan klare seg med 25, jeg tar 25 og en adrenal stress end nå i overgangen til bare pregnenolone et par uker, fyller på med creme når jeg føler for det og i enkelte perioder i syklusen min tar jeg en 3-4 dager med progesteron.Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
12-08-10, 09:43 #18
Dosebehov varierer fra person til person. Jeg fikk litt hodepine i går av bare 10mg så jeg holder meg på den dosen foreløpig. Om kroppen blir vant til det, kan jeg øke. Virker også som pregnelonone har effekt på blodsukkeret. Det har ihvertfall vært påfallende stabilt de siste dagene, dvs jeg må ikke spise annenhver time for å holde det oppe, hvilket føles bra! DHEA stabiliserer blodsukkeret (iflg en artikkel på nett jeg leste), og pregnelolone lager jo DHEA, så kanskje det er derfor. Visstnok kan pregnelonone virke slankende også leste jeg- hadde ikke hatt noe i mot det heller da- alltids lov å håpe
Er veldig spent på den videre effekten av pregnelolone. Burde sikkert ha begynt med det før- men, men... Er imidlertid redd for bivirkninger som hodepine og hjertebank, for da må jeg i verste fall slutte, men antakelig vil det gå å redusere dosen til 5 mg.
-
12-08-10, 13:28 #19
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
23-01-12, 21:02 #20
Takk for en god tråd BeritM, selv om innlegget er gammelt er det høyaktuelt!
Iallefall for meg.... har slitt lenge med dette, men har nettopp fått diagnosen pmdd, premenstruell dysfori disorder, kraftig pms, ja. Og med hashimotos, synes det er mange like symptomer, og jeg er gasnke langt nede i denne spiralen, og kaver meg sakte opp. Fikk heldigvis endel tips her da
Rexxy69:
Er inne i en god periode med bra overskudd til det som er viktig for meg .Jeg har fått flere ting på plass etter å ha lest meg til, satt opp en plan over hva jeg skal spise både av mat og tilskudd, trening og hvilke kamper jeg bruker energi på både privat og på jobb i tillegg til optimal dosering av stoffskiftemedisin i grove trekk. Når jeg skal ta hvilke blodprøver/andre prøver osv. som jeg sirlig fører resultatene i diverse skjema for å ha full kontroll selv. Om ting ikke stemmer kan jeg noen ganger lese ut av "statistikkene" mine hvorfor jeg nå har det skitt og da blir det ikke så uoverkommelig. Legene imponeres også til en viss grad av alle skjemaene mine så jeg har ingen problemer med å få sjekket det jeg føler jeg har behov for til enhver tid.
Dersom du enda er her: Vil du dele denne planen og skjemaet, hvilke blodprøver/andre prøver og når du tar de??
Kjenner meg helt overlesset av alt dette, tall, verdier, symptomer, hormoner, tilskudd, mat etc etc. Energi-hormon-og stressnivået mitt er i ubalanse, så blir takknemlig dersom du vil dele disse skjemaene ;)
på forhånd takk!
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 14:09 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 21:53 -
svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
Av isa1 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 11-06-09, 20:54 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 21:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 23:46
Bokmerker