Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
-
20-05-10, 22:31 #1
TSH skjønner jeg. Men hva med F4 osv.?
Er usikker på om denne tråden ligger riktig, men er bare å flytte den visst den er helt feilplassert
Jeg lurer litt på hva alle disse forkortelsene for verdier står for. TSH skjønner jeg. Men hva med F4 osv.? Hva betyr dette (altså hva ser de etter visst de tar sånne prøver), og hva er normale verdier?
Noen som vil gi meg en god og ikke altfor avansert forklaring?
-
20-05-10, 22:46 #2
Sv: jeg skjønner ikke helt dette jeg..
Skoldkjertlen produserer fT4 som binder seg til et blodprotein (TBG) og heter da T4. fT4 er forkortelse for fritt T4.
T4 ser en på som en lagervare for stoffskiftehormonet som er fT3.
T4 består av to tyrosinproteiner som har 4 jodatomer.
T3 har 3 jodatomer osv.
Kroppen skaffer seg fT3 fra to kilder : Leveren og kjertlen.
Leveren omdanner fT4 til fT3.
Når det er lite fT3/fT4 i blodet produserer kontrollsenteret mye TSH (ThyroideaStimulereneHormon).
Høy TSH gjør at kjertlen får mer jod, slik at den produserer mer T4/T3, slik at det kommer i en viss mengde som kontrollsenteret er "fornøyd" med.
Så analyserer laboratoriene en masse prøver av antatt friske personer.
Noen har lav - noen har høy. Så lager amn grense verdier for hva som er noemalt i en frisk befolkning.
Feks fT4 kan i en lab ha grenseverdiene 10-20.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-05-10, 13:25 #3
Tusen takk
Nå blir det forhåpentligvis lettere å forstå hva andre prater om
Har aldri fått noen forklaring på dette, og heller aldri fått vite prøvesvarene. Kanskje på grunn av min unge alder? Jeg får bare brev eller telefon om at prøvene var fine så jeg kan bare fortsette på samme dose, eller at jeg fortsatt har lavt stoffskifte og skal øke dosen.
-
21-05-10, 13:38 #4
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
21-05-10, 18:03 #5
Kjære Shorty.
Jeg er også ganske ny i "gamet" - men sist jeg var hos legen la jeg merke til at han hadde alle prøvesvarene som var tatt de siste årene samlet kronologisk etter dato på pc'en sin. Har faktisk allerede tenkt å be han skrive det ut til meg når jeg skal til kontroll i neste uke.
Ellers meldte jeg meg nylig inn i Norsk Thyreoideaforbund, og fikk da en liten "velkomstpakke" der det også lå et par "Kontrollkort for thyreoideasykdom" (i lommebok-størrelse) som man kan be legen fylle ut - evt. fylle ut selv dersom du har fått en utskrift der resultatene står. Personlig synes jeg et slikt kort er praktisk fordi jeg da vil ha "alt på et sted".
Ser på kortet at det er laget av legemiddelfirmaet Nycomed, så du kan sikkert få et slikt kort ved å henvende deg til dem også.
Mange hilsener fra meg!
-
21-05-10, 22:48 #6
Tusen takk dere
Hihi nå fikk jeg vite at Norsk Thyreoideaforbund finnes også. Er visst mange ting jeg ikke har fått med meg ja
Er vel ikke direkte ny i gamet, men er ganske nytt for meg å plutselig måtte "ordne opp" selv. Har vel så og si brutt med foreldrene mine, så nå må jeg holde orden på sånt selv. Er vel også først nå at jeg har lært meg å ikke bare "ta til takke" med den lille infoen jeg har fått fra lege, og jeg har også forstått at mye av de fysiske plagene mine mest sannsynlig skyldes stoffskiftet. Så nå vil jeg lære mest mulig, og en dag skal jeg være med på å spre budskapet om at vi ikke bare er late - men at vi har en sykdom
Jeg vil ikke lengre godta at "prøvene dine er fine, så symptomene dine er nok psykiske". Så nå skal jeg prøve å sette meg skikkelig inn i hva dette er for noe
Skal be om å få overført journalen min til min nye fastlege på Tirsdag, og forhåpentligvis få ny time til uka, for å ta nye prøver og så forlange å faktisk få prøvesvarene, og ikke bare legens mening om hva som er bra og ikke
-
22-05-10, 14:10 #7
Godt sagt! Shorty
Men du behøver ikke vente med at være med til at sprede budskabet, til du har selv lært en masse. Du kan kontakte Ruth Roland gennem denne tråd: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=8184 og måske komme med i hendes kunstprojekt om vores fælles skæbne. Du er ung og sygdommen har spærret for fremtiden for dig, når man tænker på uddannelse og uafhængighed af systemer. Du repræsenterer mange andre i samme situation og Ruth Roland kan præsentere denne skæbne via sin kunst og en udstilling i løbet af et år eller to. Kontakt Ruth, Shorty. Det bliver hun sikkert glad for.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
23-05-10, 20:41 #8
Obs obs når dere ber om slik utskrift med alle svar: Referanseområdene kan ha forandret seg gjennom tida, dvs. gamle svar kan være fra en annen lab. enn nyere svar, eller referanseområdet hos lab'n kan være endret. På prøvearket vil kanskje bare de siste referansegrensene være oppgitt. Da kan ikke gamle svar tolkes på samme måte. ..
-
23-05-10, 23:19 #9
-
23-05-10, 23:29 #10
Referanseområde dannes av hvert laboratorium.
Det analyseres et stort antall prøver og så tar man bort de laveste og de høyeste, så får man feks at TSH er fra 0,5-3,6.
Så kjøper laboratoriet nytt testapparat, og da må denne lages pånytt.
Så kan det vise seg at de nye instrumentet har et annet ref.område - feks. fra 0,3-3.
Det betyr at samme blodprøve analysert ved begge vil få to forskjellige resultater.
Derfor må ref.området alltid stå bak resultatet.
Nå er forresten akkurat TSH en av de som minst variasjon i ref.området.
for fT4 har noen labber 12-22, andre har 8-17.
Et resultat på 15 er bra i det ene, men dårlig i det andre.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Rare verdier - skjønner ikke noe
Av Monja i forumet Normalverdiene?Svar: 16Siste melding: 26-02-10, 04:17 -
Nybegynner... og skjønner ingenting...
Av Destiny85 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 24Siste melding: 02-03-09, 11:43 -
Prøveresultater - noen som skjønner seg på dem?
Av Vimseliten i forumet BlodprøverSvar: 10Siste melding: 15-06-08, 17:58 -
Jeg skjønner ingenting.?!
Av Veronika i forumet Høyt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 10-05-05, 09:44 -
Jeg skjønner ikkeno
Av serafina i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 7Siste melding: 02-05-05, 12:11
Bokmerker