Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    79
    Meldinger
    2,323

Lightbulb Hypothyreosens mange feildiagnoser

Hypothyreosens mange feildiagnoser

Det finnes neppe mange her på Sonjas Stoffskifteforum, som ikke har opplevd flere omganger med feildiagnoser gjennom lang tid, før de endelig er blitt diagnostisert med hypothyreose og er kommet i behandling.

Mange stoffskiftesyke har fått ødelagt mange gode år fordi de ble behandlet for annen sykdom enn den de hadde, mens hypothyreosen bare ble verre og helbredelsen ødelagt ytterligere. Dette mens legene enten holdt fast i sine feilaktige diagnoser, eller ignorerte symptomene, eller sendte de syke til psykiatere.

For alle de syke, som ennå ikke har en diagnose eller har en feildiagnose, og som allikevel kommer forbi forumet vårt her fordi de selv har mistanke om stoffskiftesykdom - til disse oppretter vi i dag et forum, hvor alle brukere på Sonjas stoffskifteforum oppfordres hjertelig til å poste sine egne erfaringer med feildiagnoser.

Uansett hvor mange diagnoser hver enkelt bruker har å skrive om, eller om dere kommer på enda en glemt feildiagnose for lang tid tilbake - er alle hjertelig velkomne til å poste så mange innlegg dere måtte ha bruk for. I forumet om feildiagnoser handler det ikke om våre personlige sykdomshistorier som helhet, men nettopp å samle så mange eksempler på feildiagnoser som mulig.

På denne måten kan vi hjelpe andre som ennå ikke har en diagnose og de, som har mange forskjellige feildiagnoser, slik at de her kan finne opplysninger som kan hjelpe dem til å forlange en bedre innsats av sine egne leger - uten selv å la seg jage bort eller bli ignorert (lenger).

På forhånd - tusen takk alle sammen.
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Hypothyreosens mange feildiagnoser

Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post
    Det finnes neppe mange her på Sonjas Stoffskifteforum, som ikke har opplevd flere omganger med feildiagnoser gjennom lang tid, før de endelig er blitt diagnostisert med hypothyreose og er kommet i behandling.
    Hmm... når jeg søgte på ordene "hypothyroidism misdiagnosis" på hjemmesiden http://www.wrongdiagnosis.com (Forkertediagnoser) fandt jeg - HOLD FAST!! - 29.200 hits! Et par eksempler af disse 29.200 links søgemaskinen har fundet til mig....

Misdiagnosis of Hypothyroidism
    Hypothyroidism frequently misdiagnosed or undiagnosed
    Undiagnosed Thyroid disorders
    Misdiagnosis of Underlying Causes of Thyroid disorders

Det er utroligt. Man skulle tro at hypothyreose er verdens værste sygdom at diagnosticere korrekt. Enten det eller.... har vores læger endnu ikke fattet, at når man vælger et speciale i endokrinologi - burde man erkende, at dette er et speciale sværest af alle og at man er aldrig færdig med at lære nyt, hvis man skal være til gavn for de syge.

Lægen Mark Hyman skrev følgende i sin bog "UltraMetabolism": "Da jeg læste medicin, mente jeg, at diagnosticering og behandling af lav skjoldbruskkirtelfunktion var simpel og lige ud ad landevejen. En patient kommer med de klassiske symptomer: træt, kold, opsvulmet, overvægtig, tør hud, bløde negle, hårtab, forstoppelse, muskelkramper, dårlig hukommelse og depression. Patientens blodtest for thyreoideahormon er unormale. Jeg giver patienten standardbehandlingen for skjoldbruskkirtellidelser, det inaktive thyreoideahormon, som kaldes T4. Jeg har løst problemet, og patienten går glad hjem. Jeg tog fejl.

Efter tyve års lægepraksis mener jeg nu, at diagnosticering og behandling af skjoldbruskkirtellidelser er noget af det mest komplicerede og vanskelige, jeg foretager mig som læge - og når det lykkes, er det den af forskellige behandlinger, jeg foreskriver, der har den mest gennemgribende virkning på patientens generelle helbred, vægt og stofskifte."

At overhovedet overlade største parten af diagnose og behandling af stofskiftesygdomme til praktiserende læger, ville i den såkaldte "virkelige verden" svare til at skulle aflevere sin bil til reparation hos en... bager, eller en gartner. Det ville ethvert fornuftigt menneske dø af grin over, ikke?

Ingen dør af grin over, at de fleste stofskiftesyge behandles af huslæger uden kompetence i stofskiftesygdomme. Hvorfor mon er dette i orden, mens det ikke er i orden at få bilen repareret hos en bager eller gartner? Jeg spørger bare.

Jeg håber at mange vil komme her og fortælle om deres fejldiagnoser og de år det har taget dem, unødigt forsinket at komme i behandling.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Kan jo nevne mine feildiagnoser:

Stressrelatert depresjon
    Utbrent
    Generalisert angstlidelse
    "Angst av nevrotisk type"
    Migrene - hodepinen har nesten blitt borte så dette må ha vært feil
    Søvnforstyrrelse
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Tja, far døde jo av lavt stoffskifte.
    Han ble behandlet for symptomene med smertestillende - hele bordet var fullt.....
    Tross typiske symptomer som vektoppgang, kald kropp, kraftig myxødem og de vanlige psykiske downperiodene.

