Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
-
20-01-09, 19:05 #1
Hypothyreose. Lege utilgjengelig, litt doseringshjelp, takk
Jeg driver fortsatt med doseøkning for å finne formen.
7januar var det cirka 3 uker siden jeg gikk opp fra 100mcg 5 dager og 75 mcg 2 dager i uken ---> til 100mcg 7 dager i uken. Dette fungerte veldig fint og jeg fikk en formøkning som var veldig merkbar i desember. I januar har det vært litt labert igjen så vi skal fortsatt øke, men legen foreslo nå at jeg skulle øke til 150mcg man/fre/ons... Jeg syns dette hørtes mye ut, men han sa at det var ingen fare for overdosering i mitt tilfelle (har fått byttet til en flott lege forresten som jeg er veldig fornøyd med). Jeg har nå økt i nesten 2 uker, men søndag og mandag har vært et rent helvete med markert puls og stress i brystet som ikke har sluppet 24 timer i døgnet. Det har vært ORDENTLIG ubehagelig og kroppen har ikke slappet av i det hele tatt, selv når jeg bare prøver å ligge på sofaen og se TV eller noe. Jeg var livredd for å få det idag også - det hadde jeg ikk orket - så idag har jeg ikke tatt noen tablett og det er klart for meg at jeg må justere ned.
Så til spørsmålet jeg ikke fikk stilt lege på telefon idag: Skal jeg nå ta 100 mcg som jeg har pleid frem til fredag og så ta 125 mcg da, og så ta 125 mcg tre dager i uka fra og med neste uke?
Oppjusteringen som legen forelso ble tydelig for mye økning for meg og er redd d blir surr fremover nå........
125 mcg man/ons/fre og 100 mcg resten passe? Eller skal jeg hive meg på 125 mcg annenhver dag.
Og ja - jeg vet at jeg må prøve meg frem sjøl - er uansett så godt å høre litt meninger...... :-)
Takk!! Og godt nyttår til dere alle.......
- nettverk -Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.
-
20-01-09, 19:26 #2
Re: Lege utilgjengelig, litt doseringshjelp, takk
Jeg syns 100/125 annenhver dag.
Det fort gjort å ta for mye og det er mer trøblete å gå ned enn opp etter mine egene erfaringer da.
D-vitamin er også viktig, om du ikke ta det, ville prøvd om ikke det hjelper først.
Det er ikke noen stor thyroxindose du tar. men kan være passe for deg.
D-vitamin senket dosebehovet mitt, men jeg har ikke fått noen tilbakemelding fra andre på det.
Husker vi har nevnt dette før, men ikke mer heller. Får skylde på Jula• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
20-01-09, 19:51 #3Hildemor Gjest
Huff jeg føler med deg, holder på med justering av dose selv om dagen og det tipper raskt feil vei. Det er imidlertid vanskelig å komme med en anbefaling uten å vite hva dine siste blodprøver viste av verdier. Det eneste jeg vet av erfaring er at når man nærmer seg vedlikeholdsdose så lønner det seg å ta det litt rolig, små oppjusteringer og litt tålmodighet med tanke på å la ny dose få lov til å gjøre jobben. Jeg synes derfor 3 uker på ny dose var kort tid og at økningen kanskje ikke burde kommet før etter 6-8 uker.
Jeg ville derfor gått tilbake til dosen du gikk på før denne siste økningen for å bli kvitt hypersymptomene raskt. Så ville jeg tatt en ny blodprøve om en 3-4 uker og evnt justert forsiktig opp alt etter hva den viser. Ønsker du en viss økning ville jeg tatt 125 2 dager i uka (altså en økning på 50 som forrige gang, det ga jo gode resultater), feks torsd og søndag og 100 resten av dagene.
Lykke til og måtte kroppen din roe seg raskt. Hypersymtomer er ubehagelige greier.
-
20-01-09, 20:19 #4
Takk for svar begge to
Finn - mener du at jeg isåfall skulle fortsatt på 3dgx150 og samtidig pøse på med D??
Jeg har forsøkt litt D-vitaminer, men føler ikke det har gitt rare utslaget...kanskje fordi jeg lenge nå har gått på opp/ned-justering.
Ang det med blodprøver så har de vært prikklike de to siste gangene... TSH på 2,6 tror jeg det var og FT4 på 16.6. Målt i starten av desember og i starten av januar. Så - ting tar tid!! Og fordi jeg har en halv kjertel som det sikkert er bittelitt liv i fortsatt så blir både formen og prøvene rare selv om jeg stabilt tar jevn dose, sant.......kjertelen produserer litt nå og da som kræsjer med Lev-dosen Ska'kke være lett.......
Men ja, tror jeg må roe ned litt nå. Har legetime neste torsdag, så får vi ta en prat da........Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.
-
20-01-09, 22:28 #5
Blodprøvesvarne dine er jo lave da, og det ser ut som du trenger mer thyroxin.
Nå er det ikke blodprøvesvarene som er alene om å bestemme - hva du føler og hvordan du har det er jo det viktigste.
Men som jeg leser det du skriver, så føler du deg underdosert, og det sier jo blodprøvenbe også.
Da er saken grei - du bør opp litt i dose.
Dosen bør være lik, eller med minst mulig variasjon fra dag til dag. Kjertelen driver ikke å hopper opp og ned i dose. Veldig lite iallfall.
Prøv 125 hver dag da vel ?
D-vitamin er forsåvidt noe legen ikke legger vekt på. Min erfaring er at jeg hadde nytte av det selv om blodprøvene mine var mer enn bra nok.
Thyroxindosen min ble halvert etter at jeg begynte.
Og det er ikke nok med 10µg om dagen. I mitt tilfelle merket jeg tydelig forskjell når jeg kom over 30µg/dag.
Jeg skal skrive mer om det når det nye forumet kommer.
OG - hvis det er D-vitamin som mangler, så er det ikke nødvendig med en masse kalsium i tillegg. Det er osteoperosebehandling.
Øker du ditt D-vitamininntak øker også kroppens opptak av kalsium fra det du spiser.
Spis vanlig mat - det er alltid en betingelse for god helse.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
20-01-09, 22:42 #6
Jada, jeg vet verdiene er på en snurr. Legen har som mål å få min THS under 1.0, vi tror det passer meg best. Vi har holdt på en stund å jobbe oss ned fra en Tsh PÅ 4, så jeg er fornøyd med veien det går :-) Har fått det bedre og bedre helt frem til over jul. Da gikk det litt ned igjen, formen da, verdiene samme. Ikke alltid sammenheng der, nei....
Måten jeg har gjort det på er å sakte, over mange uker, øke med 25 mcg 3 dager i uka for så å gå opp de andre dagene sånn etterhvert....det har funket fint, så mulig jeg gjør det igjen....det virker mest riktig nå.Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
-
21-01-09, 15:10 #7
Og som en "tommelfingerregel" sies det ofte på forumene at når en kommer over en dose på 100µg/dgl., er det lurt å bare øke med 12,5µg/dgl. Det fikser du evnt. greit med en tablettdeler fra apoteket( og så deler du en på 25)...Da kan du kanskje få lik dose hver dag også... Som dere skriver, skal bli glad når den dagen kommer at en føler at medisindose og kropp stemmer neonlunde overens!!
Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
21-01-09, 17:25 #8
Hei Gunnda, ja nå som du sier det så har jeg jo lest det på forumet flere ganger - teflonhjerne.......sånn er det ;-)
Ringte legekontoret mitt istad - og de syns at legen kunne ringe meg så jeg slapp å sitte å lure på dette alene helt frem til legetime neste torsdag, det var fint. De skulle be han ringe meg ikveld.Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
-
22-01-09, 12:13 #9
Hm, legen ringte nå og sa jeg fikk gå på 150 mcg mandag og torsdag og 100 resten. Han virket litt oppgitt... Han syns det var rart jeg hadde reagert og mente jeg var ekstra følsom... Og han syns ikke d var noen vits å prøve eks 125 mcg annenhver dag, det skulle ikke ha noe å si. Greit - da skal jeg forsøke slik han sier frem til legetime neste torsdag - men er mer enig i å øke jevnt og sakte som dere sier........... Huff, hvorfor hører man på legene alltid egentlig........ :-s
:-)
Ja, man kjenner sin egen kropp best. Vi lyt sjå! Kanskje går det bra....... Noen ganger, hvis jeg har en litt dårlig dag...så har jeg nesten prestasjonsangst ovenfor legen min...som at han forventer at jeg er bedre hver gang jeg er der....og hvis jeg inni meg VET jeg ikke har blitt bedre så gruer jeg meg til å si det.... Sikkert in my head bare, men.........ille at man skal føle sånn hos legen......Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
-
22-01-09, 13:08 #10
Tja.....er'n ikke litt sta?
Legens forslag : 150 mandag og torsdag og 100 de andre dagene = 800µG i uka.
Andre nærliggende forslag : 125 man.tirs.ons.tors. og 100 de andre dagene = 800µg i uka.
Andre nærliggende forslag : 125 og 100 annenhver dag = 788µg i uka
Andre nærliggende forslag : 125 hver dag = 875µg i uka.
Det er allmennt akseptert at dosen skal være lik fra uke til uke, med minst mulig dagsvariasjon.
Noen er mer følsomme en andre, både for dagsendringer og doseendringer.
Man bør kjenne seg selv og ikke la noen overkjøre sine erfaringer på det området.
Er du følsom, så forlang respekt for det du sier.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Bokmerker