Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    May 2009
    Meldinger
    2

Standard Alt er helt normalt! Men hvorfor føles det ikke sånn?

Var hos legen min for å få svar på stoffskifte prøvene mine, og fikk beskjed at de var helt fine. Har tatt mange nye blodprøver og skal inn igjen om 2 uker og i mellomtiden ta en ekg.
    Jeg klarer ikke å slå meg til ro med at jeg ikke har lavt stoffskifte, har mange symptomer, og det er mange i min familie som har lavt stoffskifte (mor, morfar, m flere).
    Jeg sover 10 timer om natten for å holde meg oppegående, om jeg får mindre enn det havner jeg helt på bånn, og bruker lang tid på å komme meg oppå igjen. Jeg fryser, har elendig hukommelse, ingen matlyst, lagt på meg 10 kr på 4 år, tørr hud, mye verk i muskler, men ikke i ledd, ingen kjønnsdrift (tross at jeg har verdens beste mann), er blitt forferdelig treg, får lite gjort og er ikke lengre den glade, energirike jenta jeg en gang var...
    Jeg kunne ikke hatt det bedre i livet, men føler jeg går med et lokk over meg som trykker meg ned hele tiden og hindrer meg i nyte alt jeg har...

Jeg ba om å få blodprøveresultatene mine, men slik jeg leser de, så er det bare blitt testet for fritt T4 og TSH.
    Fritt T4: 14 (norm 12-22)
    TSH: 0.94 (0.4-4,4)

Bør jeg be om andre prøver også?

Jeg ville ikke helt gi meg med mine mistanker om lavt stoffskifte, men han ville ikke høre på meg, og sa at alt for mange laget seg sin egen diagnose ved å lese på internett, det var ikke så enkelt å stille en diagnose...

Takk for at du har lest så langt...

Innspill søkes!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard Sv: Alt er helt normalt! Men hvorfor føles det ikke sånn?

Et lite innspill.
    TSH er som den er når alt er som det skal være. Det er desverre denne legene går mest etter. Grunnen er at man regner denne som et uttrykk fra hjernens kontrollsenter - hva denne synes om stoffskiftet.

90% av de som får lavt stoffskifte, får det fordi kjertelen får en infeksjon på grunn av en autoimmun reaksjon.
    Dette kan i stor grad stadfestes av en anti-TPO prøve. TRAS prøve bør også tas for å utelukke andre antistoffer.

Fordi man helt mangler prøver som kan avgjøre stoffsifteaktiviteten, regner man fT4 som det beste parameter for å avgjøre dette.
    Men en må være klar over at prøven tas i kroppens transportsystem - altså av arbeidere på vei til jobb. Prøven kan ikke avgjøre om disse virkelig gjør, eller kommer til å gjøre noe.

Men din prøve er jo lav.
    Bare 2 over minimumsgrensen, og det vil gi deg symptomer hvis DIN veri var feks. 20.

Du er, som jeg, oppvokst blandt stoffskiftesyke - og nå har du oppdaget hvorfor.......

Du vet mye mer enn legen om symptomene på dette.
    Fortell dette !
    Be om at det tas alle de prøver som det er mulig å ta.

Kroppen reagerer jo på for lavt stoffskifte, og det kan vises i helt andre prøver enn de man vanligvis tar for stoffskifte og kjertelproblemer.
    Kolesterol
    Lipider
    Karotener
    SHBG blir lavere

Dessuten kan lav B12 og Ferritin gi symptomer i din situasjon.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2009
    Meldinger
    2

Standard Sv: Alt er helt normalt! Men hvorfor føles det ikke sånn?

Takk for svar!

B12 og ferritin prøvene var fine..
    Jeg skal be han om å ta Anti TPO og TRAS prøver neste gang..
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Lignende tråder

1. Ikke helt ny
    Av Lisbeth i forumet Presentasjoner
    Svar: 0
    Siste melding: 06-03-09, 17:03
  2. Hvorfor virker ikke thyroxin?
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 18-04-08, 23:03
  3. kan ting aksellerere sånn helt uten videre?
    Av Lissa i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 17-07-07, 17:01
  4. hvorfor har jeg ikke hatt det sånn som nå når jeg var lav?
    Av Lissa i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 13
    Siste melding: 23-06-07, 23:30
  5. Hvorfor blir noen helt friske av kun levaxin?
    Av gutt_81 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 12
    Siste melding: 28-05-07, 18:05

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn