Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard Lövskog lugnar stressad själ

Unormal binyreadferd bygger godt opp under gamle ordtak som for mye og for lite forderver alt.
    Her gjelder i tillegg : til feil tidsspunkt.
    Hva kommer det av ?
    Er det nytt - var det ikke så utbredt før ?

Den Svenske distriktslegen Matilda Annerstedt ble så frustrert over ikke å ha virksomme hjelpemidler, at hun begynte som forsker på problemet.
    Legene kan jo sjekke kjertelfunksjonen og finner i langt de fleste tilfeller at denne er iorden - likevel produserer den ikke korrekt.
    Hun mener å kunne se tendenser til at vårt livsmiljø har endret seg fortere enn vi som art har klart å tilpasse oss endringene.

Hun viser til flere teorier og til forskning, bla resultater i en test der kortisol ble målt i to grupper - en oppholdt seg i granskog - en i løvskog. De i løvskogen hadde signifikant lavere mengde kortisol i kroppen og hun tar det til intekt for sitt syn.
    Men da bør det jo ha vært mer utbredt før ?

Så har miljøet endret seg ?
    Åja - vi lever jo ikke på en klode som er stabil. Alt endrer seg hele tiden - og ingen later etter mitt syn til å vurdere dagens situasjon opp mot dette.
    For å ta løvskog kontra granskog - så var Norge storleverandør av Ek til europeisk skipsbygging, noe en kan si tok slutt med vikingetiden. Klimaet endret seg, Ek kunne ikke gro i Norge lenger og Gran kom nordfra og invaderte Norge som ugress. Granskog er artsfattig, nærmest monokultural, mens løvskog er artsrik.
    Men også løvskogen i Norge er berøvet mange arter siden dette skjedde. En regner med at klimaet var opp til 5grader varmere før det i løpet av 50år falt til omtrent dagens nivå før år 1000.

Jeg syns det er kjempebra at vi får sånne forskere som kan følge sine tanker og resultater.
    Hadde vi hatt fler var mye anderledes.

Jeg slet med vondt i ryggen i store deler av yrkeslivet og fremstillte meg til utallige undersøkelser.
    En gang hos en finsk reumatolog som kunne opplyse meg om at mitt problem var nordisk. Det fantes ikke i sydeuropa.
    På mitt spørsmål om det evindelige "hvorfor" svarte han med å raseforklare problemet !
    Snakk om skakk kjøring i u-viternes terreng !

Så var det jo bare D-vitaminmangel.........
    Og DET - var vel ikke så vanskelig å tenke seg muligheten av ?

http://www.dn.se/insidan/lovskog-lug...-sjal-1.898531
    http://www.inatur.se/friluftskartan/...449040.o2.html
    http://www.slu.se/?ID=559&Nyheter_id=9613
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Fine artikler n`Finn! Og det er helt sant. Jeg blir rolig av natur. jeg blir rolig og glad av vann som klukker, av bølger som dovent slår mot stranda, av bergformasjoner, av trær, av blomster, av å gå i fjellet, av å høre fugler og pluteselig få øye på et skremt dyr. De fleste som bor i Norge har den gaven at dette anti-stressmidlet ligger rett ved der vi bor. Det er ofte morsommere å gå tur med en vi kjenner enn å fyke avgårde på ei tredemølle. Selv om hver ting er god til sitt bruk
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2008
    Meldinger
    16

Hei Finn!
    Artig artikkel om løvskog og helse,men slik, jeg ser det er det ikke selve løvskogen som gir antistress opplevelsen.
    Jeg har tro på tilstedeværelse,mindfullness som det så populært kalles, og effekten av dette ,helsemessig, i omgivelser som beriker deg som menneske ,det være seg på havet i skogen ,på fjellet osv.
    Det å kunne være til stede her og nå uten tanker om fortid og fremtid er vanskelig for mange mennesker .I naturen kan våre ulike sanser ,som lukt,syn hørsel osv stimuleres på en måte som gjør oss stand til å bare være her og nå og dette er /gir en kraftig parasympaticus stimulering dvs avspennende opplevese.
    Som jeg sier til mine pas.,den beste "treningssalen" er gratis og finnes ute i naturen.

RIN
    Hjelp til sjølvhjelp er enno verdt eit grann.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Er glad for å ha meningsfeller da.
    Det forskes på hva i naturen som virker, og det er greitt. Naturen er mangfoldig og inneholder mer enn vi har overkommet til nå.
    Men så oppdager man at en tur i naturen funker, bare et opphold altså, og så forsker man videre på hvor man får best nytte av å ta en tur ?

Dem om det, for meg er det nok at en tur i naturen virker.
    Hvem har ikke merket det ?

Alle naturtyper har virkning.
    Første gangen jeg var i en Dansk Bøgeskov ved løvsprett ga en utrolig opplevelse.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Angående "mindfulness", eller oppmersomhetstrening, som det kalles på norsk. En veldig fin guide er Jon Kabat-Zinn. Noen av bøkene hans er oversatt til norsk og dansk. Jeg falt for boka "Akkurat nå". Han har også en bok som heter "Full catastrophe living" som de hadde på Norli i Oslo, den så veldig, veldig bra ut. Men hjernen min har litt problemer med engelsk nå, så jeg valgte en norsk bok.

Noen av bøkene hans finnes på fagbibliotek, sjekk Bibsys, men alle virket som om de var utlånt! han har også laget en del CDer som kan brukes til guiding inn i mentalt velvære. Han virker som en klok fyr, han er lege og har forsket mye på effekten av "mindfulness" og har hatt svært syke (AIDS og andre store og komplekse sykdommer)mennesker på kurs.

Vi har vel en norsk lege, Audun Myskja, som jobber med mye av det samme? http://www.livshjelp.no/
    Hørte et gripende intervju med ham på radio i går, sakset fra "Sånn er livet"
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn