Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard kost uten melk og hvete? noen prøvd?

jeg har ikke allergi, og merker ingen stor forskjell så lenge jeg holder meg til skummet melk.
    men jeg har alltid hatt urolig mage- og leste i lommelegen at dette burde prøves ut for å sjekke om bedring.

men er det noen som har tips til hvordan enkelt ha et slikt kosthold?tenker spesielt på melken...i love youghurt!!!!!!

og hva skal skje med min is-kaffe latte?? sukk...:=)

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg reagerer sterkt på melk og hvete nå, og det er ikke noe stort problem.
    Man kan bruke kokosmelk, den som er laget av ferktpressede kokos, den lilla, eller en soyafløte, eller rismelk eller noe sånt.
    Men ikke hiv i deg mye soya, er ikke bra ved hypothyreose, man kan føle seg veldig dårlig av det. Noen reagerer selv på små mengder soya. Mange postinger om soy og thyroid på utenlandske forums.
    Bruker melkefri margarin også.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

ååhh, ja, det er jo endel alternativer..men hvis jeg ikke er allergisk, så holder det vel å holde seg unna det i store mengder? kutte ut daglig inntak liksom. er ikke allergisk, har testa og blir ikke dårlig av det i moderate mengder.
    et glass m melk funker ikke like bra, og to melkeprodukter på en gang er en smule kvalmende.

finnes det en side med ulike oppskrifter på saker og ting uten melk og hvete?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg mener det fins en del oppskrifter på noen sider som handler om candida, de holder seg unna gjærbakst og mye annet, og så fins det noen som holder seg unna hvete men kan spise spelt, men vet ikke om noen slike nettsider, og så er det jo cøliakerne, www.ncf.no . Jeg baker noen ganger glutenfritt brød (uten hvetestivelse) til datter, men spiser det veldig lite selv. (spiser en del lavkarbo)
    http://home.online.no/~candida/artikler/matforum.html
    og flere sider

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Lightbulb Sv: kost uten melk og hvete? noen prøvd?

Jeg drikker slet ikke mælk selv. Spiser lidt ost og ellers lidt af gammeldags-syrnede ferskoste, lidt yoghurt eller kefir - alt SKAL være U-homogeniseret. Lidt uhomogeniseret creme fraiche 18-38% i madlavning og så fuldfed fløde til kaffen. Ellers ikke mere fra mælkehylden hos købmanden. Jeg bruger ikke calciumtilskud og har aldrig gjort det. Derimod bruger jeg tilskud af vitaminer D3 og K2 hver dag året rundt. Min knogletæthed er målt til "i top" trods min høje alder, så et eller andet må jeg gøre rigtigt, selv om jeg slet ikke drikker mælk og kun småt med andre mælkeprodukter.

Rigtig god dansk hjemmeside om mælkens ukendte "egenskaber" for kosten: Komælk.dk.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Regulere stoffskiftet kun med kost.
    Av Alice i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 20
    Siste melding: 07-08-13, 11:52
  2. er det noen som har operet uten å ha stoffskite problemer
    Av CRYSTAL i forumet Operasjonssalen
    Svar: 4
    Siste melding: 13-12-09, 12:17
  3. TANKER OM KOST
    Av Anisa i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 1
    Siste melding: 13-09-08, 21:29

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn