Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
07-06-08, 11:27 #1
Kun en lege i Norge som gir Liotyronin? TSH ustabil, hva nå?
Hei igjen.
Samboeren min var hos legen i går, og kom fornøyd hjem etter å ha møtt en lege som nylig hadde vært på kurs i stoffskiftesykdommer, og som plutselig tok samboeren min mye mer på alvor enn før!
Han forsto at vi reagerte på Levaxin-dosen, og de tok selvfølgelig mange nye prøver igjen. (det var jo 1,5 år siden sist). Og så fikk vi med utskrift av alle tidligere prøver.
Men problemet var, og det ser jeg jo selv også, at TSH-verdiene har variert en god del: Fra over 100 (før behandling) til 0,15, til 1,63, så 2,46 (lurer på om dosen ble satt opp litt da), så 0,81 og 0,61. T4 har ligget mer stabilt rundt 15-17. T3 har de aldri målt. Håper de gjorde det nå (det sto på spørsmål-lista i hvert fall).
Legen mente at samboeren min kanskje fortsatt produserte en del tyroksin selv, og at dette kanskje svingte litt. Derfor hadde han vært tilbakeholden med å gi mer Levaxin. Men det kunne hende han trengte det nå, siden formen hadde vært så elendig i hele vinter (han er bedre nå, når sommer og sol er her!). Hva gjør man da? Og hva er det som får kroppen til produsere tyroksin "ujevnt"? Kan man se slikt på f.eks. antistoff-prøver?
Hva kalles slike antistioff-prøver på utskriftene? Legen sa de var tatt, men jeg finner det ikke? Det er vel ikke CRP? Den var på 41 i fjor. Hva er S-ferritin? Var på 267 (max er 200) i fjor. Kreatinin ligger også jevnt litt over 130.
MEN, det var en ting fyren sa vi reagerte på: Han påsto at det KUN var EN lege i hele Norge som hadde tro på kombinasjonsbehandling med Liothyronin i tillegg!? Heldigvis for oss var dette en endokrinolog i Trondheim (vi er trøndere), og han kunne gjerne henvise samboeren min dit hvis han ville. Vi får se om vi tar i mot tilbudet når de nye blodprøve-svarene kommer. Men jeg synes dette var merkelig: Det er dat mange av dere også som får kombinasjonsbehandling ikke sant?
Ellers har de testet både for B-12 mangel og reumatisme, de var heldigvis negative alle sammen.
Nå tar jeg "ferie" fra dette til vi har fått svar og konkrete forslag til hva som kan gjøres fra legen (som altså slett ikke var så vrang lenger )
Ha en fin sommer! 8)Gisa
-
07-06-08, 12:56 #2
Kunnskap er sikkert årsak til endringen.
Du nevner at det var 1,5 år siden siste prøve og han har gått og hanglet siden.
Jeg har jo "levert" en kjepphest her på forumet som nok har falt en del hårt for brystet. Sånn i korthet hevder jeg at det er best å blåse en lang mars i blodprøvene og heller lære seg å styre dosen etter hvordan man selv føler seg.
Da ville ikke denne situasjonen oppstått.....
Kjepphesten er litt mer nyansert enn så - og den krever at man setter seg inn i litt teori og at man er tolmodig og målbevisst - den er sikkert søkbar her på mine innlegg.
En annen kjepphest er : Har du symptomer er dosen for lav - eller du bruker feil thyroxin.
Den har jeg moderert noe, men stemmer nok i de fleste tilfeller.
Bakgrunnen for utsagnet er at jeg har prøvd å gå på for høy dose og fant det fullstendig u-utholdelig.
For lav dose - og feil thyroxin - holdt jeg ut på i 16år med symptomer som kjørte meg helt i kjelleren. Hver gang TSH ble lav reduserte legen dosen og jeg fikk det verre.
Nå er TSH=0 og jeg har det fint nok. Det er min verdi og det finnes mye teori som peker på at TSH blir lav med dagens medisinering.
Jeg har gjort den avtale med min lege at jeg justerer dosen selv - og det er en fin ordning.
