Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 18 av 18

Tråd: Tips

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard Sv: Tips

Det må jeg også unnskylde Bastian - glemte helt at du gikk på TyCa behandling.
    Det viktigste er jo å hindre TSH til vekststimulering av kjertelrester.
    Kroppen vil da fjerne disse etterhvert.

Og - bare for å nevne det - ingen som går på hormonerstattning skal ha en viss hverken TSH eller andre parametere.
    Normalverdier fremkommer statistisk ved undersøklser av antatt friske mennesker - som går på sine egne hormoner.
    Det er faglig feil å overføre statistikk mellom populasjoner uten å korrigere for faste variasjoner.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Noget kunne tyde på, at du er (måske?) typen som "medfødt" skal ligge højt i FT4? Det gør jeg (f.eks.) og jeg er decideret syg når mit FT4 er under 28-30. Læs evt. tråden "Normalområde" findes ikke...., hvor jeg har samlet lidt info om netop det.

Prøv at gange din kropsvægt med to og du vil få nogenlunde det (an)tal µg/mcg af Levaxin som gerne skulle være "din" mindste dosis og i flere tilfælde skal dosen ligge endnu højere. Jeg har både læst og hørt en hel del om at folk opereret for skjoldbruskkirtelkræft skal rigtig højt op i medicindose før TSH er så undertrykt at det ikke længere kan stimulere evt. tiloversblevne skjoldbruskkirtelceller til fortsat vækst. 175 mcg Levaxin fra april og til nu virker langt fra højt nok til en velvoksen (?) mandlig krop, medmindre du vejer under 70-75 kg.

Eller gå slet og ret direkte over til Thyroid, da denne vil langtids-sikre dit liv fremover.
    Minstemålet mitt skulle da være 200mcg om det er 2x vekta som gjelder. Har lest det før her inne også tror jeg. Nye prøver om 4 uker og mulig ny doseøkning da. Erfa orker jeg ikke tenke på enda, men spør meg senere i høst om ikke det er blitt noe fremgang. Da har vel pipa fått en annen låt.
    Kanskje jeg også er som du å må ha høye Ft4 verdier ?

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Det må jeg også unnskylde Bastian - glemte helt at du gikk på TyCa behandling.
    Det viktigste er jo å hindre TSH til vekststimulering av kjertelrester.
    Kroppen vil da fjerne disse etterhvert.

Og - bare for å nevne det - ingen som går på hormonerstattning skal ha en viss hverken TSH eller andre parametere.
    Normalverdier fremkommer statistisk ved undersøklser av antatt friske mennesker - som går på sine egne hormoner.
    Det er faglig feil å overføre statistikk mellom populasjoner uten å korrigere for faste variasjoner.
    Mener du jeg kun skal kjenne på kroppen hvordan jeg føler meg og ignorere blodprøvesvar ? De er jo en pekepinn på hvilke doser jeg trenger slik jeg ser det.
    Men, så er jeg da ganske fersk i dette "faget" ;)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Tips

Sitat Opprinnelig skrevet av Bastian Vis post
    Kanskje jeg også er som du å må ha høye Ft4 verdier ?
    Til det sidste først: det er set før og personligt tror jeg (efterhånden) af FT4 skal ligge ganske højt hos mange flere mennesker, end lægerne tror. Jeg mener også at have læst mere end et sted, at folk der har været opereret for skjoldbruskkirtelkreft og efterfølgende er medicineret højere (nok) end "vanlige" hypothyreosepatienter, de lever længere, har bedre livskvalitet og plages mindre af sekundære sygdomme....
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bastian Vis post
    Nye prøver om 4 uker og mulig ny doseøkning da. Erfa orker jeg ikke tenke på enda, men spør meg senere i høst om ikke det er blitt noe fremgang. Da har vel pipa fått en annen låt.
    Jeg synes ikke at du skal være alt for tålmodig Bastian. Selvfølgelig skal du (vi/alle) give tid. Derom ingen tvivl. Men vent ikke så tålmodigt og så længe, at den postoperative hypothyreose når at skade kroppen alt for meget... Måneder er ok, men vent ikke i årevis for det er ikke sikkert, at kroppen kan reparere det tabte, hvis der bliver for meget at reparere.

