Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
-
29-07-09, 00:38 #1
Hypothyreose. Oversikt over hva som kan være lurt å sjekke!
Hallo dere lærde! Hva med en oversikt over hva det kan være lurt å sjekke på blodprøver, og en oversikt over hva de ulike prøvene indikerer? Og forslag på hvor ofte en burde ta de ulike prøvene? Jeg føler meg til tider ganske så forvirret og hjelpeløs.......
- Thyroideastimulerende hormon (TSH) (det ideelle er mellem 1 og 2 mU/l)
- Fri T4 og fri T3 (det inaktive og det aktive hormon)
- Thyroidea-antistoffer (TPO), som kigger efter en autoimmun reaktion, der ofte forbliver udiagnosticeret, hvis andre test er normale, da lægerne ikke rutinemæssigt tjekker dette.
- Eventuelt en test, der kaldes thyroideaudløsende hormon (TRH) stimulationstest.
- Eller en 24-timers urintest for fri T3, som kan være nyttig ved tilfælde, der ellers er vanskelige at diagnosticere.
Han skriver yderligere:
"Hvis du tror, at du har et problem med din skjoldbruskkirtel, skal du få foretaget en række tester for at identificere enhver skjult reaktion på gluten, som findes i hvede, byg, rug, havre, kamut og spelt.
- 19A antigliadin antistof test
- IgG antigliadin antistoffer
- 19A antiendomysium antistoffer
- Væv-transglutaminase antistof test (IgA og i særlige tilfælde IgG)
- Antigliadin 19A og tTG i afføring (www.enterolab.com). en hjemmetest for hvede- eller glutenallergi
- HLA DQ2 og DQ8 genotypetest, gentest for cøliaki- eller glutenfølsomhedsgenet
Nora ved en hel masse om "gluten/cøliaki-vinklen" på stofskiftesygdom.Sist endret av Anisa; 16-02-10 kl 15:29
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
13-11-09, 13:05 #2
Sv: Blodprøver for dummisene! Oversikt over hva som kan være lurt å sjekke!
Første bud i tolking av blodprøveresultater, er om man spiser medisin som kan påvirke resultatene.
Det er viktige forskjelller på hvordan man bedømmer feks. TSH om man spiser stoffskifte medisin eller ikke.
Og hva er vitsen med å vite om fT4 er 11 eller 18 hvis du allikevel føler deg elendig ?
Mange tror på at vi skal medisinere oss til blodprøver som ligner de som friske mennesker har. Og det skal vi gjøre ved å tilføre oss preparater isteden for kroppens egenproduserte.
DET tror jeg ikke på !
Jeg er nok av de som mener at en bør stole mer på seg selv enn på den tolking man mottar på de prøvene man idag definerer som stoffskifteprøver.
På ikke medisinerte i en feilsøkingsfase er TSH - fT4 nødvendige i tilstandsvurderingen. Antistoffprøver er avgjørende prøver for kjertelens helsetilstand og for om den vil være istand til å møte kroppens krav til hormonmengder.
Dagens arbeidshypotese er nok dessverre slik at behandlermiljøet har krav på seg til å vurdere oss etter vedtatte rettningslinjer, og det er lite vi som enkeltpasienter kan gjøre med det.
For min egen del synes jeg det er viktigere å se på andre blodprøver enn de som regnes som stoffskifteprøver.
Eks.
Hva skjer med kroppen når den er utsatt for lavt stoffskifte - hva fører det til ? Med andre "ting" altså ?
Før man fikk soffistikerte apparater som kan måle nær sagt alt, visste man at kolesterol økte fordi stoffskiftet var lavt.
I dag bagatelliserer man tidligere tiders viten med at man visste jo så lite den gangen.......
Og hvorfor ? - jo, idag kan man ta en måling av den mengde stoffskiftehormoner som er i blodet - OG, hvis den er normal er det IKKE stoffskiftet som har skylden for det høye kolsterolet !
Man trekker denne bastante og avgjørende sluttning, og sender pasienten hjem !
Og man trekker sluttningen på fullstendig manglende grunnlag ! Tilstrekkelige stoffskiftehormoner i blodet er ingen garanti for at de er i cellene og gjør jobben sin ! Det er ikke i blodet de gjør jobben !
Og om de ikke er i cellene og gjør jobben sin, vil kroppen reagere på det lave stoffskiftet. Klart det !
Det mange andre "parametere" som endrer seg med stoffskiftet - det REELLE stoffskiftet altså :
Blodparametere som varierer med stoffskiftet.
Karotener : Serum-Karotener - Alfa- og beta-karotener
Indikasjoner : Eventuelt ved mistanke om fettmalabsorpsjon.
Prøvetaking : 0,5 mL serum. Prøven må beskyttes mot lys.
Forventet svartid : Analysen utføres 2 ganger per måned.
Referanseområde : 0,14 - 0,96 µmol/L
Analytisk og biologisk variasjon
Analytisk variasjon: 10,9 % ved 0,66 µmol/L
Intraindividuell biologisk variasjon: 35,9 %
Totalvariasjon (analytisk og biologisk): 37,5 %
Tallene er variasjonskoeffisienter, og gjelder over et tidsrom på dager-måneder.
Tolking
Høye verdier: Stort inntak av grønnsaker (gulrøtter), og ved endring i lipoproteinmønsteret, som ved diabetes mellitus og hypothyreose. Lave verdier: Fettmalabsorpsjon (enten årsaken er i tarm, pancreas eller lever), høy feber, lavt inntak av grønnsaker.
Kalsium total vil være høy ved bla. hyperthyreose.
SHBG vil være høy ved hyperthyreose.
Homosystein. Normale verdier er verdier under 15 µmol. H. er en aminosyre som blir høy ved lavt stoffskifte. For lav B6-9 og 12 øker også denne.
Denne irriterer blodårene og forårsaker også høyt kolesterol
Hyperthyreose
Økte verdier av :
S-Kalsium
S-Bilirubin
S-ASAT
S-Alkalisk fosfatase
S-Ferritin
S-SHBG
U-Kalsium
Reduserte verdier av :
S-kolesterol
Leukocytter/trombocytter
Hemoglobin
S-Albumin
Hypothyreose
Økte verdier av :
S-Kolesterol
S-Triglyserider
S-CK
S-LD
S-CEA
S-ASAT
S-Prolaktin
Reduserte verdier av :
S-Alkalisk fosfatase
S-SHBG
Hemoglobin• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-03-10, 11:29 #3
Sv: Hypothyreose. Oversikt over hva som kan være lurt å sjekke!
Super oversikt! Takk Anisa og n`Finn.
Mann 34. Lavt stoffskifte i grenseland. Holder på med en mastergrad godt på overtid...
Lignende tråder
-
Sambuaren min. Blodprøver for å sjekke tyroideafunksjon ??
Av Delisa i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 17Siste melding: 23-04-10, 22:54 -
Får jeg være med?
Av Imse i forumet PresentasjonerSvar: 12Siste melding: 31-08-09, 12:58 -
Vilke prøver kan det være lurt å ta?
Av Carro i forumet BlodprøverSvar: 1Siste melding: 03-04-09, 20:30 -
jeg skal gå litt ned i dosering,hvor mye er lurt å minke???
Av sørlandet i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 1Siste melding: 19-08-06, 09:46
Bokmerker