Hvis det er påvist anti-TPO, lever ikke kjertelen mer enn noen få år : http://www.furst.no/bb/index6.html
Finn anti-TPO i lista og klikk :
Tolkning: Høye verdier ved autoimmun thyreoiditt, men økte verdier kan også ses ved hyper- og hypofunksjon av annen årsak. Antistoffet kan også finnes hos friske i lave konsentrasjoner, særlig hos kvinner og forekomsten øker med alderen. Ved subklinisk hypothyreose vil påvisning av anti-TPO kunne tale for thyroksinbehandling fordi den autoimmune prosess som regel fører til permanent hypothyreose i løpet av et par års tid.
Det er svært sjelden at dette ikke stemmer.
Du kan jo klikke på de andre du lurer på også.
Det finnes enkle prøver som kan vise om det er liv i kjertelen. Kommer ikke på hva blodprøven heter nå, men finnålsbiopsi er også en mulighet.
Når det gjelder bruk av Liothyronin kan fastlegen skrive ut dette - det er ikke nødvendig å gå til endokrinolog. Men har han ikke vært utredet så er det en klar fordel å komme til en endokrinolog. Det bringer orden i formelle saker, men det er jo de som har bestemt at tingnes tilstand er slik de er for oss, så det er ingen grunn til å forvente mirakler.
Bruk av Liothyronin er omstritt av flere grunner.
At noen blir bedre med et slikt tillegg rokker ved dagens behandlingsteori - og det skal man ikke i slike kretser.
Dels er det hvordan stoffet ter seg i kroppen. Dette er jo kroppens stoffskiftehormon T3.
Dette er aktivt bare i få timer og vi trenger kontinuerlig påfyll av dette, noe inntak av T4 (Levaxin) sørger for via de-jodinaseprosessen.
Jo høyere T4 dose, jo mer T3 lager de-jodinaseprosessen. Hos noen er denne prosessen for svak og lager ikke nok T3 tross en høy T4.
Det er en god indikasjon på å forsøke Liothyronin.
Men det er så mange usikkerheter i teorien, og Liothyronin er så harmløs at det er jo bare å forsøke, så kan en selv vurdere resultatet.
Man har forsøkt å la pasienter gå på ren T3 - og det går ikke.
Det betyr at tilstedeværelsen av T4 er nødvendig, og det er flere uavklarte forhold i denne prosessen som fører til at dagens behandlingsteori er basert på for lite kunnskap.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
07-06-08, 22:32 #3baremei Gjest
At bare en lege i Norge forskriver Liothyronin er sludder og pølsevev i nte potens.
En annen ting som ikke er nevnt her og som kan forsårsake de beskrevne svingningene i stoffskiftenivået er toksiske knuter, knuter i kjertelen som produserer tyroxin helt uten mål og mening, brått og brutalt.
Symptomer er ofte et svingende stoffskifte, og et ganske vanlig tegn er plutselige utbrudd med høy puls og hjertebank og uro.
Be om å få tatt først ultralyd av kjertelen, så scintigrafi og jodopptak hvis de finner fokusområder (mulige knuter). Finner de knuter får du komme tilbake til oss.
-
11-06-08, 01:37 #4
Fikk Lio av en gynekolog, jeg... 8)
• Sliten
• Forkjølt!!
• Har i over to år levd i den tro at jeg var i klimakteriet.
• Eternal pessimist. Jeg har til tider ikke hatt krefter til å stå på for meg selv, og da ligger en tynt an.
-
11-06-08, 10:56 #5
Jeg fikk også Liothyronin av legen, men valgte selv å gå over fra syntetisk kombibehandling av Levaxin/Liothyronin til Westhroid (Armour), og jeg trives mye bedre på denne siste.
Jeg håper dere får hjelp. God sommer til deg også Gisa!• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
Lignende tråder
-
Liotyronin - dosering
Av gitteh i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 14Siste melding: 05-11-08, 10:39 -
Av og på med Levaxin/Liotyronin
Av Dame54 i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 8Siste melding: 08-09-08, 16:29 -
Ny her.mange spørsmål. Ustabil tsh.
Av atv i forumet TSHSvar: 12Siste melding: 14-01-08, 21:08 -
liotyronin
Av Siri -67 i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 5Siste melding: 24-10-07, 16:00
Bokmerker