Det var tykktarmsproblenene som tilslutt endte opp i kreft.
    Jeg havna jo i horisontalen tilstutt jeg og, da starta jeg på Armour og har ikke hatt tendenser siden.

Så virker ikke behandlingen du mottar tilstrekkeleig, så er mitt råd : finn en thyroxin som virker for deg.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Hansen Vis post
    Så virker ikke behandlingen du mottar tilstrekkeleig, så er mitt råd : finn en thyroxin som virker for deg.
    Ja, nogen gange skal man se et "før" og et "efter" billede, for at opfatte hvor alvorlig denne sygdom vi har - er.

Billedet til venstre viser en ældre kvinde fra vor bedsteforældregenerationen, før behandling for hypothyreose. Billedet til højre viser samme ældre kvinde få måneder efter, at hun kom i "naturlig" behandling for sygdommen.

Det bliver spændende at høre, hvad Per Egil Hegge vil sige om disse ting (hvis han gør) under foredraget.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    112

https://www.stofskifteforum.dk/showt...0196#post70196

Jeg har skrevet om historien min her...
    Ny og forvirret hypo... Maikas dagbok

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Noen ganger er det vanskelig å vite hva som er hva. Vi er komplekse som en gobelinvev hvor psyke og soma går hånd i hånd.
    Men dette stemmer i alle fall med symptomer på hypotyreose:

Depresjon (tolket inn i det psykiske bildet bestandig)
    Trett (tolket inn i det psykiske bildet bestandig)
    Angst (tolket inn i det psykiske bildet bestandig)
    Mage- og tarmforstyrrelser i minst 30 år (tolket inn i det psykiske bildet bestandig)
    Søvnforstyrrelse (tolket inn i det psykiske bildet bestandig)
    Manglende tiltakslyst (tolket inn i det psykiske bildet bestandig)
    Glemsomhet (tolket inn i det psykiske bildet bestandig)
    Kort vei fra høyt til lavt energinivå (tolket inn i det psykiske bildet bestandig)
    Blødningsforstyrrelser (tolket inn i det psykiske bildet bestandig)
    7 aborter, men fantastisk!1 barn! Heldig er jeg alikevel!!
    Lav kjønnsdrift (tolket inn i det psykiske bildet bestandig)

Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    8

Jeg har såvidt vært inne her før, da min datter endelig fikk diagnosen i en alder av 17. Det tok ca 15 måneder før fastlegen ga opp og henviste henne til spesialist. (Etter mye mas fra meg) Det tok han ikke mer enn et par måneder å få henne stabil på Levaxin. Han gikk gjennom blodprøver tatt siden hun var 11 år og sa at hun hadde hatt for lavt stoffskifte siden da.
    Har hatt lyst til å sende inn klage til fylkeslegen på fastlegen. Hun har på en måte gått glipp av hele tenåringstiden fordi han ikke så det. Jenta lå stort sett i 6 år og følte seg slapp og rar. Jeg dro henne jevnlig med til legen, derav alle blodprøvene fra 11- års alder.

Vel, å klage hjelper henne kanskje ikke nå og hun har byttet lege som følger henne mye tettere opp. De siste par månedene har hun ligget veldig lavt på B12, noe den nye legen sier kan følge med lavt stoffskifte.
    Heldigvis er hun glad i skolen og gjort det bra der, men hadde hun vært en annen, kunne hun lett ha droppet ut i denne tiden....

Er meg fremdeles en gåte at en lege som får inn et slapt barn i 6 år, tar blodprøver gang etter gang og ikke klarer å lese resultatene!
    Sist endret av Villevall; 10-05-09 kl 09:36 Begrunnelse: Feilskriving

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Sandeid, Norway
    Meldinger
    6

Post Sv: Hypothyreosens mange feildiagnoser

Huff, det er sjokkerende og lese andre sine historier. Og i alle fall når en vet i etterkant at det er veldig lett og finne ut av dette med stoffskifte! At en har en god lege er alfa og omega.

Mine konsekvenser av for seint stilt diagnose er for høyt kolesterol og knutestruma på halsen. Dette ser ikke akkurat vakkert ut. Venter på svar på denne nå, og håper det ikke er noe farligt. Legen sa at det var en cyste. Jeg har selv vært inne på tanken og gå videre med saken. Fant ut at jeg hadde hatt lavt toffskifte siden 2003, og har slitt meg gjennom skole og utdanning i en døs tilstand. Fikk diagnosen i 2008, etter mange søvnløse netter med kløe. Etter bytte av fatlege ble det fortgang i sakene! Han fant ut av det meste, og nå har jeg fått riktig medisinering. Og det er deiligt og kjenne at en omsider har litt overskudd!

Syntes det er trist og lese at datteren din har slitt med dette siden hun var 11 år! Det er utfordrende nok og gå gjennom ungdomstiden, om en ikke skal ha problemer med helsen i tillegg!
    Håper det går bedre nå! Kjemp igjennom en b12 sprøyte, det kan gjøre underverker
    Lykke til!

Lignende tråder

1. Stop the Thyroid Madness
    Av Persa i forumet Bøker om lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 09-04-16, 17:34
  2. Hvilepuls og hypothyreosens påvirkning på denne
    Av Hansen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 27-01-08, 20:56
  3. Svar: 12
    Siste melding: 14-01-08, 21:08