God bedring. Jeg skal nok spørge dig senere i høst.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Til det sidste først: det er set før og personligt tror jeg (efterhånden) af FT4 skal ligge ganske højt hos mange flere mennesker, end lægerne tror. Jeg mener også at have læst mere end et sted, at folk der har været opereret for skjoldbruskkirtelkreft og efterfølgende er medicineret højere (nok) end "vanlige" hypothyreosepatienter, de lever længere, har bedre livskvalitet og plages mindre af sekundære sygdomme.... :

Jeg begynner også å få det inntrykket etter å ha lest litt rundt på nettet.

Jeg synes ikke at du skal være alt for tålmodig Bastian. Selvfølgelig skal du (vi/alle) give tid. Derom ingen tvivl. Men vent ikke så tålmodigt og så længe, at den postoperative hypothyreose når at skade kroppen alt for meget... Måneder er ok, men vent ikke i årevis for det er ikke sikkert, at kroppen kan reparere det tabte, hvis der bliver for meget at reparere.

Jeg skal nok spørge dig senere i høst.
    Fingerledd og armer sliter litt nå for tiden, må masseres flere ganger om dagen. Starta med tommel og spredte seg til flere fingre etter noen dager. Snedige greier dette her Men jeg er veldig glad for at det er folk her inne jeg kan prate og diskutere med. Hvilke skader er det som ikke kan repareres du tenker på ?

Skal vente til november/desember før jeg ber legen vurdere Erfa. Da skulle jeg ha tid til enda 2 doseøkninger om det ikke skulle bli bedre. Legene mine er veldig greie forresten. Kanskje er det bedre med en kombinasjonsbehandling med Liothronin enn med Erfa ?

Jeg skal nok spørge dig senere i høst.
    Takk, og det fint at du "passer på meg"
    Sist endret av Bastian; 10-08-10 kl 17:46 Begrunnelse: glemte en quote

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Jeg blander jo korten litt her da. "Og - bare for å nevne det - ingen som går på hormonerstattning skal ha en viss hverken TSH eller andre parametere.
    Det er faglig feil å overføre statistikk mellom populasjoner uten å korrigere for faste variasjoner."

Dette var bare et generelt svar - sånn er det vanligvis.
    Det er helt sikkert at du også bør kjenne på din situasjon.
    Ha som formål å ha en høy dose som undertrykker TSH, men lære deg de tegn som forteller om både for lav og for høy dose.

Et Thyroid er forøvrig best til det. En Lio./Levax. er nest best. Ren Levax. regnes vel som den svakeste av de behandlingene som er egnet til å undertrykke TSH.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Et Thyroid er forøvrig best til det. En Lio./Levax. er nest best. Ren Levax. regnes vel som den svakeste av de behandlingene som er egnet til å undertrykke TSH.
    Skjønner, tror jeg. Men er det ikke en fordel å ha lio/Levaxin i 2 separate piller slik at man kan ha en fordeling som man kanskje trives best med ? Eller har jeg misforstått om jeg sier det er et fast forhold mellom t4/t3 i f.eks Erfa ?
    Var det 1 på 4 sånn ca ?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Neida, du er absolutt inne på det.
    Og man har jo muligheten til å justere blandingsforholdet T3/T4 ved bruk av syntetiske hormoner. Dette forholdet er ikke helt ideelt i tyroide preparater sies det. fT3 blodprøven min er høyere enn "normalen" - men.....er det sikkert jeg så normal da ?
    Jeg kan ikke si jeg merker noe til det. De gærne har det godt, vettu

For meg var det syntetiske ikke et alternativ. Det ble forsøkt i flere varianter. Jeg er kommet til at for meg var det et valg mellom syntetiske eller tyroide.

Så er vi jo ikke like.
    Kan hende du kommer fram til helt no annet.
    Da må du få de valgmulighetene du trenger for å finne fram.
    Det håper jeg du, og alle snart får.

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Trenger tips om amour og Hydrocortisone
    Av Hassan i forumet Hydrocortison
    Svar: 14
    Siste melding: 21-02-10, 17:58
  2. tips om renseprodukter for fet hud?
    Av Lissa i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 16
    Siste melding: 29-05-08, 11:47
  3. Noen tips om Kosthold
    Av i forumet Helbred og kosthold