Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 27 av 27
    Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Standard Sv: Overdosert - Hva gjør jeg?

Hvis prøvene er normale, skjønner jeg ingenting. De kan jo ikke være normale slik jeg føler meg nå. Vet også at det ikke kan komme av andre ting, for jeg sover mer enn nok, og jeg kjenner igjen symtpomene jeg pleier å ha på lavt stoffskifte (stort søvnbehov, våkner utslitt, ingen apetitt, glemsk og sliten).

Hvis legen sier jeg skal øke til 75 mikrogram, bør jeg likevel informere henne om at jeg "tjuvstartet" tre dager før?

Tror også at hypotyreosen er under utvikling, eller hva jeg skal si, og at den naturlige produksjonen blir mindre og mindre (ikke bare pga medisinen), for verdiene har blitt dårligere og dårligere for hver gang jeg har vært hos legen, til og med etter jeg startet på levaxin (Ft4 gikk ned fra 13 til 12 etter fem uker på 25 mikrogram).

Skal ta en titt på trådene dine, camomilla, men først må jeg lese ferdig til eksamen. Hadde det ikke vært for eksamen på tirsdag, hadde jeg sikkert kunne vente tre dager med opptrappingen, men stryker jeg på denne, får jeg ikke fortsette på studiene, så er litt desperat. Det lave stoffskiftet ødelegger all lesingen. Får jeg tvunget meg til å lese, husker jeg nesten ikke hva jeg har lest. Uff

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Åja, hvis du bare venter på resultatet.......
    3 dager får ikke konskvenser etter min mening.

Jeg tror jo som sagt på at vi skel lære oss hvordan medisinen virker på oss, og særlig på høye doser.
    Men en må bare se langsiktig på ALT som har med stoffskiftet å gjøre.
    Og DET er vanskelig......
    Men et mål må man ha.
    Og man må tenke på at man faktisk er alene om ansvaret for sin egen helse.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Nå er det en uke siden jeg var hos legen, og det gikk greit det. Droppet å fortelle at jeg hadde økt på egenhånd. Hun ba meg øke dosen til 75 mikrogram, og sa hun regnet med at jeg kom til å ende på 100 mikrogram. FT4 har ikke blitt høyere med medisinering da, heller ikke FT3. Men TSH er nå nede i litt over 1. Tar det tid før FT4 stiger?

Denne gangen har jeg forresten ikke merket noe "hypersymptomer" med økningen, slik jeg opplevde da jeg økte fra 25 til 50 mikrogram. Ja ja, uforutsigbart det her.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Levaxin har en halveringstid på en uke i kroppen.
    Som en tommelfingerregel regner men at det er ute av kroppen etter 5uker.
    Da regner man også med samme grove regel at det tar 5 uker før en dose er stabil. Det står 4-8 uker.
    Men det gjelder jo bare blodprøver dette.

Det tar lenger tid før alle systemer i kroppen har tilpasset seg den nye dosen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Ja, jeg pleier å ha seks uker mellom hver doseøkning, og fem uker fra økt dose til ny blodprøve tas. Men burde ikke FT4 øke nå som jeg tar Levaxin? FT4 sank jo faktisk fra 13 til 12 iløpet av perioden jeg startet med 25 mikrogram. Trodde da FT3 og FT4 skulle økt, i hvert fall etter å ha kommet opp til 50 mikrogram.
    Blir spennende å se om det har skjedd noe fremgang på neste blodprøve da. Ser jo ut til at det kun er TSH som forbedrer seg.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Det er sikkert en korrekt observasjon at det kun er TSH som "bedrer seg".
    I behandlingsstart vil det skje og det kan sikkert ta æren for at man føler seg bedre.
    TSH gjør imidlertid ingenting i kroppen hos de som ikke har kjertelfunksjon.
    TSH er utmerket til å finne feil hos de som ikke er medisinert, og kan brukes til å finne en nogenlunde dose i behandlingsstarten.
    Den er ikke betryggende å finregulere dosen etter. TSH blir ofte null før pasienten har det bra, men det har leger ofte vansklelig for å akseptere.
    Dette er lett forklarlig og skjer fordi man ikke erstatter bortfallet av de andre kjertelproduktene som har innvirkning på TSH.
    Så mitt råd er å bruke tid på å lære seg hvordan behandlingsdosen innvirker på seg selv - og så trekke sine egene dosevalg.

Blodprøvene vil nok gå både opp og ned og det er ikke alltid de reagerer "fornuftig".
    Så må man heller ikke la seg forlede til tanker om at blodprøvene er viktigst - det er du som er det......

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Skjønner. Du vet ikke ca. hvor lang tid det kan ta fra man starter med behandling til ft4 og ft3 forbedres? Var hos legen i dag igjen for å øke, og fikk svar på nye blodprøver. TSH hadde økt litt, og ft3 og ft4 var fortsatt det samme, selv om jeg for en måned siden økte til 75 mikrogram! Føles nesten litt håpløst når jeg hverken føler meg noe særlig bedre, eller blodprøvene forbedrer seg. Har gått på Levaxin siden mars nå, og skjønner at det kan ta tid før plagene forsvinner, men hva med blodprøvene? Bør ikke de komme seg litt snart?

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Er jeg overdosert? Jeg prøver å bli gravid.
    Av lillevenn1 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 30
    Siste melding: 04-05-09, 08:53
  2. er jeg overdosert???
    Av lillevenn1 i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 03-03-09, 04:53
  3. Overdosert?
    Av Toto i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 4
    Siste melding: 09-07-08, 12:29

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn