Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Tråd: Hovne øyne/røde lokk
-
04-03-09, 13:23 #1
Hovne øyne/røde lokk
I dag skjedde det igjen; jeg våknet opp med store hevelser over øynene, "såre øyelukk", og en hud som liksom foldet seg lagvis over øynene. Det ser ikke så bra ut (men heller ikke kjempedramatisk), men det svir, og det var ille nok til at jeg holdt meg hjemme.
Noen tanker om hva dette kan skyldes..? Har selv to ideer;
1) Oppdaget at jeg begynner å gå tom for armourpiller, så reduserte dosen fra 2,5 grain til 2 gr for et par dager siden.
2) Spiste sånn der "Pågen" lyst brød i går, rundt 300 gram. Ser at det er hvetemel og hvetegluten i. Kan det være en reaksjon på intoleranse ovenfor dette..?
Har jo treg fordøyelse i tillegg (kun kaffe og svisker får meg på do hehe..) og er plaget med at de 2 ekstra kiloene sitter rundt magen på en ellers slank kropp, til tross for stortsett sunt kosthold, MASSE trening etc. Kan dette også peke i retning av at det er hvete, eller gluten, som er synderen..?
Har også vært litt mentalt stress i det siste, går på et krevende studie, og ligger etter i lesingen for tiden, føler meg veldig sliten/ør/medtatt og mister konsentrasjonen under forelesninger. Fysisk har jeg mye energi til trening og venner men konsentrasjon og tilstedeværelse i egen hverdag er det verre med.
Når jeg våkner til helg, feks lørdag formiddag, vil jeg bare sove, sove. Samtidig som jeg ligger og erger for meg for at dagen forsvinner for meg og alt det morsomme jeg kunne funnet på.
Kan det være at doseringen er for lav..?
Kan dette med øyenlukkene skyldes helt andre ting..?
(rask oppsummering: jente 23, hatt lavt stoffskifte siden ca 16 år, tok tidligere levaxin, tar nå kun armour)
en fin dag ønskes alle!
-
04-03-09, 14:50 #2
Sv: Hovne øyne/røde lokk
Er det vi som har "snakket" om dette før Marianne ?
Det har vært framme før, og jeg har hatt dette flere ganger da jeg var på Levaxin - aldri etter jeg gikk over til Armour.
En gang kan jeg huske at jeg hadde tendenser til det, og det var mens Armourdosen var for lav.
Du nevner også flere symptomer og hvis jeg hadde dem ville jeg tenke på for lav dose.
Jeg hadde mageproblemer da jeg gikk på Levaxin, det var en av årsakene til at jeg ville prøve noe annet. Når en trener må en jo bare få i seg brød.
Husker flere ganger da jeg drev å sykklet langt at jeg kom hjem, skar opp en hel kneip, la på pålegg og spiste hele brødet
Enda var det 5 poteter og 5 kjøttkaker til middag.....
Det går sikkert å trene uten å spise brød, men det er krevende.
Jeg tror også at det å ha et stoffskifte som kan følge opp såpass høy aktivitet er krevende. Det må bare balanseres mot det aller øverste enden.
Og da høres det lite ut med 2,5G - i mine ører.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
04-03-09, 15:10 #3
Dette kan også være en allergisk reaksjon på brødet.
Dette Pågen brødet, om jeg tenker på riktig sort nå, så har det ganske så langt holdbarhet - dvs. det må være fullstappet med div. konserveringsmidler for å tåle å ligge en stund.
Jeg er meget skeptisk til slike matvarer.
Så vidt jeg vet så er dette ikke brød som er laget av gammeldags surdeig, surdeig fører til lengre holdbarhet, og brødet er sunnere for kroppen enn brød bakt med vanlig gjær.
Sånne som oss har nemlig som regel også litt problemer med bakterieflora'n i mage / tarm, og reagerer da enda lettere på sånne ting.
Iflg. kinesisk meridianlære settes hud i forbindelse med lunge / tykktarm-meridianen, så denne reaksjonen overrasker meg ikke.
-
05-03-09, 14:31 #4
Det var nok du og jeg som snakket om dette tidligere n`Finn! ;) Jeg har ikke hatt det så mye siden vi pratet om det sist, men kan få antydninger til samme problem når jeg bruker visse typer sminke. Tror det både kan skyldes stoffskifte og allergi jeg
Autoimmune sykdommer:
-Hypothyreose siden 1993 (tar nå 875 ug Levaxin i uka + 15 ug Lio daglig)
-Cøliaki siden ca 2001
-Vitiligo
-
05-03-09, 14:51 #5
Heisann, slik var det vel ja.
Jo, da jeg fikk dette første gangen hadde jeg jo for lav dose, men noen dager før hadde jeg vært i et sauefjøs det meste av dagen for å behandle sauen med et flåttmiddel. Jeg trodde det var en reaksjon på det helt til de neste gangene var "totalt flåttfrie" og bare hadde lav dose som fellesnevner.
Det kan sikkert være flere "triggere", men lavt stoffskifte må antagelig også være til stede - hos meg iallfall.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-03-09, 00:32 #6
Takk for svar folkens, ingen andre teorier ute og gikk enn dem jeg selv kom med, men hjalp allikevel, føler meg herved nokså sikker på at det er underdosering som er nøkkelordet.
Lenge siden jeg har vært på forumet, ser det er kommet sånn smart "beslektede tråder" nederst på siden, dermed kunne jeg lese at andre hadde samme øyeplager, altså ingen tvil om at det skal ses i sammenheng med stoffskiftet. Videre tror jeg kanskje at hvete kan være mindre bra for oss - meg? oss? - og at dette gir seg utslag i trøtt-og matthet samt øyenplager, kanskje forstoppelse med mer hos meg. Spiste noen lakrisbosljer i kveld (ikke av den sukkerfri typen) og fikk uklart "blurry" syn ganske rett etterpå, så kanskje er sukker en fiende også?
var på et tidspunkt oppe i 4 grain, husker jeg hadde sterke og flotte negler da. De er nå og har ellers alltid vært usamrbeidsvillige og flisete. kanskje skal jeg ta dette også som et tegn på at jeg bør være høyere opp enn 2-2,5 g. Virker nesten som at kroppen "hungrer" etter flere hormoner. På den annen side gjør jeg dette uten oppfølging, er derfor litt forsiktig med å legge meg for høyt opp, det finnes jo så lite retningslinjer, informasjon og kunnskap fra fagfolk enda (hvilket er så forbasket!) og jeg kan godt bli litt periodevis bekymret for hjertet mitt ..om det klarer å følge med. Tør ikke helt å ta for god fisk at "såfremt jeg ikke kjenner overdoseringssymptomer, har jeg ingenting å frykte". Har i det hele tatt litt problemer med å identifisere symptomene...
-
06-03-09, 00:42 #7
Takk for all info, jeg sier meg også skeptisk til svenske "pågen", og kan vel som et generelt godt råd oppmuntre til å fylle opp handlekurven på tidspunkter hvor man -ikke- kommer trøtt, sliten og tappet for energi på vej hjem fra jobb, trening, posthus m.m. i slike tilfeller havner det fort mindre broccoli og mer raske karbohydrater i min kurv, ihvertfall! Er jo det man har bruk for, tror man. Rask energi osv.
Skal prøve å være ytterst forsiktig med brød en god stund fremover, en utfordring når man pga lange dager er avhengig av "matpakke" men ikke har tiden til å blande fancye salater hver kveld. Men fullkornsbrød kan kankje være et alternativ...
-
06-03-09, 06:34 #8
Vet ikke om du husker meg Mariane, men jeg føyer meg inn i rekken. Var ett av de få sympromene jeg opplevde før jeg startet Levaxin. Har i ettertid tatt operasjon, men synes nå at jeg er ikke noe bedre mht til trette øyne. Bruker Vitapos om natten og Oxyal om dagen. Det hjelper. Salven om natten er noe klissete, men lindrende. Anbefales!
Jeg tok øyelokkoperasjon (Ikke kosmetisk), men fordi øyelege holdt foredrag om øyeproblemer ifbm stoffskifte. Han fjernet mye fett fra øyehulen, og jeg var fin i lang tid. Noe er nok kommet tilbake dessverre. Håper bare jeg holder det i sjakk med disse remediene.• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
Lignende tråder
-
Utstående øyne
Av Beate i forumet Graves sykdomSvar: 18Siste melding: 29-08-15, 01:42 -
tørre øyne...
Av Lissa i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdommeSvar: 22Siste melding: 02-02-11, 22:41 -
Lav kropsstepratur og hovne lymfekjertler bak i nakken
Av tidy i forumet Lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 05-01-08, 15:50 -
røde klumper i ansiktet
Av cathrin i forumet Lavt stoffskifte og hudSvar: 5Siste melding: 10-01-07, 22:55 -
Veldig hovne øyne
Av liten i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdommeSvar: 2Siste melding: 18-12-06, 14:24
Bokmerker